PDA

View Full Version : stemmechanieken ratelen



TAI
13 september 2006, 19:32
emm, ik heb een epiphone Les paul en de stemmechanieken zijn gaan ratelen, als ik bijvoorbeeld de A aansla dan hoor je een geratel, maar zodra ik mijn hand achter op de kop van de hals op de draaiknoppen van de stemmechanieken leg is het over. Is er een manier om dit simpel op te lossen zodat ik geen nieuwe stemmechanieken hoef te kopen?

hendrix2
13 september 2006, 19:33
vijsjes vastdraaien van de stemmechanieken. :satisfie:

Danny Drug
13 september 2006, 19:42
zitten de schroefjes los?

TAI
13 september 2006, 20:00
nee, de schroefjes zitten vast, het zijn echt de draaiknoppen zelf die loszitten en ik kan de dingetjes niet openschroeven

Eko
13 september 2006, 20:03
Ik ken de stelknoppen niet van de Gibson-achtige gitaren, maar zit er in de draaiknop geen schroef om aan te draaien?

TAI
13 september 2006, 20:10
nee helaas, anders het ik het zelf zo opgelost. Ik kan zo geen plaatje vinden op google maar als je op marktplaats naar stemmechanieken zoekt vindt je diegene die ik heb (als 3e of zo)


ik zie wel een gaatje achterin maar ik kan er verder nix mee denk ik

TAI
13 september 2006, 20:52
enuhh, wat zijn vijsjes btw?

wietse
13 september 2006, 20:54
enuhh, wat zijn vijsjes btw?

belgisch voor schroefjes.

hendrix2
13 september 2006, 21:09
hé, raar dat je dat woord niet kent :)

piezo
13 september 2006, 21:18
Dat soort mechanieken zijn van het "Kluson" type. Zitten ook op mijn Les Paul.
- De huisjes (doosjes) van de mechanieken kunnen wat los zitten van het hout, dus de bevestigingsschroefjes daarvan even aan draaien
- De busjes rond de capstan (waar je snaar omheen zit) kunnen ook los zitten. Die moertjes daar dus even aandraaien.

Oh, ja. Als je de snaareindjes niet hebt afgeknipt, kan het ook gewoon het ratelen van een snaar tegen een ander iets zijn. Ik rol ze meestal op, dan heb ik dat ook wel eens.

hansoonk
13 september 2006, 21:19
Een bas van onze bassist had ook zo'n ratelende tuner. Kwam doordat het asje waar de stemsleutel aanzit niet nauw aansloot op een tandrad van het mechaniek. Hebben we eerst opgelost door de stemknop met een elastiekje vast te zetten aan de naastliggende stemknop. Daarna heb ik een keer alle mechanieken eraf gehad, uit elkaar gehaald (waren van die open J-bass mechanieken), geolied en er vervolgens weer op gezet. Toen was het weg. Zou heel goed kunnen dat de ratelende stemknop op een andere plek terecht gekomen is en door de andere frequenties daar geen problemen meer veroorzaakte. Dus misschien helpt het als je wat mechanieken omwisselt. Anders moet je misschien ook maar aan het elastiek.

TAI
13 september 2006, 21:37
ik heb dus precies het zelfde probleem als jou bassist maar ik kan de stem mechanieken niet openen

en om even te reageren op piezo:

De huisjes zitte vast en ik heb geen moertjes om aan te draaien

piezo
13 september 2006, 21:43
en om even te reageren op piezo:

De huisjes zitte vast en ik heb geen moertjes om aan te draaienOok niet aan de kant van de kop, waar de snaren lopen?

TAI
13 september 2006, 21:49
Ook niet aan de kant van de kop, waar de snaren lopen?

Neuj, nope, nada :hippie: