PDA

View Full Version : 200 watt 8 ohm



Basseytje
13 september 2006, 16:46
ik heb een vraagje, ik heb laatst 2 passieve monitor boxen gekregen van de school waar m'n ma op werkt van 200 watt 8 ohm. er zat een een of andere halve gare versterker bij die het niet egt goed doet en het ziet er ook neit naar uit dat hij 200 watt aan kan.

nu ben ik opzoek naar een nieuwe versterker maar kan nergens een versterker van 200 watt 8 ohm vinden weet iemand wat ik hier dan beter voor kan nemen?

ps: hij is normal 200 watt en piek 280 watt

alvast bedankt

mvg Bas

Kim Wilson
13 september 2006, 17:38
Je hoeft ook geen amp te hebben van exact 200 watt. 100 of 150 Watt doet het ook prima.

Basseytje
13 september 2006, 17:39
okj maar blaas je dan niet de versterker op? of zie ik dat nou zo verkeeerd?

jw009
13 september 2006, 17:48
okj maar blaas je dan niet de versterker op? of zie ik dat nou zo verkeeerd?


Nee, zoals je zelf al zegt zijn ze "passief" ze geven alleen het geluid door wat ze van de versterker krijgen. Dus je moet het omgekeerd zien, je versterker kan je boxen opblazen.

peter_heijnen
15 september 2006, 08:04
Als je vervorming hoort moet je zachter. Hou dat maar als stelregel aan.

Het gekke is daarbij dat je voor de levensduur van je speakers beter een versterker kunt hebben die meer vermogen heeft dan die speakers aan kunnen. Let ook op het feit dat het ohmage van je speakers nooit lager mag zijn dan dat van je versterker.

Kim Wilson
15 september 2006, 08:11
Ik gebruikte in de auto als stelregel dat de speakers 1,5 tot 2 keer zoveel vermogen aankunnen dan de versterker kan leveren. Dat kwam meestal neer op een amp van 2 x 100 met speakers die 150 Watt aankonden.

Speakers kunnen maximaal een bepaald vermogen hebben. Op speakers van JBL staat zelfs hoeveel je minimaal en maximaal kunt insturen. Dan krijg je dus specs als Power handling: 5 - 150 Watt RMS. Dat je met een te lichte versterker de boel eerder kapot kunt maken is dus niet waar. Met een lichte versterker kun je minder hard draaien, maar dat is logisch.

paulusdeBKB
15 september 2006, 08:53
Het is WEL waar dat een te lichte versterker je luidsprekers eerder naar God helpt dan een te zware. Als een eindversterker te hard moet werken en dus gaat oversturen dan verstuurt hij gelijkstroom over de speakerkabel.

De luidspreker krijgt die gelijkstroom voor zijn kiezen: de conus wordt naar buiten gedrukt maar kan niet meer terugzakken ivm het magnetisch veld dat gelijkstroom oproept. Als de gelijkstroom te lang duurt of te veel voorkomt dan raakt de luidspreker oververhit omdat de conus te weinig beweegt (luidsprekers zijn voor hun koeling afhankelijk van de conusbeweging die verse lucht langs de spreekspoel pompt). Door de warmteontwikkeling kan de lijm waarmee de spreekspoel aan de conus is bevestigd loslaten, en dan heb je dus een kapotte speaker.

Kim Wilson
15 september 2006, 08:56
Oke, maar er is een verschil tussen een iets lichtere versterker en een micro-amp. Als je je speakers ongeveer 1,5 keer zwaarder aanhoudt dan je versterker, en je zorgt dat de boel niet overstuurt, gaat er niks kapot.

paulusdeBKB
15 september 2006, 08:59
Inderdaad: rustig aan, dan breekt het lijntje niet... Ik wilde niet alleen even de 'theorie' rechtzetten. :hippie:

Basseytje
15 september 2006, 17:48
nou weet ik al helemaal niet wat ik moet kiezen :S

kan iemand een verduidelijking vertellen. moet ik nou een zwaardere of een lichtere verserker nemen. nog een keer: mijn boxen zijn 200 watt 8 ohm en hebben een piek van 280 watt

peter_heijnen
15 september 2006, 17:59
Mijn stelregel: zwaardere.

Je zei ook dat je geen 8 ohm versterker kon vinden, ik neem aan dat je wel 4 ohmers hebt gezien. Als je een 8 ohm speaker op een 4 ohm uitgang aansluit, verlies je aan vermogen dus daar zul je dan ook rekening mee mogen houden. Misschien dat iemand anders je kan vertellen hoeveel je dan verliest, ik weet het niet meer.

Kim Wilson
15 september 2006, 20:22
Mijn stelregel is een iets lichtere, dan draai je je speakers in principe nooit kapot. Volgens mijn theorie dan.

Misschien zou je Bert of Han even moeten vragen, dat zijn de HIFI-guru's hier.

Basseytje
15 september 2006, 22:02
maar als ik wel aan een 8 ohm versterker zou kunne komen hoeveel moet het wattage dan zijn?

peter_heijnen
15 september 2006, 22:34
Meer,meer,meer....:)



Ik redeneer als volgt:

-Als je een lichtere versterker hebt en je hoort vervorming, dan weet je dat de versterker vervormt. Dat veroorzaakt dan tevens de gelijkstroom waar PaulusdeBKB het over had.
-Als je een zwaardere versterker hebt en je hoort vervorming, dan weet je dat de speaker vervormt omdat ie overbelast is. Maar in deze situatie heb je geen gelijkstroom.
Ik heb me altijd laten vertellen dat je daarom dus maar beter een zwaardere amp kunt gebruiken.

Ik heb in mijn hele leven zegge en schrijve een speaker gemold. Ik gebruikte toen een lichtere versterker. Sindsdien heb ik altijd zwaardere versterkers gebruikt en is er nooit meer iets kapot gegaan.

Misschien is het ook slim om daarvoor je vraag in "recording" nog eens te stellen. In ieder geval Han zal daar vaak rondstruinen denk ik.

Basseytje
16 september 2006, 12:58
okj zalk even doen dan.