PDA

View Full Version : stereo poweramp gebruiken voor Wet/Dry systeem



Tristan
13 september 2006, 16:24
Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraagje over het gebruik van een poweramp in een Wet/Dry systeem...
Kan je ook 1 kant i.p.v. 2 kanten van een poweramp gebruiken voor een Wet/Dry systeem i.p.v. een Wet/Dry/Wet systeem?
Sommige poweramps zijn natuurlijk Mono gebrugd schakelbaar, dus dan kan het altijd, alleen hebben de poweramps die dat kunnen voor mijn applicaties te veel vermogen als ze Mono gebrugd geschakeld staan...
Het gaat dus om poweramps die deze optie niet hebben en waarbij er dan dus 1 kant onbelast is (zonder speaker)...

Als dat niet mogelijk is, weten jullie dan misschien nog eindtrappen welke ik zou kunnen overwegen?
Het gaat mij om een buizeneindtrap ontwikkeld voor gitaar van 1 HE of 2 HE, dus niet om solid state en/of hifi/ultralineaire dingen...
Ik heb ook liever geen Monoblock aangezien ik dan minder flexibel ben met eventuele uitbreidingen richting een Wet/Dry/Wet systeem...
De eindtrap zou maximaal een vermogen van zo'n 60 watt mogen hebben als hij Mono gebrugd geschakeld staat, maar minder is in mijn geval beter...

Alvast bedankt voor jullie antwoord...

Alain
13 september 2006, 16:31
In een brunetti - handleiding heb ik ooit eens gelezen dat het geen probleem is, zolang het 2e volume op 0 blijft.

Verder denk ik dat de Marshall 9100 (50 watter) aparte monoblokken heeft

Flowers
13 september 2006, 17:06
Verder denk ik dat de Marshall 9100 (50 watter) aparte monoblokken heeft

Dat is inderdaad zo!

Tristan
13 september 2006, 18:28
Oh ja, dat klopt, over die Marshall had ik even heengekeken...
Wel jammer dat hij 3HE is, dat is wel een beetje groot en van wat ik uit sommige verhalen gehoord heb schijnen die dingen niet echt lekker te klinken...

Tristan
13 september 2006, 20:01
Zijn er nog mensen met tips?

johantipker
13 september 2006, 20:11
buizen eindtrappen moet je in principe niet zonder belasting / load / speakers aansluiten, als je stereo tube poweramp hebt, zou je in principe van 1 kant gewoon de buizen kunnen verwijderen.... en 'm mono gebruiken

pa eindtrappen kun je in de regel probleemloos mono gebruiken, dus 1 kant niet niet uitsturen en niet op een speaker aansluiten, die dingen zijn aan alle kanten beveiligd

bluegate
13 september 2006, 21:04
Oudere rack poweramp van Koch (KV50 ???), mono blok met 4x EL84.
50 Watt, 19" 2 he.

peter_heijnen
13 september 2006, 21:40
Ik zou het met een kant van de peavey classic doen. Zijn echt prima bakkies en die raak je ook zo weer kwijt lijkt me.

Je hoeft dan in eerste instantie ook maar voor een kant nieuwe buizen te scoren, stel dat dat nodig zou zijn. Als het goed bevalt doe je de andere kant alsnog als je w/d/w gaat. Voor alle zekerheid misschien ook een lastweerstand voor het tweede kanaal?

En anders staat in mijn sig nog een wereldbak (helaas met 3 he) waarvan de eindtrafos volgens de maker never nooit kapot kunnen hoe groot de misaanpassing ook moge zijn. Hij beweert dat je gerust kunt experimenteren met allerlei impedanties voor verschillende sounds. Ik heb het zelf nooit uitgeprobeerd. :)

Tristan
13 september 2006, 22:06
Ik had jouw poweramp al zien staan op gitaarmarkt, het is niet duur in principe, maar 3HE is wel groot en volgens mij is het ook een behoorlijk zwaar ding...

Ik zat zelf meer aan deze merken te denken:
Engl 20/20 poweramp
Mesa Boogie 20/20 poweramp

Maar bijvoorbeeld een 50/50 poweramp waarvan je zeker weten 1 kant kan gebruiken of bijvoorbeeld een 20/20 poweramp die je gebrugd Mono kan schakelen zijn natuurlijk wel wat veelzijdiger...

Volgens iedereen hier kan je dus gewoon maar 1 kant gebruiken van welke buizen stereo poweramp dan ook, of zijn hier nog speciale voorwaarden aan gebonden?

vester86
13 september 2006, 22:17
voor de zekerheid een vermogensweerstand van 4/8/16 ohm en 5 watt ofzo aan een jackplug solderen, dan weet je heel zeker dat het niet fout kan gaan (voor de kant die je niet gebruikt van bijvoorbeeld een 2x50 watt versterker)

ruezzz
13 september 2006, 22:24
De Mesa 20/20 kun je mono gebruiken door aan 1 kant het volume dicht te draaien. Er hoeft dan op dat kanaal geen load(speaker) aangesloten te zijn.
Bruggen kan hierbij niet dacht ik. Overigens, de 20 Watts zijn hier erg luid!

srv-man
14 september 2006, 00:11
Jou kennende als toonpurist zou ik de MESA 20/20 niet aanbevelen, die giet wel een heel erg dikke MESA saus over je geluid.
Een Peavey Classic is een stuk transparanter, maar waarom geen Brunetti Rockit? Lekker portable en ook een aardig geluid...

Tristan
14 september 2006, 00:22
@srv-man:
Bedankt voor je reactie...
Brunetti heb ik zulke slechte ervaringen mee (MC2) dat ik nog niet dood gezien wil worden met iets dat ook maar die naam draagt, vandaar...
Die Rockit draait volgens mij trouwens ook op hele rare en slecht verkrijgbare eindbuizen, bovendien is hij volgens mij ook niet meer te krijgen...
Voor mij alleen eindtrappen met 6L6, EL34, 6V6 of EL84 eindbuizen, die zijn tenminste te krijgen en klinken niet doods zoals bijvoorbeeld 6550's...
Anders was het wel een goede optie geweest...

Ik ben eigenlijk juist niet op zoek naar een transparante poweramp, ik vind het juist vet als de delays een beetje dikker gekleurd worden...
Omdat ik de poweramp alleen voor de effecten zal gaan gebruiken ben ik niet zo bang voor die Mesa Boogie saus hoor...

@iedereen:
Bedankt voor de reacties tot nu toe...

Tristan
14 september 2006, 00:27
Heeft een van jullie wel eens zelf een gitaarpoweramp gebouwd en zijn hier ook schema's van te vinden op internet?

vester86
14 september 2006, 01:22
@srv-man:
Ik ben eigenlijk juist niet op zoek naar een transparante poweramp, ik vind het juist vet als de delays een beetje dikker gekleurd worden...


prbeer um eens uit, met de resonance knop die er op zit kun je wat dat betreft leuke dingen doen

zal binnenkort eens wat proberen op te nemen

Tristan
14 september 2006, 01:42
Die Peavey 50/50 is toch gewoon de poweramp van de Peavey Classic 50 in rack vorm?
Ik kan me van die Classic 50 herinneren dat hij wel mooi en aangenaam klonk, maar dat hij voor mijn gevoel totaal geen punch en ballen had, een beetje dof was en niet open klonk...
Ik weet natuurlijk niet of dat aan de poweramp ligt...

BeeJee
14 september 2006, 02:33
Shoot me, maar ik kan me niet voorstellen dat die 20/20 zo'n dikke MESA-saus over je sound giet. Mesa staat toch vooral bekend om zijn 6L6 versterking en niet om de EL84's in de 20/20.
Ik heb die hele 20/20 nog nooit gehoord, maar hoe 'typisch mesa' kunnen EL84's nou klinken?
Help me out, please....

peter_heijnen
14 september 2006, 08:38
Ik had jouw poweramp al zien staan op gitaarmarkt, het is niet duur in principe, maar 3HE is wel groot en volgens mij is het ook een behoorlijk zwaar ding...

Ik zat zelf meer aan deze merken te denken:
Engl 20/20 poweramp
Mesa Boogie 20/20 poweramp

Maar bijvoorbeeld een 50/50 poweramp waarvan je zeker weten 1 kant kan gebruiken of bijvoorbeeld een 20/20 poweramp die je gebrugd Mono kan schakelen zijn natuurlijk wel wat veelzijdiger...

Volgens iedereen hier kan je dus gewoon maar 1 kant gebruiken van welke buizen stereo poweramp dan ook, of zijn hier nog speciale voorwaarden aan gebonden?


Ja de Reussenzehn is niet licht, dat is ook de reden dat ie eruit gaat. Ik woon drie hoog en wordt te oud voor die fratsen.

Ik heb de mesa gehad en die kan niet aan de reussenzehn tippen, van de Engl weet ik het niet.

Ik weet niet zeker of je een eindtrafo door kan bakken terwijl er geen signaal doorheen gaat, maar ik weet wel dat een simpele lastweerstand bijna niets hoeft te kosten.

Als 2 he je kriterium is, zou ik de peavey checken en als gewicht je kriterium is zou ik zeker die Engl eens uitproberen.

Succes met de "quest".

ruezzz
14 september 2006, 09:42
Wat ik me van de Mesa 20/20 kan herinneren is dat ik hem zelfs een beetje VOX AC-30 achtig vond klinken. Zitten daar dezelfde eindbuizen in?
Best wel sprankelend.

En, heeft ENGL ook een 20/20 tegenwoordig? Ik vind er niks over op hun site.

Wel heb ik vroeger ooit een 2x35 watter gehad van ENGL, die was erg goed vond ik. Ik heb em ooit 'ge-AB-ed' met een 2x50 watter Marshall. De ENGL had veel meer headroom (ging harder iig) en een voller geluid. En ook nog eens 2 HE tegenover 3 HE van de Marshall meen ik.
Misschien zou je eens kunnen kijken of deze ergens tweedehands te krijgen is.

Chiel
14 september 2006, 10:00
Is een Rocktron 1HE solid state niets? Erg goed voor enkel de wets.

Tristan
14 september 2006, 10:18
Wat ik me van de Mesa 20/20 kan herinneren is dat ik hem zelfs een beetje VOX AC-30 achtig vond klinken. Zitten daar dezelfde eindbuizen in?
Best wel sprankelend.

En, heeft ENGL ook een 20/20 tegenwoordig? Ik vind er niks over op hun site.

Wel heb ik vroeger ooit een 2x35 watter gehad van ENGL, die was erg goed vond ik. Ik heb em ooit 'ge-AB-ed' met een 2x50 watter Marshall. De ENGL had veel meer headroom (ging harder iig) en een voller geluid. En ook nog eens 2 HE tegenover 3 HE van de Marshall meen ik.
Misschien zou je eens kunnen kijken of deze ergens tweedehands te krijgen is.

Hmm, dat klinkt goed...
Er zitten inderdaad EL84's in...

Die Engl 20/20 is een oud model geloof ik...

Ik dacht ook al dat die Marshalls niet zo geweldig waren...

@BeeJee:
Bijna alle kleinere modellen van Mesa Boogie hebben tegenwoordig EL84 eindbuizen...

@Peter Heijnen:
Heb je die Reussenzehn dan ook alleen voor je effecten gebruikt?

@Chiel:
Ik wil echt specifiek een buizeneindtrap ontwikkeld voor gitaar...

FrankS
14 september 2006, 11:56
'k Heb een Engl 930/60 (6L6GC)

2x 60 watt, en vaak genoeg maar 1 kant moeten gebruiken, werkt prima.
Erg veelzijdig ding. Is wel 3HE..

vester86
14 september 2006, 12:57
Die Peavey 50/50 is toch gewoon de poweramp van de Peavey Classic 50 in rack vorm?
Ik kan me van die Classic 50 herinneren dat hij wel mooi en aangenaam klonk, maar dat hij voor mijn gevoel totaal geen punch en ballen had, een beetje dof was en niet open klonk...
Ik weet natuurlijk niet of dat aan de poweramp ligt...

nop, allemaal niet met je eens. dof zéker niet, niet open, ook niet met je eens. punch en ballen vind IK dat die genoeg heeft,maar daarin kunnen smaken verschillen.
heeft de normale peavey classic 50 ook resonance knoppen dan? die doen best veel voor het dikkere wat lagere geluid

Tristan
14 september 2006, 13:22
Nee, er zit geen Resonance knop op de Classic 50...
Ik zei ook dat ik niet wist of het aan de poweramp van de Classic 50 lag, maar het lijkt me dat de 50/50 dezelfde basis heeft als de Classic 50 omdat er EL84's inzitten en de amp 50 watt per kant levert wat erg veel is voor EL84's (dat moet wel pure klasse B zijn)...
Tsja, ik weet het niet, ik heb gewoon iets tegen Peavey...
Ik vind dat zo middelmoterig, niet echt gaaf ofzo, Mesa Boogie en zelfs Engl vind ik veel vetter...

peter_heijnen
14 september 2006, 17:53
Ik heb de Reussenzehn altijd gebruikt als eindamp voor mijn totale stereogeluid. G2 in de paralelle loop van mijn GT Trio, outputs van de Trio naar de Reussenzehn, en de outputs van de Reussenzehn naar mijn twee 2x10 Marshalls. Als ik aan die sound terug denk zou ik bijna heimwee krijgen naar het gesleep met die zooi. (Edit: beetje een verkooppraatje maar o zo waar :))

Ik heb me destijds laten vertellen door de tech die de brugschakeling voor mijn mesa 2020 had gemaakt dat dit niet met iedere amp mogelijk was. Met de mesa in ieder geval wel dus.

Verder kan ik me uit een ver verleden een medestudent op het conservatorium herinneren die een setje had met zo'n yamaha transistor preamp en een kleine Engl eindamp, mogelijk die 35/35. Ik vond dat toen te gek klinken, dus die engl is zeker het onderzoek waard.