PDA

View Full Version : Vraagje over speeltechniek



Lucky1975
13 september 2006, 10:58
Hi folks,

Ik heb een vraagje... sinds heb ik er mezelf eindelijk toe gebracht om mijn GT6 te verkopen en speel ik op een AC30CC2X (zo'n combo met blauwe alnico's). Klinkt veel natuurlijker allemaal.

Enige probleem is dat ook de fouten "natuurlijker" klinken... :-)

De gain knop hou ik goed onder controle trouwens...

Wat ik heb gemerkt is dat als ik riffjes speel (alla lenny kravitz, are you gonna go my way bv) ik super tevreden ben over de klank...neem ik echter een open akkoord (vb een G of een C) vind ik dat ik dan weer iets teveel gain heb. Ligt dit aan mijn speeltechniek ? Te veel snaren misschien ?

Suggesties zjin welkom

Greetz,
Luc

heavy-metal-thunder
13 september 2006, 11:22
Hi folks,

Ik heb een vraagje... sinds heb ik er mezelf eindelijk toe gebracht om mijn GT6 te verkopen en speel ik op een AC30CC2X (zo'n combo met blauwe alnico's). Klinkt veel natuurlijker allemaal.

Enige probleem is dat ook de fouten "natuurlijker" klinken... :-)

De gain knop hou ik goed onder controle trouwens...

Wat ik heb gemerkt is dat als ik riffjes speel (alla lenny kravitz, are you gonna go my way bv) ik super tevreden ben over de klank...neem ik echter een open akkoord (vb een G of een C) vind ik dat ik dan weer iets teveel gain heb. Ligt dit aan mijn speeltechniek ? Te veel snaren misschien ?

Suggesties zjin welkom

Greetz,
Luc

te veel gain!! Daarom dat in disto heel veel powercords gepakt worden, is enkel tonica en kwint. Elke noot heeft immers boventonen. In disto komen die boventonen er beter door. Dus, hoe meer gain/disto, hoe meer boventonen er komen. Speel je 4-5 noten, heb je veel meer noten en die kunnen elkaar "tegenwerken".

Oplossing: minder gain, volumeknop v/d gitaar wat terug draaien, of minder noten spelen.

Lucky1975
13 september 2006, 12:24
te veel gain!! Daarom dat in disto heel veel powercords gepakt worden, is enkel tonica en kwint. Elke noot heeft immers boventonen. In disto komen die boventonen er beter door. Dus, hoe meer gain/disto, hoe meer boventonen er komen. Speel je 4-5 noten, heb je veel meer noten en die kunnen elkaar "tegenwerken".

Oplossing: minder gain, volumeknop v/d gitaar wat terug draaien, of minder noten spelen.

Als je nu kijkt nr een bans als AC/DC...die nemen vaak open akkoorden right ? Spelen die dat met mega weinig GAIN ? En als je tussendoor een riffje moet spelen sla je dan de snaar gewoon extra hard aan om meer gain te krijgen (anders klinkt het niet "vet" genoeg) vind ik...

B~Rock
13 september 2006, 12:35
Angus Young van AC/DC is een gitarist die vooral gebruik maakt van de volumeknop op de gitaar. Voor rythm werk zet 'ie hem bijvoorbeel op 3/4 en tijdens de solos helemaal open. Deze techniek werkt in principe alleen met een buizenamp aangezien je daarmee "echt" overstuurd en de hoogte van het signaal dat uit je gitaar komt dus ook van invloed is op de hoeveelheid oversturing.

Je zou ook eens kunnen expirimenteren met de toonregeling om te kijken of dit helpt.

Kim Wilson
13 september 2006, 12:37
Die techniek werkt in principe met alle vormen van gain. Hoe harder je instuurt, hoe meer het overstuurt. Ik speel ook met de volumeknop van mijn gitaar. Mijn Blues Driver reageert daar erg mooi op.

Lucky1975
13 september 2006, 13:25
Die techniek werkt in principe met alle vormen van gain. Hoe harder je instuurt, hoe meer het overstuurt. Ik speel ook met de volumeknop van mijn gitaar. Mijn Blues Driver reageert daar erg mooi op.

Awel mannen (en vrouwen), dat ga ik dadelijk dan eens proberen op die manier. bedankt voor de tips

Lossesnaar
13 september 2006, 13:54
sorry, verkeerde topic :P

heavy-metal-thunder
13 september 2006, 19:35
Heb ooit een intervieuw met Angus gelezen, waarin hij zei dat er eens iemand met zijn set speelde en nauwelijks overdrive eruit kreeg, omdat die gitarist geen harde aanslag heeft. Dus, zowel de volumeknop als de aanslag spelen mee. Maar, je hebt alvast gelijk, Angus speelt met niet veel gain. Daardoor dat zijn (en Malcolm's) open akkoorden lekker klinken.