PDA

View Full Version : Een online gitaarles



johantipker
13 september 2006, 09:42
We hebben een online gitaarles op onze website gezet.

Het gaat over akkoord gerelateerd improviseren.


Leef je uit! :rockon:

Comments / feedback / verbeteringen / vragen = welkom!!!

http://www.neemnugitaarles.nl/content.php?article.36

Lossesnaar
13 september 2006, 10:21
goed omschreven, toevallig zit ik exact in die fase van wat je nu beschrijft, goed uitgelegd, mn leraar vertelde me zonzelfde verhaal wel.
wij doen m in blues schema, aadaedae, althans das de bedoeling dat ik daarin steeds verder ga spelen op gevoel/gehoor, en daar ook alle technieken in ga brengen, vibreren, benden, pulloffs hammerons enzo.

well done iig

heavy-metal-thunder
13 september 2006, 10:46
Johan,
fraai gedaan. wordt dit op termijn uitgebreid? Vb. jazzprogressies en soleren a.d.h.v. modi?

totaal off topic: graag wat meer info over EARmo otoplastics earplugs, aub? Want na een repetitie heb ik wat oorsuizingen, het begin van het einde...

johantipker
13 september 2006, 12:32
ik kan het uitbreiden, kan weleen jazz bluesje behandelen..... pin me niet vast op een termijn, maar we gaan ons best doen....

jouw vraag over earmo otoplastieken;

ik heb ze en t is me nooit bevallen, ik voel me ermee als een goudvis in een kom... t alternatief: doofheid is ook nix, t is wel prettig als je na de gig naar huis rijdt en je hebt geen fluit suizen enzo, is minder vermoeiend

ik probeer het gebruik zoveel mogelijk te vermijden, in een zacht bandje heb je ze veel minder nodig, helemaal als je wat verder van te harde drummers, monitoren en cs gaat staan...

Lossesnaar
13 september 2006, 13:56
kyk, das praat =)

hij vertelde me ook dat dit een soort blues laddertje was?:
(in A)
e----------------------5-8
b------------------5-8
g--------------5-7
d----------5-7
a------5-7 (<---hier kon de 6 ook nog tussen gloof k)
e--5-8


is dat n bekend iets?
ik snap namelijk de "normale ladders"wel, do re mi enxz., maar daar past dit toch nie in eigelijk?

gr marco

ponq
13 september 2006, 14:16
klopt, standaard blues-scale:

e--5----8
b--5----8
g--5----7---8
d--5----7
a--5-6--7
e--5----8

de vette noten zijn de zogenaamde 'blue-notes' die voor het typische bluesgeluidje zorgen

johantipker
13 september 2006, 20:25
kyk, das praat =)

hij vertelde me ook dat dit een soort blues laddertje was?:
(in A)
e----------------------5-8
b------------------5-8
g--------------5-7
d----------5-7
a------5-7 (<---hier kon de 6 ook nog tussen gloof k)
e--5-8


is dat n bekend iets?
ik snap namelijk de "normale ladders"wel, do re mi enxz., maar daar past dit toch nie in eigelijk?

gr marco


in vogelvlucht:

Blues is eigenlijk afkomstig uit de afrikaanse traditionele muziek, doordat zang daar meer "shout" achtig was en het accent van de muziek meer op de ritmiek lag, kwam men op andere intervallen dan in de west europese klassieke muziek...

uiteindelijk is er uit de afrikaanse muziek en de manier van zingen een soort pentatonische ladder gekristaliseerd die we nu bluesladder noemen, tov majeur (do re mi enzo) heeft de bluesscale een verlaagde terts, verlaagde kwint en een verlaagd septiem, wat dan de zgn blue tones zijn tov van majeur...

in de dagelijkse gitaarpraktijk kan het botweg bijv c bluesladder over (een stuk in) c majeur spelen wat zurig klinken......

om een solo in bijv C majeur een blues kleurtje te geven is het dan veiliger om A blues over het stuk in C majeur te spelen, met subtiel gebruik van de blue tone Eb.....

in dat licht is A blues dan gewoon A pentatonisch mineur plus een toegevoegde b5 ( Eb) die dan een bluesy effect heeft...

Veel gitaristen leren ooit een bluesscale en verzanden er dan voor de rest van hun leven in......

ik ben daar geen fan van, leer gewoon meerdere scales, majeur / mineur etc en gebruik de bluesscale bewust als je een solo een blues kleur of tint wilt geven.

-=JEROEN=-
14 september 2006, 00:23
leuke, duidelijke, helder uitgelegde les

ben benieuwd naar je vervolg les(sen)



1 mierenneukerig dingetje alleen, C Aeolisch over F is Dorisch http://forum-s7.theshower.nl/forum/images/smiles/170_wink.gif

johantipker
14 september 2006, 11:37
Klopt C aeolisch mineur over Fm = F dorisch mineur, als je 'm van F tot F denkt..... dit is echter alleen maar verwarrend voor de beginnende clientele...... we blijven liever gewoon in dezelfde positie denken, waarbij de doeltonen (guidetones) zich verplaatsen.............
je moet proberen simpel te denken en er niet te veel toeters en bellen bij te halen.......

-=JEROEN=-
14 september 2006, 16:35
ben ik met je eens, niet te moeilijk maken... maar ook geen verkeerde dingen aan leren, al is dit niet echt heel erg verkeerd... ik zou zelf de term aeolisch helemaal weg laten, omdat het dus niet helemaal correct is (om dus verwarring te voorkomen)... C mineur ladder over C akkoord is aeolisch, C mineur ladder over F akkoord is dorisch... ik zou het dus alleen C mineur noemen (hooguit het "(oorspronkelijk) mineur" noemen)

als je trouwens TAB wil plaatsen op je website, gebruik dan het <pre> commando:


<pre>
e--------8--------------------------------------------8-10-11---
B--------9-------------------------------------8-9-11-----------
G---T----8------------------------------7-8-10------------------
D---A---10----------------------8-10-11-------------------------
A---B----8--------------8-10-11---------------------------------
E--------X------8-10-11-----------------------------------------
</pre>

johantipker
14 september 2006, 16:53
eeh...pre?

DTmaster
14 september 2006, 20:08
Hey


Ik heb even je werk onde de loop genomen en heb er wat van gemaakt wederom kost mij dit een uur tijd om te doen ,,, omdat ik nog geen raad weet met on the spot soleren

Maar sugesties zijn altijd welcome haha :)


http://media.putfile.com/CminFmin


iemand nog geluisterd ? :)

jaspie
14 september 2006, 22:46
in vogelvlucht:


Veel gitaristen leren ooit een bluesscale en verzanden er dan voor de rest van hun leven in......

ik ben daar geen fan van, leer gewoon meerdere scales, majeur / mineur etc en gebruik de bluesscale bewust als je een solo een blues kleur of tint wilt geven.

met blues valt nog een hoop leuks te doen als je de penta blues schaal combineert met de mixolydische ladder. Moet dan wel puur in blues en niet rock worden gebruikt.

-=JEROEN=-
14 september 2006, 23:17
eeh...pre?
maak je zelf die webpagina's ?

http://www.neemnugitaarles.nl/content.php?article.36

meul
15 september 2006, 11:23
Hey Jo,

mijn theorie is zo slecht dat ik al mijn aandacht nodig heb om dit al te begrijpen, belachelijk, ik denk dat ik maar is ga studeren :-)

Goed en duidelijk uitgelegd, in appels en peren zoals een leek het begrijpt.
eigenlijk is dit ook voor gevorderde gitaristen, vooral het deel waar je de tonen tot je door laat dringen door 4 tellen een noot of samenklank te laten liggen en proberen te voelen wat er klinkt. je gaat al zo snel over op een automatische piloot en dit kan echt dodelijk zijn.

groetjes,
jan

johantipker
15 september 2006, 12:12
Hey


Ik heb even je werk onde de loop genomen en heb er wat van gemaakt wederom kost mij dit een uur tijd om te doen ,,, omdat ik nog geen raad weet met on the spot soleren

Maar sugesties zijn altijd welcome haha :)


http://media.putfile.com/CminFmin


iemand nog geluisterd ? :)

ik vind jouw spel dik in orde hoor!!! groot compliment!

Je begint meesterlijk, speelt mooi richting de 9 enzo, heel George Benson achtig, in de snelle stukjes verzandt je wat in repeterend gepiel. Ik denk dat je jezelf dan voorbij fietst, dat je geen controle meer hebt over wat je nou precies wilt.(en dat worden je lijnen soms ook te lang).. maar zelfs dat klinkt best lekker......groovy...soms ietsjes gehaast (maar dat probleem heb ikzelf ook nog vaak genoeg........)


dus jij zit al een heel end in de goeie richting...

johantipker
15 september 2006, 12:14
Hey Jo,

mijn theorie is zo slecht dat ik al mijn aandacht nodig heb om dit al te begrijpen, belachelijk, ik denk dat ik maar is ga studeren :-)

Goed en duidelijk uitgelegd, in appels en peren zoals een leek het begrijpt.
eigenlijk is dit ook voor gevorderde gitaristen, vooral het deel waar je de tonen tot je door laat dringen door 4 tellen een noot of samenklank te laten liggen en proberen te voelen wat er klinkt. je gaat al zo snel over op een automatische piloot en dit kan echt dodelijk zijn.

groetjes,
jan

sommigen spelen zo te gek op hun gevoel, dat ze zichzelf niet moeten vervelen met technisch theoretisch geneuzel...daar ben jij er dus 1 van, de uitzondering die de regel bevestigd.... ga lekker aan het strand zitten ....

johantipker
15 september 2006, 12:17
maak je zelf die webpagina's ?

http://www.neemnugitaarles.nl/content.php?article.36

een vriend van mij heeft ooit de opzet gebouwd in e107 (php), ben zelf verder gaan klooien,tegenwoordig gaan de credits wat betreft looks, style, vormgeving dtp naar mijn geliefde vrouw

check bijv. http://www.gitaaropschool.nl

DTmaster
15 september 2006, 14:13
ik vind jouw spel dik in orde hoor!!! groot compliment!

Je begint meesterlijk, speelt mooi richting de 9 enzo, heel George Benson achtig, in de snelle stukjes verzandt je wat in repeterend gepiel. Ik denk dat je jezelf dan voorbij fietst, dat je geen controle meer hebt over wat je nou precies wilt.(en dat worden je lijnen soms ook te lang).. maar zelfs dat klinkt best lekker......groovy...soms ietsjes gehaast (maar dat probleem heb ikzelf ook nog vaak genoeg........)


dus jij zit al een heel end in de goeie richting...



Hey hahaha leuk om te horen.. ja ik had dit ook gehaast afgemaakt,, omdat ik weg moest :) hahaha ... maar thanx... en jaja ik moet nog mucho veel leren vind ik zelf hoe maar Inderdaad was het begin goed... mischien maak ik hem wel weer opnieuw maar DAN in die trant !! dus lekker groovy en minder technisch GENEUZEL hahaha


Thanx

-=JEROEN=-
15 september 2006, 15:01
een vriend van mij heeft ooit de opzet gebouwd in e107 (php), ben zelf verder gaan klooien,tegenwoordig gaan de credits wat betreft looks, style, vormgeving dtp naar mijn geliefde vrouw

check bijv. http://www.gitaaropschool.nl
en dat zelf verder klooien, doe je dat in html?

<pre> is een html commando, dat tegen de browser zegt: hee klojo, dit moet je laten zoals het is

en dat is dus vooral handig met TAB tekst :)

johantipker
16 september 2006, 12:55
nee, e107 is een programma waarin je zelf simpel webpages kunt editten, hij leest wel html achtige codes, maar je edit via een omweg, het fijne weet ik er ook niet van, maar het werkt wel....

-=JEROEN=-
16 september 2006, 16:36
tja dan is het een kwestie van uitvinden hoe je <pre> tags kan invoegen ofzo

<pre> houdt in dat de tekst niet bewerkt wordt, beetje hetzelfde als de [ code ] tags hier op het forum