PDA

View Full Version : Speakers voor een 2x12 cab



Kim Wilson
13 september 2006, 09:21
Oké, het is niet voor een vintage amp, maar aangezien er hier veel mensen zitten die verstand van speakers hebben én omdat ik wel een beetje een vintage voicing zoek, zet ik het hier toch neer.

Ik heb een 2 x 12 cab waar ik nog steeds een set speakers voor zoek. De amp die het moet trekken is een Fender Hotrod Deluxe. Nu heb ik na enig speurwerk het volgende gezien: een G12M70 en een Vintage30, beide van Celestion. Passen deze bij elkaar, passen ze bij mijn amp, en zijn ze geschikt voor een goeie bluessound?

Andere suggesties zijn overigens ook welkom. Het moet echter wel vrij low-budget blijven...

Epic
13 september 2006, 09:34
Op harmony-central zijn veel reviews waar de speakers vervangen zijn.
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/Fender/Hot+Rod+Deluxe/10/1
Jensen en Weber komen daar ook vaak voorbij.

Kim Wilson
13 september 2006, 10:01
Nou, het gaat me niet om het vervangen van de speaker in de Hotrod, daar zit al een Jensen in. Ik wil weten of de genoemde speakers een beetje bij elkaar passen en een goeie bluessound kunnen weergeven in een 2x12 cab.

Chris Winsemius
13 september 2006, 10:09
Nou, het gaat me niet om het vervangen van de speaker in de Hotrod, daar zit al een Jensen in. Ik wil weten of de genoemde speakers een beetje bij elkaar passen en een goeie bluessound kunnen weergeven in een 2x12 cab.

2xM25 of 2xH30

Kim Wilson
13 september 2006, 10:13
Da's kort maar krachtig!

Zijn dat de speakers die voor Fender cabs veel gebruikt worden?

Chris Winsemius
13 september 2006, 10:38
Da's kort maar krachtig!
Zijn dat de speakers die voor Fender cabs veel gebruikt worden?

Dat was zonder koffie! :D

In Fender cabs zaten/zitten meestal andere merken speakers maar Fender heeft ook 'n aantal amps/cabs gehad met V30s en T100s.

In die CMW DeluxeReverb replica die op de A'dam-meeting was zit trouwens 'n H30.
Voor 'n "bluessound" in/met jouw prachtige cab zou ik zelf voor 2xH30 gaan.

Ps De M70 kan zeer bright/schellig klinken en de Vintage30 is meer "modern gevoiced".

Kim Wilson
13 september 2006, 10:41
Dan weet ik wel genoeg. Dan moet ik op zoek naar een set H30's! Bedankt, Chris!



Ik ben trouwens al bezig met een set. 16 ohm, 55Hz, 1973. Lekkah.... :D

Kim Wilson
13 september 2006, 11:59
Ik heb ze hoor! Een set Celestion G12H30 speakers uit 1973. Binnenkort ophalen en erin solderen. Ik kan haast niet wachten! :D

Maar nu nog wat: wat betekent 55 Hz? Ja, ik weet dat dat de bass frequentie is, de natuurlijke resonantiefrequentie. Maar wat is het voordeel t.o.v. 75 Hz?

Chris Winsemius
13 september 2006, 12:04
Ik heb ze hoor! Een set Celestion G12H30 speakers uit 1973. Binnenkort ophalen en erin solderen. Ik kan haast niet wachten! :D

Maar nu nog wat: wat betekent 55 Hz? Ja, ik weet dat dat de bass frequentie is, de natuurlijke resonantiefrequentie. Maar wat is het voordeel t.o.v. 75 Hz?

Gefeli!!!
De 55Hz versie is de zgn. bas-uitvoering en die is vooral bij gitaristen zeer gewild, Hendrix gebruikte ze ook vaak.

Kim Wilson
13 september 2006, 12:08
Gefeli!!!
De 55Hz versie is de zgn. bas-uitvoering en die is vooral bij gitaristen zeer gewild, Hendrix gebruikte ze ook vaak.
Thanx!

Goeie keus dus? We wachten het af...

Mr.Jay
13 september 2006, 13:26
Thanx!
Goeie keus dus? We wachten het af...

Ze klinken wat donkerder dan 75Hz's, dus smaakkwestie.

JaY

Kim Wilson
13 september 2006, 14:07
Hmmm, probleempje. Eén van die speakers ratelt iets (goh, waar ken ik dat van? Oh ja, dat was ook al zo bij de vorige set speakers), dus er is maar één goed. Ik ga nu eerst maar even kijken of ik er één bij kan krijgen (misschien een ander type erbij), of dat ik een andere set ga zoeken...

Vintage 30's zijn trouwens goed te vinden. Is dat wat?