PDA

View Full Version : welke buizen voor marshall silver jubilee



rinaldo
12 september 2006, 21:17
hoi, ik heb een marshall 2550 silver jubilee combo met een 12'' speaker, en daar moeten eigenlijk nieuwe buizen in. wat raden jullie mij aan? maakt het uberhaubt wat uit, en kan dat zonder te biassen ?

help..........

Chris Winsemius
12 september 2006, 21:18
hoi, ik heb een marshall 2550 silver jubilee combo met een 12'' speaker, en daar moeten eigenlijk nieuwe buizen in. wat raden jullie mij aan? maakt het uberhaubt wat uit, en kan dat zonder te biassen ?

help..........

eindbuizen moeten ALTIJD gebiased worden, preampbuizen niet.
Wat zit er nu in en wat wil je qua sound beter/anders/etc. hebben?

rinaldo
12 september 2006, 21:46
nou om eerlijk te zijn zitten er net nieuwe buizen in , en dat zijn tad, el34 str selected
maar om een of andere reden heb ik het idee dat de versterker zijn grommende geluid kwijt is.

hij klinkt wel strak maar ook een beetje karakterloos,maar mischien moeten de buizen een tijdje gebruikt worden om beter te klinken?

eigenlijk ben ik een leek op dit gebied, dus ik dacht mischien zitten er de verkeerde buizen in.

Chris Winsemius
12 september 2006, 22:01
nou om eerlijk te zijn zitten er net nieuwe buizen in , en dat zijn tad, el34 str selected
maar om een of andere reden heb ik het idee dat de versterker zijn grommende geluid kwijt is.

hij klinkt wel strak maar ook een beetje karakterloos,maar mischien moeten de buizen een tijdje gebruikt worden om beter te klinken?

eigenlijk ben ik een leek op dit gebied, dus ik dacht mischien zitten er de verkeerde buizen in.

Zijn ze wel gebiased?
Wat voor pre-amp-buisjes?

rinaldo
12 september 2006, 22:20
ik heb ze bij de plaatselijke gitaarboer laten vervangen, die hebben hun eigen reparatie afdeling, dus ik neem aan dat ze weten wat ze doen, en dat ze dus gebiasd zijn.

en wat voor pre amp buisjes er in zitten weet ik eerlijk gezegd niet, volgens mij de originele buisjes nog.

ze zijn iig niet vervangen de laatste keer.

Chris Winsemius
12 september 2006, 22:28
ik heb ze bij de plaatselijke gitaarboer laten vervangen, die hebben hun eigen reparatie afdeling, dus ik neem aan dat ze weten wat ze doen, en dat ze dus gebiasd zijn.

en wat voor pre amp buisjes er in zitten weet ik eerlijk gezegd niet, volgens mij de originele buisjes nog.

ze zijn iig niet vervangen de laatste keer.

Beetje moeilijk te beoordelen vanaf hier/"through a bbs" :)
Heb zelf goeie ervaringen met dat type TAD-buizen, als je (ook) sustain en warmte mist dan zou ik zelf naar de biasing (laten) kijken.
Gezien de leeftijd van je amp zou 'n recap ook meer "ballen" kunnen opleveren.

Wat suggesties maar nog steeds moeilijk van afstand te beoordelen...

rinaldo
12 september 2006, 22:29
ik heb net even gekeken, het zijn ecc 83 pre amp buisjes, het zegt mij niks maar dat is wat er op staat.

rinaldo
12 september 2006, 22:32
Beetje moeilijk te beoordelen vanaf hier/"through a bbs" :)
Heb zelf goeie ervaringen met dat type TAD-buizen, als je (ook) sustain en warmte mist dan zou ik zelf naar de biasing (laten) kijken.
Gezien de leeftijd van je amp zou 'n recap ook meer "ballen" kunnen opleveren.

Wat suggesties maar nog steeds moeilijk van afstand te beoordelen...

euh, recap? hoe bedoelie?

Chris Winsemius
12 september 2006, 22:32
ik heb net even gekeken, het zijn ecc 83 pre amp buisjes, het zegt mij niks maar dat is wat er op staat.

Hoi Rinaldo

Is de aanduiding v/h type.
Moderne ECC83s/12AX7s worden gemaakt in Tsechieje(typo!), Rusland en China en worden onder verschillende namen geleverd; JJ, Sovtek/EH en Shuang/TAD/etc.

Chris Winsemius
12 september 2006, 22:36
euh, recap? hoe bedoelie?

Nieuwe elko's. Cap is de afkorting van capicitor en re-cap is 'n veel gebruikte Engelse/Amerikaanse aanduiding voor het vervangen van elko's in versterkers.
In het algemeen verliezen voedings-elko's na +/- 10 jaar hun kracht (net als accu's van GSMs na 'n tijd minder krachtig worden).
De teruggang gaat zeer gelijdelijk, meestal te merken aan de verminderde bas-weergave en uiteindelijk in brom of ergere problemen.

rinaldo
12 september 2006, 22:46
ja nou je het zegt, ik heb de bas bijna open staan om een stevige sound te krijgen, en bij hogere volumes bromt hij behoorlijk.

waar kan ik zoiets laten doen? en wat kost zon grapje eigenlijk.

Chris Winsemius
12 september 2006, 22:51
ja nou je het zegt, ik heb de bas bijna open staan om een stevige sound te krijgen, en bij hogere volumes bromt hij behoorlijk.

waar kan ik zoiets laten doen? en wat kost zon grapje eigenlijk.

Stuur me anders even 'n privéberichtje als je het in de omgeving van Utrecht geen probleem vindt.

mvg/succes!!!

rinaldo
12 september 2006, 22:58
Ik weet even geen techs bij jou in de buurt (Sittard?), stuur me anders even 'n privéberichtje als je het in de omgeving van Utrecht geen probleem vindt.

mvg/succes!!!

sittard? :) je zit een beetje uit de buurt. friesland ha ha.

Chris Winsemius
12 september 2006, 23:26
sittard? :) je zit een beetje uit de buurt. friesland ha ha.

Vergissing!!!! (al die soldeerdampen ici)
Je bent altijd hier welkom maar bij jou +/- in de buurt kan ik je annedoedens.nl in de buurt van groningen aanraden.

rinaldo
13 september 2006, 17:19
oke chris bedankt voor de tip, ik ga het ff chekken.

rinaldo.

ACSlater
13 september 2006, 20:25
Ik heb standaard buisjes van Svetlana erin zitten. Best genoch! Heb een keer toen de mijne voor een switchprobleem ter reparatie was, een 2553 met 6l6 eindbuizen te leen gehad. Komt het clean ten goede maar dat kan niet voor het lead geluid gezegd worden.

FC Spoiler
28 februari 2007, 21:56
el34 str selected


STR is de code die Mesa Boogie gebruikt voor z'n buizen... Misschien een speciaal voor Mesa bedoeld setje? Mesa versterkers hebben geen Bias regelaar, je kunt de eindbuizen er gewoon inprikken. (moeten wel Mesa buizen of buizen met een gelijke waarde zijn...)
Voor je Marshall (lekker kwijlding btw) moet de bias idd wel worden bijgesteld. Ik zou er ook zeker een keer nieuwe preampbuizen inzetten.
De gitarist van m'n band gebruikt in een andere band ook een oude Marshall met TAD buizen en is er erg over te spreken btw.

Greetz,
Flippie

jerome
28 februari 2007, 23:29
nou om eerlijk te zijn zitten er net nieuwe buizen in , en dat zijn tad, el34 str selected
maar om een of andere reden heb ik het idee dat de versterker zijn grommende geluid kwijt is.

hij klinkt wel strak maar ook een beetje karakterloos,maar mischien moeten de buizen een tijdje gebruikt worden om beter te klinken?

eigenlijk ben ik een leek op dit gebied, dus ik dacht mischien zitten er de verkeerde buizen in.

Dat gevoel dat je je grommende geluid kwijt bent ken ik héél goed!
Ik neem aan dat je bedoeld het grommen vanuit het laag?
Nieuwe eindbuizen heeft bij mij niet geholpen...
Nieuwe caps ook niet trouwens, ik heb nu weer tijdelijk de 30 jaar oude (!)caps erin zitten omdat de nieuwe na 2 maanden (!) de geest gaven!
Maar nieuwe voorbuizen hielpen wel!!
Als je een aggresief heavy/hardrock geluid wil met veel laag kan je bijv. Electro Harmonix voorbuizen nemen. In sommige (metal en hardrock) amps klinken ze geweldig, als je van metal houdt....
Ik vond ze zelf té aggresief en té kil, en ik ben ook geen metal gitarist...
Ik speel meer heavy rock, hardrock en heavy bluesrock
Ik heb er nu Tung Sol in zitten, vol en met veel bas en een lekkere vette grom vanuit het laag en toch een redelijk warm geluid en met een mooi helder hoog.
Helemaal geweldig!!!!
JJ's klinken redelijk warm en geven heel mooi hoog, heel veel mid maar geven té weinig laag naar mijn smaak.
Voor cleane blues zij ze wel lekker...
TAD High Gains schijnen ook goed te zijn (volgens Chris winsemius, ik ken ze zelf niet)
Sovteks vind ik maar duf klinken...
het hangt ook van het type versterker af en natuurlijk van je smaak
Gewoon uitproberen dus!

FC Spoiler
1 maart 2007, 00:59
Dan lijken nieuwe 12AX7's zeker aan te bevelen.
Deze versterker was eerst van de gitarist uit m'n 1e metalband, die heeft hem ergens begin jaren 90 2e hands in Heerenveen gekocht. Volgens mij zijn er nooit nieuwe preampbuizen ingekomen... :o
JJ's schijnen idd errug goed te zijn http://www.basgitaarforum.nl/images/smiles/icon_wink.gif

jerome
1 maart 2007, 07:56
J*z*s... die voorbuisjes zijn dan meer dan 15 jaar oud!
Die zijn echt wel op....

FC Spoiler
1 maart 2007, 09:22
Dacht ik. Ik moet zeggen dat ondanks de prehistorische buisjes (weet ik btw niet 100% zeker), Rinaldo's sound altijd een zware indruk op me maakt.
Stijl is verre van Metal btw, meer country. :D

jerome
1 maart 2007, 18:38
In dat geval zou ik er géén EH's in gooien.
Mss JJ's, alhoewel die minder bas en grom vanuit het laag geven.
Ik denk dat Tung Sol's de beste keuze zijn...
Of natuurlijk NOS buisjes, bijv. Philips of AEG/Telfunken, maar ja, die zijn zo duur....

rinaldo
1 maart 2007, 21:06
hey spoiler, ik heb er ondertussen nieuwe pre amp buisjes inzitten, jj,s btw
en hij klinkt idd een stuk beter nu.

maar ik moet wel zeggen dat 3 jj,s heel erg creamy klinken, dus ik denk dat ik in de v1 positie een ander buisje gooi om een combinatie tussen dat warme santana achtige, en een beetje meer een feller agresief geluid te krijgen.

en ja ik geloof dat die buisjes idd wel 15 jaar oud waren 8)
ik hield me er nooit zo mee bezig, en het geluid veranderd langzaam aan zodat je in de eerste instantie niet eens in de gaten hebt dat het gebeurt.

trouwens ik heb voor m,n laney ook nieuwe buisjes besteld dus die gaat er ook aan geloven.

btw bedankt voor dat complimentje over m,n sound :blast:

gradje pbc
1 maart 2007, 22:21
ik heb een paar weken geleden alle buizen van mijn 2554 vervangen.
eindbuizen E34L van JJ
op de V1 een EH buis (na 7 merken getest te hebben: de beste)
op de V2 en 3 een standaard marshall buis (echte merk zal wel EI zijn)

grtz.

gérard

jaspie
2 maart 2007, 14:00
khad men reeds aangeschafte 2554(en gelijk mijn eerste tube amp) bij robberts hier in hilversum langs gebracht om em na te kijken. Bleke er buizen uit de stoneage in te zitten( en de verkoper maar bewere dat er redelijk nieuwe buizen in zaten). Maargoed ik heb er toen groove tubes in laten zetten, aangezien het mijn eerste buizenamp is, blijft het ene beetje proberen allemaal maar ze bevallen me uitstekend tot nu toe.

jerome
2 maart 2007, 18:55
[QUOTE=rinaldo]hey spoiler, ik heb er ondertussen nieuwe pre amp buisjes inzitten, jj,s btw
en hij klinkt idd een stuk beter nu.

maar ik moet wel zeggen dat 3 jj,s heel erg creamy klinken, dus ik denk dat ik in de v1 positie een ander buisje gooi om een combinatie tussen dat warme santana achtige, en een beetje meer een feller agresief geluid te krijgen.

QUOTE]


Moet je voor de grap eens proberen je middentonen omlaag te draaien
Bij mijn amp werd het té warme geluid ineens lekker fris en transparant (naar mijn smaak dan).
Bij mij ligt dat "omslagpunt" ergens bij standje 5, m.a.w. als de middentonenpot ergens onder de 5 staat is de sound lekker en daarboven wordt de sound té warm, bijna wollig!

rinaldo
3 maart 2007, 10:16
yep, die ervaring heb ik ook, een beetje wollig maar wel lekker smooth. en idd de middentonen naar beneden draaien helpt wel wat, maar ik denk dat ik toch een ander buisje op de v1 positie probeer, om the best off both worlds te krijgen.

anyway, ik blijf proberen en vergelijken, zo duur zijn die buisjes nou ook weer niet.