PDA

View Full Version : aansluitingen rack



Ibanez RuleZ
12 september 2006, 20:44
ben de laatste tijd redelijk actief met mn versterker en ik dacht van: laat ik het dan ook eens wat handiger maken met aansluitingen etc, dat alles gewoon plug and play is (het was nogal primitief). dat bestaat in mijn geval in een mooie blind:

http://www.musik-produktiv.de/bilder2/00/22/02/002202069l.jpg

daarin heb een input voor mn gitaar zitten, zoiets als dit

http://www.neutrik.com/client/neutrik/media/products/thumbs/210_276241.png

twee voor mn recording out (stereo) voor het geval de geluidsman graag mijn geluid direct over de PA wilt. daarnaast kan ik er wat outputs voor mijn speakers in zetten, maar dat komt later.

het probleem zit hem in dat ik ook voor mijn midi zo'n input wil hebben zodat ik gewoon dat ook voor in kan pluggen. nu is het probleem dat ik nergens zo'n ding kan vinden om zoiets te maken. weet iemand waar ik dat soort gevallen kan krijgen? neutrik maakt ze in ieder geval niet (vraag me niet waarom, het lijkt mij best ideaal)

en een tweede vraagje:
maakt de kwaliteit van de pluggen (bijv neutrik versus tweederangs merk) ook uit voor het geluid

en een derde vraagje:
wat is het soort kabel dat jullie aanraden voor het wiren van een rack?

Harrald

boss
12 september 2006, 23:02
Als je geen phantoom power over je midikabel stuurt kan je ook gewoon een XLR plug gebruiken. Zover ik weet gaat midi over 3 aders.

Ibanez RuleZ
12 september 2006, 23:14
dus dan zou ik zelf moeten solderen begrijp ik hier uit?

harrald

boss
13 september 2006, 19:54
Dat moet je toch zowieso Harrald als je die chassis delen in die plaat wil gebruiken? Of begrijp ik je niet helemaal??

B_2_the_a
13 september 2006, 19:59
conrad?
newline?

boss
13 september 2006, 20:27
Ja Conrad b.v., ik heb pas nog bij Conrad 7-pins DIN pluggen en chassisdelen besteld. Nadeel is wel dat die chassisdelen niet passen in die D gaten van een dergelijk patchpanel... maar goed, daar vinden we wel weer een oplossing voor.
Zoek op Conrad.nl maar eens naar dit bestelnummer: 737823 - 89
Trouwens.... Merk: Neutrik!!!

Ibanez RuleZ
13 september 2006, 20:30
solderen heb ik geen probleem mee, maar goed, als het al bestaat is dat natuurlijk mooi. dat zelf bouwen is natuurlijk geen probleem, ik kreeg allen even een visioen van die dunne draadjes met daarin 5 aders en dan solderen :p


Ja Conrad b.v., ik heb pas nog bij Conrad 7-pins DIN pluggen en chassisdelen besteld. Nadeel is wel dat die chassisdelen niet passen in die D gaten van een dergelijk patchpanel... maar goed, daar vinden we wel weer een oplossing voor.
Zoek op Conrad.nl maar eens naar dit bestelnummer: 737823 - 89
Trouwens.... Merk: Neutrik!!!

en hier passen die midistekkers zoals we die met gitaar gebruiken in? (ben een electronica nitwit, sorry :p)

Harrald

rock-frank
14 september 2006, 23:46
din = midi en bestaat meestal uit 5 aders. bij rocktron 7 (hier zit ook 9v bij)

in je rack kun je het beste George l kabels gebruiken, makkelijk op maat te maken en de weerstand is praktisch 0.0

pluggen maken ook uit voor je geluid, neutrik is goed, george l is beter en er is een heep spul slechter!

vinni
15 september 2006, 00:11
Correctie....
Active 5-pin midikabels zijn standaard. En Rocktron heeft 7 pins for phantom voeding.

Overigens gebruikt het midiprotocol slechts de drie binnenste pinnen van een DIN-plug.

Vinni

SimonS
15 september 2006, 00:51
volgens deze link

http://www.borg.com/~jglatt/tech/midispec.htm

gebruikt midi slechts pin 2 en 4. dus nog ruimte zat voor andere experimenten?

Ibanez RuleZ
15 september 2006, 01:07
stel dat dat het geval is, dan kan je ook gewoon een 3 pins xlr gebruiken. zou op zich niet onhandig zijn vind ik, is ook wat sterker dan die standaard midiplugjes

Harrald

morris
15 september 2006, 09:21
3 pins XLR is voldoende voor midi. Als je voeding erbij wil hebben heb je een 7 pins XLR nodig. Dat is tenminste de standaard, AC over pin 6 en 7.

Groetjes,
Morris

vinni
15 september 2006, 10:08
Inderdaad drie pins XLR is voldoende voor midi.....en niet twee pins zoals eerder is vermeld. Je hebt nl. ook nog aarde.
Ik heb vaak 3 pins XLR gebruikt (gewoon gebalanceerde microfoonkabel ertussen) werkt perfect!

Zo ook 5-pins XLR (en geen 7 pins dus) als je over de twee buitenste pins ook nog 9V voeding wil. Werkt ook perfect en ook heel veel gebruikt.
Ben nu bezig een floorboard aan het bouwen...met XLR-5 voor midi-koppeling.

Vinni

Ibanez RuleZ
15 september 2006, 10:17
ik heb er geen tel over nagedacht eigenlijk van tevoren: je hebt een midiboard en daar komt een standaar midiplugje uit, maar ja, als je een bedal case gaat maeken, dan maakt het natuurlijk geen fluit uit wat voor stekker je gebruikt voor je bedal board en voor je aansluiting op je rack, zolang je maar het juiste aantal poles hebt.

iedereen bedankt!

Harrald