PDA

View Full Version : Morgen is Het D-day Daarom heb ik snel nog wat opgaves gemaakt !



DTmaster
12 september 2006, 20:02
Hallo Ik moet er morgen toch echt aangeloven... dus heb vandaag de hele dag alles doorgenomen , en heb ik nog wat opdrachtjes gemaakt met de vraag of jullie die kunnen na kijken ..


Alvast erg bedankt voor jullie hulp namens mijzelf en me gitaarleraar die het wel handig vond om die therie weer eens uitgelgd te zien.


Laterzzz


Opgave 3: 3klanken herkennnen op schrift dus !!!

1 D F# A = D majeur 6 F Ab C = F overmatig
2 G B E = G majeur 7 B D F = B verminderd
3 G Bb D = G mineur 8 B D F# = Overmatig
4 E G B = E mineur 9 = G overmatig
5 A C# E = A majeur... 10 = A C Eb = A vermidnerd

(ik had dit nog al moeilijk aangepakt , eigenlijk had ik even dat CIRKEL systeem van ALEX moet doen ja ach.... het kan dus zijn dat het niet klopt :)


3. Benoem de volgende 3 klanken in Omkering.....

1 C F A = C in 6/4 ligg
2 C E A = in 6 ligg
3 C Eb Ab = in 6 ligg
4 D G Bb = 6/4 ligg
5 F B D = 6/4 ligg

maak ze zelf:

F in 6 ligg = A C F
Bb in 6/4 ligg = F Gb D
Dmin in 6/4 == A D F
Em in 6 ligg = G B E


3a Noteer de Akkoordtrappen voor Bb majeur... dus (zie onder)

Bb - C - D - Eb - F - G - A - Bb en dan daarboven de trapcijfer + de acoordsymbolen ,

D - E - F# - G - A - B - C# - D = hetzelfde voor d majeur


A - B - C - D - E - F# - G# - A = A melodisch enz enz

4. Hierbij moet je dan een accoord in elkaar zetten met noten ,,,

Emin7 = E - G# - B - D
Bmin7 = B - D - F# - A
Bbmaj7#5 (dus overmatig in septiem vorm) Bb - D - F - A
Dmajeur7= D-F#-A-C#

5. Benoem de volgende accoorden !!! ( dan geven ze hem en dan moet je het antwoord zeggen)

Gmin7 = G - Bb - D - Gb
EbMAJ7= Eb - G - Bb - D
F#7= F# - A# - C# - E
Bb Halverminderd = Bb - Db - E - Ab
AbMAJ7= Ab - C - Eb - G
Db Min7 = Db - F - Ab - B

De intervallen....

D - A = R.5
D- G = R.4
G - B = Grote 3
F - D = Grote 6
A - D = Reine 4
E - F = Kl 2
C# - G# = R 5
F# - C = Ov 4
Eb - D = Kl7
A - B = Kl 2
Ab - C = Gr 3
G# - E = Kl 6


Tot zover de vragen :)


ik zou ze wel graag voor voor 11-00 uur beantwoord willen hebben want dat geeft mij dan nog even de tijd om ze na te bladeren :) :)

DTmaster
12 september 2006, 20:18
Eigenlijk zou ik mijn 2e vraag eigenlijk apart behandel willen hebben na de antwoorden omdat het er niet echt er op terug slaat !!.

Vraag 1 : Waarom is F majeur 1b als je met de Intervallen van majeur op meer uitkomt want als ik de stappen 1 1 1/2 1 1 1 1/2 gebruik kom ik er op meer uit trouwens , F majeur is een MAJEUR TOONLADDER waarom dan toch Mollen , ik heb dat nooit begrepen want Mollen = Mineur en kruisen = Majeur waarom is het beide voor Majeur en Mineur !!! want je spreek toch niet van een mineur Interval 1 3# 5 , het is altijd 1 3b 5 !!!

Vraag 2 : Ik zie deze toonladder voor E-F-G-A-B-C-D-E

Nu is de vraag "benoem de volgende mineur toonladder"
Nu zie ik ook nog een kruis op de F (dus F#) maar die staar niet in de toonladder , die staat namelijk helemaal boven aan die niet de Lage F want die staat WEL in de toonladder , NEE een octaaf die je een # aan de zijkant op de notenbalk staan , en dat is een F# !!!!

WAT IS DIT :) !!!

en de laatse vraag


Een mineur In 6 van Fm is dat Gb - B - F

erg bedankt , ik zou graag als het kan vanavond of morgen voor 10 uur sochtends een antwoord willen op deze vragen ,... want ik moet ongeveer 11 uur weg !!

Thanx everybody :)

Daevren
12 september 2006, 20:40
1)

Als je F majeur zonder mollen probeert te schrijven krijg je F lydisch. Dus het is wel duidelijk dat je Bb en niet B moet hebben. Want met een B heb je een overmatige kwart. Dat is niet majeur.

Het is dus gewoon fout om te denken dat mollen iets met mineur te maken hebben en kruisen iets met majeur.

De b3 heeft niets te maken met kruisen en mollen. Bijvoorbeeld een Am akkoord. A C E. En de C heeft helemaal geen mol of kruis. Het is zelfs zo dat een noot die een kleine terts is een kruis of een dubbelkruis heeft. Dat heeft alles te maken met de noot waarmee hij deze interval vormt. Immers Ab-C en je hebt wel een grote terts. En dan is Ab-Cb wel weer een kleine terts. A#-C# is gewoon weer een kleine terts.

Dus het verband dat je maakt bestaat helemaal niet. Het heeft niets met elkaar te maken.

2)

Als je een kruis als voorteken hebt betekent dat dat alle F'en F#en zijn, dus in elk octaaf.

Als je een F wilt en er is een #-voorteken dan moet je een naturalisatieteken gebruiken om de F# te verlagen naar F.


Dus je voorbeeld heeft gewoon de noten E F# G A B C D en is dus E mineur.

Negative K3 fan
12 september 2006, 20:42
Eigenlijk zou ik mijn 2e vraag eigenlijk apart behandel willen hebben na de antwoorden omdat het er niet echt er op terug slaat !!.

Vraag 1 : Waarom is F majeur 1b als je met de Intervallen van majeur op meer uitkomt want als ik de stappen 1 1 1/2 1 1 1 1/2 gebruik kom ik er op meer uit trouwens , F majeur is een MAJEUR TOONLADDER waarom dan toch Mollen , ik heb dat nooit begrepen want Mollen = Mineur en kruisen = Majeur waarom is het beide voor Majeur en Mineur !!! want je spreek toch niet van een mineur Interval 1 3# 5 , het is altijd 1 3b 5 !!!

De kruizen en mollen hebben te maken met een nette naamgeving, ook al zijn de noten enharmonisch gelijk. Je moet er vanuit gaat dat je voor elk interval (stapje van de toonladder whatever) een nieuwe letter neemt, dus in plaats van 'C C# E' 'C Db E'... dat is ook de reden waarom er dubbelmolen en dubbelkruizen zijn.



Vraag 2 : Ik zie deze toonladder voor E-F-G-A-B-C-D-E

Nu is de vraag "benoem de volgende mineur toonladder"
Nu zie ik ook nog een kruis op de F (dus F#) maar die staar niet in de toonladder , die staat namelijk helemaal boven aan die niet de Lage F want die staat WEL in de toonladder , NEE een octaaf die je een # aan de zijkant op de notenbalk staan , en dat is een F# !!!!
Dat kruis (#) geldt voor alle octaven!!! En anders zeg je toch gewoon a mineur :)

ik hoop dat je er wat aan hebt

DTmaster
12 september 2006, 21:29
Ja maar over welke toonladder hebben we het nu dan F# mineur ,,, want hij begint met E maar ik heb geen Idee !!!



Thanx

Daevren
12 september 2006, 21:34
Een kruis is G majeur/E mineur in de kwintencircel.


Ook, de mode op trap E in C majeur is E frygisch. Dus de F veranderd in F# en we zijn de b2 kwijt.

DTmaster
12 september 2006, 21:36
Hey Leuk je weer te zien want ik heb je HULP HARD NODIG , you my saver nu !!!

ik had je een PM gestuurd met een verzoek , mischien heb je hem nogo niet gelezen dus zeg ik het je nu .... zou jij mischien mijn vragen willen nakijken en kijken of er na een week wat meer van snap

Your the best


DT

DTmaster
12 september 2006, 21:39
Een kruis is G majeur/E mineur in de kwintencircel.


Ook, de mode op trap E in C majeur is E frygisch. Dus de F veranderd in F# en we zijn de b2 kwijt.


ff tusen door als je deze nog kan beantoorden,.. dus als ik zon toonladder zie op mijn toets met GEEN kruis er in de toon ladder maar buiten de toonladder ,en IK moet geen kerk scale doen ...

en dit is hem E-F-G-A-B-C-D-E ( met een F# op eigenlijk de 9e noot dan moet je dit zien als een F# ofzo dus dan is deze toonladder F# mineur , want mischien begreep je mij verkeerd maar we hebben het hier niet over een KERK scale , je moet simpel gewoon even de naam geven voor de mineur scale dus A B of C mineur bij !!

Daevren
12 september 2006, 21:57
E mineur natuurlijk.


Ik heb nu gevonden waar ik PMs kan lezen.

Maar ik snap niet alles van wat je in je eerste topic hebt staan. Ik snap niet wat de vraag en wat het antwoord is.

DTmaster
12 september 2006, 22:08
Ja het is irrtant maar je moet even in begin die 10 uit elkaar houden , op een of andere mannier gopoit hij ze allemaal naar de rechter kant

Opgave 3: 3klanken herkennnen op schrift dus !!!

1 D F# A = D majeur 6 F Ab C = F overmatig
2 G B E = G majeur 7 B D F = B verminderd
3 G Bb D = G mineur 8 B D F# = Overmatig
4 E G B = E mineur 9 = G overmatig
5 A C# E = A majeur... 10 = A C Eb = A vermidnerd

1 D F# A = D majeur 6 (deze 6 is het nummer van de opdracht enz enz) F Ab C = F overmatig

de rest ziet er wel logisch uit zie ik

mijn systeem werkt dus zo ,,, eerste de vraag en de het = teken met het antwoord , hopelijk begrijp je het nu !!


Thanx :)

Daevren
12 september 2006, 22:19
Hallo Ik moet er morgen toch echt aangeloven... dus heb
2 G B E = G majeur 7 B D F = B verminderd


G majeur is G B D.

Dit is Em in 6-ligging.





3. Benoem de volgende 3 klanken in Omkering.....

1 C F A = C in 6/4 ligg


Dit is F in 6/4 ligging.



Bb in 6/4 ligg = F Gb D


Typfout? Je bedoelt F Bb D neem ik aan. En dat klopt.



Emin7 = E - G# - B - D


Em7 is E G B D



Gmin7 = G - Bb - D - Gb


Gb in een G akkoord? Moet dus G Bb D F zijn.



Bb Halverminderd = Bb - Db - E - Ab


Bbm7b5 meot zijn Bb Db Fb Ab



Db Min7 = Db - F - Ab - B


Dbm7 is Db Fb Ab Cb





F# - C = Ov 4


Dit is een verminderde kwint. F#-B# is een overmatig kwart.



Eb - D = Kl7


Eb - Db is een kleine septiem.

Daevren
12 september 2006, 22:24
Oke, nu zie ik dat de eerste paar twee antwoorden achter elkaar zijn. Ik zal de rest ook even controleren.



6 F Ab C = F overmatig


Dit is Fm



7 B D F = B verminderd
8 B D F# = Overmatig


Dat je deze onder elkaar hebt staan zou gelijk een belletje moeten laten ringelen.

B D F# is gewoon Bm. En B D F## is overmatig.



9 = G overmatig


Die kan ik zo niet controleren. Maar G overmatig is G B D#

Ik heb enkel de fouten verbeterd dus dat wat ik niet verbeterd heb is als het goed is goed.

DTmaster
12 september 2006, 22:26
hey die verminderde kwint is hetzelfde is hetzelfde als een Overmatige Kwart dus dat is gemiereneuk hahahaah :)

Daevren
12 september 2006, 22:27
Ik kan me herinneren dat je zei dat dat niet foutgerekend wordt. Er zit nog wat enharmonische fouten in die ik wel gecorrigeerd heb.

DTmaster
12 september 2006, 22:28
Kan je de rest ook nog doen Thanx !!!

Daevren
12 september 2006, 22:30
Dit is toch alles? Dit waren alle fouten. De rest is dacht ik goed.

DTmaster
12 september 2006, 22:38
Meen je dat ahahhahaha van al die vragen ALLLES GOED YAHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO verwar mij niet ,, alles wat ik heb getypd aan het begin dus AL DIE opdrachten INTERVALLEN , SEPTIEM TRAPPEN , OMKERING enz enz enz is GOED ... en wat hier boven allemaal staat is niet GOED ... :)


ZZOO DAN :)

DTmaster
12 september 2006, 22:42
Citaat:
Eb - D = Kl7




Eb - Db is een kleine septiem.


dit is goed ..... KL7 betekend KLEIN SEPTIEM :)

Daevren
12 september 2006, 22:44
Ja, maar Eb-D is een groot septiem. Sorry dat ik het op een verwarrende manier verbeter.

DTmaster
12 september 2006, 23:14
Maar nog even voor de duidelijk zo pak ik alle oefeningen straks aan , mocht je beter ideetjes hebben , wel makkelijker natuurlijk maak dan je eigen lijstje en ik luister altijd ,,,, dat is een ding wat zkerzz is...


Opdracht 1 Benoem de volgende intervallen. Nou er staat G - Bb ... nou ik teken dan een cirkel met al mollen dus G -Gb enz enz en ga dan zo te werk
G naar Gb is een kleine secunde enz enz net zo lang tot ik er ben... ik zie ook als het ware eigenlijk mijn piano voor me neus...


Opdracht 2: Noteer de volgende Intervallen boven de gegeven noot. eigenlijk hetzelfde Idee. ze vragen een reine kwint boven op een F# , dan weer die cirkel en uitreken , kan niet mis gaan !!!

3 benoem de volgende toonladder (hierbij kan je dan alleen kiezen dus Majeur Mineur, Harmonisch en melodisch !!

Deze methode moet ik even teruglezen miscien kan je mijn zo gelijk nu wel vertellen hoe ik dit moet aanpakken..

een voorbeeld is .. D - E - F - Gb - Ab - Bb - C - Db - en wederom zie je dan weer een Mol op de E helemaal boven aan de lijn , dus op de 9e noot bijwijze van ,, hoe doe je dit dan.

4 Noteer een toonladder met vast voortekens !!

tja als je de intervallen weet van mineur majeur harm & meldodisch dan kan er niks mischien DENK IK :) oja mineur pentatonisch weet ik ook wel dat is 1 3b 4 5 7b TOCH

5 benoem de kertoonladders...

Je had er verschillende manier voor ,, de een vond deze manier makkelijk

je ziet 3 kruizen dat is A majeur dus dan de 4 trap is D lydisch zo heb ik het altijd gedaan , maar als de toonsoort nog of een # of bes toonsoort begint ga ik echt de mist ,,, weet jij hoe je dit goed moet doen....

6 Benoem de trappen.. ( in Septiem dus geen 3 klank)

bijvoorbeeld III in Db majeur ... nou weet je de 3e toon van de Db majeur toonladder dan weet gelijk dat dat F en de 3e = F min7

7 benoem deze 3 klank

G - Bb - Db hoe zou je zo kunnen weten wat het is , wat is jullie redenatie...


8 Noteer de 3 klank in Bes majeur !!! hoe gaan jullie hiermee aan de slag

Ik zo ..... Bes = Bb - C - D - Eb - F - G - A - Bb = 1 3 5 = C - Eb -G
enzo met alles doe ik het zo behalve verminderd en overmatig en mineur ... o dus alleen majeur zo !!

9 benoem de omkering je zit ... C# F# - A ... je kan hier kiezen tussen ... OF het is een in6 ligg OF het is een 6/4 ligg .... nou ik kijk dan altijd naar de 1e toon dus de C# en vandaar kijk ik hoeveel stappen je moet doen tot de noten in dit geval 4 en 6 , dus in 4/6 ,,, in-6 is eigenl 3/6 toch :) !!! doe ik dit goed , tell me

10 Noteer Eb majeur in-6 ligg ..... Eb majeur Eb - G - Bb dus G - Bb - Eb
OJA WEL BELANRIJK VIND IK OM TE WETEN IS (EIGENLIJK HEELLLLLL BELANGRIJK) : HOE NOTEER JE DIT , DOE JE HET ZO : ... G DOE JE ONDERIN EN DAARBOVEN Bb en Eb ... WANT ALS DAT ZO MOET IS DIT DAT HETZELFDE MET DE SEPTIEMOMKERINGEN. !!!!!

11 Benoem de Septiemaccoorden in Grondligg ,, hoe pak je dit aan .. ik doet het zo... simpel gewoon alle noten van D majeur opschrijven en dan steeds afstand maken naar de TERTS , KWINT en SEPTIEM .. dan weet ... als het een grote terts , reine kwint heeft , en een klein septiem ... D7 DUS !!!!

12 Noteer de Septiemaccoorden in Grondliggg FmM7 (fminmaj7) nou je weet dat het kleine terts heeft maar de rest groot , dus dan ga je precies zoals bij 11 aan de slag !!! , toch !!

13 benoem de septiemakkoord in Omkering !!
Gb - Bb - C - Eb , hoe pakken jullie dit aan , ik zo maar weet niet of het klopt !!!!

Gb naar Bb is een 3 ...... b naar E 4 ... ik gok nu maar hoor , dus dan heb 4/3 ligg ??? ofzo , dit moet ik ff weten !!!

14 Noteer Dmaj7 in 6/5 ligg !!!!

Nou je hebt de toonladder van D majeur

D - E - F# - G - A - B - C# - D


pak daar de 1 3 5 7 van D - F# - A - C# en dan heb je dit rijtje

1 3 5 7 = Root
3 5 7 1 = 6/5 ligg
5 7 1 3 = 4/3 =
7 1 3 5 = Secunde ligg of wel 2 ligg

dus .. F# - A - C# - D , dat is toch goed !!!

Dat was het wel en tja ,, je krijg op mij toets ook nog (omdat dit was de proeftoets " noteer E6 , das een makkie want dan heb 1 3 5 6 en ook nog min dus dan heb 1 3b 5 6

Sus4 schiet mij even niet te binnen maar die moet ook doen !!!

en dan ben ik eindelijk KLAAAAAAAAAAAAAAR :)

jongens ik moet zeggen dat dit het beste forum is van alle die ken , goeie hulp enz enz

Nou als iemand met zijn visie over deze vragen van mijn toets wil buigen

Dank u zeer

PS: Morgen zal ik om 12-00 uur de trein pakken mischien zou iemand dan nog even hier een visie over geven ... en dan ook echt als je het zekerzz weet dus Daveren en Alex mischien kunnen jullie hier nog even naar kijken en je visie uitspreken ..

liefst even elke antwoord per nummer doen dus ( bij 1 denk je dit en bij weer dit enz enz enz dan kost mij dat minder tijd om te lezen dan als je het in een verhaal doet !!!

Daevren
12 september 2006, 23:25
Ik denk dat het nu niet veel nut meer heeft je methodes nog te gaan veranderen. Ik zou gewoon zo rustig mogelijk proberen te worden want je komt nogal gestressed over. Maar misschien werkt dat prestatiebevorderd voor jou.

Ik zou ook op tijd naar bed gaan. En ik zou proberen morgen zo helder mogelijk na te denken en je antwoorden controleren.

DTmaster
12 september 2006, 23:49
ok maar je kan toch nog kijken of het klopt of niet anders heb ik er niks aan begrijp ie ... dat toch wel handig om laatse fouten te verkomen @!!!!


Thanx dan kijk ik morgen wel wat je hebt geschreven , OF NIET hahahah :)

DTmaster
12 september 2006, 23:50
Ik denk dat het nu niet veel nut meer heeft je methodes nog te gaan veranderen. Ik zou gewoon zo rustig mogelijk proberen te worden want je komt nogal gestressed over. Maar misschien werkt dat prestatiebevorderd voor jou.


hahaha dat is meer TE enthousast dan gestressed hehehe :)

-=JEROEN=-
13 september 2006, 01:30
toch snap ik niet waarom je nog steeds hele elementaire dingen niet schijnt te doorzien... het begint al bij je 2e antwoord

vraag 3.2: G B E

en jij antwoord: G majeur

ik zie gelijk dat dat niet kan kloppen, omdat van g naar d een kwint is, en niet g naar e... dit zal wel te maken hebben met ervaring, maar daarom heb ik je ook mijn cirkelmethode geleerd, omdat je dan zonder ervaring het ook meteen kan 'zien'

nog erger wordt het wanneer je notabene de vraag eronder (3.3: G Bb D) met G mineur beantwoord... valt je dan niet op dat die G B E die er boven staat geen G majeur is ??? en de vraag eronder (3.4: E G B) antwoord je met E mineur, hoe kan G B E dan G majeur zijn ???

hetzelfde geldt voor vraag 3.7: B D F en vraag 3.8: B D F#, als vraag 3.7: B verminderd is, hoe kan vraag 3.8: dan overmatig zijn ???

mijn enige resterende advies voor morgen is dus:

voor je je proefwerk gaat maken, teken deze cirkel, met alle kruizen en mollen er bij:

http://img1.putfile.com/thumb/9/25419040451.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3381677)

dan heb je een duidelijk overzicht voor intervallen, akkoorden en toonladders

dan zie je gelijk dat van G naar B een grote terts is, en van B naar E een reine kwart, en van E naar G een kleine terts

en je zou inmiddels moeten weten dat majeur een grote terts en dan een kleine terts is... en mineur andersom

ik begrijp heel goed dat je van de bomen het bos soms niet meer ziet, daarom probeer ik het steeds simpel voor je te houden... mijn cirkel methode dekt alles, van toonladders tot meer-klanken

ps. ik heet Jeroen, niet Alex

DTmaster
13 september 2006, 08:32
aahahahah sorry maar ik was gister aardig moe , en had 12 uur theorie gedaan ,, was je naam ff kwijt hahah :)

DTmaster
13 september 2006, 08:37
Hey Jeroen ..... ik heb nu tot en met 12-00 uur de tijd... als je even naar dit bericht wil kijken !!! schrijf je antwoorden PS in dezelfde volgorde over hoe jij het doen... Daveren zei je moet niet veel veranderen ,,, zeg ik dat dan >???? NEE , ik wil alleen weten OF ik het wel goed aanpak bij deze sommen das wat anderz ... daaroma als je denkt "hey dat zou ik ZO doen" is die altijd een handig vraag, en mocht je hebben DAT IS GOED :) , dan hoor ik dat per nummer graag , is dan gelijk overzichtelijk dus vb

1 daar heb je op aan te merken

2 dat is goed

3 ect ect


Thanx !!







natuurlijk maak dan je eigen lijstje en ik luister altijd ,,,, dat is een ding wat zkerzz is...


Opdracht 1 Benoem de volgende intervallen. Nou er staat G - Bb ... nou ik teken dan een cirkel met al mollen dus G -Gb enz enz en ga dan zo te werk
G naar Gb is een kleine secunde enz enz net zo lang tot ik er ben... ik zie ook als het ware eigenlijk mijn piano voor me neus...


Opdracht 2: Noteer de volgende Intervallen boven de gegeven noot. eigenlijk hetzelfde Idee. ze vragen een reine kwint boven op een F# , dan weer die cirkel en uitreken , kan niet mis gaan !!!

3 benoem de volgende toonladder (hierbij kan je dan alleen kiezen dus Majeur Mineur, Harmonisch en melodisch !!

Deze methode moet ik even teruglezen miscien kan je mijn zo gelijk nu wel vertellen hoe ik dit moet aanpakken..

een voorbeeld is .. D - E - F - Gb - Ab - Bb - C - Db - en wederom zie je dan weer een Mol op de E helemaal boven aan de lijn , dus op de 9e noot bijwijze van ,, hoe doe je dit dan.

4 Noteer een toonladder met vast voortekens !!

tja als je de intervallen weet van mineur majeur harm & meldodisch dan kan er niks mischien DENK IK oja mineur pentatonisch weet ik ook wel dat is 1 3b 4 5 7b TOCH

5 benoem de kertoonladders...

Je had er verschillende manier voor ,, de een vond deze manier makkelijk

je ziet 3 kruizen dat is A majeur dus dan de 4 trap is D lydisch zo heb ik het altijd gedaan , maar als de toonsoort nog of een # of bes toonsoort begint ga ik echt de mist ,,, weet jij hoe je dit goed moet doen....

6 Benoem de trappen.. ( in Septiem dus geen 3 klank)

bijvoorbeeld III in Db majeur ... nou weet je de 3e toon van de Db majeur toonladder dan weet gelijk dat dat F en de 3e = F min7

7 benoem deze 3 klank

G - Bb - Db hoe zou je zo kunnen weten wat het is , wat is jullie redenatie...


8 Noteer de 3 klank in Bes majeur !!! hoe gaan jullie hiermee aan de slag

Ik zo ..... Bes = Bb - C - D - Eb - F - G - A - Bb = 1 3 5 = C - Eb -G
enzo met alles doe ik het zo behalve verminderd en overmatig en mineur ... o dus alleen majeur zo !!

9 benoem de omkering je zit ... C# F# - A ... je kan hier kiezen tussen ... OF het is een in6 ligg OF het is een 6/4 ligg .... nou ik kijk dan altijd naar de 1e toon dus de C# en vandaar kijk ik hoeveel stappen je moet doen tot de noten in dit geval 4 en 6 , dus in 4/6 ,,, in-6 is eigenl 3/6 toch !!! doe ik dit goed , tell me

10 Noteer Eb majeur in-6 ligg ..... Eb majeur Eb - G - Bb dus G - Bb - Eb
OJA WEL BELANRIJK VIND IK OM TE WETEN IS (EIGENLIJK HEELLLLLL BELANGRIJK) : HOE NOTEER JE DIT , DOE JE HET ZO : ... G DOE JE ONDERIN EN DAARBOVEN Bb en Eb ... WANT ALS DAT ZO MOET IS DIT DAT HETZELFDE MET DE SEPTIEMOMKERINGEN. !!!!!

11 Benoem de Septiemaccoorden in Grondligg ,, hoe pak je dit aan .. ik doet het zo... simpel gewoon alle noten van D majeur opschrijven en dan steeds afstand maken naar de TERTS , KWINT en SEPTIEM .. dan weet ... als het een grote terts , reine kwint heeft , en een klein septiem ... D7 DUS !!!!

12 Noteer de Septiemaccoorden in Grondliggg FmM7 (fminmaj7) nou je weet dat het kleine terts heeft maar de rest groot , dus dan ga je precies zoals bij 11 aan de slag !!! , toch !!

13 benoem de septiemakkoord in Omkering !!
Gb - Bb - C - Eb , hoe pakken jullie dit aan , ik zo maar weet niet of het klopt !!!!

Gb naar Bb is een 3 ...... b naar E 4 ... ik gok nu maar hoor , dus dan heb 4/3 ligg ??? ofzo , dit moet ik ff weten !!!

14 Noteer Dmaj7 in 6/5 ligg !!!!

Nou je hebt de toonladder van D majeur

D - E - F# - G - A - B - C# - D


pak daar de 1 3 5 7 van D - F# - A - C# en dan heb je dit rijtje

1 3 5 7 = Root
3 5 7 1 = 6/5 ligg
5 7 1 3 = 4/3 =
7 1 3 5 = Secunde ligg of wel 2 ligg

dus .. F# - A - C# - D , dat is toch goed !!!

Dat was het wel en tja ,, je krijg op mij toets ook nog (omdat dit was de proeftoets " noteer E6 , das een makkie want dan heb 1 3 5 6 en ook nog min dus dan heb 1 3b 5 6

Sus4 schiet mij even niet te binnen maar die moet ook doen !!!

en dan ben ik eindelijk KLAAAAAAAAAAAAAAR

jongens ik moet zeggen dat dit het beste forum is van alle die ken , goeie hulp enz enz

Nou als iemand met zijn visie over deze vragen van mijn toets wil buigen

Dank u zeer

PS: Morgen zal ik om 12-00 uur de trein pakken mischien zou iemand dan nog even hier een visie over geven ... en dan ook echt als je het zekerzz weet dus Daveren en Alex mischien kunnen jullie hier nog even naar kijken en je visie uitspreken ..


erg bedankt !!!

heavy-metal-thunder
13 september 2006, 09:00
Eigenlijk zou ik mijn 2e vraag eigenlijk apart behandel willen hebben na de antwoorden omdat het er niet echt er op terug slaat !!.

Vraag 1 : Waarom is F majeur 1b als je met de Intervallen van majeur op meer uitkomt want als ik de stappen 1 1 1/2 1 1 1 1/2 gebruik kom ik er op meer uit trouwens , F majeur is een MAJEUR TOONLADDER waarom dan toch Mollen , ik heb dat nooit begrepen want Mollen = Mineur en kruisen = Majeur

Man, je kent er geen KL*TEN van. Wat heb jij een gans schooljaar uitgevreten? De energie die de mede-forummers hier hebben ingestopt (o.a. volgorde van de kruisen en mollen) heb je óf niet gelezen óf niet eens begrepen. Als je die bassiskennis niet hebt, wat ga je dan aan modi beginnen? Wellicht ben je een beter muzikant dan ik, maar theorie is niet jouw ding. Dat staat als een paal boven water.

Fa groot heeft gewoon een sib (bmol of bes?) in de ladder, daarom wordt op het derde lijntje van de sol-sleutel (is het lijntje van de si of b) een b (mol teken) gezet. Maar elke grote tertstoonladder heeft een relatieve mineur. Die een kleine terts lager begint. Vb. voor do (c) is dat la klein (a mineur). voor fa (f) is dat re klein (d mineur). Als je dat niet weet, dan heb je het alleraller begin gewoon gemist.

damn, nu begin ik toch weer uitleg te verschaffen. Leer gewoon enkele posities van een majeur en mineur toonladder vanbuiten. Speel do groot (c majeur) en daarna la mineur (a klein). En daarna ga je deze posities verschuiven (als beginnend gitarist kan je maar best leren soleren in posities). Als je dan fa groot (f majeur) speelt, dan zie je toch dat er een sib (b(be)mol) in zit?

heavy-metal-thunder
13 september 2006, 09:11
Een kruis is G majeur/E mineur in de kwintencircel.


Ook, de mode op trap E in C majeur is E frygisch. Dus de F veranderd in F# en we zijn de b2 kwijt.

de kwintencirkel is fantastich, maar je hebt als gitarist een veel fantastischer hulpje bij de hand! Namelijk je gitaar!!!

Leer scales en modi in posities spelen. Maar leer het natuurlijk niet als een aap vanbuiten, maar weet dat een "lydische 4" een verhoogde vierde noot heeft t.o.v. de gewone majeur en dat een "Dorische 6" een verhoogde 6 heeft t.o.v. een gewone mineurladder. Naarmate je hier mee vertrouwt geraakt, kan je de scales en modi overal op je hals spelen.

Elke majeur ladder heeft een relatieve mineur (en eigenlijk geldt dat ook voor modi: la dorisch is de relatieve mineur van do lydisch, alhoewel sommigen dat zo niet willen zien staan, het zijn wel dezelfde noten).

DTmaster
13 september 2006, 11:30
hahahaa die is grappig ... je ben snel opgefokt !!! nou dat gaat niet goed ... :)

DTmaster
13 september 2006, 11:36
Mann ik weet ook wel dat ik hier KUT in ben en ik baal daar ook zekerzz omdat niet argoant bedoel 10x beterzz ben in gitaar dan deze theorie ... sommige kunnen weer niet zonder muziekblaadje een solo doe enz enz omdat ze die vastigheid moeten hebben... bij mij is het juist andersom..


maar heeft niemand nog sugesties over de aanpak van mijn toets...


Nogmaals bedankt


en ff aan Heavy metal ... wat ik he uitgevreten ... is dat ik mijn best heb gedaan.. maar door geen hoofvakdocent te nemen merk je dat als 1x per weel 2 1/2 uur theorie krijgt ... dat het dan erg veel is om te begrijpen zekerzz als alles elke nieuw is GET IT !!!! maar http://www.putfile.com/dtmaster is mijn muziek , check maar uit dan begrijp wat ik bedoel !!!

heavy-metal-thunder
13 september 2006, 12:04
hahahaa die is grappig ... je ben snel opgefokt !!! nou dat gaat niet goed ... :)

neen, ik ben niet opgefokt

heavy-metal-thunder
13 september 2006, 12:54
maar http://www.putfile.com/dtmaster is mijn muziek , check maar uit dan begrijp wat ik bedoel !!!

klinkt leuk. Aardig Van Halen gehalte erin. Nice job. Maar, je kent geen kl*ten van de theorie. Heb je die nodig? Bah niet voor goed gitaar te spelen. SRV kende er ook geen kl*ten van...

Tja, hoe pak je het aan? op 1 dagje?

lees gewoon mijn antwoorden, zou'k zeggen. Wat JEROEN schrijft is super... moeilijk uitgelegd... daar moet ik mijn hoofd over breken om hem te begrijpen. Jeroen kent er wellicht heel wat meer van dan ik en hij zal wel een beter gitarist zijn dan ik... Maar that's not the point. "Wij" "moeten" jou wegwijs maken in de theorie. En dat gaat op 12 u niet lukken met sommigen hun complexe benadering. Trouwens, als ik jouw "blaadje" zie, is het ook niet complex.

dus kleine samenvatting:

1. zoek mijn reply ivm de volgorde van de mollen en kruisen op. Maar ik herhaal ff (leer dit van buiten):
# : fa do sol re la mi si (f c g d a e b)
mol : si mi la re sol do fa (b e a d g c f)

de kruisen en mollen staan in deze volgorde vooraan aan de sleutel.
voor kruisen: de toonladder is diegene die een halve toon boven het laatste kruis is (in bovenstaande volgorde). Dus, zie je een fa en een do kruis (dus kruis op 5de lijntje en tss 3 en 4) dan heb je als toonladder re (d groot). OF si (B) mineur. Want elke grote toonladder heeft een relatieve mineur die een kleine terts lager start. CFR do (c) groot: do re mi fa sol la si (c d e f g a b) en la klein: la si do re mi fa sol (a b c d e f g). Zelfde noten dus.

voor mollen: de voorlaatste mol die vooraan a/d sleutel staat is de toonaard: staan er 3 mollen (op 3de lijntje een b voor Bb, tss 4 en 5 voor Eb, en tss 2 en 3 voor lab) dan heb je een toonaard in Eb groot (of C klein). Immers de voorlaatste mol uit het rijtje si mi la (b e a) is mib (eb)

vb. van een positie in majeur:

e 1 2 - 4
B - 2 - 4
G 1 - 3 4
D 1 - 3 4
A 1 2 - 4
E - 2 - 4


2. de modi:

de kerktoonladders zijn er gekomen ten tijde dat er enkel muziekinstrumenten waren die enkel de noten van do groot (c d e f g a b) konden spelen. Saai, hé. Die musici wouden ook wel eens iets anders. Dus speelden ze deze noten met andere accenten. Ik bedoel de re (d) werd de tonica.
En dit noemt re dorisch. met als noten: d e f g a b c
en ze maakten ook een modi beginnend bij e en ze hadden e phrygisch. e f g a b c d e enz.

hier de volgorde van de modi (leer dit van buiten met een zinnetje)

Ionisch (natuurlijke majeur)
Dorisch
Phrygisch
Lydisch : Fa lydisch is f g a b c d e
Myxolidisch : in G : g a b c d e f
Aeolisch (natuurlijke mineur) : in A: a b c d e f g
Locrisch in b: b c d e f g a

Dus 2 manieren om te spelen:
1. je leert voor elke modi een positie van buiten
2. als dat niet meer lukt: neem je gewoon de positie van de majeur scale zie boven) en begint x-aantal noten verder. Ik bedoel: myxo: start je dan op de 5de noot (dus 5de snaar "4de" "vakje" van bovenstaand fomaat). Natuurlijk ff terugrekenen, hé!! ALs je leraar vraagt speel A myxo: dan gaat je pink naar 5de snaar 12de fret en speel je volgende "box"

e 1 2 - 4
B - 2 - 4
G 1 - 3 4
D 1 - 3 4
A - - - 4
E
Meer kan ik je niet meer bijbrengen vandaag. Denk ik.

Voor de rest: bekijk de modi vanuit de mineur majeur situatie: Dorisch is mineur vergelijk dat met de natuurlijke mineur en je zal zien dat de 6de verhoogd is. Bij Lydisch (majeur) is dat de 4de die verhoogd is t.ov. van de majeur toonladder. Ik vermoed dat je ze zo op het gehoor ook makkelijker gaat herkennen.

Ach ja: nog belangrijk: mineur/majeur. je kijkt gewoon hoeveel toonsafstand er is tss de tonica/grondnoot (in c majeur is dat c) en de terts (de derde noot, in c is dat e of eb). Is de afstand een kleine terts (1 1/2 toon, of 3 halve tonen OF 2 halve tonen TUSSEN), dan is het mineur. Is de afstand een grote terts (2 hele tonen of 4 halve tonen OF 3 halve tonen TUSSEN), dan is het majeur. vb; c - e zit tussen : c# d d# zijn 3 tussen, => grote terts.

Wat septiemen betreft:

groot septiem: een halve toon onder het octaaf!! B is groot septiem in c.
klein septiem : een hele toon onder het octaaf!! Bb is klein septiem in c.

@ your service, but don't kill me :-)

DTmaster
13 september 2006, 13:02
Thanx , ik heb die thorie wel nodig want ik wil mischien part time les geven bij mijn leraar , ben nu 23 en wil eens beter soleren enzo !!! , dus weten wat je doet , want ik BEN NU OOK MAAR Stevie ray vaughn !! hahahaha alleen dan niet zo goed hoor :)

DTmaster
13 september 2006, 13:04
en met Van halen achtige invloed zekerzz te weten ... http://media.putfile.com/van-de-halen---Panama-verbeterde-versie

: ) :) :)


OOK al wil hem niet NA doen , daar zijn er all zoveel van , ik wil hem wel benaderen !! :)


Thanx

heavy-metal-thunder
13 september 2006, 13:20
Thanx , ik heb die thorie wel nodig want ik wil mischien part time les geven bij mijn leraar , ben nu 23 en wil eens beter soleren enzo !!! , dus weten wat je doet , want ik BEN NU OOK MAAR Stevie ray vaughn !! hahahaha alleen dan niet zo goed hoor :)

ik denk niet dat je al die theorie moet kennen, maar :

1. het is handig en makkelijk om iets uit te leggen. Jouw probleem is op dit ogenblik dat je er wel wat van weet, maar dat je dat allemaal op korte termijn wil studeren en dat je alles door elkaar haalt.
2. op een gegeven ogenblik gaan de meesten onder ons vast komen te zitten, geen progressie meer maken. Ik dacht dat ik niet kon improviseren ,dat het iets was wat zo maar uit de lucht kwam te vallen. Voor een stuk is dit wellicht zo, maar als je de theorie wat benadert en toepast, dan kan je a.d.h.v. akkoordnoten die je met elkaar gaat verbinden melodietjes maken. Die goed klinken. Afin, ik ga nooit een goed gitarist worden, nooit een grote "improvisteur" (of hoe noemt dat), maar ik geloof wel dat de theorie je/mij/iedereen erg kan helpen. Trouwens, Charlie Parker deed niets anders dan scales inoefenen, naar het schijnt met de kwintencirkel voor hem.

heavy-metal-thunder
13 september 2006, 13:26
en met Van halen achtige invloed zekerzz te weten ... http://media.putfile.com/van-de-halen---Panama-verbeterde-versie

: ) :) :)


OOK al wil hem niet NA doen , daar zijn er all zoveel van , ik wil hem wel benaderen !! :)


Thanx

Na Van Halen I ben ik afgehaakt toen ik "WOmen and children first" hoorde. Van Halen I is a real master peace dat je wellicht maar once in a life time kan maken. Nadien heeft hij niets meer vernieuwend gebracht. Maar, nogmaals Van Halen I heeft me eind jaren 70 gans achterover laten slaan toen ik dat voor het eerste hoorde. Mijn kennis raakte toen niet veel verder
dan vb. Kiss of Status Quo.

Ik heb ff naar jouw samples geluisterd:
- dikke vette sound (welke amp/gitaar)
- fraai afgewerkt, delaytje erbij,
- goede timing
- sommige nummers (eigen werk, want ik heb het nooit gehoord?) zijn echt fun, maar ik mis ergens (niet dat ik het beter kan) wat bijzondere solo's. Daar zou de theorie je zeker een stap verder kunnen helpen.

Als je les wil geven, zorg dan wel dat je de basistheorie echt perfect kent. Het is zo veel handiger als je je leerlingen wat moet uitleggen.

SUCCES !!!!!!!!

DTmaster
13 september 2006, 13:27
OK thanx hey ik ga ,nu maar ff die toets maken ., dan

bedankt voor alles de uitslag horen jullie wel :)

heavy-metal-thunder
13 september 2006, 13:39
Thanx , ik heb die thorie wel nodig want ik wil mischien part time les geven bij mijn leraar , ben nu 23 en wil eens beter soleren enzo !!! , dus weten wat je doet , want ik BEN NU OOK MAAR Stevie ray vaughn !! hahahaha alleen dan niet zo goed hoor :)

SRV kende geen theorie, Hendrix naar het schijnt ook niet, maar die mannen waren gespeend met veel-meer-dan-gemiddeld talent. Zij hadden geen theorie nodig :-)

DTmaster
13 september 2006, 20:20
Van de toets krijg ik nog bericht , morgen waarschijnlijK, alles ging goed (teminste dat denk ik :) !!!

ff terug op de 2e vraag VAN HEAVY METAL !!!

Over de solo heb je mischien wel gelijk maar het probleem is mischien dat ik nog niet zo goed weet welke opties ik heb om over een accoord te spelen meestal eindig ik 1 soort solo ...

Mischien kan je eens mijn werk aandachtig luisteren en een indicatie geven waar het mischien beter kan qua solo , ik bedoel dit niet al KRITIEK maar als Nieuwschierigheid , dus ZET JE SPEAKERS OPEN > LISTEN & TALK

mischien kan je even de titels erbij zetten , altijd om te weten wat je van mijn songs vind



Ik zou het fijn vinden als meerdere mensen dit zouden doen, om eens te weten of mijn solos enz nog wat beterzz kunnen , want ik ben nog geen ECHTE goedeimproviseur !!!


Thanx

PS: geef de naam van de track erbij !1

DIT geld ook voor andere want ik heb nu de hele tijd mijn theoritsche kennis laten zien (DUS WEINIG) ben beniewd of jullie mijn muziek (ok covers haha :) beter kunnen pruimen

Sugesties altijd welkom !!!! , als je iets luistert laat mij dan weten welke het is zodat ik altijd terug kan vallen van "oja dat klop" of hey dat wist ik niet

dANK U :)


THanx

-=JEROEN=-
14 september 2006, 00:07
ik denk dat HMT de spijker aardig op de kop slaat: je probeert veel te veel stof in je kop te stampen in, veel te korte tijd, en gaat daardoor van alles door elkaar halen

ik had gisteravond nog een kort overzicht gemaakt voor je, als geheugensteuntje voor je toets, maar mn internet kapte er ineens mee

misschien kunnen we na je toets enzo het nog eens rustig over doen, maar dan stapsgewijs... dan gebruiken we alleen mijn cirkel methode, waardoor het overzichtelijk blijft, en dan kan je achteraf beslissen welke methode jij het fijnst vindt


Wat JEROEN schrijft is super... moeilijk uitgelegd... daar moet ik mijn hoofd over breken om hem te begrijpen.oh http://forum-s7.theshower.nl/forum/images/smiles/017.gif

wat vind je er moeilijk aan dan?

heavy-metal-thunder
14 september 2006, 08:30
ik denk dat HMT de spijker aardig op de kop slaat: je probeert veel te veel stof in je kop te stampen in, veel te korte tijd, en gaat daardoor van alles door elkaar halen

ik had gisteravond nog een kort overzicht gemaakt voor je, als geheugensteuntje voor je toets, maar mn internet kapte er ineens mee

misschien kunnen we na je toets enzo het nog eens rustig over doen, maar dan stapsgewijs... dan gebruiken we alleen mijn cirkel methode, waardoor het overzichtelijk blijft, en dan kan je achteraf beslissen welke methode jij het fijnst vindt

oh http://forum-s7.theshower.nl/forum/images/smiles/017.gif

wat vind je er moeilijk aan dan?

wel, zal wel aan mij liggen. Ik kan enkel op kantoor op internet (sssttt!!) en moet alles dus vluchtig lezen. De kwintencirkel is wel heel correct en bruikbaar (naar verluidt had Charlie Parker een grote kwintencirkel a/d muur hangen en stond hij uren aan eens stuk te improvizeren op basis daarvan). Maar ik ben niet echt gewend om ermee te werken. Voor het bepalen van de toonladder gebruik ik gewoon volgorde van mollen en kruisen. Tja, dat rijtje zit erin gedrild en moet ik niet over nadenken. Wellicht heb jij "jouw" cirkel al zodanig veel gebruikt dat je het als evident beschouwt.

Op zich is de theorie v/d toonaard en de modi vrij eenvoudig. Het (juist) toepassen vergt oefening. Er mooie dingen mee doen vraagt oefening en talent (maar dat lijkt hij me te hebben cfr zijn soundsamples). Jeroen, mss kan je eens een topicje starten welke modi over welke akkoordprogressies vb. IImin - V7 - IMaj7 = wel jazz, maar dat ken je blijkbaar of vb. een hardrock thema waarin de frygische zit.

Lijkt me een heel goed idee, voor velen, dat je die theorie eens rustig uitschrijft. Beginnen bij het begin, niet te moeilijk...

taylor
14 september 2006, 10:57
de kwintencirkel heb ik nooit gebruikt ,snap ook niet wat daar handig aan is.

wat maakt het nou uit dat er weet ik veel hoeveel kruizen en mollen in zitten ,als je erbij na denkt dan ben je al te laat!

sommige begrijpen theorie best goed, maar zijn minder in de toepassing dus zeg maar het echte werk als er op aan komt van ik heb hier schema X wat improviseer je er dan over.

eigenlijk vergeet je dan theorie het moet dan al gaan als je erbij na denkt dan wordt het meestal niks ,dan ben je telkens een stap te laat.vandaar dat er ook genoeg pro gitaristen zijn die met weinig theorie kennis maar met een creatief brein heel ver kunnen komen.

Kim Wilson
14 september 2006, 11:03
Nee, dat ben ik niet met je eens. Op een gegeven moment (en dat kost echt veel tijd en oefening) zit die theorie er zo ingebakken, dat je het kunt toepassen zonder er te lang over na te denken. Als je zover bent, kun je je spel echt heel erg uitbreiden en verdiepen en speel je de gemiddelde "gevoelspeler" er keihard uit. Maar je moet je wel die tijd gunnen.

taylor
14 september 2006, 11:13
dat bedoel ik ook.als je gaat improvisereen moet het al gaan dat doe je meer met je brein, dan theorie op papier snapie?

er zijn zat voorbeelden van zeer goeie gitaristen met weinig theorie kennis dus...

Kim Wilson
14 september 2006, 11:25
Jazeker. Maar ik bedoel dat, wanneer je de theorie die hier staat beschreven, zó door en door kent dat je het direct kunt toepassen (je kunt ook best nadenken en vooruit denken tijdens een solo), dan kun je écht goed spelen.

-=JEROEN=-
14 september 2006, 11:35
maar we zijn het er toch allemaal over eens dat Satriani en Vai (en een hele berg jazz gitaristen) de beste gitaristen ter wereld zijn

deze jongens maken het verschil doordat ze zowel de theorie als de praktijk volledig beheersen

en ik ben er van overtuigd dat mensen als SRV en Hendrix heel goed wisten wat ze speelden, als je die jongens effe uitgelegd had wat bijvoorbeeld een kwint en wat dorisch is, dan had je al snel ontdekt dat ze dat allang wisten, ze wisten alleen de officiele naampjes niet

de kwintencirkel vind ik een onding

mijn alle-tonen cirkel is vele malen duidelijker en overzichtelijker, makkelijk te leren, en eenmaal in je hoofd geprent, ga je bijna nooit meer de fout in... de rest is een kwestie van onthouden en begrijpen (vb. maj7=1 3 5 7, m7#5=1 b3 #5 b7)

nu ik er aan denk, tijd voor Deel II: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78315

taylor
14 september 2006, 11:51
idd ,dat is het hun wisten niet het naam van beestje,het is dus niet zo belangrijk om zo te denken een ander voorbeeld is danjgo reinhard en nog vele anderen.

of bv allan holdsworht heeft ook weer zo zijn eigen ideeen een kent de normale namen ook niet.

johantipker
14 september 2006, 12:19
de kwintencirkel is fantastich, maar je hebt als gitarist een veel fantastischer hulpje bij de hand! Namelijk je gitaar!!!

Elke majeur ladder heeft een relatieve mineur (en eigenlijk geldt dat ook voor modi: la dorisch is de relatieve mineur van do lydisch, alhoewel sommigen dat zo niet willen zien staan, het zijn wel dezelfde noten).


Juist!!!!!!!!!!!! En dat voorkomt heel ingewikkeld denken!!!!!!

Je kunt alle modi in 7 postities gaan instuderen. Nou tot over 10 jaar.

Zowiezo liggen mineurpostities op de gitaarhals lekkerder dan majeurposties (qua grijpbaarheid en liggingen)

Begin es met de aeolische en dorische ladders, in verschillende posities te studeren... vanuit deze patronen kun je de rest van de modi ook beredeneren (mocht je dat willen)........

voordeel: scheelt hele boel werk en energie, als je dan in een solo steeds goed gebruik maakt van de akkoordtonen...klink je vanzelf lydisch, lokrisch of voor mijn part mixometozisch......... :rockon:

taylor
14 september 2006, 12:28
zo denk ik er ook wel over,veel namen van zeer uigebreide akkoorden ken ik niet eens(al zal ik ze wel kunne verklaren via intervallen) maar spelen kan ik ze wel over de hele hals.

klank/gehoor is vele malen belangrijker dan het kunnen benoemen van iets bij de juiste naam.daar hoef je niet eens een instrument voor te spelen.

DTmaster
14 september 2006, 13:34
Mensen NEEM EEN DING VAN MIJ AAN :) .... ik heb echt veel aan die hulp gehad want , had ik die niet danj had ik waarschijnlijk niet mijn toets gehaald.

Ik weet dat het heel veel stof is , maar ik had een goed gevoel over de toets en dat komt door JULLIE HULP ... sorry voor soms even wat chaotisch te zijn maar ik wist dat mijn doel was in 1 1/2 ( ahahah schrijf zo vaak 1 1/2 enz op dan ik niet eens meer anderhalve op schrij :) ) mijn toets leren .. en dat is mij gelukt !!!!

Dank nogmaals

DTmaster
14 september 2006, 14:11
Beste Roderick,

Alhoewel ik bij HAP nog niet helemaal tevreden was over de intervallen, vond ik dat je het bij de drie-en vierklanken goed hebt gedaan. Conclusie is dat je dit examen hebt gehaald met een 7.

Bij harmonieleer ligt het anders. Het ging zeker beter dan de eindtoets, maar toch is zo ongeveer de helft niet of niet helemaal goed beantwoord. Een twijfelgeval dus. Sommige vragen heb je goed beantwoord, andere niet, maar wat opvalt is dat je vaak niet goed weet hoe je noten en voortekens juist noteert. Vanwege je goede inzet geef ik je toch het voordeel van die twijfel met een kleine 6.

Ik hoop dat je terecht kunt voor privé-lessen, aangezien dat voor jou veel beter zou zijn.

Groeten,

Jeroen Bohan



IK HEB HEM BINNEN :) OLE OLE OLE OLE

DTmaster
14 september 2006, 14:12
tja JEROEN heeft wel gelijk ,,, ik moet het noteren enz enz goed doen maar mijn redentie was wel goed !!! daarom had ik de intervallen reeks voor de omkering erbij gezet om zekerzz te laten zien dat ik het kon maar dat het noteren waarschijnlijk niet zo GING...


Maar ja ITS DONE DEAL !!!!

nu heb ik nog deze vraaag wat is een 13/8 omkering van een Bef+5#11 hahahaa , nee dit is ff niet meer nodig , todat ik prive lessen neem !!

johantipker
14 september 2006, 14:53
Doe mijn hartelijke groeten aan Jeroen Bohan!!!

Dat is echt the man voor dit soort stuff!

En als je kans ziet zou ik ook gitaarles bij hem nemen!!!

DTmaster
14 september 2006, 15:15
OK dan , zat jij ook bij DJAM dan :) !!!

Kim Wilson
14 september 2006, 15:16
DJAM, dat klinkt bekend...

DTmaster
14 september 2006, 15:17
http://www.neemnugitaarles.nl/content.php?article.7 ik zie het al . :) Jeroen was jouw docent !!

DTmaster
14 september 2006, 15:35
http://media.putfile.com/backingtrackie hierbij hoor je dat ik echt geen raad weet met mijn solo ,, het is wel redelijk maar ik moet te veel nadenken en het probleem is dat je toch meestal je solo gaat bedenken , en die na 3 weken nog weet :) !!! maaja wat vonden jullie hiervan !1

-=JEROEN=-
14 september 2006, 16:15
wat geweldig dat je het gehaald hebt, proficiat

ik ben nu bezig met Deel II van Akkoorden en toonladders, hopelijk wordt het je nog duidelijker, en als je wilt kan ik er zelfs opdrachten bij doen, om te controleren of je/jullie het echt snappen

heb je die backintrack zelf gemaakt?

of heb je alleen je solo eroverheen gezet?

johantipker
14 september 2006, 16:17
http://www.neemnugitaarles.nl/content.php?article.7 ik zie het al . :) Jeroen was jouw docent !!

je hoeft nou niet meteen mijn hele stamboom hier neer te zetten, maarre

ik zat vanaf 2000 2 jaar op de djam en ik heb daarna nog 2 jaar prive les bij Jeroen Bohan gevolgd, Jeroen geeft uitstekend les trouwens en tja de Djam:

voordelen:

-goede vakbekwame docenten, je leert heel veel over de jazzbasics, ensemble enz.
-je kunt staatsexamens conservatorium doen via het djam traject
-gezellig

nadelen:

-er studeren veel mensen die niet echt lekker met muziek bezig zijn,
degenen die op een regulier conservatorium worden afgewezen gaan naar de
Djam. Ik had zo mijn eigen redenen om niet naar een conservatorium te gaan (eigen bedrijf en geen tijd om heel de week op school te zitten) Toen ik begon met studeren aan de Djam speelde ik al met de heavy cats, en dan kom je in een half gaar oefencombo-tje, dat zeen van tijd verspilt om in een bepaalde groove te komen.
-alleen maar jazz (nou kwam ik daar specifiek voor, maar er waren veel mensen die zowiezo nog niet veel soorten muziek gespeeld hadden, en die werden er wel gek van)

Ik heb er 2 jaar rond gehangen, toen had ik er voor mijn gevoel genoeg info uitgehaald, en ik kreeg het ondertussen ook al veels te druk met lesgeven en spelen.

DTmaster
14 september 2006, 16:24
ik kom er ook alleen voor mijn theorie , een combo was niks voor mij ik wou het zo en hij wou het zo ... ik boterde er niet mee .. dus nu alleen prive les in de theorie en de muziek maak ik zelf wel uit !