PDA

View Full Version : probleempje



brammert
12 september 2006, 14:57
als ik ik de volumeknop van mn gitaar ( fender strat ) verder opendraai dan krijg ik ook meer gain uit mn versterker. ik gebruik een fender champion 110 ( transistor ) met een boss me 50 effectenbak ertussen. weet iemand waar dit door komt? alvast bedankt

brunodb
12 september 2006, 15:05
omdat je dan je gitaar door het luider zetten een luider signaal laat doorsturen naar de versterker. als je versterker een luider signaal binnenkrijgt zal hij normaal gezien sterker vervormen wat jij dan waarneemt als meer gain. gain op je versterker is de voorversterker. je master volume op de versterker is de eindversterking.

als jij je gitaarvolumepot verder opendraait, dan doe je eigenlijk aan een beetje voorversterking ten opzichte van het signaal toen je volumepot wat meer dicht stond. op dat moment fungeert jouw volumepot dus ook een beetje als een gainknop.

Kim Wilson
12 september 2006, 15:06
Dat hoort zo. Hoe meer signaal, hoe meer gain. Dat is logisch. En ook erg handig. Zo kun je nog meer dynamiek in je spel leggen. Als je zacht aanslaat, kun je bijna clean spelen, maar als je hard aanslaat, kun je hem lekker laten janken.