PDA

View Full Version : Upgrade naar GForce of Lexicon G2?



tnijland
12 september 2006, 14:49
Hoi,

Ik twijfel een beetje tussen een upgrade van mijn GMajor naar een Lexicon G2 OF naar de GForce. Hoe staat het met de meningen hierover op dit moment?

Thanx,
Theo

peter_heijnen
12 september 2006, 15:09
Ik heb ze allebei gehad en ik ben voor de g2 die ik nog steeds heb.

Los van alle verschillen in features en puur op klank stem ik voor de g2.

Toen ik mijn lexicon net had, heb ik mijn eigengemaakte gforce sounds zo identiek mogelijk nagemaakt op de g2 en de twee apparaten ge-a/b-'d.

Ik vond toen (1998/99?) de g2 beter. Ik weet niet wat ik er nu van zou vinden.

BeeJee
12 september 2006, 18:53
Zijn allebei natuurlijk toppers. Wat je af moet wegen is of je hem serieel of parallel gaat draaien. Serieel neig ik naar de G2, omdat ik die transparanter vind en je de schakelvertraging beter kunt omzeilen. Ook qua veelzijdigheid wint de G2 het van de TC in mijn opinie (met pre-gain signaalpad, pre-amp en 20 seconden delay/sampletijd).
Ik vind de modulatiesectie van de TC wel wat meer liquid. De G2 is wat dikker, moet je van houden, maar een mooie liquid chorus-sound kun je er ook mee maken door de detune te gebruiken. Je hebt dan wel niet de 'swirl' van een echte chorus, maar toch een heel breed 'chorusy' geluid.
Het schijnt dat veel mensen de TC qua programmeren wat eenvoudiger vinden, alhoewel ik persoonlijk de G2 niet moeilijker/complexer vind. 't is maar wat je gewend bent natuurlijk. Met de bijbehorende controller is de G2 denk ik onverslaanbaar, alhoewel je met andere 'dikke' controllers ook gewoon alle functies kunt aansturen. Ik gebruik zelf een All Access icm. de G2.

future2future
12 september 2006, 23:52
Ik zou voor de G2 gaan, naar mijn smaak iets beter. Hoewel een Gforce ook geen kattenpis is...

bluegate
13 september 2006, 00:18
De interface van de G-Force vond ik heel goed, geluid ook.
Toen beide apparaten werden gelanceerd heb ik op een beurs
een demo gezien van de G-Force, en vlak daarna vrijwel tegenover
de TC stand een demo van de G2.
De G2 viel qua geluid tegenover de G-Force tegen vond ik.
Heb jaren daarna toen de G-Force betaalbaar werd eentje gekocht.
Was ik wel tevreden over, maar de invloed van een effectsprocessor
op je geluid vind ik te groot.
Zelfs met Eventide's heb ik dit en is de aanleiding geweest om volledig
met digitale app. te stoppen.
Ik ben nog nooit zo blij geweest met mijn geluid als nu.:)

tnijland
13 september 2006, 19:13
Bedankt voor de adviezen. Toch heb ik met name de chorus eigenschappen van de Lexicon zo hier en daar wat horen tegenvallen. Is dit echt een probleem m.a.w. is het geluid niet mooi te krijgen zoals bij B-merk chorussen of is het alleen een kritische noot en kan men er gemakkelijk omheen. Ik moet zeggen dat mijn GMajor hierin wel behoorlijk goed klinkt en wil natuurlijk geen consessies op het geluid doen :).

BeeJee
13 september 2006, 19:23
De choruskwaliteit is zeker wel goed van Lexicon, heeft alleen een heel ander karakter dan van bijv. TC of Boss/Roland (die ik dicht bij elkaar vind zitten wat modulatiekarakter betreft). De Lexicon modulatie is wat dikker (anders kan ik het niet omschrijven)

tnijland
13 september 2006, 20:05
OK, maar als je de kwaliteit chorus van de Lexicon vergelijkt met een GMajor in termen van mooi of niet mooi (helaas uiterst subjectief), is de G2 dan wel een waardig alternatief?

Verder vond ik de user manual een beetje matig m.b.t. aansluitschema's voor verschillende gitaar-setups. In mijn geval speel ik met 3 preamps die via een looper naar de GMajor effectunit gaan en daarna naar de stereo eindtrap gaan. Mijn looper zal waarschijnlijk tussen de G2 pre en post sectie moeten geschakeld worden.

Verder zou ik (no offence) nog heel graag de meningen van Kokeleko, Morris, SRV-man en Rectifier willen horen omdat zij de Lexicon G2 ook gedurende langere tijd in hun bezit hebben gehad. Ik neig een beetje naar de aanschaf van dit apparaat maar twijfel nog steeds tussen doorspelen met de GMajor, upgrade naar een GForce of zelfs een G-System. Eerste prioriteit is de optimum klankkwaliteit, daarna de mogelijkheden en daarna de bedienbaarheid van het geheel.

Rectifier
13 september 2006, 22:01
Ik heb in een andere soortgelijke topic al eens m'n mening gegeven.
Maar zal't nog een keer doen.

Ik vind persoonlijk de chorus van de G2 niet mooi. Als je stereo speelt en met delay en reverb erachter kan je't wel breed laten klinken maar feit blijft dat ie niet dik klinkt. Echterrrrr, ik vind een standaard chorus ook niet echt mooi, dus werkte ik vaker met pitch -8 en +8 ongeveer als detuner. Dat vond ik mooier dan de chorus uit de G2.

Ik heb voor de G-force gekozen omdat die veel makkelijker is te programmeren. En je ziet in 1 oogopslag waar je zit in je FX keten en wat de parameters zijn. Bij de G2 moet je best veel handelingen uitvoeren.
Dat geeft niet als je van programmeren houdt maar ik niet.

De delay's vind ik prima van beide apparaten. Ik heb nog nooit een slechte delay gehoord. :)
Wel een slecht instelbare delay of eentje die misschien iets warmer klinkt dan de ander, maar daar is hier (vind ik) geen sprake van.
Reverb is lexicon uiteraard heerser en meester in, maar live hoor je dat echt niet als je in de zaal staat. Ik denk dat je dat verschil thuis hoort als je alleen speelt of als je opneemt.

Voordeel van de G2 is dus de verschillende FX loops. Raad wel aan de R1 erbij te gebruiken. Gforce werkt met elk pedaal perfect.

Voor mij dus de Gforce...

srv-man
14 september 2006, 00:08
Ach, ze zijn allebei prima en zeker een belangrijke verbetering tov de Gmajor. Ik zou ze in ieder geval geen van beiden serieel willen schakelen, de G2 is serieel wat beter, maar tast je signaal toch nog altijd aan.

Ik ben geen echte chorus liefhebber, maar in de G2 gebruikte ik daarvoor de detuner (micropitch, net als rectifier). Chorus in de G-force vond ik wel mooier (voor zover ik me herinner).

Voor het overige heeft de G2 wat meer mogelijkheden (morphing, jamman, etc.) en natuurlijk de Lexicon galm.
Maar mijn conclusie was uiteindelijk dat ik er in een band toch niet veel van terughoorde, dus nu gebruik ik gewoon een Rocktron Intellifex.

Je zou trouwens ook een Lexicon MPX1 (mits je parallel gaat) kunnen overwegen, die heeft dezelfde fx als de G2, met uitzondering van de speciale gitaarfx in de G2 en mist ook het loopgedeelte.

BeeJee
14 september 2006, 02:55
Ik heb voor de G2 de mpx1 gehad, en op het pre-gainpad en de jamman (lees 20 sec. sample/delaytijd, en de tuner, ook best belangrijk...) na zijn die nagenoeg hetzelfde. Ook een waardig alternatief dus.
Ik heb de G2 inmiddels anderhalf jaar naar alle tevredenheid, en daarvoor ook anderhalf jaar de mpx1 gehad. Ken beide apparaten dus door en door. Inmiddels ook een G-force kort onder handen gehad en een major nog steeds zo nu en dan (is de processor van co-gitarist in coverband, waarbij ik regelmatig finetune en programmeer).
Inderdaad hoor je in een live-bandmix de nuances tussen de verschillende processoren niet, of minder goed meer.
Wat betreft het terughoren in een bandsituatie waar SRV-man het over heeft ervaar ik precies hetzelfde met het eeuwige parralel/serieel-dilemma. Ik heb de G2 inmiddels periodiek serieel/parallel gedraaid. Heb ik hem parralel hangen denk ik als ik alleen speel: "yes, dat kleine beetje meer sparkle miste ik", maar als ik me in een mix terughoor, dan hoor ik die nuances niet terug. Dat heeft me een half jaar geleden doen besluiten weer serieel te gaan, omdat dat qua eq en reverb ook weer bepaalde voordelen heeft. Over een 1/2 jaar praat ik misschien weer vanuit een ander inzicht, maar dit soort details gaat het dus om. Ik in ieder geval blijf er (voorlopig) mee stoeien. In dat opzicht heb je aan de g-major helemaal geen slechte processor, want het gaat echt om details. Verwacht geen enorme verbeteringen/veranderingen met een G2 of G-force.

kokeleko
14 september 2006, 07:28
Ik houd het op parallel met post fx wat er ook in hangt dus ook mijn G2 , serieel gaat hoe dan ook ten koste van je dynamiek en toon.
Enigste nadeel wat ik kan bedenken aan de G2 is dat je beperkt bent tot 2 fx die echt parallel (intern)kunt routen.
Das ook de reden dat ik er een IPS-33B ( ook parallel) naast heb lopen voor pitchshift , harmonizer en bizarre soundjes.

Serieel ben je gebonden aan de upgrade-rom, die elk fxblok een drymix functie heeft gegeven, parallel is de standaard-rom voldoende.
Ik heb altijd Delay en Reverb parallel en die zet ik aan en uit middels PC of CC.
Delay kun je voeden met het chorus signaal uit het pregain gedeelte, en dat klinkt weer super breed.

Ik ken de G-Force alleen van horen en zeggen, lijkt mij qua mogelijkheden een goed postgain fxdoosie.

Ik zou zeggen aan de TC, dan worden de G2's nog goedkoper, hahaha.

Harm
14 september 2006, 08:04
Goed, ik ga ook even een poging wagen....

Ik heb zelf een g-force, al jaren... werkt super, parallel... Alles is controleerbaar en eenvoudig te programmeren. Ik vind het een echt goed apparaat.... Galm?? Is goed in te stellen, delays? Idem.. Chorus vind ik iets te mager maar dat komt omdat ik zelf erg gek ben op een mono chorus voor de input van de versterker (ce-3), klinkt gewoon vetter vind ik...

Lexicon? Ik ken de g-2 niet maar ik heb er toendertijd niet voor gekozen vanwege de pré amp dingen waarvoor de g2 beter geschikt zou zijn, en ik wilde een effect processor voor alleen puur effecten...

Maar de pcm70 die ik heb... tsja, wat moet ik zeggen over de lexicon galmen... Super!

Gebruik je hem serieel neem dan de G-2, parallel de mpx-1 of neem een G-force... ik weet dat mense er wel eens kritiek op hebben maar ik vond de delays en galm toch erg goed (pitch shift ook trouwens)...

Harm

Rectifier
14 september 2006, 17:13
Nog effe over de stombox mode van de G2 pre- amp......

Ze zijn best bruikbaar maar daarmee is ook alles gezegd.
Toen ik de G2 had heb ik eigenlijk alle stomboxes gekocht die ik voor de amp-input heb. Die van de G2 zijn leuk en bruikbaar maar de pedalen-freak zal toch bij echte pedalen uitkomen.

En vergeet niet........ de G-force heeft een BILLBOARD!!!!! :D

Daarin ken je elke tekst zetten wat je wilt laten verschijnen (zonder censuur) hehehe.

LordRiffenstein
14 september 2006, 17:48
En vergeet niet........ de G-force heeft een BILLBOARD!!!!! :D

Mmm ik denk dat ik die Billboard van mij een keertje ga aanpassen en iets als "Our singer is GAY" erin zet. Benieuwd hoelang het duurt voor hij het doorheeft. :cooler:

kokeleko
14 september 2006, 17:59
Gay...............Billboard..............., mmmmm :-)

Harm
14 september 2006, 18:32
Hehehe!!!

En dan hard zingen: I need TP for my bumhole!!!

:-p

Harm

tnijland
14 september 2006, 21:11
Ik heb er nog eens goed over nagedacht en denk dat ik nog even wacht. Voornaamste redenen zijn dat ik de GMajor eerlijk gezegd best redelijk vindt klinken en het gevoel heb dat ik er met een G2 alleen op galm en delay (en extra mogelijkheden) wat op vooruit ga. Vooral het chorus effect schrikt mij een beetje af van eventuele aankoop. Verder heb ik al een rocktron patchmate + midi mate footcontroller voor het schakelen van loops & (te veel) preamps...

Ik moet wel zeggen dat het modulaire concept van de G2 mij wel heel erg aanspreekt. Misschien dat een waardige opvolger van Lexicon of TC (G2-System) het voor mij wordt. Ik denk dat ik beide apparaten gewoon een keertje bij de muziekzaak in alle rust wil uitproberen.

In ieder geval hartelijk bedankt voor alle adviezen!

Rectifier
14 september 2006, 23:00
Hehehe!!!

En dan hard zingen: I need TP for my bumhole!!!

:-p

Harm

Hehehe HUH HUH hey Beavis...

Of iets van:

"ALS JE DIT KAN LEZEN GA DAN ALS DE SODEMIETER VAN HET PODIUM AF"

paulusdeBKB
15 september 2006, 08:57
Ik neem aan dat TopicStarter DIT (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=79413) topic ook al heeft gezien? Best vergelijkbare situatie volgens mij...

kokeleko
15 september 2006, 09:37
Ik neem aan dat TopicStarter DIT (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=79413) topic ook al heeft gezien? Best vergelijkbare situatie volgens mij...

Wat is uw punt, dat het een overbodige vraag was?

Harm
15 september 2006, 10:18
Nee, geen overbodige vraag denk ik zo, maar meer een aanvulling op de starter van het topic... Dat de G-force uiteindelijk een vooruitgang is als je hem serieel gebruikt, tov een g-major (logisch ook...)... Maar er staan even wat alternatieven op en ook wat uitleg... Nooit verkeerd, niet???

Harm

kokeleko
15 september 2006, 11:09
Alle info is bruikbaar.

paulusdeBKB
15 september 2006, 11:36
Wat Harm zegt...