PDA

View Full Version : amp--> palmer --> hotplate???



Jasper K.
12 september 2006, 12:25
Ik gebruik tot op heden m'n Pod Pro voor live, maar ga toch weer terug naar het gebruik van een 'echte' versterker op het podium.

Om het podiumvolume binnen de perken te houden wil ik een THD hotplate aanschaffen, maar twijfel over welke 'ohm- versie' ik moet hebben:

Mijn versterker (Brunetti XL-R-evo) gaat rechtstreeks, met mastervolume rond de 9, in de palmer ADIG-LB. Deze Palmer is 8 ohm, dus ik schakel mijn versterker ook op 8 ohm. De gebalanceerde uitgang van de Palmer gaat rechtstreeks naar de mulit-kabel.

Wat ik nu wil is de thru-output van de Palmer naar de Hotplate sturen. Op deze hotplate worden twee 8 ohm Bag End kastjes aangesloten.

Moet ik nu de 4 ohm versie van de Hotplate hebben, of gewoon de 8 ohm versie???

armageddon
12 september 2006, 14:03
Huh? Is die Palmer niet al een dummy load? Waar heb je dan een hotplate voor nodig?

vdgraaf
12 september 2006, 14:17
Lijkt me 8 Ohm. Als de Palmer geen powersoak heeft, die van mij in elk geval niet, dan stuurt hij het geluid en de impendantie rechstreeks door. Dus wat er in gaat, 8 ohm, komt er ook uit.

grtn, Jan Anton

Jasper K.
12 september 2006, 15:15
Huh? Is die Palmer niet al een dummy load? Waar heb je dan een hotplate voor nodig?

De palmer heeft idd een dummy load, maar indien je de thru-output van de Palmer gebruikt wordt het onbewerkte signaal (dus ook het volume van de versterker) rechtstreeks doorgegeven naar de boxen; de hotplate wil ik gebruiken om het volume naar een acceptabel niveau te brengen ;-)


Lijkt me 8 Ohm. Als de Palmer geen powersoak heeft, die van mij in elk geval niet, dan stuurt hij het geluid en de impendantie rechstreeks door. Dus wat er in gaat, 8 ohm, komt er ook uit.

hmmmm ok, maar op de hotplate worden twee 8 ohm cabs aangesloten...dus wat dat betreft lijkt me de 4 ohm versie logischer???

bluegate
12 september 2006, 15:35
De Palmer blijft aan de versterker dus die Impedantie moet je meerekenen.
(Ik neem aan dat die 8 Ohm is, indien je kunt kiezen dan wordt het een ander verhaal...)

Vervolgens wil je naar een hotplate, voor je versterker zou deze dan 8 Ohm
moeten zijn zodat 8 + 8 = 4 Ohm belasting voor je versterker.
De Brunetti zet je dan op 4 Ohm.

Probleem is dat je dan een 8 Ohm belasting op de Hotplate moet aansluiten.
Met 2 speakers van 8 Ohm gaat dat niet, je zou er maar 1 kunnen aansluiten.

vdgraaf
12 september 2006, 19:32
De Palmer blijft aan de versterker dus die Impedantie moet je meerekenen.
(Ik neem aan dat die 8 Ohm is, indien je kunt kiezen dan wordt het een ander verhaal...)

Vervolgens wil je naar een hotplate, voor je versterker zou deze dan 8 Ohm
moeten zijn zodat 8 + 8 = 4 Ohm belasting voor je versterker.
De Brunetti zet je dan op 4 Ohm.

Probleem is dat je dan een 8 Ohm belasting op de Hotplate moet aansluiten.
Met 2 speakers van 8 Ohm gaat dat niet, je zou er maar 1 kunnen aansluiten.

??
Ik zou toch nog eens heel goed de handleiding van de Palmer er op na slaan. Volgens mij klopt deze redenatie niet. De Palmer is voor je versterker precies hetzelfde als een speaker, zeker als hij ook nog een dummy load heeft. Als de Palmer 8 ohm is sluit hem dan aan op de 8 Ohm speaker uitgang van je versterker.

Vervolgens is het aan de Palmer om de communicatie met de speaker(s) te regelen. Als de speaker uitgangen van de Palmer 8 ohm vragen, sluit er dan een 8 Ohm hotplate of speaker op aan. Als je twee speakers van 8 Ohm aansluit dan worden ze of 16 (serieel) of 4 Ohm (parallel). Dat heeft dan echter niets meer te maken met het speaker signaal dat je versterker uit stuurt.

Tot slot, kun je me uitleggen waarom je een Palmer (met dummy load, en speakersim) en een Hotplate (met dummyload en Speakersim) wilt gebruiken? Ik zou het lekker bij de Palmer houden, dat is volgens de berichten die ik gelezen heb algemeen erkend als de beste Speakersim. Kijk/luister ook eens naar een Loadbox van Koch, daar hoor ik ook goeie dingen over (als je dan toch nog aan het twijfelen bent).

NIW, success!

grtn, Jan Anton

bluegate
12 september 2006, 21:46
Redenatie klopt wel. :)

De poster geeft aan dat het signaal volledig door de Palmer wordt doorgegeven.
Net als het parallel schakelen van Speakers wil hij nu hetzelfde met loadboxen.
Dus 8 Ohm van de Palmer en vervolgens 8 Ohm van de Hotplate maakt parallel 4 Ohm.
Brunetti moet op 4 Ohm gezet worden, en aan de Hotplate kan dan 1x 8 Ohm speakerkast waarbij het volume regelbaar is.

De Palmer wordt dan gebruikt voor DI en de Hotplate voor Monitor.

paulusdeBKB
13 september 2006, 10:32
Ik ken de Palmers niet goed, maar kan je dat sowieso niet al doen met de Palmer?

MSNL
13 september 2006, 10:36
De Palmer kan niet een 'volume' van het speakersignaal regelen zoals een hotplate wel kan. Het is dus een powersoak van het volledige signaal, of je sluit er een speaker signaal en je het het origenele volume (dan werkt de palmer als di).

grt

Martin

paulusdeBKB
13 september 2006, 11:01
weer wat geleerd...

Unicron
13 september 2006, 11:14
Dan vraag je je wel af waar je die palmer nog voor nodig hebt, vaak hebben die powersoaks als hotplate, mass e.d. ook een D.I out functie....

Jasper K.
13 september 2006, 11:50
De Palmer kan niet een 'volume' van het speakersignaal regelen zoals een hotplate wel kan. Het is dus een powersoak van het volledige signaal, of je sluit er een speaker signaal en je het het origenele volume (dan werkt de palmer als di).

Precies!


Dan vraag je je wel af waar je die palmer nog voor nodig hebt, vaak hebben die powersoaks als hotplate, mass e.d. ook een D.I out functie....

Omdat de Palmer naar mijn mening vele malen beter klinkt.

pol
21 september 2006, 12:47
de TS heeft hier nog altijd geen antwoord op zijn vraag gekregen blijkbaar.
1. als je de load van de palmer niet gebruikt maakt het niks uit of die palmer er nu tussenhangt of je rechtstreeks naar je speakers gaat.
2. je speelt op 2 bag ends van 8 ohm, da's 4 ohm in parellel, dus je zet je amp op 4 ohm en gebruikt een 4 ohm hotplate.

De palmer staat helemaal niet in parallel met de hotplate, als je de speaker output van de palmer gebruikt wordt die load niet gebruikt.

MSNL
21 september 2006, 16:13
Sluit je palmer aan voor de hotplate (4 ohm)? Of tussen de Hotplate en 1 van de bag ends (dus 8 Ohm).
Ik weet niet of kwaad kan als je de Palmer op 4 ohm aansluit, ook al gebruik je de load niet.

grt,

msnl

pol
21 september 2006, 16:19
palmer voor de hotplate, en van de palmer naar de hotplate. Je amp "ziet" die palmer niet meer als je een jack in de output van de palmer stopt.

Jasper K.
21 september 2006, 19:43
De Palmer komt idd voor de hotplate.

Bedankt voor de reacties; ik ga op zoek naar een 4 ohm hotplate!

pol
26 september 2006, 09:26
Ik heb nu ook een palmer, een ouwe pdi3, gekocht voor 100 euro.
Klinkt echt lekker voor opnames, verdraaid realistisch, alleen ietske te droog, maar da's niks wat met een klein beetje reverb kan opgelost worden.
Zeer leuk speelgoed, die Palmer, en handig om tijdens de late uurtjes je amp lekker te laten blazen.

MSNL
26 september 2006, 10:28
Hoi,

(Oude) Palmer PDI-03 voor 100 is heel mooi!
Is het een grijze?

groet,

Martin

pol
26 september 2006, 10:36
yup, t'is een grijze, en in nieuwstaat.
Alleen de volumepot kraakte een beetje, maar da's met een paar keer draaien opgelost.
Ik heb ook de kleine pdi9, maar die pdi3 klinkt toch iets aangenamer vind ik, en die depth boost is ook heel mooi, dat heeft die pdi9 niet.