PDA

View Full Version : TriAmp MK1: 2x12 vs. 4x12



e!
12 september 2006, 09:43
Ik speel een H&K TriAmp MK1 (dus zonder die kermisverlichting) over 2 Marshall 1936 2x12 cabs. Klinkt op zich (meer dan) prima, maar ik heb regelmatig ongezond veel bas in mijn geluid, zelfs als ik de bas helemaal dichtdraai. Opvallend is dat dit heel duidelijk is als ik een lage A speel op de (5e positie op de) E snaar. Dit komt vermoedelijk door een aantal factoren:

- Amp zelf. Heb hier eerder over gelezen (op Harmony Central, geloof ik).
- De oefenruimte: laag plafond. Vermoedelijk staande golven zo nu en dan.
- Speakers?

Mijn vraag is dus wat jullie ervaringen/ideeën zijn hieromtrent. Iemand ervaring met dit probleem? De ruimte doe je niet zo veel aan, maar hoe groot schatten jullie die invloed?

Zou het te maken kunnen hebben met de dynamiek van de poweramp? Die krijgt natuurlijk niet echt op z'n donder, maar ik kan me voorstellen dat 'ie in een "omslaggebied" zit qua belasting en daardoor ook qua sound. Zou dit bijvoorbeeld in te perken zijn met een powerbreak?

Ik vroeg me ook specifiek af wat de invloed van de cabs kan zijn. Ik begrijp dat 2x2x12 meer bodem heeft dan 1x4x12 vanwege het kastvolume per speaker, maar ik weet dat niet precies. Kan iemand mij bv. ook eens uitleggen wat het verschil is tussen een 2x12 met T75 Celestions en een een 4x12 met 30W Greenbacks qua sound?

olaf
12 september 2006, 12:54
Veel vragen!
Ik heb zelf een Tri-Amp II en deze heeft ook veel bas (net als veel moderne amps), goed voor scheurwerk en volle cleane tokkelpartijen maar lastig om er strak clean mee te spelen. Ik heb 4x12 kasten greenbacks gebruikt en die "bonken" clean veel minder maar zijn imo weer minder direct voor lead!
Je zou dus andere speakers kunnen proberen. Zelf speel ik op Classic Leads maar gebruik alleen de bovenste 2 op kleinere podia om de zangers niet weg te blazen.
Succes!

paulusdeBKB
12 september 2006, 13:19
Het is goed mogelijk dat de bas op de toonregeling van je amp niet het probleemgebied bestrijkt. Probeer het eens met een grafische EQ, waarbij je de basfrequenties een voor een naar beneden schuift. Hoe meer EQ faders, des te preciezer je het kunt inregelen. Misschien is een MXR of Boss GE-7 niet precies genoeg.

Verder kan je voor repetities misschien gebruik maken van 1 1936 ipv 2?

BS
12 september 2006, 14:12
Heb zelf ook een Tri-amp ( MKII ) en inderdaad het cleane kanaal is behoorlijk bass heavy ik speel over een Bogner kast met v30 speakers. Heb het in mijn geval opgelost door aan het begin van mijn effect chain een Xotic RC boost te zetten waar ik de bass iets uitgedraaid heb. Werkt perfect! Daarbij maakt de RC boost het toch al mooie clean van deze versterkers nog mooier en zorgt het ervoor dat je signaal beter door al je ander pedalen komt dus is het de investering meer dan waard.

Bruce
12 september 2006, 16:16
Heb zelf ook een Tri-amp ( MKII ) en inderdaad het cleane kanaal is behoorlijk bass heavy ik speel over een Bogner kast met v30 speakers. Heb het in mijn geval opgelost door aan het begin van mijn effect chain een Xotic RC boost te zetten waar ik de bass iets uitgedraaid heb. Werkt perfect! Daarbij maakt de RC boost het toch al mooie clean van deze versterkers nog mooier en zorgt het ervoor dat je signaal beter door al je ander pedalen komt dus is het de investering meer dan waard.
Heb mijn MK II gewoon weer "de deur uit getrapt" veel te veel laag!
Zeker met een Les Paul type gtr zij de 3 b kanalen niet te gebruiken.

olaf
12 september 2006, 18:51
Met een MKII heb je 6 kanalen - ik gebruik er hoofdzakelijk 4 van!
2b gebruik ik nooit en 1b zelden terwijl een hoop gitaristen nu juist dat het beste kanaal vinden. Kwestie van smaak dus!
De meeste gitaristen willen; clean-crunch-lead.
Ik gebruik 1a voor clean, 2a/3a/3b voor crunch en 3a voor lead (soms 2a).
Zelf vind ik 't laag is alleen (te) veel bij kanaal 1 voor strakke slagpartijtjes.
Bij kanaal 2 heb ik er zelfs nog extra laag ingezet. Op kanaal 3 staat ie op iets minder dan de helft.

e!
13 september 2006, 01:12
Bedankt voor de reacties. Ik gebruikte al wel een Replifex. Die heeft een 4 bands param. EQ en daarmee kan ik de boel wel goed onder controle krijgen. Het is echter shit om altijd je basband te moeten gebruiken om een "ingebouwd probleem" te verhelpen. Bovendien moet ik dus standaard m'n hele signaal digitaliseren anders werkt die EQ alleen op 't wet signaal. Maar goed, beter dat dan een deinende oefenruimte.

4x12 green lijkt in elk geval de moeite van het proberen waard. Ken wel iemand met een paar van die dingen. Ga ik toch maar es een keertje met die top heenzeulen.

Ik speel momenteel overigens in een heftig gestoffeerde oefenruimte (i.v.m. isolatie naar buren en voor opnames), daarom weinig reflectie en dus 2 cabs nodig voor de spreiding.


goed voor scheurwerk en volle cleane tokkelpartijen maar lastig om er strak clean mee te spelen

Ik heb een BOSS CS-3 gekocht om daaraan tegemoet te komen. De dynamiek van die amp is te gek, maar soms wil je em toch net iets afvlakken voor een gelijkmatige strum. Dan moet je dus echt compressen voor de preamp en niet in de loop, waar die Replifex hangt.

BJA
13 september 2006, 10:33
Een nieuw topic starten leek me overbodig daar het over dezelfde amp gaat dus plaats ik mijn vraag hier even.

Ik ben op zoek naar een geschikte box voor mijn toekomstige triamp mk1.
Alleen weet ik niet goed wat en hoe...
Het is vooral voor rock en dergelijke muziek.

Waar let ik op? Wat is belangrijk?
Wat zijn de betere merken?

Bedankt!

imlikeajungle
13 september 2006, 10:34
Mijn MK1 werkte erg goed met Greenback speakers. Goedkoop daarin is bvb de Marshall 4x12 met GBs, de H&K 4x12 met GBs.

BJA
13 september 2006, 10:43
Ik moet er wel bij vermelden, budget ligt rond de 400 a 500 euro...helaas.

Hell's Engl
16 september 2006, 09:31
Heb met mijn MKI het zelfde "te veel laag" probleem, maar alleen bij repetities.
Af en toe neem ik mijn MKI mee naar de repetitie, waar ik over 'n H&K 4x12 speel. Dan is mijn sound niet echt lekker, maar speel ik over m'n eigen cab (zie foto) dan ben ik weer 'n tevreden man!!
Denk dat 't scheelt dat mijn cab half open is (bovenste speaker) en misschien omdat ik 'n EV en 'n Celestion speaker erin heb zitten.

Ben echt super tevreden met m'n sound, super veelzijdig. Alleen gaat alles toch misschien de deur uit.... Hebben binnenkort met een band 'n eigen ruimte, maar kan mijn spullen niet laten staan omdat ik nog meer dingen doe en dus mijn spullen vaak nodig heb.... EN ik moet alles telkens van zolder sjouwen....

http://i70.photobucket.com/albums/i109/mothers-finest/DSC00710.jpg

e!
25 september 2006, 00:17
...Denk dat 't scheelt dat mijn cab half open is...
Interessant dat je dat zegt. Ik heb zelf wel eens overwogen om de acherkant van m'n cab eraf te halen om te kijken hoe dat uitwerkt, maar daar kwam ik tot nu toe steeds niet aan toe. Iemand dat wel eens gedaan hier? Hoe klonk dat?

olaf
15 oktober 2006, 12:27
Ben echt super tevreden met m'n sound, super veelzijdig. Alleen gaat alles toch misschien de deur uit.... Hebben binnenkort met een band 'n eigen ruimte, maar kan mijn spullen niet laten staan omdat ik nog meer dingen doe en dus mijn spullen vaak nodig heb.... EN ik moet alles telkens van zolder sjouwen....


Ik ken gitaristen die jaren op zoek zijn naar hun holy grail en jij gaat je setje verkopen omdat je er mee moet sjouwen!?! Bandjes komen en gaan in je gitaristencarriere maar een versterker weg doen waar je SUPER tevreden over bent begrijp ik niet.

imlikeajungle
15 oktober 2006, 13:17
Een MK1 is wel echt loeizwaar hoor...

Hell's Engl
17 oktober 2006, 07:14
Die MKI is idd lood en lood en loodzwaar. Mijn reactie had ik ook geplaatst toen ik net bijna van de trap was gelazerd en 't op dat moment ontzettend beu was.... Maar toen ik 's avonds moest spelen was die gedachte ook weer weg.... net zoals elke keer als ik inprik....
En heb daarom ook besloten om 'm nog niet weg te doen.... maar de gedachte blijft wel spelen....

e!
21 oktober 2006, 14:15
27 kg om precies te zijn. Er zijn zwaardere. Voorheen had ik een Marshall 9200. Die woog 35 kg en dat is alleen een eindtrap. Wel twee kanalen, maar toch.

Overigens heb ik voor mijn overkill aan bas mijn amp laten modden door Yves Pexsters. Ik woon daar niet zo ver vandaan. De roll-off is verhoogd van 45 naar 303 Hz. Loopt af met een slope van 6dB per octaaf, dus 45 Hz was veel te laag (op 22Hz nog steeds -6dB). Nu is dat -12dB op 75 Hz en -18dB op 37,5 Hz. Stukken beter, maar nog steeds niet genoeg. Wel n goeie gast die Yves, trouwens.

Ik heb dus nog steeds veel bas en ik heb besloten een grafische EQ in m'n lus te hangen. M'n Replifex doet t ook prima, maar iedere keer als ik een nieuwe preset moet maken die parametrische EQ instellen is gewoon irritant en pak ik een andere gitaar moet ik de boel weer bijstellen. Het plan is dus om een stereo EQ te kopen (Behringer FBQ 3102) en de output van kanaal 1 op de input van kanaal 2 aan te sluiten. Kanaal 1 wordt de Strat EQ en kanaal 2 de humbucker EQ. Wisselen van gitaar is knoppie in knoppie uit en klaar!

e!
21 oktober 2006, 14:17
O ja, ik had ook nog ff met open speakerkast en met 2 ipv 4 buizen geprobeerd. Dat bleek uiteindelijk nix:

- Die open kast bleek m'n lead geluid volledig te vernietigen. Clean ging nog wel.
- Half vermogen leverde niet het gewenste resultaat en een minder mooi clean.