PDA

View Full Version : probleempje met mijn sound



istari
11 september 2006, 21:29
Ik speel nu al een hele tijd met deze set up:

marshall jcm 800 reissue, full stack (1 cab met V30 en 1 cab met greenbacks), een RAT overdrive and mijn gibson SG. Ik heb mijn marshall head lichtjes laten aanpassen zodat hij van zonder veel aanpssingen al iets meer gain geeft dan een normale jcm 800. maar niet dat het hierdoor een monster hi-gain amp door is geworden, verre van.

Nu, waar ik de laatste tijd mij aan erger is dat ik die sound eigenlijk nooit helemaal goed krijg. Zonder die RAT pedaal is het net iets te weinig gain, en met die Rat is het net alsof mijn speakers ieder moment uit mijn cabs kunnen vliegen. Teveel gain gewoon. En ook is de sun rommilig, ofwel te scherp, zeer moeilijk af te stellen. Vroeger had ik een tibescreamer in plaats van die Rat, maar dan was de sound nog dunner en scheller, echt niet wat ik zoek.

Kan iemand mij hier raad geven? andere pedaal dan? Wat voor een?

Negative K3 fan
11 september 2006, 21:33
hoe stel je je rat in? als overdrive of als boost?

Magic Bean
11 september 2006, 22:28
Probeer ns een extra EQ in de loop de hangen en de Rat als booster in te stellen (als je dat nog niet deed)

caliban
12 september 2006, 00:16
Een tubescreamer

Trocar
12 september 2006, 00:18
Hij zegt in zijn post dat hij die vroeger had en dat dat niet zijn geluid was.

brunodb
12 september 2006, 17:22
ik vind een RAT een kutpedaal. ga eens met je JCM naar een muziekwinkel en probeer zoveel mogelijk pedalen tot je het pedaal vindt dat je zoekt van sound op je jcm

Mitch
12 september 2006, 17:25
Of tijd voor een ander pedaal, of tijd voor één of meerdere nieuwe pre amp buisjes. Als je geluid ineens niet lekker is maar vroeger wel kan daar het probleem liggen.
Dat, of je smaak is veranderd.

Chris Winsemius
12 september 2006, 17:37
Standaard JCM800 (mv-model?) reïssues zijn scheller/harsher dan de originelen die vaak ook al behoorlijk schel/bright zijn.
Ik vermoed (!) dat die gain-mod 'n soort kopie v/d mod van m'n goeie amp-vriend Trace Davis van VoodooAmps is. Werkt meestal heel goed om zo'n amp net iets "lekkerder" te maken maar ik heb hier zelf diverse amps meegemaakt met afgeleide versies van die mod die behoorlijk k*t waren...

Zonder te willen "spammen" (!);
"dun en schel": betere uitgangstrafo lijkt mij de eerste optie om de versterker zelf beter te krijgen. Is bij de modificatie ook gelijk de biasing gecheckt?
PM me anders even met je wensen.

istari
12 september 2006, 17:39
mijn RAT pedaal is ingesteld op 12 uur gain, dus niet als volledige supergain. Een EQ zou inderdaad een optie zijn, maar is het de beste?

Chris Winsemius
12 september 2006, 17:44
mijn RAT pedaal is ingesteld op 12 uur gain, dus niet als volledige supergain. Een EQ zou inderdaad een optie zijn, maar is het de beste?

Je versterker is de basis van je sound.
'n Klant van mij heeft zowel 'n oude als 'n standaard reïssue en die laatste is beduidend "slechter" qua sound.
't Probleem zit voornamelijk in de uitgangstrafo, met andere pedalen en buizen zou je IETSJE verbetering kunnen behalen maar niet genoeg gezien de beschrijving v/h probleem.

Negative K3 fan
12 september 2006, 18:10
meteen een eindtrafgo is wel erg rigoreus terwijl een bright capje hier en daar ook al wonderen kan doen???

Chris Winsemius
12 september 2006, 18:18
meteen een eindtrafgo is wel erg rigoreus terwijl een bright capje hier en daar ook al wonderen kan doen???

Ietsje maar die reïssue trafo's zijn echt m**k....

Bij de oude JCM800s kan 'n verwijdering van die 1nF bright-cap meer bruikbare sounds opleveren maar met 'n betere OT kan die cap er gewoon inblijven, is de toonregeling opeens echt bruikbaar en krijg je ook meer sustain/volheid op lagere volumes. Daarnaast verdwijnt de schelheid en wordt het laag strakker zonder de "feel" te verliezen.

Solidkick
12 september 2006, 19:56
Zonder die RAT pedaal is het net iets te weinig gain, en met die Rat is het net alsof mijn speakers ieder moment uit mijn cabs kunnen vliegen.

Coole setup. :rockon:
Ik zou (voor je je amp besluit te laten verbouwen) eerst eens kijken naar manieren om de input aan de amp kant te boosten.
Bijvoorbeeld door elementen met meer output of een boostertje (of een combinatie van die 2).
Zakk Wyldes weet met een gelijkende setup een monstersound te krijgen:
Gibby met EMG's -> OD (als booster met beetje gain) -> JCM800 2203

Anyway, succes.

Chris Winsemius
12 september 2006, 21:20
Coole setup. :rockon:
Ik zou (voor je je amp besluit te laten verbouwen) eerst eens kijken naar manieren om de input aan de amp kant te boosten.
Bijvoorbeeld door elementen met meer output of een boostertje (of een combinatie van die 2).
Zakk Wyldes weet met een gelijkende setup een monstersound te krijgen:
Gibby met EMG's -> OD (als booster met beetje gain) -> JCM800 2203

Anyway, succes.

Heb hier aan 'n ex-Wylde (v/e roadie van hem afkomstig naar ik begreep) 2203 gewerkt.... beduidend anders dan 'n reïssue... helaas....

Thijssie
12 september 2006, 21:40
Kan iemand mij hier raad geven? andere pedaal dan? Wat voor een?

Probeer gewoon eens zo'n gele boss overdrive voor "weinag" op de kop te tikken, die doen het prima op een Marshall.

Solidkick
12 september 2006, 23:05
Heb hier aan 'n ex-Wylde (v/e roadie van hem afkomstig naar ik begreep) 2203 gewerkt.... beduidend anders dan 'n reïssue... helaas....

Er gaat uiteraard niets boven een "echte" 2203 (dus vroege 80ers).

Naar eigen zeggen wordt er door Wylde live over stock amps gespeeld.
Maar goed, Marshall heeft ook aan dit model in de loop der jaren het nodige gesleuteld dus wat is stock in deze?

Chris Winsemius
12 september 2006, 23:09
Er gaat uiteraard niets boven een "echte" 2203 (dus vroege 80ers).

Naar eigen zeggen wordt er door Wylde live over stock amps gespeeld.
Maar goed, Marshall heeft ook aan dit model in de loop der jaren het nodige gesleuteld dus wat is stock in deze?

Zakk Wylde (naast gitaar, speakers en fx): stock eind jaren 70 2203, usa uitvoering met GE 6550s.
Reïssue heeft andere trafo's........................................... ...................

Solidkick
12 september 2006, 23:29
Reïssue heeft andere trafo's........................................... ...................

Dat werd door mij ook niet betwijfeld maar als het u een plezier doet wil ik het in deze post ook best nog even beamen en benadrukken.

GE's? zeker weten?

Chris Winsemius
12 september 2006, 23:31
u zal er wel verstand van hebben































:) en grapje!

Kim Wilson
13 september 2006, 08:20
Misschien iets heel doms hoor, maar als je met je RAT op 12 uur teveel gain hebt, draai je de gain van je RAT toch ietsje dicht? Een RAT op 12 uur is idd erg gainig...

Solidkick
13 september 2006, 09:27
u zal er wel verstand van hebben
Ik ben een expert.











:sssh:

Chris Winsemius
13 september 2006, 10:07
hoi solidkick!

'k schrok me te pletter toen je met "u" begon :)

Solidkick
13 september 2006, 11:20
'k schrok me te pletter toen je met "u" begon :)

Ja'k denk moet nog maar even respect betonen opdat er wellicht in de toekomst zo'n TweedyTwinDing m'n kant op moet.
Geen reden tot schrik derhalve...

johantipker
13 september 2006, 12:51
vroeger had ik zo'n RAT, jammerlijk verkocht...je moet iig geen Turbo Rat hebben...probeer eens gain op 30% en volume op 70-80%
er zit ook een filterknop op...een soort omgekeerde toonknop, hoe hoger je 'm draait hoe meer tophoog en scherpte van je aanslag het ding wegfiltert,wellicht moet je proberen die ook es op 60-70% in te stellen....
dan moet je toch wel heel veel schelheid en harsh uit je sound kunnen krijgen...

imlikeajungle
13 september 2006, 13:41
Probeer eens te experimenteren met lampjes, goedkope oplossing om je geluid te tweaken zonder te inboeten aan origineel geluid.

pol
13 september 2006, 16:03
ik zou eens een goeie cleane boost proberen ipv een distortion pedaal zoals de rat.
De rath amp solo switch boost gewoon zonder iets aan je geluid te doen, en als je toch 2 amps gebruikt, probeer dan ook eens de radial a/b/y switch, die heeft een ingebouwde cleane boost, met mid boost functie en klinkt heel zuiver, ideaal voor als je het geluid zonder boost van je amp goed vind, maar dan iets extra wil.

istari
13 september 2006, 17:36
Misschien iets heel doms hoor, maar als je met je RAT op 12 uur teveel gain hebt, draai je de gain van je RAT toch ietsje dicht? Een RAT op 12 uur is idd erg gainig...

maak je geen zorgen, heb het al uitgetest, no works

caliban
13 september 2006, 23:18
Hij zegt in zijn post dat hij die vroeger had en dat dat niet zijn geluid was.
Nicht gesehen. Es tud mir Leid
(te weten dat de lessen duits voor mij meer als een jaar geleden zijn)

rock-frank
19 september 2006, 01:01
ik vind een RAT een kutpedaal. ga eens met je JCM naar een muziekwinkel en probeer zoveel mogelijk pedalen tot je het pedaal vindt dat je zoekt van sound op je jcm


dus david gilmour heeft een kut geluid?

pol
19 september 2006, 08:12
huh, wat heeft David Gilmour hier nu mee te maken ?
die speelt toch niet op een rat.

Kim Wilson
19 september 2006, 08:14
Een RAT moet je wel van houden. Het is een beetje een 80's classic-rockgeluid. Veel compressie, niet echt heel erg hi-gain. Ik vind het wel een lekker pedaal, maar wel in de stijl waar ie voor bedoeld is. Een lekker chugga-chugga krijg je er niet uit.