PDA

View Full Version : verschil tussen bas-cabinet en gitaar-cabinet?



iwan
4 december 2002, 13:26
Ik ben dus op zoek naar een bas-cabinet met meerdere 10" of 12" speakers. Nu worden er best vaak cabs aangeboden op het net, maar ik vind het vaak heel moeilijk na te gaan welke cabs geschikt zijn voor een basgitaar, en welke niet.
Of maakt dat zowiezo niet uit?

Heeft iemand ideeen waar je op moet letten?
Er zijn zowel bas- als gitaarcabs met speakers van 10-12", en Wattage zegt ook al niks. Dus dat kan het verschil niet zijn.

Ik weet al wel dat bijvoorbeeld Hartke en SWR alleen maar bascabs maken, en Harmony Central of BGRA.net zijn altijd de eerste haltes als ik iets zoek.
Enniewee, dank voor alle info!

Phyrexian
4 december 2002, 15:55
Goed op letten welk merk het is en het model; eens surfen naar de site van het desbetreffende merk en checken of de cab al dan niet voor bass is of voor gitaar.

Bekende bassmerken: Ampeg, SWR, Peavey, Behringer, Mesa Boogie, Hartke, Eden, ... en ga zo maar door.

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je cab min of meer de power van je amp aankan... (qua power handling)

grootste design verschil tussen gitaar en bass-cabs zijn de speakers zelf eigenlijk.
Bass-speakers zijn gemaakt om lage frequenties weer tegeven terwijl het net omgekeerd is met gitaarspeakers. Gitaarspeakers en de 'hogere' frequenties die ze weergeven, zijn dus niet zo goed om bassy klanken weer te geven en kunnen er dus uiteindelijk van stuk gaan...
De meer technische informatie moet op dit forum wel al eens uitvoerig besproken zijn en anders vind je zeker en vast de beste informatie op http://www.talkbass.com/ wat voor mij het beste bass-related forum op het hele web is...

[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2002-12-04 15:58 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2002-12-04 15:59 ]</font>

Ruud
4 december 2002, 21:30
Naar mijn weten is het frequentiebereik van de basgitaar veel breder dan dat van de gitaar.., zowel hoger als lager, vooral bij het slappen heb je het hoog ook erg nodig....

Gitaarspeakers zijn minder diep, en kunnen minder heen en weer bewegen, (sla maar eens een lage noot aan op beide soorten). toch???
tenminste, als ik mijn 10 inch vergelijk met die 12 inch speakers van onze gitaristen. Zal wel vooral voor het laag zijn: veel lucht verplaatsen met een lage frequentie.
En basspeakers zitten vaak in een dichte kast ingebouwd,(eventueel met baspoorten of rare schotten erin, en een bende isolatie)

bij gitaarkasten zit er vaak niet eens een achterschot in,

Zal wel met het lage deel van het basgeluid te maken hebben. moet je natuurlijk goed dreunen.

Maar verbeter mij vooral al ik hier onzin sta te verkopen....

flearulez
5 december 2002, 17:06
komt in de buurt jah, meestal zijn bass kasten 4x10,1x15 of een combie ervan.
das primair kenmerk

Laus
9 december 2002, 12:52
12 inch baskasten(Marshall!! maakt ze..)
klinken echt kut. Te weinig 'punch' en te wienig laag. Kortom helaas niet de ideale tussenweg. 2x10 en 1x15 samen is volgens mij wel een ideale combo. en dan met name van een goed merkje...:razz:

flearulez
9 december 2002, 15:04
Aguilar SWR
Man meer die 12" maken voor bas, is smaak, niet mijn keus

AllodoX
10 december 2002, 18:45
12" is de beste keuze als sub onder een 4x10.

4x12" klinkt goddelijk, mits je een goed merk pakt ( wat marshall absoluut niet is )

Ruud
10 december 2002, 19:23
zo allodox, weer terug van weggeweest?

flearulez
11 december 2002, 10:49
Nou ik geef ze eens een try, die 2x12"

Maar waaron zie je ze zo verdomt weinig???

Laus
11 december 2002, 13:07
omdat het een tussenweg is een geen uiterste. het klinkt gewoon niet.

AllodoX
11 december 2002, 23:55
Omdat ze te duur zijn om te maken.. de ports voor een 12" speaker zijn schijnbaar gigantisch kut om te berekenen..

flearulez
12 december 2002, 15:23
en daarom hebben Gitaar cabs een open back??

AllodoX
16 december 2002, 13:37
Nee.. dat is puur vanwege het frequentiebereik.

Open achterkant zorgt voor meer helderheid, omdat er weinig volume verloren gaat.

Een port of " vent " acteerd min of meer als een lowpass-filter, omdat de helft van het geluid afgedempt wordt. met een Port of Vent kun je het frequentiebereik van een speaker verlagen.