PDA

View Full Version : hey jongens ik heb jullie hulp nog een keer nodig :)



DTmaster
11 september 2006, 22:18
hey

IK ben nu even nog de laatse dingen aan het oefenen en met Kerktoonladders wil het opzich wel lukken alleen op gehoor net iets minder (niet veel hoor) kijk ik heb nu alle intervallen geleerd maar toch blijf ik dorisch en Locrian steeds fout doen !!! ik weet niet waarom maar elke keer als ik uit een lijst keer van ALLE KERKTOONLADDERS + MELODISCH EN HARMONISCH , wil het het niet lukken , dus nu mijn vraag aan jullie


hebben jullie voor al deze toonladders mischien een geheugen steuntje zodat ik daar op kan letten zoals bij Lydisch " een normale majeur met een #4 , enz enz enz want ik wil nu ff niet zoveel raad hiermee



thanx


DT

heavy-metal-thunder
11 september 2006, 23:27
Locrisch noemen we soms wel eens de Pitta-toonladder => oosterse sound.
Voor je gaat zeggen: "ik zie dat verband niet". Wat wordt er op een pitta gedaan? LOoksaus, juist.

Dorisch: als dat dan de enige is die je niet kan onthouden, dan ben je een DOmmerik :-)

Hopelijk brengt het je iets bij.... Maar de Locrische moet je heel duidelijk kunnen onderscheiden, hij klinkt Oosters maar niet Spaans (Phrygisch) noch Flamenco. Of mss nog een hulpje? Heeft het misterieuze van de Lydische en het Oosterse van de FlamencOOO.

DTmaster
11 september 2006, 23:33
ok thanx maar toch als je 3 oosterse ladders hebben kan je je vergissen maar kan je nou ff voor al die toonladders een hint geven


Thanx voor je hulp !!

Das Schaap
12 september 2006, 00:28
Nou ja pak het kenmerkende eraan.

Dorisch heeft de b3 en b7 die mineur ook heeft, maar niet die b6.
Dit is wel wat moeilijker te horen dus ook gezien dat het enige is wat verschilt.
Locrisch heeft de b5 die toch wel redelijk te herkennen is lijkt me, de kwint blijft een sterk interval. Verder is het mineur met dus nog die b5 en b2.
Als je frygisch kan herkennen dan doe je er nog die b5 bovenop.

Oefen anders de harmonische functie van de bijbehorende akkoorden met die ladders, en benadruk dan echt de noten die de ladder kenmerkend maken.

-=JEROEN=-
12 september 2006, 01:27
luister naar de toonladder en als ie mineur klinkt (1 2 b3) is het dorisch of aeolisch

luister daarna goed naar wat er gebeurt tussen de 5 en de b7

zit de 6 dichter bij de 5 dan is het aeolisch (b6)

zit ie dichter bij de b7 dan is het dorisch (6)

frygisch herken je duidelijk aan de 1 en b2 die dicht bij elkaar zitten
lydisch aan de #4 en 5 die dicht bij elkaar zitten
myxolydisch aan de 6 en b7 die dicht bij elkaar zitten
locrisch aan de 4 en b5 die dicht bij elkaar zitten

luister eerst naar de eerste 3 tonen:
1 b2 b3 = frygisch of locrisch
1 2 b3 = dorisch of aeolisch
1 2 3 = majeur (de rest)

en luister daarna welke tonen dicht bij elkaar zitten

DTmaster
12 september 2006, 13:13
GRRR dit is echt gemeen ik heb net nu een antwoord fout gemaakt en ik moest D melodisch mineur kiezen toen ik de Toonladder hoorde maar het was GRRRRRRRRRRRRRR D MELODISCH MINEUR ... na ze ff alle 2 gehoort te hebben was er maar een noot verschil hoe kan DAT , best verwarrend als zo'n nog op mijn toets krijgt


Sugesties !!!

-=JEROEN=-
12 september 2006, 14:23
wat is het verschil tussen D melodisch mineur en D MELODISCH MINEUR ???

DTmaster
12 september 2006, 14:32
HAHHAAHAHAH :) sorry D DORISCH LAUW :)

-=JEROEN=-
12 september 2006, 14:51
aha, tja het verschil is ook minimaal

aeolisch = 1 2 b3 4 5 b6 b7
dorisch = 1 2 b3 4 5 6 b7
melodisch = 1 2 b3 4 5 6 7

zodra je dus weet dat het mineur is, luister dan goed naar de 6 en de 7

5 naar b6 hoor ik duidelijk (klein verschil / halve toon)
7 naar 8 hoor ik ook duidelijk (ook halve toon)