PDA

View Full Version : Welke amp met EMG's



olaf
11 september 2006, 15:45
Welke amps vinden jullie het lekkerst klinken / passen bij gitaren met EMG's!

Negative K3 fan
11 september 2006, 16:04
afgaande op recordings zou ik zeggen de 5150, die dingen scheuren als een tiet met EMGs

Brord
11 september 2006, 16:36
tien tekens

xmichielx
11 september 2006, 16:37
dit verschilt per amp..ik heb met een koch powertone een zeer lekker geluid gehad (vooral de emg 85 is erg lekker op deze amp), engl powerball.framus cobra,peavey 5150 en nu een mesa triple rectifier.
Allemaal klinken ze goed en allemaal weer anders..

Alain
11 september 2006, 16:41
en ik vind dat emg's niet klinken met een engl powerball

AART
11 september 2006, 18:27
mesa marks
mesa recto
vht ultralead
bogner xtc viel me erg tegen
5150 heeft van zichzelf al genoeg gain, daar voegt een emg weinig toe(meer fuzz misschien, verder alleen wat strakker denk ik)

headbang
12 september 2006, 11:09
mijn emg's en engl fireball reageren wel goed

Solidkick
12 september 2006, 11:17
Zakk Wylde heeft een EMG signature set (81 & 85) en zweert bij JCM800's.
Ik gebruik deze set in combi met een Soldano en vindt dat niet verkeerd voor het lompere riff werk & pinches.

olaf
12 september 2006, 12:35
Dank voor jullie reacties!
Een aantal reacties had ik wel verwacht (high gain amps) en met enkele amps heb ik zelf al ervaring opgedaan.
Hierbij mijn ervaringen;
Powerball - EMG vond ik zelf enigzins onpersoonlijk en kil klinken (wel goed voor metal).
VHT helaas geen ervaring.
Recto is niet echt mijn sound.
Powertone - EMG vond ik clean erg goed, crunch en lead bruikbaar maar niet helemaal mijn sound/karakter (idem met vele Engls).
De Mark III heb ik vroeger over gespeeld en die combie klonk inderdaad erg goed maar weggedaan omdat de crunch veel te "lief" en was daardoor niet flexibel.
Soldano SP77 met EMG klonk m.i. ook erg lekker.
Ik speel nu met H&K Tri-amp II en ben daar behoorlijk tevreden over.

Iemand misschien ervaring met de Mark IV of de CAE versus EMG?

brunodb
12 september 2006, 12:50
mesa marks
mesa recto
vht ultralead
bogner xtc viel me erg tegen
5150 heeft van zichzelf al genoeg gain, daar voegt een emg weinig toe(meer fuzz misschien, verder alleen wat strakker denk ik)

meer fuzz, en toch strakker? is dat niet een contradictio interminis?

srv-man
12 september 2006, 21:37
Iemand misschien ervaring met de Mark IV of de CAE versus EMG?

CAE + EMG is Steve Lukather, dus dan heb je een richting. Mijn ervaring is dat als ik over mijn CAE een gitaar met EMG's vergelijk met een gitaar met goede passieve pu's, de EMG's het altijd afleggen. Sterker nog, ik begrijp absoluut niet waarom Luke zo wild is van EMG's.

Hoe beter de versterker is, hoe slechter EMG's erover klinken...de enige toepassing die ik kan bedenken is de echt heavy sounds, waar de strakheid van de EMG's een voordeel kunnen bieden.

AART
12 september 2006, 21:40
meer fuzz, en toch strakker? is dat niet een contradictio interminis?


als je de gain wat mindert...

fuzz krijgt ie als je de gainknop verder dan 6 opendraait met emg's en vanaf 6,5 met paf pro's...

AART
12 september 2006, 21:41
Hoe beter de versterker is, hoe slechter EMG's erover klinken...de enige toepassing die ik kan bedenken is de echt heavy sounds, waar de strakheid van de EMG's een voordeel kunnen bieden.

Emg's hebben wat meer compressie, hebben meer output en zijn strakker, waardoor ze voor scheuren ideaal zijn.

Ik gebruik Ibanez RG's met EMG 85's in de brug over een Mark IV en die scheur is geweldig.
Ik vind 81's altijd wat schel.

srv-man
12 september 2006, 21:51
Emg's hebben wat meer compressie, hebben meer output en zijn strakker, waardoor ze voor scheuren ideaal zijn.

Ik gebruik Ibanez RG's met EMG 85's in de brug over een Mark IV en die scheur is geweldig.
Ik vind 81's altijd wat schel.

Ik heb een aantal gitaren (Luke, Zion, Schecter CET, MXG, etc.) met EMG's (wel altijd 85 of 89) gehad, maar als je toon wilt, moet je geen EMG's hebben. Als je alleen een brute scheur zonder al teveel nuance wilt is een EMG ok.