PDA

View Full Version : Noob vraagje: Eindtrap vraagje



Neals
11 september 2006, 15:04
Hallo,

Ik ben een noob op het gebied van rack gear, maar omdat ik een combinatie van moddeling + buizen mij heel erg aanspreekt wil ik graag een rack beginnen met een modeller (vind persoonlijk de POD 2.0/XT goed genoeg) maar de eindtrap heb ik nog vraagtekens bij, omdat ik graag een wil hebben die ook mono te gebruiken is.

<edit>
Ik zag dat de Mesa 20/20 ertegen kan als je 1 kanaal dichtdraait, maar zijn er verder nog eventuele opties zoals het eventueel modden van een dergelijke amp of buizeneindtrappen die wel gewoon mono zijn?
</edit>

<edit>
De eindtrap is nu binnen, voor weinig een erg coole peavey classic 60 gekocht welke mono loopt. Tijdelijk gebruik ik nu de pre van mijn valvestate, en na hem gehoord te hebben met buizen begint dit ook al een interresante oplossing te worden.
Komende weken probeer ik flink wat pre-amps uit.
</edit>



Gr, Neals

SimonS
11 september 2006, 15:21
Zoals je zag, heeft Harrald (Ibanez Rulez) een Peavey Classic 50/50. die zijn mono te gebruiken. ZO ook de Classic 60/60 versie. Uit zn review blijkt dat hij (relatief) behoorlijk "neutraal/vlak" is, wat wel fijn is met een modeling pre.

(btw, de XT heeft bij mij duidelijk de voorkeur boven de 2.0)

Ibanez RuleZ
11 september 2006, 15:36
peavey is inderdaad dan een optie, of je moet via andere methoden kanalen gaan bridgen. werkt ook wel geloof ik.

de peavey is in vergelijk met een mesa supervlak, dus het is maar net wat je wilt, voor een modelling is het denk ik geen foute optie als je een buizeneindtrap wil.

qua karakter is het wel gewoon een smaak kwestie...

harrald

Neals
11 september 2006, 15:37
Ook hoor ik hier en daar 8008 gesuggereerd worden, maar komt deze echt matigjes door de mix?

SimonS
11 september 2006, 15:40
als je modeling en buizen wil combineren (zoals je zegt in je eerste post), is de 8008 geen optie.

Neals
11 september 2006, 16:23
Er zijn ook Peavey MONO poweramps te wezen, heb al een aantal op het oog!

Ronaldd
11 september 2006, 17:31
Je kan ook de traveller kopen van ernst, is opzich stereo, maar je kan m ook mono gebruiken. Kun je wel 4 grote marshall 4x12 kasten op aansluiten. Bij 1 maal een grote 4x12 word je al van het podium af geblazen. Met 4?? haha, kun je vliegen..

Neals
11 september 2006, 21:02
mwah, echt veel vermogen wil/hoef ik niet. Het is hobbie en wil vooral een goede sound/kwaliteit/prijs verhouding ;)

Ronaldd
11 september 2006, 21:20
haha,, sound kwaliteit is het zeker, je vind niet veel beters..
Alleen beetje erg duur, en het is maar net wat je wilt.. Voor jouw is dit ook niet echt nodig...

Neals
11 september 2006, 21:25
Op zich is oefenruimte, woonkamer + zo nu en dan een optreden meer als genoeg. Onderzoek op marktplaats weeg overigens uit dat een Marshall 8008 best wel een leuke en tijdelijke oplossing is, en door het later het eventueel veranderen van eindtrap zou me ook iets meer inzichten geven in hoe eindtrappen invloed hebben op het totaalsound, want qua rackgear ben ik een complete noob.

Ibanez RuleZ
11 september 2006, 23:02
als je weinig wil uitgeven en een kwaliteitsproduct wil dan kan ik je de peavey 50/50 absoluut aanraden. echt bizar: ik was super sceptisch over peavey en ik ben in ieder geval over de eindtrap ontzettend verrast: helder, strak, transparant, klinkt erg "groot" zelfs met mijn 1x12 kastjes (door de resonance functie).

ik heb nu 3 eindtrappen gehad die binnen jouw idee vallen:

1. de mesa fifty:fifty
2. de mesa 20/20
3. de peavey 50/50

en wat mij betreft is de volgorde van laag naar hoog (soundwise):

mesa 50/50 < mesa 20/20 (in ieder geval qua sound, maar marginaal verschil) << peavey 50/50.

ik heb vandaag die 20/20 en de peavey ge-A/Bt en de mesa klonk gemeen nasaal en dof (ok, nieuwe buizen nodig, maar alsnog, karakter gaat het om, en dat is nasaal) naast de peavey. wat wel gebeurde is dat ik mijn santanageluid op mijn solokanaaltje kwijt was met de peavey: dat werd in ene een stuk helderder. dus de klassieke mesa sound ben je kwijt, maar je krijgt er veel voor terug, namelijk helderheid.

wow... ik ben blij met mn nieuwe stuk speelgoed.

Harrald

peter_heijnen
12 september 2006, 12:09
Hallo,

Ik ben een noob op het gebied van rack gear, maar omdat ik een combinatie van moddeling + buizen mij heel erg aanspreekt wil ik graag een rack beginnen met een modeller (vind persoonlijk de POD 2.0/XT goed genoeg) maar de eindtrap heb ik nog vraagtekens bij, omdat ik graag een wil hebben die ook mono te gebruiken is.

<edit>
Ik zag dat de Mesa 20/20 ertegen kan als je 1 kanaal dichtdraait, maar zijn er verder nog eventuele opties zoals het eventueel modden van een dergelijke amp of buizeneindtrappen die wel gewoon mono zijn?
</edit>

Gr, Neals

Een technicus kan ook een 20/20 voor je bridgen, wordt ie 40 watt mono mee.
Dat moet kunnen met een extern kastje waarmee je dan naar keuze mono of stereo kunt spelen.
Maar aan de andere kant is het verschil tussen 20 en 40 watt helemaal niet zo groot, dus je kunt volgens mij dan ook net zo goed een kanaal niet gebruiken.

Voor monogebruik kun je je preamp dus aansluiten op alleen kanaal A van de 20/20, en als je dan een keer wel meer vermogen nodig hebt, kun je de slave out van kanaal A aansluiten op de input van kanaal B. Heb je mooi 20 watjes extra maar dan mooi wel met de eindbuiswerking van kanaal A.

Maar ik zou als noob vooral een keer het verschil tussen een 20/20 en een peavey proberen te gaan beluisteren. Harrald is echt niet voor niets zo enthousiast.

peter_heijnen
12 september 2006, 12:37
Had je dit als eens overwogen: http://www.atomicamps.com/

Is ook modeling icm buizeneindtrap.

Neals
12 september 2006, 16:59
Naja, dit weekend een Peavey 60 checken, is mono!

De atomic reactor valt af omdat ik ZWEER bij 2x12 ;)

SimonS
12 september 2006, 17:40
er zijn twee nieuwe Atomic versies in de aantocht (met grotere poweramp). Ik weet 't niet zeker, maar misschien zit daar wel een 2x12 tussen.

SimonS
12 september 2006, 17:42
even gecheckt op de site van VettavilleNL.

http://www.vettaville.nl/vvatomic-info.html#5 er is idd een 2x12 versie in de aantocht.

Neals
12 september 2006, 21:14
Ik zie dat de atomic vooral gericht is op de POD XT en V-AMP modellers, ik doel op de POD PRO 19".

Neals
12 september 2006, 22:04
En dan heb ik nog een vraag:

Stel, ik heb een MONO eindversterker, en ik heb een BUIZEN pre-amp op stereo, gaat dit ook problemen opleveren?

srv-man
12 september 2006, 22:13
En dan heb ik nog een vraag:

Stel, ik heb een MONO eindversterker, en ik heb een BUIZEN pre-amp op stereo, gaat dit ook problemen opleveren?

Neen, maar je kunt dan natuurlijk niet meer stereo spelen....(maar in de praktijk hoor je daar toch geen ruk van).

srv-man
12 september 2006, 22:14
Ik zie dat de atomic vooral gericht is op de POD XT en V-AMP modellers, ik doel op de POD PRO 19".

Voor het geluid maakt dat geen bal uit, de Pro past alleen een beetje lastig in de template van de atomic.

Neals
12 september 2006, 22:21
Voor het geluid maakt dat geen bal uit, de Pro past alleen een beetje lastig in de template van de atomic.

Klopt, daarbij komt het feit dat ik al een cab heb, en eventueel overstappen of meteen al beginnen op volledig buizen, vandaar dat ik kies voor een 19" rack.

Voornaamste reden voor een rack is dat ik zoveel mogelijk alles in 1 kast wil hebben.