PDA

View Full Version : Studio ervaringen



moretel
4 december 2002, 12:17
We zijn in de mogelijkheid om binnenkort opnames te maken in een studio voor een vrienden prijs.
Nu heeft onze bassist al studio ervaring en zit constant te waarschuwen dat je dan door de mand valt, maar welke mand is dat ?

Welke gitaristen hebben studio ervaring en kunnen wat tips geven over hoe en wat,
keuze van repertoire, hoeveelheid, arrangeren etc.

Harry
4 december 2002, 12:25
zorg dat van te voren alle partijen vast staan, en oefen dan ook het spelen zonder de uiteindelijke overdubs. Ook even kijken naar het volume, in studio's mag je bijna nooit hard spelen. De drummer zou even kunnen oefenen met een klicktrack, al leer je niet in een keer daarmee spelen. Tja, en eh... nieuwe snaren enzo?
Neem ook je tijd om dingen over te doen als ze niet helemaal naar je zin zijn, zonder zeikerig te worden, want tijd is geld.
En frommel de zang of de solo's niet in het laatste uurtje dat je over hebt.

el loco
4 december 2002, 13:03
Inderdaad, je moet gewoon de tijd nemen om het goed te doen. Zorg dus dat je alles goed kunt spelen. Fouten maken is menselijk, maar je kunt beter niet teveel dingen aan het toeval overlaten. (tenminste, zo doe ik dat) bedenk dat je er nog zeker 1 of 2 jaar naar moet luisteren, dan is een extra halvedag in de studio goed uitgegeven geld.
Niet teveel bier/alcohol drinken is ook een goede tip. Sommigen zeggen dat ze anders niet de juiste feeling krijgen, maar mi is dat bullshit. Je hebt veel meer aan een strakke demo, dan eentje waar je op dat moment met je dronken kop van zegt dat het `de juiste feeling` heeft. (vaak ga je gewoon onstrak spelen) Maar ja, dat is mijn mening. In ieder geval veel plezier met opnemen.

FNaRK
4 december 2002, 13:53
en bedenk van te voren hoe je wilt opnemen...vaak wordt ieder instrument apart opgenomen (dus eerst de drums, dan de bas, dan gitaar 1 etc.) en vaak ook "kaal" dus zonder enig effect.
Wij hebben ontdekt dat dat voor ons het beste werkt als we alles in 1 keer erop zetten. We knallen eerst de drums erop, daarna speelt de rest van de band tegelijk de track in. Dus eigenlijk gewoon live inspelen ! Voor ons heeft dat als groot voordeel dat het allemaal wat minder steriel klinkt, heeft wel als concequentie dat je de op te nemen nummers BLIND moet kunnen spelen.
Op deze manier nemen we 3 nummers per dag op, de eindmix doen we de ochtend erna...

MADdie86
4 december 2002, 17:53
Ik heb nooit echt in een studio gewerkt ofzo, maar wel zelf demo'tjes zitten te maken.

Zoals ik het prefereer is de basis als eerste op nemen, BAs, drums en eventueel gitaar als eerste opnemen de begeleiding dus !
Daarna de solo's en zang pas opnemen. En natuurlijk niet meteen alles mixen maar op 10 a 16 kanalen opnemen.

De mix technieken en eventueel geluids effekten na dat alles klaar is toevoegen.

Zo als ik het zie kan je zo heel goed tijd besparen. Mits je van te voren wel een beetje warm gespeeld bent. En omdat je de drums en bas samen doet zal dat meteen lekker goed gelijk zitten. En de gitaar kan heel goed meteen op de bass steunen.

sleep_to_saturate
9 december 2002, 11:26
Zorg er vooral voor dat je erbij bent bij het mixen en dat je inspraak hebt. Ik heb altijd het idee dat het mixen zwaar afgeraffeld wordt in studio's. Zorg dus dat je alvast een idee hebt hoe je wilt dat het gaat klinken. En laat de studio niet jouw geluid bepalen.
Ik vind het altijd zo zonde als een band zoveel geld heeft neergeteld voor iets waar ze uiteindelijk toch van zeggen: Hadden we dat maar zo gedaan of was dit maar iets harder in de mix.

MADdie86
10 december 2002, 22:05
Op 2002-12-09 11:26, schreef sleep_to_saturate:
Zorg er vooral voor dat je erbij bent bij het mixen en dat je inspraak hebt. Ik heb altijd het idee dat het mixen zwaar afgeraffeld wordt in studio's. Zorg dus dat je alvast een idee hebt hoe je wilt dat het gaat klinken. En laat de studio niet jouw geluid bepalen.
Ik vind het altijd zo zonde als een band zoveel geld heeft neergeteld voor iets waar ze uiteindelijk toch van zeggen: Hadden we dat maar zo gedaan of was dit maar iets harder in de mix.


Pcies vaak draaien die hufters je Bass enorm weg of een extra gitaar laagje ! Mensen die een beetje klagen tijdens het mixen dat is heel normaal. Gewoon duidelijk zijn wat je wilt en hoe.

Stratoman
18 december 2002, 19:07
Veel oefenen. Het is zonde van het geld als je in de studio nog moet sleutelen aan je partijen of dat je voor de 15e keer een solo moet overdoen.
En let op je sound. je bent gewend aan je eigen apparaten maar vaak heb je in de studio heel andere bakken staan, en de man achter de knoppen weet echt niet wat je eigen sound is. Een sample of MP3'tje is altijd meegenomen om ff te laten horen hoe je wilt klinken.
Groeten,
Stratoman
(heb al veel geld uitgegeven in studio's, daarom heb ik nu een homestudio op mijn PC. Werkt goed en klinkt zeker goed)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stratoman op 2002-12-18 19:10 ]</font>

philbee
27 december 2002, 22:19
Ben het 'none of the above' eens, sorry heren, zal wel aan mij liggen.

Doe in godsnaam normaal als je de studio ingaat. Geen 15X je solo's repeteren, doe je voor een gig ook niet (spontaniteit?), speel ook gewoon alsof het een gig betreft, zoveel mogelijk live, zang later, een enkele solo of achtergrond zang later, that's it. Volume zeer belangrijk vooral spelen zoals je altijd speelt, zeker niet zachter, anders krijg je dat ingetogen 'durf niet goed de snaren aan te raken' gepiel. Nee je moet net goed los zien te komen dat is het kernwoord.

Betr. productie; neem een CD mee van een band zoals je wilt klinken, geef de technicus/producer de vrijheid, maar hou hem aan je 'basic idea'. Als de pre-mix af is, enkele dagen naar luisteren, en dan met jouw opmerkingen terug naar de studio gaan. Vergeet niet dat tussen eind mix en persing ook nog het e.e.a. gedaan kan worden.

Het is wel jouw geld dus aan het einde van het verhaal moet de producer wel afgeleverd hebben wat jij gevraagd hebt. Maar maak hem niet met alle band leden tijdens de opnames gek, dat werkt tegen je. Een goede producer is een extra bandlid, behandel hem ook zo.

Grtz
Phil

BrianMay
28 december 2002, 02:08
misschien ligt het aan mij maar ehm een beetje band die mixen hun album toch zelf?

MADdie86
28 december 2002, 17:36
Op 2002-12-28 02:08, schreef BrianMay:
misschien ligt het aan mij maar ehm een beetje band die mixen hun album toch zelf?

Dat is wel zo, maar niet ieder een heeft een goed technisch in zicht dat ze meteen een 126 digitaal mengpaneel kunnen gebruiken en dat soort dingen.

BrianMay
28 december 2002, 20:03
Oke maar als je er niet aan begint dan zul je het nooit zelf leren.

philbee
29 december 2002, 16:03
Een beetje band heeft om te beginnen een beetje producer. Een producer breekt of maakt wat jij in de studio staat te doen. De invloed van deze man wordt sterk ondergewaardeerd.

Als je het zelf wilt doen moet je idd al de nodige albums ervaring achter de rug hebben, dat heeft naar mijn weten Moretel en zijn companen niet.

Ik heb in mijn geval de 'Hendrix Files' ge-co-produceerd, maar ik wist dan ook wel heel precies wat ik wilde en had dat ook met de technicus/producer uitvoerig doorgesproken, op voorhand al. Let ook; het mixen van een album duurt in de regel ongeveer even lang als het inspelen.

RaNk
1 januari 2003, 18:41
Als je met clicktracks op wilt nemen (drums), maak die dan van tevoren. Met 1 gitaarpartij erbij zodat de drummer daarmee al kan oefenen zodat je daar in de studio niet meer mee zit te klooien (tempowisselingen).

Neem de nummers een keer op in je repetitieruimte, niet al te hard. Hoe vaak komt een band er niet achter dat toch iemand een akkoordje net iets anders speelt waardoor het vals klinkt (en dat hoor je lang niet altijd als je hard aan het beuken bent).

Laat je dus niet verassen. Een goede voorbereiding is echt het halve werk en al dat geklooi in de studio komt de spontaniteit echt niet ten goede! Dan maar thuis wat vaker oefenen (uiteraard ben je te laat als dit alles een dag vantevoren moet gebeuren). Verwacht ook geen wonderen van een studio. Als de nummers nog niet lekker lopen, vewacht dan niet van de studioman dat hij er wel iets van maakt. De muzikanten moeten het qua spel doen, de studio zorgt er alleen voor dat dit alles (hopelijk) op een goede manier wordt vastlegt.

Het is al gezegd, maar zorg ervoor dat ze in de studio weten hoe het ongeveer moet gaan klinken (een nummertje met geluid zoals je dat graag zou willen). De producer moet weten hoe hij de frequenties een beetje moet indelen. Produkties met een superzwaar drum en gitaargeluid kunnen niet want de instrumenten zullen mekaar in de weg gaan zitten. Vertrouw er dus op dat de producer niet voor niets bepaalde frequenties gaat wegdraaien waardoor jij denkt dat je gitaargeluid om zeep geholpen wordt (hopelijk weet hij er meer van dan jou, anders moet je zelf de produktie doen, dat kan altijd). Zorg ook dat je goede instrumenten en versterkers hebt, leen desnoods deze dingen. In de studio kun je een oefensetje van 150 Euro niet gaan laten klinken als een Marshallstack met een Gibson (o.i.d.).

En inderdaad, de 'kleine' dingetjes. Nieuwe snaren op de gitaar, maar wel ingespeeld zodat hij niet elk kwartier ontstemt. Blijf stemmen als je weer iets anders moet inspelen. Zelfde geldt ook voor de drums. Nieuwe vellen op het drumstel is prima maar ook deze verlopen erg snel in het begin, speel ze in dus. Smeermiddel op de pedalen zodat ze niet piepen etc...

Maak een lijstje van de belangrijke punten.

philbee
2 januari 2003, 11:28
tja kwestie van instelling...
je begrijpt moretel er is dus geen 'zo moet het' want iedreeen heeft weer andere tips. Als je maar relaxed bent en speelt zoals je altijd doet. Ben het ABSOLUUT niet eens dat je zacht moet spelen, gewoon zoals je altijd doet.

Horen we nog iets van het resultaat en hoe jullie het uiteindelijk aangepakt hebben?

Dude
2 januari 2003, 12:15
Op 2002-12-29 16:03, schreef philbee:

Als je het zelf wilt doen moet je idd al de nodige albums ervaring achter de rug hebben, dat heeft naar mijn weten Moretel en zijn companen niet.



kijk, dat was onze insteek dus ook, vond men vreemd, ik weet zeker dat de geluids technicus zich alleen maar tegengehouden voelt in zijn werk als wij hem op zijn vingers gaan zitten kijken als die de uiteindelijke versie maakt, later wilde die toch dat onze zanger erbij komt dus tja....

moretel
2 januari 2003, 12:49
Horen we nog iets van het resultaat en hoe jullie het uiteindelijk aangepakt hebben?


Uiteraard, we gaan het nieuwe jaar weer vol goede moed starten en proberen de continuiteit erin te houden, een goeie demo helpt daarbij wel maar elke keer weer optredens die goed gaan maar daarna zakt het weer wat in, ligt ook aan de inzet van iedereen.
Ik ben meer iemand van hup spelen en en goed opnemen en niet teveel neuzelen maar dat is ook erg sfeer afhankelijk voor mijn eigen spel. Het lijkt me heerlijk om je alleen met je eigen spel en de muziek bezig te houden zonder al de techniek er om heen.
Momenteel zijn de muzikale verchillen wat groot in de band en ben ik nog steeds op zoek naar andere mensen om mee samen te spelen en te leren.

RaNk
2 januari 2003, 13:01
Op 2003-01-02 11:28, schreef philbee:
tja kwestie van instelling...
je begrijpt moretel er is dus geen 'zo moet het' want iedreeen heeft weer andere tips. Als je maar relaxed bent en speelt zoals je altijd doet. Ben het ABSOLUUT niet eens dat je zacht moet spelen, gewoon zoals je altijd doet.


Ik denk dat je niet goed begrepen hebt wat ik bedoel. Dat zachter spelen is uiteraard niet gericht op de opname in de studio. Maar het kan gewoon verrekte handig zijn om een nummer even rustig door te spelen (al dan niet op te nemen) zodat je hoort of er geen valse stukjes inzitten. Het is ook afhankelijk van de ruimte waar je repeteert en het materiaal, maar sommige dingen hoor je echt niet op vol volume, en live zal het publiek het ook niet merken misschien. Het kan geen kwaad om er even aandacht aan te besteden, maar het zal de eerste keer niet zijn dat een band gaat opnemen en dat ze erachter komen dat er een paar nootjes niet lekker passen. Maar goed, iedereen zijn eigen manier zal ik maar zeggen.

philbee
3 januari 2003, 10:02
als je in de studio nog moet doorspelen om te horen of er geen valse stukjes in zitten ben je voorlopig nog niet rijp om uberhaupt de studio in te gaan, sorry hoor.

Harry
3 januari 2003, 10:53
Op 2003-01-03 10:02, schreef philbee:
als je in de studio nog moet doorspelen om te horen of er geen valse stukjes in zitten ben je voorlopig nog niet rijp om uberhaupt de studio in te gaan, sorry hoor.


daar heeft natuurlijk iedereen zijn eigen mening over, amateurbands die een demo op willen nemen trappen makkelijk in de valkuilen die boven genoemd zijn. Het is natuurlijk handig als je ontzettend goed bent, maar het komt gewoon voor dat amateurs (die willen ook wel eens demo opnemen)in een studio willen spelen zoals ze in de oefenruimte doen, en dat werkt niet in de praktijk. Daarom is het handig om de studiosessie van te voren goed door te nemen.

RaNk
3 januari 2003, 10:53
ehehheheh,

Nog niet goed gelezen :smile:

Daarom zeg ik ook *voor* je de studio ingaat, onder het motto dat het geen kwaad kan om goed voorbereid te zijn :smile:

*edit*
Harry verwoordt op exact hetzelfde moment dat ik deze post doe precies wat ik probeerde uit te leggen. Misschien was mijn uitleg niet duidelijk genoeg :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: RaNk op 2003-01-03 10:55 ]</font>