PDA

View Full Version : aarde enzo



sregor
11 september 2006, 12:29
Hey,
ik kom overal op het forum tegen dat als je een buizenversterker ff lekker aard dat, dat lang zo'n gek idee nog niet is!! Ik ga een dezer dagen een buizen-unit aanschaffen alleen ik zit met het volgende. Ik woon in zo'n flat uit de jaren nul, waar geen geaarde stopcontacten zijn. Is dit een probleem als ik straks met zo;n lampenbak thuis kom of kan het wel (maar liever niet idee)???

laters en bedankt

Pun
11 september 2006, 15:06
Hey,
ik kom overal op het forum tegen dat als je een buizenversterker ff lekker aard dat, dat lang zo'n gek idee nog niet is!! Ik ga een dezer dagen een buizen-unit aanschaffen alleen ik zit met het volgende. Ik woon in zo'n flat uit de jaren nul, waar geen geaarde stopcontacten zijn. Is dit een probleem als ik straks met zo;n lampenbak thuis kom of kan het wel (maar liever niet idee)???

laters en bedankt

Is er ook geen geaard stop contact in de keuken, of badkamer? Dan zou je daar de aarde draad van door kunnen trekken.

sregor
11 september 2006, 15:47
niets nergens nee:confused:, maar kan het kwaad dan?

Negative K3 fan
11 september 2006, 16:02
het kan niet heel veel kwaad, je kunt alleen last krijgen van bijgeluiden. ik speel nu zelf ook op een ongeaard stopcontact en dat gaat eigenlijk prima.

Yves Pexsters / TAS
11 september 2006, 16:12
Voor je eigen veiligheid is het essentieel dat er een aardlek- of differentieelschakelaar in je electriciteitskast zit, ongeacht of de stopcontacten van aarding voorzien zijn. Liefst een type van 30mA of gevoeliger zodanig dat deze afslaat wanneer je op welke manier dan ook in aanraking komt met netspanning. In BE is het verplicht, in NL ongetwijfeld ook......indien niet aanwezig best eens de huisbaas zijn oren wassen. Toestellen werden vroeger soms geaard aan de koudwaterleiding, maar tegenwoordig mag het niet meer.

Spitfire
8 juni 2009, 18:19
Even een kickje, kan iemand onderstaande bevestigen?


het kan niet heel veel kwaad, je kunt alleen last krijgen van bijgeluiden. ik speel nu zelf ook op een ongeaard stopcontact en dat gaat eigenlijk prima.

Ik heb nu namelijk al een hele tijd mijn buizenversterker niet gebruikt (wegens ongeaarde stopcontacten, ik doe het nu via GuitarRig), maar het zou wel leuk zijn om hem even weer te bespelen.
Eigenlijk hoef ik alleen te weten hoe schadelijk het voor de versterker zelf is.

master99
8 juni 2009, 18:55
Voor de versterker is het niet schadelijk, maar voor jezelf kan het wel schadelijk zijn. Zo'n aarde zit er niet voor niets op. Stel dat je te hard aan het netsnoer hebt getrokken, en inwendig een 230V kabel los is geschoten, en hij ligt nu lekker los in het chassis .... jij pakt je gitaar en plugt in ... je raad het al .. da's geen frisse bedoeling.

Heb je geen aarde (en die heb je niet) dan is, zoals eerder geschreven, een aardlekschakelaar essentieel voor je veiligheid. Hier heb je geen aarde voor nodig. Deze kijkt als het ware of de stroom die het apparaat in gaat, er ook uit komt. Is dat niet het geval, dan loopt er ergens een stroom 'weg' .. bijvoorbeeld door jou lichaam ... dat ziet dat ding, en slaat af ... spanning er af.

Vroeger kon je je waterleiding of cv leiding gebruiken als massa. Maar tegenwoordig met kunstof leidingen en/of isolerende verbindingstukken tussen de ijzeren/koperen leidingen, wil het wel eens zijn dat deze niet als massa gebruikt kunnen worden. En dat is nog erger ... je denkt dat je apparaat goed geaard is ... en dat is 'ie niet.

Wees voorzichtig.

macwilliams
8 juni 2009, 19:30
Ik heb pas nog iemands buizenbakkie geaard door hem aan een radiator te knopen. Die zijn gewoon geaard hoor.

Plant
8 juni 2009, 23:19
Kwaad voor de versterker kan het niet.

Je zult zonder aarding vooral storing ondervinden: brom als je de snaren of brug loslaat en tikken / knetteren als je langs de snaren glijdt.

Pas leuk wordt het bij vooral Amerikaanse versterkers. Die willen nog wel eens ontstoorcondensatortjes tussen fase/aarde en nul/aarde monteren. Als je dan niet aardt staat er een voelbaar spanningspotentiaal op de aarde.

Niet dodelijk, maar op z'n minst onaangenaam. En nog beter voelbaar als je dan nog iets anders aanraakt wat wél geaard is.

Zo herinner ik me dat ik ooit met o.a. een zanger/gitarist in een oefenruimte stond. In dit geval was het precies andersom:
Zijn buizenversterker was juist perfekt geaard. De zanginstallatie ook... dáchten wij. Bleek dat er ongemerkt tweeaderig snoer zonder aardedraad aan het verlengsnoer naar de zanginstallatie zat.

Via zijn gitaarversterker was hij dus zelf tijdens het spelen geaard ... en toen raakte hij met zijn lippen de metalen microfoon. BZZZZZT *___*

WOW, wat kon die man ineens hoog zingen!
Dat was van korte duur kan ik je verklappen, we hebben acuut het snoer van de zanginstallatie vervangen.

Eko
9 juni 2009, 08:10
Alle natte ruimten in NL dienen te zijn voorzien van randaarde. Is een voorschrift en moet dus ook bij jou zijn. In een keuken of badkamer MOET dus randaarde zijn.