PDA

View Full Version : Wat kost een squier upgrade?



G.G.
11 september 2006, 09:59
Ik zie regelmatig vragen voorbij komen over het upgraden van cheap-ass gitaren. Na enige ervaring opgedaan te hebben met zelfbouw leek het me leuk eens een ander projectje te beginnen. Ook weet ik ondertussen wel waar ik welke onderdelen vandaan moet halen.

Maak van een absolute flutgitaar iets leuks (en dan voor zo weinig mogelijk geld)

Men neme een squier en stript deze volledig.

http://img221.imageshack.us/img221/7467/image00060sk8.jpg

Ik heb deze door ruil verkregen, maar ze zijn voor ongeveer €80-€100 te koop. Deze heeft een lekker zwaar gewicht. De frets zijn zeer netjes afgewerkt en de neckpocket is super strak. Er zitten wel wat schoonheidsfoutjes in zoals sidedots die niet helemaal strak langs de rend van het fretboard zitten maar verder is heteen hele goeie basis.

De tremelo, tuners en elementen zijn net veel soeps. Dus die gaan ervanaf.

De tremelo levert op marktplaats €15 op en de tuners €10 en de slagplaat met elementen ongeveer €25. De squier kost je dan kaal ergens tussen de €30 en €50.

Een van de problemen van de goedkopere gitaren is dat ze slacht afgeschermd zijn. Dat is met aluminiumtape goed te verhelpen

http://img244.imageshack.us/img244/8486/image00069oc5.jpg

Het volgende probleem dat je tegen komt is wanneer je de brug wilt vervangen. Die squier tremelo's hebben de 6 gaten net iets dichter op elkaar zitten dan de andere modellen. Ik heb deuveltjes op maat gesneden en deze met lijm in de gaten geramd. Wordt later netjes vlak gemaakt en je ziet er niets meer van omdat het verborgen blijft onder de bodemplaat van de tremelo.

http://img244.imageshack.us/img244/416/image00070ua0.jpg

Er volgen nog een paar bestellingen:

Gotoh stemmechanieken +/- 22,50
Diego deluxe tremelo +/- 40,00
Graphtech topkam +/- 5,00
2 rol stringguides +/- 4,00

Verder heb ik via marktplaats een complete slagplaat van een Richwood Stallion weten te scoren voor €40,00. De recensies over deze elementen zijn erg goed. Ze missen wel wat hoog, maar dat zoek ik ook niet echt. Bovendien denk ik eraan deze elementen weer via marktplaats van de hand te doen en een setje lil' killers te plaatsen.

Ik denk dat je op deze manier voor minder dan €150/€200 klaar moet kunnen zijn. Dat heb je dus een stratachtige gitaar, met minder ruis dan de goedkope gitaartjes, betere stemmechanieken, een betere topkam, en een hele lekkere tremelo. En je hebt hem zelf inelkaar gezet naar je eigen wensen, en je komt nooit een tweede tegen.

Wordt vervolgt............

Orpheo
11 september 2006, 11:46
leuk project! je zou denken, als t zo weinig kost, waarom doet squier t dan in den beginne al niet...

The Underdog
11 september 2006, 13:08
leuk project! je zou denken, als t zo weinig kost, waarom doet squier t dan in den beginne al niet...
Omdat niemand nog fender zou kopen :)

G.G.
11 september 2006, 13:22
leuk project! je zou denken, als t zo weinig kost, waarom doet squier t dan in den beginne al niet...Omdat fabrikant, importeur/exporteur, winkelier en de belasting allemaal hun deel willen en dat gaat van de winst af.

Heb gelijk besloten om alles aan deze gitaar te doen wat er met stratjes zoal gedana wordt. Dus ook relic en fake decal incl beschrijving ervan.

Ben gelijk met et reliccen begonnen (jaja... ik weet het, er zijn hier een hoop tegenstanders mbt het reliccen, maar dit is een gitaar die echt geen ruk kost, en ik sloop hem niet. Ik haal alleen de hele dikke lak weg). De achtelijk dikke laklaag op deze chinees komt de klank niet ten goede, dus die moet eraf.

Ook de decal, daar zullen wel tegenstanders van zijn, maar ik heb nooit de intentie deze als "echt" te verkopen. Zou ook lekker dom zijn na een hele beschrijving van de modificaties op gitaarnet.

Eerst met een verfbrander over de body heen gegaan. De dikke blanke lak laat meteen los en is goed te verwijderen met een verfschrapper. Er zullen willekeurig een aantal stukken niet goed loslaten. Lekker laten zitten die stukken. Dan schuren, korrel 100 en daarna 240. Da's voorlopig zat die 240, want het hout moet vies worden en dat lukt het best wanneer ie niet helemaal glad is.

Even een advis voor mensen die de lak van een cheap-ass strat willen verwijderen. Veel van die dingen hebben multiplex als hout, dus verwijder eerst wat lak in de elementruimte om te kijken wat voor hout het is.

Heb je een sunburst, dan zie je de houtnerf, maar laat je niet in de maling nemen. Er zijn imitaties waarbij de zwarte lak helemaal over de armrest en de bellycut loopt. Dit is ALTIJD multiplex, ondanks de mooie voorkant

Mijn SRVslagplaat er even opgezet om een idee te krijgen:

http://img150.imageshack.us/img150/7590/image00071lp5.jpg

http://img81.imageshack.us/img81/5354/image00072do5.jpg

http://img168.imageshack.us/img168/2291/image00073ex9.jpg

Bruce
11 september 2006, 13:38
Leuk project!
Hij ziet er al een stuk beter uit!

G.G.
11 september 2006, 13:45
Leuk project!
Hij ziet er al een stuk beter uit!

hι, een positieve reactie, had verwacht gelijk vergruisd te worden vanwege het reliccen en de decal, nouja, wat niet is zal ongetwijfelt nog wel komen. (ben zelf eigenlijk ook wel tevreden, zal in ieder geval veel beter klinken dan die extreem dikke laklaag)

Zodra de hardware binnen is, gaat het in een plantenbak onder de aarde voor een paar dagen om het te verouderen De hals maak ik kaal, stain ik met gele ecoline en spuit ik met blanke lak, dan de decal op de kop, en nog een laagje blanke lak.

Daarna verwijder ik achterop de hals de lak, omdat ik dat fijner vind spelen, en het ziet er ook gelijk meer relic uit. Daar zal ik nog wel een uitgebreide beschrijving van maken als ik zover ben.

Elementkapjes en knoppen gaan een weekje in een koffiebadje om te vergelen.

Brammibal
11 september 2006, 14:20
Vindt hem er supervet! Ik snap alleen niet waarom je nog fender gaat decallen op de kop, wat maakt dat nou uit?

G.G.
11 september 2006, 14:32
Vindt hem er supervet! Ik snap alleen niet waarom je nog fender gaat decallen op de kop, wat maakt dat nou uit?Ik wilde eigenlijk bij deze gitaar alle klusjes die regelmatig bij een stratje gedaan worden aan bod laten komen, daar hoort dan ook een decal bij. Er worden zoveel fakes gemaakt en ik zie geregeld prutswerk bij decals, dus ik dacht: "laat ik het nou eens goed doen" en er een beschrijving bij maken.

Ook komt een een beetje hak/zaag en freeswerk bij kijken. Ik ga namelijk een linkshandige tremelo instaleren op deze strat.

Alles wat je met een stratje kan doen qua upgraden, reliccen en vervalsen wil ik met deze doen. Waarom? Gewoon voor de lol.

Lijkt me lachϋh dat mensen (lees: een leek op gitaargebied) zeggen :"Wow, da's een oude Fender Stratocaster, die dingen zijn kapitalen waard", "dat ding heeft een heel leven achter zich, hij is zeker ouder dan jij?". En dat ik dan kan zeggen: "nee joh, dit is een 2005 squier van nog geen €100".

G.G.
11 september 2006, 15:57
Heb me altijd al afgevraagd hoe dit GFS speeltje zou klinken:

http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/onsexcimatou.html

Dus die gaat er ook in aangezien ik nog geen actieve gitaar heb en dit speeltje het uiterlijk niet doet veranderen.

En voor de geοnteresseerden, dit wordt de brug:

http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_91_171&products_id=1975

idno
11 september 2006, 15:58
ik vind t een cool topic! ga ik zeker volgen. vind t alleen jammer de je die relic net iets te ver hebt doorgezet naar mijn mening; ik had iets meer lak op de body willen zien

G.G.
11 september 2006, 18:14
ik vind t een cool topic! ga ik zeker volgen. vind t alleen jammer de je die relic net iets te ver hebt doorgezet naar mijn mening; ik had iets meer lak op de body willen zienTsja.. daar ben ik inderdaad een beetje in doorgelagen. Ik was ook zoooo verbaasd dat er zulk mooi hout onder die laklaag van dat chinese prutsding vandaan kwam :sssh:

Stukje hardhout op maat gezaagd en gevijld:
http://img159.imageshack.us/img159/8086/image00074mj6.jpg

Dit blokje moet het gat vullen op de plek waar de tremeloarm hoort te zitten. Hier komt namelijk een linkshandige tremelo op α la SRV, wat overigens nog wat freeswerk vereist, daarover later meer.

Gat opgevult:

http://img159.imageshack.us/img159/2416/image00075hp6.jpg

http://img159.imageshack.us/img159/5171/image00076pt2.jpg

Op deze manier kan je bijvoorbeeld ook van een strat met tremelo en hardtail maken.

Het blokje zit nu klem met een lijmtang en moet een paar uurtjes drogen.

Wordt vervolgt:

Danny Drug
11 september 2006, 18:32
dat hout is zeker de moeite waard..

nou wil ik ook een houten strat......

gas..

G.G.
11 september 2006, 18:51
dat hout is zeker de moeite waard..

nou wil ik ook een houten strat......

gas..Hahahah.....

Wat ik probeer aan te tonen is dat je voor iets meer geld dan een nieuwe multiplexstrat iets heel leuks in elkaar kan zetten. Zolang je de moeite neemt om even te zoeken en de moeite neemt om alles wat je niet gebruikt op marktplaats te zetten.

Dus Danny, wil je een houten strat, zoek een leuke chinese squier uit op de tweedehands markt. Strip hem, verkoop alles los voor niet te veel geld (anders blijf je er eeuwig mee zitten). Vervolgens ga je zelf shoppen op marktplaats (zorg ervoor dat je de tijd hebt, koopjes staan niet iedere dag op marktplaats. Wees geduldig).

Bestel een Diego tremelo (voor 4 tientjes heb je een schitterende goedwerkende trem, niet die squierbagger).

Stemmechanieken zijn er in overvloed te vinden op internet. Een setje Gotoh's heb je al voor €25.

Het kan dus wel voor ongeveer €150

Danny Drug
11 september 2006, 19:25
ik ben net begonnen met me Amuse Stratocaster (eerste gitaar van me) een beurt te geven..

tuurlijk het word niet een live speel gitaar.. maar hij mocht wel eens uit de mottenballen. Ik ga hem inderdaad ook helemaal schuren en zo laten (TE MOOI) hopelijk kan ik op marktplaats een krasplaat met elementen erin vinden want die van mij zijn gaar. Alles wat er nu opzit kan regelrecht de vuilnisbak in zo gaar.

Helaas heb ik moeite sommige schroevjes eruit te draaien. zitten vastgeroest en de kop is helemaal versleten...

hopelijk lukt het..

(iemand nog een leuke site anders dan marktplaats.nl waar ik gitaaronderdelen kan vinden?)

G.G.
11 september 2006, 20:42
Helaas heb ik moeite sommige schroevjes eruit te draaien. zitten vastgeroest en de kop is helemaal versleten...


Als die slagplaat toch de prullenbak in gaat... alle schroefjes loshalen die wel los kunnen. Soldeerbout op de kapote schroefjes, die worden warm, en de slagplaat eromheen ook. Dan kan je de slagplaat zo over de schroefjes heen trekken. Dan met een tangetje de kop pakken en losdraaien.

Doe dit alleen als je hem toch nog gaat verven. De hitte van de soldeerbout kan het hout een beetje verkleuren.

Danny Drug
11 september 2006, 23:34
helaas zitten de enige 2 schroefjes die ik niet los krijg in metaal.. (1 stemknop en 1 in me brug)

Luke-wannabe
11 september 2006, 23:42
Hey vet projectje man!
Ga zo door!

G.G.
12 september 2006, 01:36
helaas zitten de enige 2 schroefjes die ik niet los krijg in metaal.. (1 stemknop en 1 in me brug) Kopje uitboren, brug en stemmechaniek verwijderen en dan met een tang aan de gang.

idno
12 september 2006, 10:02
Tsja.. daar ben ik inderdaad een beetje in doorgelagen. Ik was ook zoooo verbaasd dat er zulk mooi hout onder die laklaag van dat chinese prutsding vandaan kwam :sssh:

het hout is zeker mooi! afschuren die handel en in de olie ermee!

ik heb zelf ook zo'n chinese squier strat van alder, maar ik zou t niet durven m kaal te schuren. misschien dat ik later nog eens eentje scoor op MP.

Bruce
12 september 2006, 17:10
ik vind t een cool topic! ga ik zeker volgen. vind t alleen jammer de je die relic net iets te ver hebt doorgezet naar mijn mening; ik had iets meer lak op de body willen zien
Mee eens !

Aron Maiden
12 september 2006, 19:29
Echt zo vet !:)


Ik wil eigelijk ook de lak van mijn tele af, maar wat is een verfbrander?

G.G.
12 september 2006, 20:04
Echt zo vet !:)


Ik wil eigelijk ook de lak van mijn tele af, maar wat is een verfbrander?

Da's een fohn die je bij de bouwmarkt kan kopen, niet geschikt voor kapsels, wel voor lak.

Wat me trouwens opviel bij de squier:

Met de verfbrander op max bij een gaatje in de lak beginnen (bijvoorbeeld een van de slagplaatschroefgaatjes) en dan de luchtbel over de gehele body "verschuiven" door de brander te verlpaatsen werkt perfect.

De blanke lak die extreem dik is laat dan vezelf los van de kleurlak. Je hebt geen krabber nodig en de kleur komt dus onbeschadigd onder de blanke lak vandaan.

Deze kleurlak is heel dun en heel snel weg te schuren. Relict dus gemakkelijk.

Voor een mooie relic zou je dus deze methode kunnen toepassen en dan een heel dun laagje blanke lak over de kleur.

Dan heb je binnen een jaar intensief spelen een hele mooie relic (maar zoveel tijd heb ik dus niet voor dit project.

Aron Maiden
12 september 2006, 20:43
heey dankje,

Volgends mij hebben wij niet zon fohn..
maar ga er wel eentje regelen, en dan ga ik het proberen op mijn london city denk ik!!

BartL
12 september 2006, 20:49
Erg leuk projectje, ga ik zeker volgen :)

G.G.
12 september 2006, 22:07
Het blokje hout is nu mooi strak gemaakt aan beide kanten van de body. Het squier logo is verwijderd van de kop en ik heb wat geld naar paypal overgemaakt zodat ik van de week de SRV Exciter Circuit kan bestellen. Van de week ook nog even shoppen bij Tonefactory en wachten tot de elementen en slagplaat van Marktplaats binnen zijn.

Binnen twee weken zal ie wel af zijn, en dan wordt het tijd voor het volgende project: de Hendrixstrat. (die is te volgen in de rubriek Zelfbouw). (ohja, en de zelfbouw SRVstrat is ook al bijna af) (vervelend hι , dat gassen op strats, moet k steeds weer iets nieuws maken).

hassent
12 september 2006, 22:28
hopelijk kan ik op marktplaats een krasplaat met elementen erin vinden want die van mij zijn gaar.

Je hebt PM

Danny Drug
12 september 2006, 22:41
schroefjes zijn eruit! hoera!!!

(kl*tedingen)

is een verfbrander echt nodig? das behoorlijk wat geweld... maar ja.. alleeen schuren ben je zeker 45 uur bezig...

G.G.
13 september 2006, 00:30
is een verfbrander echt nodig? das behoorlijk wat geweld... maar ja.. alleeen schuren ben je zeker 45 uur bezig...

Met de verfbrander koste het me 10 minuten om alle lak weg te krijgen. Zo'n brander heeft geen vlam, en als je blijft bewegen met dat ding gaat het echt wel goed.

Vergeet ook niet dat schuren inderdaad 45 uur duurt en dat de lak erg hard is. Zodra je op een plek door de lak bent kom je op het zachtere hout. Dat hout schuurt veel sneller en zo krijg je kuilen. Pak gewoon die brander en begin op een veilige afstand, dan steeds meer dichterbij.

Danny Drug
13 september 2006, 08:13
mm dan maar idd even zo'n brander regelen :)

G.G.
13 september 2006, 15:25
ik ben net begonnen met me Amuse Stratocaster (eerste gitaar van me) een beurt te geven..



mm dan maar idd even zo'n brander regelen :)

Weet je heel zeker dat dat geen multiplex is? Staat zo slordig om daar na de halve gitaar kaalgemaakt te hebben achter te komen.

Danny Drug
13 september 2006, 15:33
daar zat ik ook al over na te denken...

tja.. het is of proberen of hij gaat nu regelrecht de vuilnis in ;)

Danny Drug
13 september 2006, 16:09
ok.. het is gelukkig geen multiplex.. hoera!
ik kan verder

G.G.
13 september 2006, 17:03
ok.. het is gelukkig geen multiplex.. hoera!
ik kan verder

Oke, post ook eens een plaatje als je wat leuks hebt gedaan met die gitaar. Zou leuk zijn om hier een aantal goedkope verbouwadviezen/internetshops/tips bijelkaar te hebben.

Zelf heb ik ook weer wat leuks ontdekt bij die chinese squier: De nut is volledig standaard Fender maat, dus niet afwijkend/kleiner zoals bij sommige imitaties.

Ik vond ook nog een schuine neckplate waarbij 3 gaten op de juiste plek zaten. Upper acces wordt dus een stuk beter.

Dat ga ik nu dus ff doen.

Danny Drug
13 september 2006, 17:15
nadat ik hem ge'brand' heb en geschuurd zal ik ff 'picca's postuh'

Aron Maiden
13 september 2006, 17:21
Jo vet ik ben beniewd, ik wil het oko graag doen!:),

dat glimmende zwart van mijn tele bevalt me niets;)

G.G.
13 september 2006, 17:30
Ik vond ook nog een schuine neckplate waarbij 3 gaten op de juiste plek zaten. Upper acces wordt dus een stuk beter.

Dat ga ik nu dus ff doen.

da's dus ook een klusje van niks, ben er al klaar mee.

http://img99.imageshack.us/img99/8181/image00082xb7.jpg

Binnenkort ff met de kolomboor het 4e gat uitboren en nu maar wachten op de bestellingen van Tonefactory (tremelo, tuners, nut en stringguides), Marktplaats (slagplaat, elementen, potmeters, switch, backplate en jackingang) + (decal) en GFS (actief circuitje).

MarkS
13 september 2006, 23:53
Je begon zo goed! Die laatste stap (de schuine heel) vind ik echt zonde.

Squier4ever
14 september 2006, 00:11
komt de bespeelbaarheid wel ten goede

MarkS
14 september 2006, 00:22
Dat geloof ik meteen.

Squier4ever
14 september 2006, 00:33
wat lig je dan te zeiken:D

Danny Drug
14 september 2006, 02:57
ik denk dat GG een heel praktische gitaar aan het frankensteinen is.. niet een uber gelikte..

eigenlijk precies in de stijl van SRV....

G.G.
14 september 2006, 07:53
ik denk dat GG een heel praktische gitaar aan het frankensteinen is.. niet een uber gelikte..

eigenlijk precies in de stijl van SRV....

Waarom zou je het niet doen, het gaat alleen maar om flutmateriaal dat ik probeer te verbeteren. Dit speelt gemakkelijker, en is nieteens echt zichtbaar van de voorkant. Het moet een gitaar worden die lekker speelt, en dat grote blok aan de achterkant past daar niet bij.

Morgen de achterkant voor de linkshandige tremelo fresen en een batterijvakje. Zal ik gelijk foto's van maken en wat uitleg bij geven.

Danny Drug
14 september 2006, 08:25
Waarom zou je het niet doen, het gaat alleen maar om flutmateriaal dat ik probeer te verbeteren. Dit speelt gemakkelijker, en is nieteens echt zichtbaar van de voorkant..

:rockon: rock on, gitaarbouwende broeder!

G.G.
14 september 2006, 19:30
Vandaag wat freeswerk gedaan. Het betreft een redelijk simpele mod, maar veel mensen zijn (onnodig) toch wat angstig voor freeswerk. Ik maak even een duidelijke beschrijving. Het is redelijk simpel.

Voor de linkshandige tremelo moest er wat bijgefreesd worden. Allereerst meet je bij een strat de ruimte op, en teken je die uit in spiegelbeeld op 18mm mdf (niet te klein stuk, want er moeten lijmklemmen op komen en de bovenfrees mag niet tegen die klemmen aankomen.)

Vervolgens zaag je die tekening netjes uit en je schuurt de randen glad. Ik heb een stuk mdf in de vorm van de body altijd al klaar liggen voor het lijmklemwerk.

Klem de body tussen beide stukken mbv 2 of 3 lijmklemmen.

Dan ga je fresen, je doet steeds maar een laag van ongeveer 3 mm. BLIJF BIJ DE RANDEN VAN DE MAL VANDAAN!!! Op een gegeven moment ben je zo diep aan het frezen dat het snijgedeelte van de frees bijna onderaan de mal is. Langs de mal loopt het gladde gedeelte van het freesje. Nu is het veilig om echt langs de mal te frezen. Gebruik geen kracht, maar laat het freesje zijn werk doen.

Vervolgens verwijder je de mal en herhaalt het hele proces. Het net gefreesde gedeelte wordt nu de mal, zodat je dieper kan frezen (scheelt 18mm van de mal)

Deze techniek kan je ook gebruiken om bijvoorbeeld een s-s-s fresing aan te passen naar h-s-s of h-s-h.

Iedereen kan het, zolang je maar onthoud nooit teveel hout in een keer weg te frezen.

Voor de mensen die niet weten wat een freesmachine is, zie 2e foto. Is een soort grote dremel op een bodemplaat.

http://img163.imageshack.us/img163/2839/image00083mx4.jpg

http://img153.imageshack.us/img153/7460/image00084if1.jpg

Waar de tremarm komt zit nu nog een stukje van zo'n 4mm dikte. Dat wordt bij het plaatsen van de brug netjes met kleine vijltjes gedaan zodat ik zeker weet dat het gat niet te groot wordt.

Ash ketchum
14 september 2006, 19:59
@ GG,
De term "bijgefreesd" vind ik grappig gekozen. Voeg je door middel van een frees materiaal toe ofzo?

Voor de rest respect hoor, ik heb ook mijn squier strat een verbouwing gegeven. Andere elektronica, graphtech zadels, de frets afgevlakt en de hele gitaar opnieuw afgesteld. M.a.w. het beste er uit te halen.
Voor de rest, keep up the good work!

G.G.
14 september 2006, 20:38
Dankje, Ash ketchum.

Aan de achterkant is nu zo goed als niets meer te zijn van de verplaatsing van een deel van de tremcavity (zou ie in de lak gezet worden, dan is het echt 100% onzichtbaar)

Als je goed kijkt zie je de 3 onderste gaatjes nog die ik met hout gevult heb. Achteraan zie je het ingelijmde blokje hout.

http://img105.imageshack.us/img105/6444/image00085we8.jpg

Danny Drug
14 september 2006, 21:51
wat is de reden voor het niet lakken?

idno
15 september 2006, 09:55
da's relic. en da's 'in' :hippie:

G.G.
15 september 2006, 10:26
da's relic. en da's 'in' :hippie:

Da's natuurlijk niet de enige reden. Ik vind een ongelakte, geoliede gitaar prettig aanvoelen. Een dikke laklaag sluit het hout teveel af en dat komt de klank ook niet echt ten goede.

En tenslotte vind ik hout een mooi natuurproduct, dat niet verborgen hoeft te worden onder een laklaag (in iedergeval niet een dekkende) laklaag.

Ook kleine dingetjes zoals het inzetje bij de tremelo en het gat van het 4e schroefje bij de nackplate mogen zichtbaar blijven, daar stoor ik me niet aan.

G.G.
15 september 2006, 14:40
'62-er decal binnen gekregen, past mooi bij de rosewood toets.

Hals is niet helemaal "vintage-correct" vanwege de 22ste fret. Ik overweeg die fret te verwijderen en het overlappende stuk fretboard in te korten. Verder klopt de halspen niet, die zit bij de '62-er aan de bodykant, maar daar kan ik niets aan veranderen.

http://img157.imageshack.us/img157/5884/image00086pr9.jpg

Een decal is een flinterdun stukje doorzichtig folie met een opdruk. De folie zit op een stukje glad papier met een lijmlaagje. Door de decall 30 seconden in water te houden wordt de lijm tijdelijk week.

http://img155.imageshack.us/img155/4061/image00088gs5.jpg

Vervolgens leg je de decal op de kop en schuif je heel voorzichtig de folie van het papier af. Vervolgens schuif je de folie naar de juiste plek en dep je voorzichtig met een katoenen doek de luchtbelletjes weg. Dan 12 uur laten drogen en een aantal lagen blanke lak eroverheen. Voorzichtig schuren om het hoogteverschil weg te krijgen, en dan nog een laagje blanke lak.
Dit is exact dezelfde techniek als op de echte halzen zit, of zoals bij een restauratie gebeurd.

http://img81.imageshack.us/img81/2752/image00090zs7.jpg

PS: vergeet nooit bij verkoop van een hals expliciet te vermelden dat het om een decal gaat. Doe je dit niet, dan is het een hele smerige naaistreek. Een ongetraint oog ziet het verschil niet tussen nep en echt.

Deze gitaar moet een replica worden van een oude afgeragde, en zwaar gemodificeerde strat. er zullen genoeg kenmerken over blijven waaruit blijkt dat ie hardstikke nep is.

Ik laat deze techniek zien omdat je er vele kanten mee uit kan. Zo kan je bij de betere hobbiewinkel en modelbouwwinkel dit papier halen en er je eigen logo op printen. Zo kan je met een hele simpele methode de mooiste prints onder je lak plaatsen (zolang het oppervlak glad is).

Luke-wannabe
15 september 2006, 14:55
Ik heb het ook op mijn squier. Ik heb dan een grote kop en dan zo'n 'transition logo' er op gedaan. Lijkt het net een '66 er :satisfie:
Best tof!

G.G.
15 september 2006, 15:41
Ik heb het ook op mijn squier. Ik heb dan een grote kop en dan zo'n 'transition logo' er op gedaan. Lijkt het net een '66 er :satisfie:
Best tof!

Dat moet er best grappig uitzien, beter dan een 70-ties logo op een kleine kop.

EDIT: Ooops, zie ineens dat de '66er al zo'n grote kop had, dacht dat dat 2 jaar later was.


......

Men neme een squier en stript deze volledig..........

Ik heb deze door ruil verkregen, maar ze zijn voor ongeveer €80-€100 te koop.........

De tremelo levert op marktplaats €15 op en de tuners €10 en de slagplaat met elementen ongeveer €25. De squier kost je dan kaal ergens tussen de €30 en €50..........

Ik denk dat je op deze manier voor minder dan €150/€200 klaar moet kunnen zijn.

Aanschafwaarde (netto 30-50 euro)

Gotoh stemmechanieken € 25,50
Diego deluxe tremelo € 40,50
Graphtech topkam € 4,95
2 rol stringguides € 3,90
Verzendkosten €6,95
(subtotaal= €81,80)

Slagplaat, elementen backplate extra jackplate en schroefjes €45,00 (beetje mazzel gehad)

Decal €5,00

GFS SRV Exciter Circuit (incl verzendkosten) €32

Totaalbedrag aan hardware en verzendkosten is dus €163,80, tel daarbij de netto aanschafprijs van €30 tot €50 bij op en je zit ergens tussen de €193,80 en €213,80


Zo, nu is gelijk de eerste vraag uit de eerste post ("wat kost een squier upgrade?".) beantwoord: ongeveer €200 en dat is INCLUSIEF de aanschaf van een tweedehands squier.

En wat heb je dan voor die €200?

Een strat met prima stemmechanieken, een zeer goede tremelo met fantastische afwerking en een schitternde systeem waar de arm mee werkt, een graphtech topkam, stringguides met rollertjes, een actief circuit erin dat meer tonevariaties geeft, lekkere elementen, fender decal en je hebt iets unieks.

En wat heb je dan nog meer?

De unieke ervaring zelf een complete gitaar helemaal inelkaar gezet te hebben en een berg ervaring opgedaan waar je later altijd plezier van hebt. En misschien is het wel een opstapje/verlaging van de drempel, om over te stappen naar volledige zelfbouw, zoals dat voor mij 15 jaar geleden was.

sjoerd5
15 september 2006, 15:45
is ie klaar??

foto's foto's!!!!!!

G.G.
15 september 2006, 16:28
is ie klaar??

foto's foto's!!!!!!Woooow, rustig! Denk om je bloeddruk. :)


De decal zit er net een uurtje op, nog 12 uur wachten, dan diverse laklagen. Dat lakken moet ik buiten doen (wel onder een afdakje), dus ik wacht op een moment waarop het net flink geregend heeft. Kan nog wel een paar dagen duren met het mooie nazomerweer wat we nu hebben.

Tegen die tijd hoop ik alle spulletjes binnen te hebben. Dan moet ik met de gitaar en de brug naar mijn werk, want daar staat een kolomboor (voor de 6 gaten).

Dan alles solderen en monteren en dan pas is ie klaar. Duurt dus nog wel een weekje ofzo.

Maar de uitgebreide post, net voor die van jou, heb ik geplaatst, omdat ik eindelijk de eerste vraag (wat kost een squier upgrade?) eindelijk concreet kon beantwoorden. Alle bedragen zijn nu helemaal duidelijk omdat ik alles besteld heb.

Sjoerd5, ik verwacht over ongeveer 1 1/2 week weer wat nieuwtjes en foto's te kunnen posten, het is nu alleen nog wachten op de hardware.

Danny Drug
15 september 2006, 19:26
toch lakken?

Dirk W
15 september 2006, 20:21
Ik denk dat hij bedoelt dat hij de neck gaat lakken zodat de decal niet zo goed meer te zien is. Body bleef geloof ik ongelakt.

Ziet er leuk uit, beetje overkill aan relic. Als je hem helemaal kaal zou maken heeft dat ook wel weer wat.

G.G.
15 september 2006, 23:39
Ik denk dat hij bedoelt dat hij de neck gaat lakken zodat de decal niet zo goed meer te zien is. Body bleef geloof ik ongelakt.



Precies


+10

Vonk
16 september 2006, 00:08
Dat lakken moet ik buiten doen (wel onder een afdakje), dus ik wacht op een moment waarop het net flink geregend heeft. Kan nog wel een paar dagen duren met het mooie nazomerweer wat we nu hebben.


Leuk om te lezen allemaal! Veel succes verder!

Dat wachten tot het heeft geregend is wel een slimme tip. Meestal als ik wat moet lakken doe ik het in de badkamer, maar dan krijg ik later gezeik over me heen dat de hele zooi plakt en stinkt ;) Dat buiten doen na het regenen had ik eigenlijk nog niet bedacht.
Maarja, ik ben ook sinds deze zomer bezig met allerhande klussen te lakken, dus echt veel regen ben ik nog niet tegengekomen ;)

Danny Drug
16 september 2006, 18:09
yezzzz maandag een verfbrander... geregeld via werk.. noise

niekb
16 september 2006, 18:25
G.G. ik wil nie zeuren maar je decal zit te ver naar achteren...das nie vintage correct!:seriousf:

G.G.
16 september 2006, 18:35
G.G. ik wil nie zeuren maar je decal zit te ver naar achteren...das nie vintage correct!:seriousf:

Bij Fender gebruikten ze in '62 precies dezelfde techniek, en ik heb al plaatjes gezien waarbij de verschillen van positie zo groot waren. Ik vind hem prima zo, hij moest bij de tuner van de B-snaar ook een beetje lekker uitkomen.

Danny Drug
16 september 2006, 19:32
een eigen gemaakte decal lijkt me ook te geil..

misschien moet ik daar maar eens naar kijken :)

Krull
16 september 2006, 21:55
Ik ben ook van plan om de topkam van mn squier te vervangen.
Welk type Graph tech heb jij gebruikt?

Brammibal
16 september 2006, 22:41
Hoe heeft een topkaM invloed op de gitaar?
Is er klankverschil tussen verschillende topkammen, of gaat het alleen om de hoogte van de snaren?

G.G.
16 september 2006, 23:16
Ik ben ook van plan om de topkam van mn squier te vervangen.
Welk type Graph tech heb jij gebruikt?

Ik heb hem met een schuifmaat opgemeten en hij stond bij hun in het lijstje, exacte maten weet ik niet meer, maar het was 43mm x +/- 3mm x +/- 5mm


Hoe heeft een topkaM invloed op de gitaar?
Is er klankverschil tussen verschillende topkammen, of gaat het alleen om de hoogte van de snaren?

Graphtech glijd veel beter bij benden en tremelogebruik. Zeker in de combinatie met een echt goeie tremelo, goeie tuners en stringguides met rolletjes (of die van graphtech, maar die vond ik niet mooi) heb je een hele goeie upgrade.

Samder
18 september 2006, 20:35
Wat is nou eigenlijk het nut van dat afschermen met alluminiumtape, hoor je echt een verbetering??

G.G.
18 september 2006, 20:42
Wat is nou eigenlijk het nut van dat afschermen met alluminiumtape, hoor je echt een verbetering??Scheelt een beetje ruis.

sjoerd5
18 september 2006, 20:43
beetje??????

(hoeveel)

Danny Drug
18 september 2006, 21:33
godver..

ik met een verfFOHN aan de gang... krijg ik 2 lagen lak en 1 laag plastic voor me kiezen.. ik heb nog spierpijn van het krabben..

nu kan ik gaan schuren tot ik een ons weeg

stumpy
18 september 2006, 21:53
Heel mooi projectje! Lijkt me toch wel een zeer redelijk gitaartje! En dat voor zo'n budget. Misschien ga ik t ook wel doen :satisfie:

niekb
18 september 2006, 21:56
godver..

ik met een verfFOHN aan de gang... krijg ik 2 lagen lak en 1 laag plastic voor me kiezen.. ik heb nog spierpijn van het krabben..

nu kan ik gaan schuren tot ik een ons weeg

ah succes...poly? ghehe ken t...

grtz

Danny Drug
18 september 2006, 21:58
ah succes...poly? ghehe ken t...

grtz

wat een rotspul... gitaar is er niet mooier opgeworden omdat ik dat eraf moest halen.. :(

nou ja.. nou noem ik het gewoon ultra-relic..

G.G.
18 september 2006, 21:59
Heel mooi projectje! Lijkt me toch wel een zeer redelijk gitaartje! En dat voor zo'n budget. Misschien ga ik t ook wel doen :satisfie:Dat dacht ik dus ook :rockon:

G.G.
18 september 2006, 22:08
godver..

ik met een verfFOHN aan de gang... krijg ik 2 lagen lak en 1 laag plastic voor me kiezen.. ik heb nog spierpijn van het krabben..

nu kan ik gaan schuren tot ik een ons weegRaar, mijn squier had maar 1 dikke harde laklaag, en dat was de blanke lak. Daaronder zat de kleur, en die was echt heel dun en niet plastic-achtig (geen schilfers etc).

Danny Drug
18 september 2006, 22:12
kan je nagaan wat een verschil squier en amuse al uitmaakt :P

Aron Maiden
19 september 2006, 19:52
kut, nu twijfel ik weer,

Weet iemand hoe het zit bij london city tele's?

Danny Drug
19 september 2006, 20:11
kut, nu twijfel ik weer,

Weet iemand hoe het zit bij london city tele's?


zal het wel niet hebben.. zo'n amuse kost op ze hoogst 80 euro... zelfs squier heeft de poly laag niet..

trouwens hoe gaat het met de gitaar, GG?

G.G.
19 september 2006, 21:54
zal het wel niet hebben.. zo'n amuse kost op ze hoogst 80 euro... zelfs squier heeft de poly laag niet..

trouwens hoe gaat het met de gitaar, GG?

Decal staat goed in de lak. Er is geen hoogteverschil zichtbaar of voelbaar, na wat schuurwerk. Morgen nog 1 laklaagje.

http://img400.imageshack.us/img400/9358/image00101jj6.jpg

Slagplaat met elementen van marktplaats is ook vandaag binnen gekomen. Zat een backplate en een jackplate bij, die had ik al, dus die gebruik ik op het volgende projectje: de Hendrixstrat.

Gisteren een batterijvakje gefreesd voor onder de slagplaat. Je zou de batterij kunnen plaatsen naast de 5standeschakelaar, maar dat vind ik teveel prutswerk bij het vervangen. Vlak achter de onderste horn ligt nu een vakje, waar de batterij met de platte kant in kan. Is ook gemakkelijk verwisselen.

Nu wachten op de bestelling van TF en GFS (zijn beiden onderweg).

http://img400.imageshack.us/img400/1723/image00102fd3.jpg

hassent
20 september 2006, 08:37
Hoe zijn je ervaringen GFS? Ik vind de verzendkosten erg hoog en de goedkoopste optie zal waarschijnlijk wel 3-4 weken duren voor je het hebt?

G.G.
20 september 2006, 09:26
Hoe zijn je ervaringen GFS? Ik vind de verzendkosten erg hoog en de goedkoopste optie zal waarschijnlijk wel 3-4 weken duren voor je het hebt?

Valt mee. Ik heb een paar weken terug een setje elementen besteld van $59,95, verzendkosten weet ik nietmeer, maar het totaal was omgerekend €65. Na bestellen had ik het in 4 dagen in huis.

Heb nu een actief circuitje besteld voor $32,95 en de verzendkosten waren $7,00 (en da's nog altijd minder dan de €6,20 voor binnenlandse pakketjes).

Bij Gfs heb ik gemerkt dat je gewoon wat moet proberen in je winkelwagentje

BV: 1 prewired slagplaat was $14 verzendkosten
4 prewired slagplaten was $24 verzendkosten
5 prewired slagplaten was $44 verzendkosten

In dit geval waren 2 pakketjes (1 van 4 stuks en 1 van 1 stuk) beter geweest.

Je kan ze gewoon ff een mailtje met je verlanglijstje sturen en vragen hoe ze hethet gunstigst kunnen verdelen.

G.G.
20 september 2006, 09:47
Ohja, ik heb de compleet bedrade Richwood slagplaat ff op een ander stratje gezet en ben blij verrast. Kliinkt super, voldoende output, maarhet mist zoals verwacht net een beetje hoog. Geeft niets, ik hou van warm geluid.

madman
20 september 2006, 14:39
hey G.G.,

heb je ook foto's van waar en hoe de batterij precies komt te zitten?
leuk draadje verder! heb laatst ook een hss squier beetje geupgrade met alufolie en andere elementjes
Gr.

G.G.
20 september 2006, 15:11
hey G.G.,

heb je ook foto's van waar en hoe de batterij precies komt te zitten?
leuk draadje verder! heb laatst ook een hss squier beetje geupgrade
Gr.

Op dit plaatje is het goed te zien, voor de zekerheid ook deze ruimte geshield. Je ziet een smalle doorgang naar de grote ruimte, hier komen de 5 kabeltjes doorheen te lopen.

http://img143.imageshack.us/img143/7074/image00106xy8.jpg

Met een soldeerbout de hals ietsjes aangepast naar sigarettenschade zoals op Blackie van Eric Clapton te zien is. Ziet er eng uit, maar het is alleen maar net door de lak heen. Zodra de stemmechanieken erop zitten ziet het er een stuk subtieler uit. Ook is de kop licht geschuurd zodat ie niet meer zo glimt van de verse lak.

Elementkapjes en knoppen liggen nu onder een UV lamp om te "verouderen".

http://img140.imageshack.us/img140/2084/image00105wl4.jpg

Danny Drug
20 september 2006, 16:39
geweldig!

mijn gitaar vandaag gelakt...

hij word ook heel mooi.. alleen de body is echt heel el cheapo. volgens mij gewoon vurehout (ofzo)..

toch ziet hij er al uit alsof hij 20 jaar bij het vuilnis heeft gelegen :hippie:

sonic_sam
20 september 2006, 17:21
geweldig project, nu krijg ik er ook zin in. met een simpele squier de SRV strat, blackie of een hendrix nabouwen lijkt me een leuke bezigheid.
veel succes en als je met de hendrixstrat begint zou het ook leuk zijn om zo'n 'dagboek' bij te houden !!

idno
20 september 2006, 17:41
@ G.G.

hoe heb je dat shielden precies gedaan?

G.G.
20 september 2006, 17:43
geweldig!

mijn gitaar vandaag gelakt...

hij word ook heel mooi.. alleen de body is echt heel el cheapo. volgens mij gewoon vurehout (ofzo)..

toch ziet hij er al uit alsof hij 20 jaar bij het vuilnis heeft gelegen :hippie:Cool, post eens een plaatje man, ik begin toch wel erg benieuwd te worden.

En nu een supergoedkope mod:

Als je na benden en tremelogebruik last hebt van ontstemde snaren, maar je mechanieken zijn in orde, dan zou je de topkam kunnen vervangen. Bij deze Squier is de topkam absoluut prut.

De methode hieronder is niet de enige methode, of de beste, maar hij werkt bij mij altijd, en laat nooit schade achter.

Je neemt zo'n kleine schroevendraaier (zie foto) en de punt verwarm je in een vlam. Vervolgens druk je de schroevendraaier in de topkam (let op: niet tussen topkam en toets, maar vlak ernaast, net 1 mm BOVEN de toets en IN de topkam. Dit smelten zorgt ervoor dat de schroevendraaier netjes in de topkam blijft en niet tussen topkam en toets terecht komt. Nu kan je veilig met een hamertje op de schroevendraaier tikken.

Wanneer de schroevendraaier ongeveer 5 mm in de topkam zit, trek je de schroevendraaier naar de voorkant van de hals (niet naar de achterkant, want dan scharniert ie in het gootje en beschadigt hij deze) Je buigt de schroevendraaier naar voren zodat hij de topkam opdrukt uit het gootje. Op die manier heb je geen schade aan de hals.

Zoals je ziet werk ik aan de onderkant van de hals (rechterkant) mocht ik ooit een foutje maken, dan is dit de kant waarbij het het minst zichtbaar is.

http://img243.imageshack.us/img243/1417/image00107jx7.jpg

Hier zie je goed dat het schroevendraaiertje IN de topkam gezet is, en niet TUSSEN topkam en toets.
Aan de andere kant zie je wat verwijderen met een tang doet met je topkam: hij breekt in stukjes totdat je helemaal geen grip meer hebt. (ter demonstratie heb ik even een stukje ingeknepen met een tangetje, maar het is helaas niet helemaal goed te zien op de foto)

http://img97.imageshack.us/img97/5750/image00109yq9.jpg

Ik had nog een topkammetje van Graphtech liggen en zoals je ziet past die als gegoten. Het vastzetten gebeurd met een klein druppeltje witte houtlijm. Gebruik GEEN secondelijm, de topkam wordt door het gootje toch al goed op zijn plek gehouden en het gaat alleen om de zijwaardse beweging. Secondelijm zorgt ervoor dat je hem nooit meer loskrijgt, althans niet zonder de toets onnodig te beschadigen.

Het invijlen doe ik zodra de mechanieken en de brug gemonteerd zijn. De topkam heeft al 6 gootjes, alleen moeten die dieper gemaakt worden. Dit zal ik doen met een setje sleutelvijltjes en een bewerkt ijzerzaagje. Daarover later meer.

http://img122.imageshack.us/img122/5615/image00110np3.jpg

G.G.
20 september 2006, 17:58
geweldig project, nu krijg ik er ook zin in. met een simpele squier de SRV strat, blackie of een hendrix nabouwen lijkt me een leuke bezigheid.
veel succes en als je met de hendrixstrat begint zou het ook leuk zijn om zo'n 'dagboek' bij te houden !!

De Hendrixstrat zal net als mijn SRVstrat een project worden waar ik maanden over zal doen omdat ik ook weer de hals en body zelf wil maken. Ik zal er zeker een verslag van maken, maar dat komt dan bij "Zelfbouw" te staan. Het beginnetje is er al met de titel "Purple Haze".


@ G.G.

hoe heb je dat shielden precies gedaan?

Ik heb alutape gekocht bij de bouwmarkt (hangt altijd naast de bubbeltjes folie).

Vervolgens (na alles gefreesd te hebben) ga je plakken. Ik vouw altijd een klein stukje per strook om zodat je ook alu op alu hebt ipv alleen alu op plaklaag. Op deze manier zorg je ervoor dat alle stukken met elkaar in verbinding staan. Hier sluit ik ook later een extra aardedraad op aan. Ik zorg er ook altijd voor dat ik alu op de voorkant van de gitaar heb. De onderkant van de slagplaat beplak ik ook in zijn geheel, dus niet alleen dat kleine stukje dat er standaard al zit, maar ook over de elementen en dat sluit dan mooi aan op het tape dat op de voorkant van de gitaar zit. Zo dit alle electronica volledig ingepakt en afgeschermd.

Het is ff een uurtje werk om het netjes te doen, maar met singlecoils is het zeker de moeite waard (hou niet van het karakter van noiseless singlecoils, dus dit is een goed alternatief.

frekie
20 september 2006, 18:15
Leuk Project, Rory meets Stevie ahw. Grappig, ik sloop die RW elementen altijd meteen van mijn RW gitaren af, komt meestal GFS op. :) Net weer wat "blowout sales" besteld, setje PAFjes en Tele setje SAMEN voor 50 euri :cooler:
Ik wil nog wel eens proberen van een standaard stratje een hardtail te maken, vast brugje heb ik al. Maar of ik daar mijn kostbare RW aan waag... :satisfie:

G.G.
20 september 2006, 18:30
Leuk Project, Rory meets Stevie ahw. Grappig, ik sloop die RW elementen altijd meteen van mijn RW gitaren af, komt meestal GFS op. :) Net weer wat "blowout sales" besteld, setje PAFjes en Tele setje SAMEN voor 50 euri :cooler:

Gaat hier waarschijnlijk ook wel mee gebeuren, maar vind de Richwood elementen lang niet zo slecht, ze missen wel wat hoog, maar dat vind ik niet erg.

Met deze elementen ga ik eerst eens kijken hoe deze strat klinkt, want ik heb hem nog nooit gehoord en weet niet hoe ie gaat klinken (en zeker in combinatie met de SRV Exciter die ik ga inbouwen)

Dus de Richwood elementen die ik net op mijn andere strat gehoord heb (ff slagplaatje verwisseld) will ik eerst leren kennen zodat ik een referentiepunt heb om een bestelling te plaatsen.

BTW: hoe zijn die blowout elementen? Heb ze zien staan voor $15,95.


Leuk Project, Rory meets Stevie ahw.
Zo heb ik het nog niet bekeken, maar daar lijkt het wel op, ja.

madman
20 september 2006, 19:39
@ G.G.

hoe heb je dat shielden precies gedaan?

hey idno, check deze site eens, staan trouwens nog een aantal leuke strat mods op...

www.guitarnuts.com/wiring/index.php

G.G.
20 september 2006, 20:44
hey idno, check deze site eens, staan trouwens nog een aantal leuke strat mods op...

www.guitarnuts.com/wiring/index.phpdaar staat ook een hele uitleg over het shielden, verder gebruik ik de site van seymourduncan, www.seymourduncan.com , http://www.guitarelectronics.com/category/wiringresources/ en http://www.deaf-eddie.net veel voor schema's. Met die drie sites kan je zo'n beetje alles wel vinden.

Ik geloof dat ik bijna alle mods wel behandeld heb die ik in de eerste post genoemd heb. Rest mij alleen nog een fotootje van het eindprodukt en een geluidsbestandje. Hopen dat de zooi uit de USA voor het weekend binnen is, want dan heb ik hem zondag wel af.

Danny Drug
21 september 2006, 15:16
probleem... heb net een hele mooie slagplaat met elementen met de post gekregen..

en nu kom ik erachter dat Amuse Stratok*tters een grotere body hebben... lekker dan..

ik ben er nog even mee bezig van welk merk me slagplaat komt.. zodat ik op zoek kan naar een body die wel de goede afmetingen heeft

G.G.
21 september 2006, 15:40
probleem... heb net een hele mooie slagplaat met elementen met de post gekregen..

en nu kom ik erachter dat Amuse Stratok*tters een grotere body hebben... lekker dan..

ik ben er nog even mee bezig van welk merk me slagplaat komt.. zodat ik op zoek kan naar een body die wel de goede afmetingen heeftnou, ben je mooi klaar mee 8)

Ik heb net mijn knoppen en elementkapjes in de thee gekookt (eerst met staalwol opgeruwd). Het hele witte is er een beetje vanaf. Ook vervormen de elementkapjes een heel klein beetje zodat het strakke er vanaf is.

Voor het brugelement heb ik een heel oud kapje gevonden dat zwaar vergeeld is, ook is ie heel mooi gescheurd bij 3 van de poles. Lijkt net of het brugelement appart bij het setje gezocht is om een mooie match (qua klank) te maken. Al het plastic is gloednieuw, maar ziet er echt behoorlijk oud uit. Veel beter dan die vergeelde setjes die je in de winkel koopt.

EDIT: Bij de slagplaat zaten nieuwe schroefjes. De kopjes heb ik bewerkt met schuurpapier en daarna heb ik ze een nachtje in zout water gezet. Zijn nu mooi verroest. (details, daar gaat het om)

hassent
21 september 2006, 16:05
Mooi he die slagplaat!

Check je mail, ik kan je helpen....

G.G.
21 september 2006, 16:15
Mooi he die slagplaat!

Check je mail, ik kan je helpen....Ik neem aan dat dit voor Danny Drug bedoeld is?

Danny Drug
21 september 2006, 16:25
de slagplaat komt van een Greg Bennett iemand enig idee of deze op een squier body past?...

G.G.
21 september 2006, 18:14
Mijjn nieuwe geroeste schroefjes op zout water zijn net klaar:

http://img161.imageshack.us/img161/3769/image00111wh2.jpg

wordt er aangebeld.... de postbode met een pakketje:

http://img100.imageshack.us/img100/6251/image00116zt3.jpg

1 x Diego Deluxe tremelo (geniaal systeem, de arm heeft geen schroefdraad, maar schuift zo in het blok. De 6 schroefjes hebben een gootje, waardoor ie perfect scharniert en een bepaald rustpunt heeft wat ie wil opzoeken.
2 x Diego Roller Stringguides.
1 x Graphtech topkammetje
1 x Setje Gotoh stemmechanieken (SGM-5)

Tijd om de tremelo te gaan passen. Ik had de achterkant ruim uitgefreesd en de voorkant nog ongeveer 4mm dicht gelaten. Met een speciaal boortje is het zo gebeurd:

http://img100.imageshack.us/img100/7325/image00117xr6.jpg

G.G.
21 september 2006, 18:16
====

Tijd om de tremelo vast te zetten.

Dit is mijn methode:

(ook hier geldt weer: het is niet de enige methode, of de juiste, maar voor mij werkt hij altijd super). Eerst passen en meten en passen en meten totdat de brug op de juiste afstand staat. Daarna controleren met een stuk garen of de snaren netjes langs de hals lopen. De hoge en lage E mogen niet op de schuine stukjes van de frets komen en moeten mooi evenveel ruimte hebben aan beide kanten.

Wanneer je zeker weet dat de brug op de juiste plek ligt pak je een priem. Je prikt een klein gaatje door de buitenste twee gaatjes in de brug (nr. 1 en nr. 6) Op die plek schroef je de brug stevig vast met twee slagplaatschroefjes.

Vervolgens kan je de overige 4 gaten boren. Het kan met een kolomboor, maar het is niet nodig als je voorzichtig bent (de schroeven gaan door de brug en die trekt ze wel recht). Als de 4 schroeven op hun plek zitten dan je de buitenste twee posities zonder problemen boren (nadat je de slagplaatschroefjes verwijderd hebt)

Vervolgens heb ik de Gotoh's geplaatst. Bij toeval past het type SGM-5 perfect bij een Chinese Squier. Ze zaten perfect klem in de gaten en de kleine schroefjes aan de achterkant zitten op precies dezelfde positie (weet niet of het voor iedere Squier geldt, maar voor dit type in ieder geval wel)

http://img66.imageshack.us/img66/2560/image00118ck9.jpg

http://img20.imageshack.us/img20/7745/image00122xu0.jpg

Luke-wannabe
21 september 2006, 18:18
Ja tof, man ben benieuwd naar t eindresultaat

G.G.
21 september 2006, 18:19
Voorlopig eindresultaat (alleen de actieve electronica van GFS (hopelijk morgen of zaterdag in huis) moet nog ingebouwd worden en er moeten nog snaren op) Qua uiterlijk is ie wel zo'n beetje af. Moet alleen nog de stemmechanieken en de brug optisch verouderen.

http://img115.imageshack.us/img115/5935/image00119py4.jpg

http://img115.imageshack.us/img115/5931/image00120nu4.jpg

http://img109.imageshack.us/img109/3138/image00121ii3.jpg

Danny Drug
21 september 2006, 18:32
ziet er mooi uit!

idno
21 september 2006, 18:37
ziet er zeker goed uit.

ff een vraagje tussendoor: ik heb net een nieuwe slagplaat binnen voor mn chinese squier, maar ik zie (en dacht al) dat ik wat gaten bij moet boren om de slagplaat vast te zetten. welke maat is daarvoor het beste? ik wil niet dat als ik de schroef erin draai dat ik dan wat stuk maak :)

G.G.
21 september 2006, 18:40
ziet er zeker goed uit.

ff een vraagje tussendoor: ik heb net een nieuwe slagplaat binnen voor mn chinese squier, maar ik zie (en dacht al) dat ik wat gaten bij moet boren om de slagplaat vast te zetten. welke maat is daarvoor het beste? ik wil niet dat als ik de schroef erin draai dat ik dan wat stuk maak :)Die schroefjes zijn zo dun en he bodyhout zo zacht, ik zou nieteens boren. Gewoon een klein spijkertje er 3 mm in tikken en dan de schroefjes vastdraaien.

Aron Maiden
21 september 2006, 19:08
en de knoppen zien er nog redelijk wit uit??

en uhmm Danny Drug,
hoe zit het met jou project? foto's posten, k ben veelste benieuwd:P

G.G.
21 september 2006, 19:13
en de knoppen zien er nog redelijk wit uit??



Het was nog witter, maar ik heb nog wel een paar trucjes om te proberen.

Danny Drug
21 september 2006, 19:26
en de knoppen zien er nog redelijk wit uit??

en uhmm Danny Drug,
hoe zit het met jou project? foto's posten, k ben veelste benieuwd:P

zoals je hebt kunnen lezen is de body die ik nu heb te groot....

ik moet helaas op zoek naar een andere body.. (check sig)
morgen komt hopelijk me tonefactory spul binnen.. kan ik iig me hals afmaken :)

B_2_the_a
21 september 2006, 20:38
ik mis net iets teveel lak

Tupelo
21 september 2006, 20:43
Mierenneuker. :D

B_2_the_a
21 september 2006, 20:46
it's a hell of a job,
but someone has got to do it !

G.G.
21 september 2006, 21:04
ik mis net iets teveel lak

Komt omdat er verder niemand is die zo intensief speelt als ik :)

madman
21 september 2006, 21:08
Komt omdat er verder niemand is die zo intensief speelt als ik :)

Niemand die zo intensief met een bandschuurmachine speelt....:cooler::-P

G.G.
21 september 2006, 21:16
Had eigenlijk verwacht dat een of andere n00b zou zeggen:

"Hι suffert, je hebt een verkeerde zwengelstengelding gemonteerd".

valt weer mee dus, jullie zeiken alleen over de overmatige relicpractijken :)

madman
21 september 2006, 21:21
Nee, da's nou net gaaf, hoef je er niet zo diep naar te graaien....

B_2_the_a
21 september 2006, 21:44
het is gewoon stoer :P zo'n lefty tremelo


ik wil het ook :D

Danny Drug
21 september 2006, 21:49
eeuh je tremelo zit verkeerd...

G.G.
21 september 2006, 22:38
het is gewoon stoer :P zo'n lefty tremelo


Het is natuurlijk inderdaad gruwelijk stoer, de vrouwen vallen voor je voeten neer en iedere aangeslagen toon klinkt alsof ie door Hendrix zelf gespeeld is.

Maar het heeft meer voordelen. Pak eens een keer in de muziekwinkel een lefty beet en je merkt het.

1 Niet zo ver naar beneden graaien om de zwengelstengel te pakken.

2 Je kan hem vasthouden en je volumeknop gebruiken zonder je hand te verplaatsen (met wat gewenning kan je zelfs je 5wayswitch bedienen met ringvinger en pink)

3 Dit is het mooiste argument: De pook komt op een zeer natuurlijke manier onder je handpalm terecht. Een rechtshandige tremelopook, daarvan probeert het uiteinde altijd tussen je wijsvinger en duim, waarmee je de plektrum vasthoud, door te prikken, dat heb je nu niet meer.

Ja kan rustig met je pink als steun op de slagplaat rusten en met je handpalm tijdens het spelen een licht vibratoeffect maken.

(mijn pols staat raar ver van de body vandaan, maar dat is voor de foto, anders is het niet zichtbaar wat ik bedoel.)

http://img84.imageshack.us/img84/7173/image00123wd6.jpg http://img84.imageshack.us/img84/7307/image00124qm5.jpg
http://img70.imageshack.us/img70/1559/image00125mv2.jpg

B_2_the_a
21 september 2006, 22:45
waaauw :D

10 tekens

madman
21 september 2006, 22:57
hahaha, ziet er echt heel stoer uit zonder snaren:P, maar is idd best fijn, kan m nooit makkelijk vinden, zwengelt daar beneden ergens, ipv daarvan heb jem al beet als je een klein stukje meer richting de brug aan gaat slaan...

Aron Maiden
22 september 2006, 10:53
En toch ziet het er niet uit als een "echte" fender, mischien dat het nu tussen mijn oren zit omdat ik weet dat het een squier was..

G.G.
22 september 2006, 11:02
En toch ziet het er niet uit als een "echte" fender, mischien dat het nu tussen mijn oren zit omdat ik weet dat het een squier was..
Ik snap wat je bedoeld, maar wij hebben de eerdere foto's gezien. Je zou hem eigenlijk moeten laten zien aan iemand die niets van de hele verbouwing afweet.

Probeer maar eens exact te benoemen waaraan je kan zien dat het geen echte, verbouwde fennderstrat, is. De halspenaansluiting en de 22ste fret zijn de enige punten die ik zo kan noemen. Voor de rest is duidelijk dat ie zwaar verbouwd is (tuners, brug).

De gitaar staat nu in alufolie ingepakt in de volle zon. Dit zou de lak en plasticdelen heel snel moeten verouderen/vergelen volgens het fenderforum. De tuners en brug moet ik ook nog ff bewerken met staalwol en zoutwater.

Misschien dat ie dan wat "echter" lijkt.

niekb
22 september 2006, 11:07
Hej G.G.

wat doe je met dat zoutwater???
Al met al vind ik dit een interessant topic!

grtz

Luke-wannabe
22 september 2006, 11:14
De kop heeft wel een net iets andere vorm, volgens mij...

Flipkoos
22 september 2006, 11:19
Misschien dat ie dan wat "echter" lijkt.

En dan stiekum als vintage Fender voor grof geld ebayen zeker :P

Danny Drug
22 september 2006, 11:29
En dan stiekum als vintage Fender voor grof geld ebayen zeker :P

volgens mij is dat heiligschennis onder de gitaarbouwers 8-)

Luke-wannabe
22 september 2006, 11:58
Dat is sowieso een kutstreek...

hassent
22 september 2006, 12:56
Ook de decal, daar zullen wel tegenstanders van zijn, maar ik heb nooit de intentie deze als "echt" te verkopen. Zou ook lekker dom zijn na een hele beschrijving van de modificaties op gitaarnet.

Kijk even in het begin van dit draadje. Dit is niet z'n bedoeling!

Luke-wannabe
22 september 2006, 13:02
Weet ik wel!
Maar ik zei het gewoon als 'bij wijze van spreken'
Ik vind het vet wat G.G. heeft gedaan!

G.G.
22 september 2006, 14:10
Hej G.G.

wat doe je met dat zoutwater???
Al met al vind ik dit een interessant topic!

grtz

Af en toe een zoutoplossing met een kwastje aanbrengen zorgt ervoor dat de boel sneller oxideert (wel ff opruwen van te voren, dan hecht het zout beter.


Kijk even in het begin van dit draadje. Dit is niet z'n bedoeling!

Klopt, misschien zou ik een naieve koper kunnen neppen, maar dan had ik beter alleen een decal kunnen plaatsen, brugzadeltjes vervangen en de neckplate (zo worden de meeste nepperts gemaakt die je op marktplaats weleens ziet). Het compleet verbouwen, afraggen etc wat ik doe, maakt hem eigenlijk onverkoopbaar en iemand die een echt oude strat zoekt (jaren 50 en 60) stinkt er echt niet in hoor.

G.G.
22 september 2006, 18:39
Hij is af (nouja, bijna dan, moet nog een hoop afstelwerk gebeuren, wat een drama)
Aktie is nog belachelijk hoog (bijna onbespeelbaar) en moet nog afgesteld worden. Ook de intonatie moet nog gebeuren.

Maar ik kon het niet laten om ff een stukje te spelen

1e stukje is mid/neck
2e stukje is mid/bridge, alles met tremelo onder de handpalm gespeeld
3e stukje is brug
4e stukje is mid.

Het is een beetje hakkelen en hinkelen, maar dat is te verhelpen met een goeie afstelbeurt.

Opname is helaas met een mobieltje gemaakt, klinkt dus nergens naar, excusses.

Linkje:

http://www.esnips.com/web/squier62erstrat

En dan het bestandje met de titel "testje squier".

Deze gitaar neem ik wel geintoneerd en afgesteld mee naar de bouwersmeeting

PS Dat GFS SRV-ding stelt geen ruk voor. Hij boost het geluid maar minimaal en de variatie in laag-boost, mid-boost en alles-boost is ook niet echt om over naar huis te schrijven. Toch klinkt de gitaar erg lekker in het echt (niet zoals in het linkje)

Zino Z
22 september 2006, 18:47
Het is natuurlijk inderdaad gruwelijk stoer, de vrouwen vallen voor je voeten neer en iedere aangeslagen toon klinkt alsof ie door Hendrix zelf gespeeld is.

Maar het heeft meer voordelen. Pak eens een keer in de muziekwinkel een lefty beet en je merkt het.

1 Niet zo ver naar beneden graaien om de zwengelstengel te pakken.

2 Je kan hem vasthouden en je volumeknop gebruiken zonder je hand te verplaatsen (met wat gewenning kan je zelfs je 5wayswitch bedienen met ringvinger en pink)

3 Dit is het mooiste argument: De pook komt op een zeer natuurlijke manier onder je handpalm terecht. Een rechtshandige tremelopook, daarvan probeert het uiteinde altijd tussen je wijsvinger en duim, waarmee je de plektrum vasthoud, door te prikken, dat heb je nu niet meer.

Ja kan rustig met je pink als steun op de slagplaat rusten en met je handpalm tijdens het spelen een licht vibratoeffect maken.

(mijn pols staat raar ver van de body vandaan, maar dat is voor de foto, anders is het niet zichtbaar wat ik bedoel.)

http://img84.imageshack.us/img84/7173/image00123wd6.jpg

Die plectrum heb ik ook :dance:

cardinal
22 september 2006, 19:22
mooie legerbroek.

Maar tof om te zien hoe je het doet man. Ben zelf bezig, maar loop van de ene shit in de andere. Maar dat is ook een beetje part of the game denk ik.

madman
22 september 2006, 22:02
mooie legerbroek.

Maar tof om te zien hoe je het doet man. Ben zelf bezig, maar loop van de ene shit in de andere. Maar dat is ook een beetje part of the game denk ik.

met vallen en opstaan moet men het leren....

Danny Drug
23 september 2006, 15:20
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/52309886.html?return=eJwlilEKgzAQBe8i6GfSxELLhlD0J mkVEpKaxSzUVrx7N%2FjzZgaeAwV7gIspoPQVmjK79eWNJ0KQM macF%2FF2ayRMzlERS5LnRaDHx5as6qZiKbf9oNp%2BTDzDTd% 2BrEusvYNWNtfJ7Mn6YzzxxjrkEDt2hVY05%2FuzSLBo%3D&df=1&fta=#top

is dit wat? en zo ja.. voor hoeveel gaat dat weg?

marter544
23 september 2006, 18:05
Dat is multiplex, niet kopen dus.

Hiddie
23 september 2006, 18:40
Gozer, jij bent cool.

Het antwoord op de topic naam: niet veel. Dat heb je iig bewezen.

Danny Drug
23 september 2006, 18:49
Dat is multiplex, niet kopen dus.

bedankt.. nog ff verder zoeken dus :)

Danny Drug
24 september 2006, 20:46
http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/52263826.html

voor hoeveel moet deze weg? wat is een goede prijs?

MarkS
24 september 2006, 21:12
Lijkt me ook multiplex, zie laagjes in uitfrezing voor jack-input en neck-pocket.

Danny Drug
24 september 2006, 22:54
weer even verder zoeken dacht ik zo :) thx!

G.G.
25 september 2006, 01:01
weer even verder zoeken dacht ik zo :) thx!Misschien dit?

klik (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/52568268.html?return=eJwdylsOgyAQQNG9mOinFNGKGNPYj RhqSSU8JDCm1qZ7L%2FgzOXdmOMPsK9mlDwzTK8sefn0H0S8Aj iGkVidsabhX4DTnEEqrkdkOKdQk7CRtAL8ZYUFYFCzn%2FtxML wncx7vQQoGXYV7Q3Na0XMDo264HXDzDAGtORpyTu45jbCuaWCX WJyHykC5xj%2Bxw07QpPjFqQjuSvtYgY1aFG3DW%2F%2F6cDUI F&df=1&p=1&fta=)

2 gaatjes bij de brug vullen en een klein plaatje inlijmen, schuren en lakken.

t'νs ff werk, maar hij kost maar 2 tientjes.

B_2_the_a
25 september 2006, 01:25
het is wel meer werk dan even schuren enzo :P

maar wel intressant

G.G.
25 september 2006, 01:31
het is wel meer werk dan even schuren enzo :P

maar wel intressant

B2, je hebt een pm-etje over de mod aan je squier.

Danny Drug
25 september 2006, 14:23
Amuse is een kutmerk.. klaar... ook de hals was (te begrijpen) niet fender afmetingen..

me kluson tuners paste er niet in.. ze waren te dik

nou ga ik ook maar op zoek naar een nieuwe hals. :)

G.G.
25 september 2006, 14:34
nou ga ik ook maar op zoek naar een nieuwe hals. :)
Komen er genoeg voorbij op marktplaats 8-)

Danny Drug
25 september 2006, 14:51
idd.. maar me eerste gitaar ooit een opknapbeurt geven zit er niet meer in.. hahah ik moet alles nieuw kopen :)

hassent
25 september 2006, 21:54
Waarom maak je de body niet zelf?
Dan kun je die hals gewoon hergebruiken.

B_2_the_a
25 september 2006, 22:27
zou je je ervaring met die gfs pickup kunnen posten? :gitarist:

Danny Drug
25 september 2006, 22:54
Waarom maak je de body niet zelf?
Dan kun je die hals gewoon hergebruiken.

zo goed met hout ben ik helaas niet..

hassent
25 september 2006, 23:03
Tuurlijk wel. Doe het gewoon net als ik, zie mijn project (in de sig). Maak eerst een model van vuren, dat kost je 5 euro en wat tijd. Als dat gelukt is ga je voor het echte werk. Ik, en met mij nog een aantal hier, hebben een boek in PDF over het bouwen van gitaren. PM me maar als je het wil hebben.

Danny Drug
25 september 2006, 23:09
ook heb ik de gereedschappen niet ..

nee ik zoek wel iets moois uit op marktplaats.. bedankt iig

SimonS
26 september 2006, 02:17
cool topic, leuk bezig heren!

GunMetalBlue
26 september 2006, 15:22
G.G., erg leuk wat je gedaan hebt! Ziet er strak uit. En blijkbaar je bedoeling: lekker overdone :)


Nu zit ik voor mezelf met een vraag: ik speel op mijn '06 mex strat al een paar maanden en nooit ergens last van gehad.

Dat-ie een afstelbeurt nodig heeft is nu wel duidelijk, maar de snaren ontstemmen plots veel makkelijker dan vroeger. Kunnen die twee dingen verband houden met elkaar?

De snaren die er op zitten, zitten er nu iets langer dan een maand op en normaal vervang ik mijn snaren om de twee maand. Dus daaraan zou het volgens mij niet kunnen liggen.

In dit topic werd gezegd dat een topkam daar veel aan kan veranderen, maar zover ik hier te horen krijg, zijn de standaard topkammen van de fender mex' wel ok.

Kan iemand me helpen?

G.G.
26 september 2006, 15:56
Dat-ie een afstelbeurt nodig heeft is nu wel duidelijk, maar de snaren ontstemmen plots veel makkelijker dan vroeger. Kunnen die twee dingen verband houden met elkaar?


Je zou eens kunnen kijken of je stemmechanieken wat speling hebben, je kan ook ff met een potloodje in de groefjes van je nut tekenen, dan glijd dat beter.

Vind het vreemd dat de problemen ineens ontstaan. Ik zou het zoeken aan de kopkant van de gitaar.

Graphtech nutje kan altijd nog , eventueel in combinatie met locking tuners. Zag heel recent nog een topic van iemand die dat met zijn strat gedaan had. Hij vind het de beste investering die je kon maken.

hassent
26 september 2006, 16:28
Klopt! Ik heb een japanse strat gehad die onstemde als de hel en ontzettend veel snaren brak. Sperzels erop, graphtech zadels en graphtech topkam. Ik kon dan een paar uur spelen, 2 weken wegzetten, oppakken en, zonder weer te hoeven stemmen, spelen. Wat een verbetering. En ik brak ook geen snaar meer.

Geweldig spul, maar let op, graphtech is geen grafiet hι! Dus met een potloot tekenen heeft weinig invloed....

Kim Wilson
26 september 2006, 16:41
Mijn MIJ Strat heeft geen last van brekende snaren. Wel van een beetje ontstemmen. Maar ach, het houdt je scherp. :)

Danny Drug
26 september 2006, 21:32
mooi, ik heb een body!,.,


hoera

madman
7 oktober 2006, 18:22
wat blijft het hier lang stil???
foto's, foto's, foto's, foto's!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

G.G.
7 oktober 2006, 18:27
Oops, hij is allang af. Zal morgen bij daglicht een paar plaatjes schieten.

G.G.
11 oktober 2006, 12:48
wat blijft het hier lang stil???
foto's, foto's, foto's, foto's!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik had ze beloofd, en was ze weer eens vergeten, sorry, sorry, sorry, maar hier zijn ze dan eindelijk. Foto's zijn al een paar weken oud, dus hij is er alleen maar smeriger op geworden (gelukkig)

http://img216.imageshack.us/img216/5609/image00119ow6.jpg

http://img82.imageshack.us/img82/1900/image00120fu7.jpg

http://img148.imageshack.us/img148/6118/image00121mx7.jpg

Absoluut een heerlijke gitaar die me maar heel weinig gekost heeft. Graphtech nut, in combinatie met gotoh tuners, roller stringtrees en de Diego Deluxe tremelo zorgen ervoor dat dat ding haast niet ontstemt (trem staat zelfs zwevend afgesteld).

Zelfs de Richwood RE 62 elementen klinken prima in de geshielde body.

Als ik kijk naar de kosten die ik gemaakt heb dan ben ik zeer tevreden. Misschien in de toekomst nog een ander setje elementen om hem helemaal perfect te maken, maar voorlopig ben ik dik tevreden.

Hij mist iets hoog in het geluid, maar dat was te verwachten, want daar had ik al meer over gehoord bij de RE 62 elementen van Richwood, maar dat vind ik niet erg, want het scherpe randje, waar ik nietzo van hou, is eraf met deze pups.

Ik kan dergelijke aanpassingen aan een goedkope chinese squier aan iedereen aanraden. Alles wat ik eraan gedaan heb, is ook door een absolute leek te doen. Het enige dat een beetje lastig kan zijn is het vervangen van de tremelo aangezien daarvoor 6 gaten gevult en opnieuw geboort moeten worden, maar ook dat is met een beetje beleid wel te doen.

Ronald_
21 oktober 2007, 14:33
Ik had ze beloofd, en was ze weer eens vergeten, sorry, sorry, sorry, maar hier zijn ze dan eindelijk. Foto's zijn al een paar weken oud, dus hij is er alleen maar smeriger op geworden (gelukkig)

http://img216.imageshack.us/img216/5609/image00119ow6.jpg

http://img82.imageshack.us/img82/1900/image00120fu7.jpg

http://img148.imageshack.us/img148/6118/image00121mx7.jpg

Absoluut een heerlijke gitaar die me maar heel weinig gekost heeft. Graphtech nut, in combinatie met gotoh tuners, roller stringtrees en de Diego Deluxe tremelo zorgen ervoor dat dat ding haast niet ontstemt (trem staat zelfs zwevend afgesteld).

Zelfs de Richwood RE 62 elementen klinken prima in de geshielde body.

Als ik kijk naar de kosten die ik gemaakt heb dan ben ik zeer tevreden. Misschien in de toekomst nog een ander setje elementen om hem helemaal perfect te maken, maar voorlopig ben ik dik tevreden.

Hij mist iets hoog in het geluid, maar dat was te verwachten, want daar had ik al meer over gehoord bij de RE 62 elementen van Richwood, maar dat vind ik niet erg, want het scherpe randje, waar ik nietzo van hou, is eraf met deze pups.

Ik kan dergelijke aanpassingen aan een goedkope chinese squier aan iedereen aanraden. Alles wat ik eraan gedaan heb, is ook door een absolute leek te doen. Het enige dat een beetje lastig kan zijn is het vervangen van de tremelo aangezien daarvoor 6 gaten gevult en opnieuw geboort moeten worden, maar ook dat is met een beetje beleid wel te doen.

ik vind het een prachtig ding. Ik ben zelf niet weg van de vintage-look wanneer de gitaar als vintage aangeschafd wordt. Maar als de vintage zelf toegepast wordt of ontstaan is door de jaren heen vindt ik het prachtig.

Zeker goed gedaan en zeer leuk projectje. Ik heb zelf ook een chinese Squier strat met volgens mij een massieve body. En ook ik wil heel graag het ding gaan modificeren (doe ik met alles wat ik heb). Ik koop liever geen dure goede gitaar, maar een goedkope en maak deze dan zelf goed. Is veel leuker dan er een kopen.

Maar nu ben ik een totale leek op het gebied van gitaren. Ik ben nog niet helemaal wegwijs met alle termen en aanduidingen voor de onderdelen, en ik weet al helemaal niet welke onderdelen nou de moeite zijn om er in te zetten. Want op gitaaronderdelen gebied zijn er weer zoveel verschillende merken e.d.

De termen ga ik wel uitkomen, maar welke merk onderdelen er voor in de plaats gaan komen zal een hele opgave worden.

B_2_the_a
21 oktober 2007, 14:40
he! das mijn gitaar :P

Nielsje
11 april 2008, 16:16
Zo, even bumpen:

Ik had nog teveel projecten tegelijkertijd lopen: Eerst deze maar eens weer in elkaar. Heb de lak eraf gehaald dmv een verfbrander, het resultaat is 'origineel'. Vooral het zwart laat een raar laagje achter, ik weet nog niet of ik hem verder ga schuren of niet.. Hij heeft wel wat vind ik, ben benieuwd of het ook beter klinkt (waar ik het allemaal voor gedaan heb in den beginne). De hals heb ik ook een beetje opgeschuurd met korrel 400 met als gevolg een supergladde hals, waar je je gitaar niet meer aan kan beetpakken, hij dondert simpel weg naar beneden.

Laat maar weten wat je er van vindt. Het was me overigens niet te doen om het 'relic' uiterlijk, maar als je tips hebt..

edit: foto's volgen, imageshack bok..

G.G.
11 april 2008, 16:18
Heb jij hem tegenwoordig Niels? Hoe vind je de SRV Exciter Circuit, die ik erin gebouwd heb?

Pandroid
11 april 2008, 16:19
Grappig... Ik zat deze topic gisteren nog te lezen :p

Nielsje
13 april 2008, 23:12
Heb jij hem tegenwoordig Niels? Hoe vind je de SRV Exciter Circuit, die ik erin gebouwd heb?

Hey G.G., nee ik heb je oude strat niet hoor, ik heb min of meer eenzelfde upgrade toegepast op m'n beginners gitaar.

De foto's wilden, niet, maar nu wel. Kom maar op met uw commentaar:

http://img177.imageshack.us/img177/9417/cimg4173ek4.jpg

http://img329.imageshack.us/img329/1079/cimg4172is2.jpg

http://img183.imageshack.us/img183/2172/cimg4171dj6.jpg

http://img138.imageshack.us/img138/700/cimg4170aa6.jpg

Nielsje
13 april 2008, 23:14
En nog twee foto's. De brug zit nog niet vast (is een 2e generatie Diego) en de slagplaat is origineel verkleurd :). De elementen zijn GFS blowout's, de tuners 2e hands USA grovers. Topkom is van Graphtech.

http://img362.imageshack.us/img362/204/cimg4169dj4.jpg

http://img301.imageshack.us/img301/8980/cimg4168ti8.jpg

Nino1110
13 april 2008, 23:24
Als ik alles vervang is het dan het geld waard?
Lijkt me namelijk ontzettend leuk om te doen maar ik wil wel weten of het het geld waard is..

Luke-wannabe
14 april 2008, 00:16
En nog twee foto's. De brug zit nog niet vast (is een 2e generatie Diego) en de slagplaat is origineel verkleurd :). De elementen zijn GFS blowout's, de tuners 2e hands USA grovers. Topkom is van Graphtech.

http://img362.imageshack.us/img362/204/cimg4169dj4.jpg

http://img301.imageshack.us/img301/8980/cimg4168ti8.jpg
Supervet! Lijkt wel een beetje op die Rory Gallagher/SRV ongein. I like!!

G.G.
14 april 2008, 11:01
Cool Niels, cool.

bass blom
14 april 2008, 11:04
inderdaad, erg cool!

Nielsje
14 april 2008, 12:18
Als ik alles vervang is het dan het geld waard?
Lijkt me namelijk ontzettend leuk om te doen maar ik wil wel weten of het het geld waard is..

Lees het topic eens door, je zal het antwoord dan wel vinden.

@ Luke, G.G. & Bass: Bedankt :)
Vandaag de brug even vastzetten, alles wiren en shielden, en hopelijk heb ik dan vanavond weer een bespeelbare plank.

almarvk
14 april 2008, 12:23
Mooi geworden! Geeft idd een oud karakter aan je gitaar :)

beruk
14 april 2008, 12:40
Ja, maar klinkt ie wel? Ik ben niet zo van het moedwillig doen als of je gitaar heel oud is.

Nielsje
14 april 2008, 12:56
Ja, maar klinkt ie wel? Ik ben niet zo van het moedwillig doen als of je gitaar heel oud is.

Als je goed leest, lees je dat m'n gitaar nog niet in elkaar zit, dus ik nog niet weet hoe hij nu zal klinken. En dat ik het niet doe vanwege het 'oude' karakter.

Nino1110
14 april 2008, 16:36
De wired pickguards van Guitarfetish , zijn dat gewoon slagplaten met elementen , potmeters en alles erin om gewoon zo in je strat te schroeven?
Of moet je daar nog dingen voor doen?

fretboardtoash
14 april 2008, 16:43
Ik stond op ΄t punt om te zeggen meer dan de squier, maar ΄t ziet er leuk uit ik ben benieuwd wat ΄t wordt. En vooral hoe die klinkt ga je΄t nog opnemem?

Nielsje
14 april 2008, 16:57
Ik stond op ΄t punt om te zeggen meer dan de squier, maar ΄t ziet er leuk uit ik ben benieuwd wat ΄t wordt. En vooral hoe die klinkt ga je΄t nog opnemem?

Mijn strat of die wired pickguard? Ik kan wel een poging tot opnemen doen, maar heb geen optimale mic daarvoor. Helaas heb ik geen opname van voor de modificatie, met als gevolg dat er geen vergelijkings materiaal is.

Nielsje
14 april 2008, 22:06
Nou ja, niet alles lukt zoals je het wil hebben: inmiddels ben ik al voor de 3e of 4e keer m'n gaten aan het opvullen:

1e keer: deuvels op maat gesneden, werkt perfect, maar ik had een meetfout gemaakt, waardoor m'n brug te ver naar achter stond, en niet optimaal kon 'diven'.

2e keer: ipv deuvels eens geprobeerd de gaten te vullen met satι prikkers: werkt erg snel, maar het hout is te poreus en te zacht, met als gevolg dat de de boor het zachte hout 'opzoekt', zit je weer met je oude gaten..

3e keer: deuvels op maat gesneden, maar wederom zakt ie nog in het zachte hout weg:

4e keer: gaten opgeboord tot 6 mm, en gewoon hele deuvels d'r in gemept (gewoon zo'n lange deuvel gehaald bij de gamma van een meter lang). Voordeel: de deuvels passen perfect, en het zit er snel in! Ik hoop dat ik nu geen last meer heb van verschillende soorten hout, waardoor ik morgen waarschijnlijk wel m'n brug kan monteren.

G.G.
15 april 2008, 01:11
Niels, Maak eerst een plaatje stevig hout met daarin de 6 gaten. Deze klem je met twee lijmtangen op je body en dan ga je boren. Dan loopt je boor niet meer weg.

Nielsje
15 april 2008, 02:20
Goed plan! Ik denk dat ik dat maar ga doen, moet goed kunnen komen :)

Nino1110
15 april 2008, 16:29
De wired pickguards van Guitarfetish , zijn dat gewoon slagplaten met elementen , potmeters en alles erin om gewoon zo in je strat te schroeven?
Of moet je daar nog dingen voor doen?

Iemand die deze vraag kan beantwoorden? :chicken:

Nog een vraag erbij dan maar:

Als ik een Squier koop en ik verander alles , speelt hij dan beter dan een LC Spitfire of zelfs beter?

B_2_the_a
15 april 2008, 16:39
outputje en aarde van de brug moet je nog solderen
that's it

Nielsje
15 april 2008, 21:50
Goed, het hele zooitje zit in elkaar, en ik ben nog bezig met afstellen, maar het is er akoestisch zeker op vooruit gegaan! Het klinkt heerlijk, vergeleken bij hoe het was. Ik vind de Diego nog wat te 'nieuw' eruit zien, vergeleken bij de rest, dus misschien ff met korrel 600 licht schuren, maar dat komt nog wel.

Ik zal straks wel ff foto's schieten.

Nino1110
15 april 2008, 22:58
Goed, het hele zooitje zit in elkaar, en ik ben nog bezig met afstellen, maar het is er akoestisch zeker op vooruit gegaan! Het klinkt heerlijk, vergeleken bij hoe het was. Ik vind de Diego nog wat te 'nieuw' eruit zien, vergeleken bij de rest, dus misschien ff met korrel 600 licht schuren, maar dat komt nog wel.

Ik zal straks wel ff foto's schieten.

Dit heb je gedaan vanuit een Squier?
Ben zeer benieuwd naar foto's!

Nielsje
15 april 2008, 23:26
De foto's zijn gemaakt, zo ff uploaden. Eerste bevindingen:

Hij klinkt onversterkt echt lekkerder! In hoeverre dit komt door het verwijderen van de lak weet ik niet, maar het is fijn :).
Ik vind de nieuwere generatie Diego's toch minder fijn. Er zit namelijk wel wat speling op de arm, dat had de oude niet. Dat wordt een lastige speurtocht..

De GFS blowout elementen vind ik toch wel iets minder klinken, misschien dat ik het hele zwikkie nog eens ga vervangen door beter spul.

De gitaar zit nog in de afstel fase, morgen maar eens meenemen op de repetitie, kijken hoe die bevalt.

G.G.
16 april 2008, 01:21
Als ik een Squier koop en ik verander alles , speelt hij dan beter dan een LC Spitfire of zelfs beter?

Valt niet te voorspellen, en is afhankelijk van de squier, de LC waar je hem mee vergelijkt en de spullen die je monteert. Reken wel op ongeveer 160 (+ aanschaf Squier) om alles te vervangen:

Setje GFS €60
Tuners (gotoh) vanaf €25
Graphtech topkam €5
Goeie trem €50
Pots en switch €20

Nielsje
16 april 2008, 01:51
Het duurt ff, maar dan heb je ook wat:

http://img258.imageshack.us/img258/788/cimg4179al7.jpg

http://img153.imageshack.us/img153/2848/cimg4181nx1.jpg

http://img72.imageshack.us/img72/1380/cimg4184nf9.jpg

http://img72.imageshack.us/img72/1317/cimg4186dd8.jpg

frekie
16 april 2008, 09:57
http://members.home.nl/fmunniksma/temp/RWstrat1.jpg

Ook maar eens een duit in het zakje doen. Ook al is dit geen Squier maar een nederige Richwood. Ik had hem al behoorlijk gepimpt: hals wat opgeschuurd, andere mechanieken, andere slagplaat, hardtail met vaste brug gemaakt, eerst GFS pickups nu Van Zandt, Allparts 5 way switch en pot.
Verf hetelucht verwijderaar gekocht bij de Lidl :) Was in en uurtje gepiept, het vloog eraf. Opschuren. 5 lagen teak olie erop. Ok het is niet 1 stuk essen oid maat het is ook geen multiplex ofzo. Wat meer acoustisch geluid en resonantie. Voelt ejotisch aan :cooler:

Nielsje
16 april 2008, 10:28
Netjes! Persoonlijk zou ik niet voor een hardtail gaan, maar dat is uiteraard persoonlijk. Eigenlijk zou je een slagplaat moeten hebben met alleen een volumepot gat. Trouwens, wat is er met je GFS elementen gebeurd? :D

Nino1110
16 april 2008, 16:10
Valt niet te voorspellen, en is afhankelijk van de squier, de LC waar je hem mee vergelijkt en de spullen die je monteert. Reken wel op ongeveer 160 (+ aanschaf Squier) om alles te vervangen:

Setje GFS €60
Tuners (gotoh) vanaf €25
Graphtech topkam €5
Goeie trem €50
Pots en switch €20

Ik wil hem vergelijken met een London City Spitfire...

Als spullen wil ik dit er dan in zetten:

http://store.guitarfetish.com/60tuprssspia.html Wired Pickguard

http://store.guitarfetish.com/gostchlotusi.html Gotoh Tuners

http://store.guitarfetish.com/wistsatrfial.html Wilkinson Tremolo

@Niels:

Mooi ding is het geworden! Erg gaaf!

G.G.
16 april 2008, 16:36
Ik wil hem vergelijken met een London City Spitfire...

Als spullen wil ik dit er dan in zetten:

http://store.guitarfetish.com/60tuprssspia.html Wired Pickguard

http://store.guitarfetish.com/gostchlotusi.html Gotoh Tuners

http://store.guitarfetish.com/wistsatrfial.html Wilkinson Tremolo

@Niels:

Mooi ding is het geworden! Erg gaaf!

Die slagplaat zal waarschijnlijk voorzien zijn van goedkope chinese switch en pots. Elementen zullen wel die "blow out sales" dingen zijn. Kan je net zo goed de slagplaat, pots en switch laten zitten in de squier en een goeie GFS set kopen.

Die "Gotoh Tuners" zijn niet van Gotoh, lees maar goed. Er staat "Gotoh Style Tuners".

Wilkinson trem heb ik niet op aan te merken.

Tommm
18 april 2008, 00:10
Gaaf project, de Squier upgrade!

Na het lezen van het forum ga ik nu aan de slag om mijn witte Squier Affinity Strat te upgraden.

Heb vandaag alles besteld, bij Tonefactory de Diego tremolo, Graphtech nut, Gotoh stemmechanieken, vintage slagplaat, roller string guides, Alu folie.... Samen met het setje Premium Overwound Alnico Strat Pickups van GFS via Guitarfetish moet er toch iets leuks van te maken zijn. Nu snel dat wit eraf branden!

Moet ik verder aan de potmeters etc nog iets veranderen?