PDA

View Full Version : parelmoer bewerken



gradje pbc
10 september 2006, 22:37
hallo,

Hier een vraagje over parelmoer bewerken:
Ik wil een inlay op mijn zelfbouw gitaar maken en
heb nog een hele oude schelp van ca. 15 cm gevonden, waar ik reeds
een stukje met de dremel uit heb geslepen en met schuurpapier
op een vlakke ondergrond heb vlakgeschuurd.

Ik lees weleens dat er met een figuurzaag wordt gewerkt, maar is dat
niet voor die namaak parelmoer?

Zijn er speciale zaagjes voor en waar zijn die verkrijgbaar?

grtz.

gérard

rinaldo
10 september 2006, 22:52
je kunt parelmoer gewoon met een figuurzaagje zagen, heb ik tenminste wel gedaan en dat ging prima.
maar er zal ongetwijfeld speciaal gereedschap voor bestaan
kijk anders eens op www.stewmac.com

ernieman
10 september 2006, 22:59
Het beste is een juwelierszaagje met bijbehorende blaadjes. Zijn hetzelfde als gewone figuurzaagjes maar dan 5x zo dun of zoiets. Kun je hele fijne vormen mee uitzagen.
Te verkrijgen bij...? Handelaren in juweliersbenodigdheden. mischien zelfs de plaatselijke goudsmid? Ik heb de mijne uit Antwerpen uit een diamantwinkel.

EJ

Enra
11 september 2006, 07:40
Ook bij betere gereedschapwinkels zijn dit soort zaagjes te krijgen. Mijn is van 'Eclips' en ik gebruik de fijnste ijzer en metaalzaagjes.

Zorg bij het bewerken van alle parelmoersoorten (MOP, Abelone, Goldblock, black MOP, Paua, enz.) wel voor bescherming. Het stof van parelmoer is kankerverwekkend!!!

fred dons
11 september 2006, 07:55
inderdaad voorzichtig zijn met het stof, het is overigens niet kankerverwekkend (tis eigenlijk kalk) maar het fijne stof blijf wel in je longen zitten.

ik gebruik zelf de zaagjes van Stewmac maar Ernieman heeft mij ooit eens aan een gros diamantzaagjes geholpen die beter waren dan het spul dat stewmac vekoopt.
Je kunt een figuurzaaggebruiken ipv van een juwelierszaag alleen met de juwelierszaag ben je wel veel beter in staat detailwerk te doen

ernieman
11 september 2006, 08:13
ik gebruik zelf de zaagjes van Stewmac maar Ernieman heeft mij ooit eens aan een gros diamantzaagjes geholpen die beter waren dan het spul dat stewmac vekoopt.

Goh, dat je dat nog weet... dat was ik alweer vergeten. Ik dacht dat ik alleen wat quilted fineer aan je had versleten.

Ik zal eens rondkijken of ik er misschien nog wat van vind. Als dat nodig is natuurlijk, want misschien heb je ze ondertussen zelf in nederland al gevonden?

EJ

PS. een Gros? das toch 144 nee? of was dat een dozijn? Jemig, zelfs oude maten onthouden lukt al niet meer... ik word oud?!

fred dons
11 september 2006, 08:35
het schoot me opeens te binnen ;)
en inderdaad, 144 (12 x 12) het was nogal een aparte hoeveelheid daarom had ik het onthouden :D
en als je er nog aan kan komen graag, ik kan nog wel even voorruit met de stewmac zaagjes maar zoals gezegd ik vond die van jou beter

Enra
11 september 2006, 10:53
inderdaad voorzichtig zijn met het stof, het is overigens niet kankerverwekkend (tis eigenlijk kalk) maar het fijne stof blijf wel in je longen zitten.

Ik ben even aan het zoeken geslagen in mijn literatuur. 'Shell dust' is giftig, naast koorts, allergische reacties en asthmatische reacties kan het de niet zelden fatale longziekte 'Silicosis' veroorzaken. Over kanker kon ik niets meer vinden, dat neem ik dus terug.

Maar goed, wees dus voorzichtig.

fred dons
11 september 2006, 11:28
Silicosis is ernstig genoeg maar ik ben al blij dat je een waarschuwing gegeven hebt
ook bij het frezen van de toets komt fijnstof vrij en als je nog jaren plezier van je werk wilt hebben kun je het beste met een masker en goede luchtafvoer werken

Stew Mac maakt een heel fout apparataat dat het stof doormiddel van een pompje wegblaast bij het zagen, wat op het eerste gezicht handig lijkt maar de stof gaat daardoor bijna linea recta je longen in. Je kunt beter een setup met een stofzuiger maken (bijvoorbeeld een dirt devil of soortgelijks) die permanent de stof afzuigt

Enra
11 september 2006, 11:50
Wat veel genoemd wordt om stof te voorkomen is nat zagen. En met MOP of abalone moet dat - lijkt me - toch prima kunnen...

fred dons
11 september 2006, 13:16
niet helemaal, het zaagje zelf wordt al snel gloeiend heet waardoor er toch stof los komt op de plek waar de zaag kontakt maakt (zelfs als je de zaag in vet is dit onvermijdelijk) dus het zal ongetwijfeld helpen maar niet al het stof weg nemen

ernieman
11 september 2006, 19:39
Dit zijn ze:

http://www.hobbyhuis.nl/contents/media/l_0026637.JPG

en te verkrijgen oa op volgend adres:
Gold Label juwelierszaagjes (http://www.hobbyhuis.nl/index.html?lang=nl&target=d750_04.html)

Misschien ergens anders wel goedkoper...

EJ

btw. Een juwelierszaagje is handig: Als je zaagblad breekt kun je het zaagje verstellen en met een kort stukje zagen. Scheelt zaagblaadjes...

fred dons
12 september 2006, 15:57
bedankt ik ga gelijk bestellen

ernieman
12 september 2006, 17:35
NIET DOEN!!!
Ik ben bezig om ze elders goedkoper te krijgen!
dan kost het ongeveer 25 euro voor een buisje ipv nu 39 euro bij die hobbyshop.

Laat maar weten, En als er nog animo is (minimaal 5 buisjes) dan worden ze nog een paar euro goedkoper.

EJ

fred dons
12 september 2006, 18:00
ok ik doe niets ;)

ernieman
15 september 2006, 19:44
Nou, ik heb geinformeerd...
En het valt wat tegen. Goedkoopste wat ik kan vinden komt op 30 euro en dan nog vezending erbij...
Ik ga morgen nog even langs bij de plaatselijke goudsmeden kijken of die iets hebben.
Ik laat het morgen wel weten. Anders is die hobbyshop misschien toch de handigste oplossing.

EJ

fred dons
15 september 2006, 19:58
ok in ieder geval bedankt voor je moeite

ernieman
16 september 2006, 14:55
Nee, het wordt niks.
In Antwerpen zijn ze wel goedkoper, maar daar kom ik voorlopig (voor zover ik weet toch) niet.
Dus, helaas pindakaas.

EJ