PDA

View Full Version : mijn snaren trillen tegen m'n frets



Dries
4 december 2002, 11:52
hoi ik heb een klein probleempje, mijn snaren trillen tegen m'n frets en de snaren zijn helemaal niet zo dik, wat kan ik hier aan doen?? Ik speel al jaren gitaar maar van die technische dingen ben ik echt geen held in, dus daarom raad aub!

Buzz
5 december 2002, 12:04
Kan vele oorzaken hebben: halsafstelling (misschien heb je er een te lichte set op gezet) Topkam te laag of te ver uitgesleten, brugsaddle te laag etc.
Laat er een vakman naar kijken, zou ik zeggen.

Marshallover
5 december 2002, 14:11
Ja, absoluut door een vakman laten doen; nooit zelf dat soort zaken oplossen.

Ic3gl0vE
7 december 2002, 15:55
houd je gitaar eens vast zoals je een jachtgeweer zou vasthouden en kijk langs de gitaar, zo kun je zien of de hals recht is.
Is de hals erg krom dan moet je er mee terug naar de winkel
Het kan ook zijn dat je frets ongelijk zijn uitgesleten, dan moet je ze laten vervangen (duur grapje wel...)
dikkere snaren willen ook nog wel eens helpen tegen fretbuzz

PJ
11 december 2002, 02:05
Jouw gitaar moet eens goed worden afgesteld.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PJ op 2002-12-11 04:26 ]</font>

sapid
17 december 2002, 00:21
ik heb hier ook last van maar dan alleen mn b snaar!!

lijkt me raar dat alleen 1 snaar t doet als de problemen die genoemd zijn de oorzaak zijn!

ga hem ook maar eens weg brengen denk!

harmonyman
18 december 2002, 20:29
Natuurlijk is het altijd beter om dit soort dingen door een vakman te laten opknappen. Als het erom gaat dat de brug iets moet worden opgehoogd, dan kan dat op een akoestische gitaar heel eenvoudig uitgeprobeerd worden door onder het kammetje in de brug een vulstrookje te plaatsen. Dit kan een strookje kunststof zijn, maar -om even te kjken of dat 't euvel verhelpt- je kunt daar ook een samengevouwen strookje alufolie onder leggen. Een andere oplossing is om domweg het kammetje te vervangen door een ander kammetje van een iets andere hoogte. Zo'n kunststof kammetje kost een paar euro, dus daar val je je sowieso nooit een buil aan.
Kammetje dan te hoog? Dan waterpas in de bankschroef zetten en er voorzichtig een stukje aan de onderkant afvijlen of schuren met een blokje met schuurpapier. Vooral zorgen dat je een vlakke onderkant houdt. Ergste dat kan gebeuren is dat je er op een gegeven moment iets te veel afgehaald hebt. Begin je gewoon opnieuw.

Ervanel
20 december 2002, 21:37
Waarom heb ik de volgende oplossing niet gehoord? Gewoon de trussrod (trekstang) een kwart slag naar links. Nooit gedaan ? Even in de winkel kijken hoe ze dat doen (10 sec. werk).

Buzz
21 december 2002, 12:10
Ja, maar dit heeft alleen maar zin als de halsafstelling niet OK is. Zomaar aan de truss rod draaien is echt niet aan te raden. En zeker niet door een leek.