PDA

View Full Version : review Peavey classic 50/50



Ibanez RuleZ
10 september 2006, 15:35
ok, bij deze de uitgebreide bevindingen van een mesa 20/20 versus een peavey classic 50/50

zoals al gezegd in het andere topic, het verschil met de mesa 20/20 is bizar. de mesa heeft een mesa karakter, waardoor elk kanaal van mijn voorversterker (mesa quad) ook echt een mesa handtekening over zich had. dat levert mooi santana geluid op, dikke clean etc, maar echt mesa met toch een kleine hint naar nasaliteit. als ik vergelijk met de peavey 50/50 (die ook EL84 buisjes heeft) dan is het eerste dat opvalt dat de kanalen in ene veel verschillender klinken. waar de essentie bij de mesa eindtrap toch iets meer op de hoeveelheid gain lag, is dat nu echt kwa kleuring een verschil: deze eindtrap is veel transparanter.

het resultaat is een veel sprankelender clean, maar tegelijkertijd is die ook zwaar afgeslankt bij dezelfde settings (mijn strat klinkt nu wel aan vervangende elementen toe). mijn humbucker gitaar, charvel model 6 met tonezone en lil screaming demon klinkt in ene veel levendiger, gewoon alleen al door de voicing.
In de manual van de quad staat een hint naar dat kanaaltje twee erg brits kan klinken (lees JCM800/plexi) en dat dat te omschrijven is als bruin. met die mesa eindtrap was dat een wassen neus, met die peavey NIET, hij klinkt behoorlijk brits en ben daar eigenlijk wel content mee.
Kanaal 3 en 4 (lead kanaaltjes) vertonen vergelijkbaar gedrag: door de vlakkere weergave (transparantere) dan de mesa is het verschil in karakter veel duidelijker, kanaal 3 is in ene veel geschikter voor een stevige rock scheur (op accoorden), en kanaaltje 4 blijft gewoon als leadkanaal voor solo's lekker.

De verkoper had een koch pedaltone ervoor staan, en het verschil van preamps wordt mooi weergegeven door de peavey. Het leuke is, dat je 2 preamps kan aansluiten op deze eindtrap en dat is gewoon nuttig: hij klinkt als hetgeen je er in stopt, wat bij mesa (zowel de 50/50 als de 20/20) wel anders is: dat gaat als mesa klinken of heeft minstens een mesa sausje.

als je kijkt wat de opties zijn: mono schakeling, gebalanceerde XLR outputs, 2 preamps aansluitbaar, schakelaartje voor impedantiekeuze, 4 cabs aan te sluiten, dan heb je sowieso al een amp met dik veel mogelijkheden, en honestly: dat is zeker een vooruitgang ten opzichte van die mesa die ik had.

de controls heeft naast de presence ook een resonance bediening (geeft bij de laagste frequenties watextra's, diepte). via harmony central had ik al begrepen dat die controls een beetje marginaal zijn in effect op het geluid. nou, dat is echt dikke onzin: dat mensen dat vinden is gewoon omdat ze niet met subtiliteit om kunnen gaan: je moet gewoon je hersens gebruiken en in combinatie met een preamp met veel kleuringsmogelijkheden moet ik zeggen: erg veelzijdig en subtiel (en DAT van peavey).

de looks van dat ding zijn afgrijselijk, ik heb de oude variant, maar de sound en mogelijkheden van deze jongen zijn super. Ik heb geen mesa versterker meer, maar een versterker met een goede preamp ervoor met een breed karakter. stel dat je er een programmeerbare preamp voor hangt, dan is je horizon wat geluiden betreft zeer breed, gewoon door de transparantie van de eindtrap.

Waar mesa het hoog een beetje lijkt te vergeten (daar kan iets al snel wat doffer klinken, vanwege die spike in het mid/hoog mid), wordt door deze eindtrap dat veel neutraler: waardoor het hoog beter hoorbaar is, maar wel zoals de voortrap dat weergeeft. in mijn geval is dat een mesa met een mooi afgerond hoog (iig zoals ik het heb staan), waardoor het geluid heel smooth van worden, zonder overdone te zijn.

zoals jullie horen: ik ben content en had veel eerder eigelijk al deze eindtrap moeten aanschaffen. wat mij betreft een blijvertje, totdat ik het geld heb om hem naast een 2:90 van mesa te hangen en dat eens mooi te vergelijken (want stel dat dat beter is, dan ga ik me ongelukkig voelen en als student heb ik gewoon nog geen geld voor een 2:90 :p

bij deze kan ik hem iedereen aanraden die een goede eindtrap zoekt, je moet alleen door de naam peavey heenprikken.

Harrald

paulusdeBKB
10 september 2006, 23:21
Mooie review, goed beschreven en blij te horen dat je blij bent met je nieuwe aanschaf!

Toch nog een vraagje: is die Peavey niet een beetje aan de harde kant?

Ibanez RuleZ
11 september 2006, 11:43
hij kan behoorlijk hard ja, voorlopig heb ik dat iig niet nodig. ik heb m nog niet horen opbreken, dus hij heeft behoorlijk wat headroom. nu draai ik hem mono, das 100 watt, maar dat is gewoon voor the time being, moet nog eens een stelletje goede 1x12 kopen (mesa thiele's ofzo) om er echt goed gebruik van te kunnen maken (nee, geen 4x12 kast, das onvervoerbaar in mijn geval)

Harrald

pol
11 september 2006, 13:32
hoezo, heb je dan bij die peavey het volle vermogen als je hem mono gebruikt ?
ik ben misschien ook van plan een rackpoweramp te kopen voor mijn jmp1, maar al die buizendingen zijn helaas zo goed als altijd stereo, en mijn cab (bogner 4 x 12) heeft enkel een mono aansluiting.

Ibanez RuleZ
11 september 2006, 15:33
jups, er zit een keuzeschakelaar op stereo (2x50 watt) of mono (1x100 watt). de kanalen worden dan gebridged. Levert wel gelijk een impedantieverschil op: je kan stereo 4, 8 of 16 draaien, mono 2, 4 of 8.

wel een coole optie vind ik zelf

harrald

pol
11 september 2006, 16:28
da's wel intressant ja, ik gebruik toch geen stereo fx.
hoeveel kosten die poweramps tegenwoordig ?

Ibanez RuleZ
11 september 2006, 16:55
mijne heb ik gister opgehaald voor 300 euro.... is denk ik de gemiddelde prijs voor die dingen.

harrald

vester86
12 september 2006, 01:07
mooie review en ik kan zeggen dat ik het er roerend mee eens ben, heb um zelf nu een jaar tot VOLLE tevredenheid, en afgezien van dat die (te) veel vermogen heeft is het niet erg dat het op hele hoge volume's ook nog clean blijft :)
nooit verkopen is natuurlijk klets uit de mond van een gitarist, maar dit is wel een poweramp om Goed over na te denken...

srv-man
12 september 2006, 21:55
Gefeliciteerd met je aankoop, leuke review. Klopt ook helemaal wat mij betreft, Peavey Classic serie is echt veel lekkerder dan de Mesa 20/20 of 50/50 en een prima opstap naar het topsegment (als de financiën het toelaten en je het er voor over hebt).
Maar voor 300 euro is het ding niet te kloppen.