PDA

View Full Version : Versterker voor jazz/blues



ma_jeur
4 december 2002, 11:50
Wij spelen met onze band zowel jazz als blues.
Van m'n vorige (pop)band heb ik nog een Boogie Mark IV welke ik hiervoor gebruik.
Even los van het feit (of misschien wel juist daardoor) dat er best veel instelmogelijkheden op zitten, lukt het mij niet goed een mooi warm clean geluid te krijgen op hoog volume. De pre-amp van kanaal 1 moet toch wel beneden de 5 blijven.
Wil je een wat hoger volume hebben, dan gaat de boel al gauw vervormen bij het spelen van akkoorden.

Zoek ik nu het onmogelijke (warm clean en overdrive uit 1 versterker)?
Zijn er 2-kanaals (buizen) versterkers die dat wel kunnen?
Een optie is misschien om een 1 kanaals versterker te zoeken die primair is gebouwd voor clean (Fender Twin, Showman oid) en daar een pedaaltje voor te zetten voor de wat ruigere stukken. Maar ik heb geen idee of je daarmee het geluid(karakter) van de buizenamp verziekt.

Als jullie tips hebben hoor ik ze graag.

Mark

jpb
4 december 2002, 12:34
Ik heb nooit een Mesa gehoord die clean zo goed klonk als een oude buizen-Fender. Voor jazz al helemaal niet (al is niet iedereen het hiermee eens). Met een goed pedaal tast je echt niet het karakter v/d versterker aan. De vraag is meer: wat voor een overdrive (desnoods distortion/fuzz) wil je en hoeveel mag het kosten?

ma_jeur
4 december 2002, 13:08
Ik heb geen ervaring met pedaaltjes.
Weet eerlijk gezegd ook niet precies het verschil tussen overdrive, distortion fuzz etc. Uit kanaal 2 en 3 van m'n Boogie kan ik echter geluiden krijgen die ik prima kan gebruiken. Heb ook weleens Koch KV50 gebruikt. T.o.v. de Mark IV vond ik die minder veelzijdig. Het overstuurde geluid sprak mij ook wat minder aan dan dat van Mesa.
Tja, wat het mag kosten staat nog open, is ook weer afhankelijk vaan een aantal andere zaken.

skanky
4 december 2002, 14:00
neem een Fender Twin met een tubescreamer ervoor, ik denk dat genoeg is voor dat jazz/blues geluid.

philbee
4 december 2002, 15:24
Silver face (70-er jaren) Fender Twin Reverb of Super Reverb, betere blues/jazz amps zijn er niet voor een betaalbaar bedrag. Als je interesse hebt ik heb van beide 1 te koop.

pimmetje
4 december 2002, 18:04
't Klinkt idd alsof je een Fender buizenbakkie nodig hebt. Je zou ook een Koch Twintone kunnen proberen.

jpb
4 december 2002, 18:35
Op 2002-12-04 15:24, schreef philbee:
Silver face (70-er jaren) Fender Twin Reverb of Super Reverb, betere blues/jazz amps zijn er niet voor een betaalbaar bedrag. Als je interesse hebt ik heb van beide 1 te koop.


Mee eens; speel je meer jazz dan blues: twin reverb (12" speakers geven wat meer laag/minder hoog). Meer blues dan jazz: Super Reverb (De bluesamp bij uitstek).succes

Fenderholic
4 december 2002, 18:36
Probeer eens een Fender New Pro Tube Twin.
100/25 watt met een niet te oversturen clean en een goed te regelen distortion op het tweede kanaal.

ma_jeur
4 december 2002, 19:17
Ik heb weleens op een Fender Twin gespeeld. En inderdaad vond ik het clean erg mooi.
Totdat ik dat ding probeerde op te tillen.
Dat vind ik toch wel te zwaar om regelmatig heen en weer te sjouwen.

Bouke
4 december 2002, 20:26
Hey,

wie mooi wil zijn...

bouke (Twinner)

sash
4 december 2002, 23:06
Op 2002-12-04 15:24, schreef philbee:
Silver face (70-er jaren) Fender Twin Reverb of Super Reverb, betere blues/jazz amps zijn er niet voor een betaalbaar bedrag. Als je interesse hebt ik heb van beide 1 te koop.


Hey Phil, wat vraag je voor die Super Reverb?

Rutger
5 december 2002, 11:26
De Roland Jazz Chorus is ook een goeie jazzbak, voor als je je rug niet wilt breken. Maar daar moet ook wel een tubescreamer voor.

Ik lijd pijn, een betere cleane bak dan een Twin vind je niet.

mede-Twinner

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-12-05 11:28 ]</font>

sash
5 december 2002, 15:50
Een Twin is een erg leuke amp wanneer ie goed werkt...

Sash (nog een mede Twinner)

ma_jeur
5 december 2002, 21:50
Is een twin ooit in top-uitvoering op de markt gebracht?

Mark

sash
5 december 2002, 22:48
Nope.

Robbert
5 december 2002, 23:48
Maar met een flinke bijl kun je dat er wel van maken :grin:

Al
6 december 2002, 01:12
Op 2002-12-05 21:50, schreef ma_jeur:
Is een twin ooit in top-uitvoering op de markt gebracht?

Mark


--> Showman reverb

ma_jeur
6 december 2002, 09:20
[/quote]
--> Showman reverb
[/quote]

Hm, das interessant. Ik ga eens zoeken naar wat meer info hierover.
Bedankt.

jpb
6 december 2002, 10:29
Op 2002-12-06 01:12, schreef Al:


Op 2002-12-05 21:50, schreef ma_jeur:
Is een twin ooit in top-uitvoering op de markt gebracht?

Mark


--> Showman reverb


Bedenk wel dat je je ook een breuk tilt aan de gigantische 2x15" cab van de showman reverb (eigenlijk een Dual SR). Mischien wel losse DSR-top en ander (kleiner) cabinet?

ma_jeur
6 december 2002, 10:59
Bedenk wel dat je je ook een breuk tilt aan de gigantische 2x15" cab van de showman reverb (eigenlijk een Dual SR). Mischien wel losse DSR-top en ander (kleiner) cabinet?


Ik heb gezien dat er Showmans zijn met en zonder reverb. De kast van de reverbuitvoering ziet er overigens ook niet al te klein uit.
Zijn er (behalve de reverb) klankmatige verschillen tussen deze 2 tops? Zijn deze versterkers nog redelijk te verkrijgen?
Zijn er ook nog adressen die dit soort versterkers kunnen onderhouden/repareren?
Voor zover ik nu heb kunnen achterhalen zijn dit 1 kanaals versterkers en zul je de vervorming uit een pedaaltje oid moeten halen. Is zoiets een kwestie van smaak of zijn er pedaaltjes die met name hiervoor geschikt zijn?

Mark

pimmetje
6 december 2002, 11:09
Goeie reparateurs voor dat soort bakken:
- FnS techniek in Renkum
- A-design in Den Haag

jpb
6 december 2002, 13:42
Behalve de reverb hebben ze ook een derde trap in de voorversterker, als compensatie voor het signaalverlies in het reverb-circuit. Daardoor oversturen ze sneller dan de non-reverb modellen, wat sommigen graag hebben. Wanneer je toch een clean geluid wilt (en reverb niet per se hoeft), en je overdrive met een pedaal doet, kun je ook een gewone showman overwegen. Je hebt dan wat meer keus, en ze zijn iha goedkoper dan de reverb modellen. B.v. silverface showman, of bassman modellen. ook kun je zoeken bnaar een blackface showman, die heeft EEN 15" speaker (in gesloten kast), dus iets minder zwaar dan de andere modellen. Zou ook goede investering zijn.

Overdrive is heel persoonlijk, ik zou in ieder geval binnen de tubescreamer-familie kijken. Hangt ook af van hoeveel geld je er aan wilt besteden. succes

sash
6 december 2002, 15:10
Phil, wat vraag je nou voor die Super Reverb?

ma_jeur
6 december 2002, 20:13
Op 2002-12-06 11:09, schreef pimmetje:
Goeie reparateurs voor dat soort bakken:
- FnS techniek in Renkum
- A-design in Den Haag


Weet je ook waar A-design zit in Den Haag?
Kan er geen gegevens over vinden.

sash
6 december 2002, 20:30
Hmm wil ik ook wel gegevens van hebben, m'n Twin heeft een flinke opknapbeurt nodig

ma_jeur
6 december 2002, 20:30
Op 2002-12-06 13:42, schreef jpb:
ook kun je zoeken bnaar een blackface showman, die heeft EEN 15" speaker (in gesloten kast), dus iets minder zwaar dan de andere modellen. Zou ook goede investering zijn.


Wat is het verschil tussen een Showman en een Dual Showman?
Ik kom niet veel verder dat een Showman 1x 8 ohm speaker heeft en een DS 2x 8 ohm parallel, in feite dus 4 ohm.
Kun je daar ook gewoon 1x 8 ohm speaker op aansluiten?

The Gibsonman
8 december 2002, 21:47
je moet op je mark 4 je rhy 1 gain op 6 zetten en uittrekken.
treble 6.bass5.mid3.5
presence op 4
en je eq aan
als je een jazzgitaar hebt en over het halselement speelt heb je een echt vette toon

philbee
8 december 2002, 22:03
Op 2002-12-06 15:10, schreef sash:
Phil, wat vraag je nou voor die Super Reverb?


1250

freddynl
12 december 2002, 21:15
black face fender concert (gebouwd omstreeks 1981 - 1984)
tony rivera ontwerp
klinkt stukken beter dan de twin en scheelt ongeveer 7 kg... is nog steeds zwaar maar ja..

sash
12 december 2002, 23:20
Hmm dacht het niet, dat ding kan NOOIT tegen een silverface of (ge)blackfacede Twin op, neem dat maar van mij aan.

freddynl
16 december 2002, 22:26
Op 2002-12-12 23:20, schreef sash:
Hmm dacht het niet, dat ding kan NOOIT tegen een silverface of (ge)blackfacede Twin op, neem dat maar van mij aan.


Dat neem ik dus niet van je aan, aangezien ik meerdere twins heb gehad.
Zowel omstreeks 1972 (de 85w versie) en later een 125w versie.

De Concert klinkt naar mijn smaak veel beter en is veel flexibeler in te stellen.
De twins komen pas tot hun recht als je de pijngrens bent gepasseerd.
Clean op normaal volume wint de Concert op alle fronten.

Indien je het volume bedoelt heb je gelijk overigens, maar dat was niet wat ik bedoelde.
:wink:

sash
16 december 2002, 22:30
De concert is naar mijn mening een beetje een goedkope Super Reverb. Als je een Twin en een Super Reverb gaat vergelijken, wint voor mij de Super Reverb. Ik had het trouwens over podium volume, daar zijn buizenbakken voor gemaakt :smile:

freddynl
16 december 2002, 23:14
Ik denk dat we het over twee verschillende versterkers hebben!
Het model wat ik heb is de Concert II.
Dit is zeker geen goedkope super reverb. (vermoedelijk denk je aan de concert van de zestiger jaren wat een volledig andere versterker is.)

De concert II is feitenlijk een Tony Rivera versterker en heeft 60 watt rms.
(Het ontwerp is van hem en hij was destijds hoofd engineer bij Fender)
Voor mij is overigens 60 watt fender hard zat op het podium trouwens. :smile:

sash
17 december 2002, 16:48
Dan hebben we het idd over 2 totaal verschillende versterkers :smile:

jpb
17 december 2002, 17:03
Op 2002-12-17 16:48, schreef sash:
Dan hebben we het idd over 2 totaal verschillende versterkers &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


Inderdaad, maar als ik mocht kiezen tussen die twee zou het zonder meer een brown-/blackface 60's Concert zijn voor jazz/blues. Maar ieder het zijne......