PDA

View Full Version : the silver machine automagic wah



brunodb
10 september 2006, 15:17
http://www.silvermachine.de/en/silvmac.htm

via www.guitar24.de kan je die bestellen.

heeft iemand daar ervaring mee? ik vind hem er ongelooflijk cool uitzien en hij heeft veel instelmogelijkheden

fullorder
10 september 2006, 16:22
Er zijn al meerdere topics over Silvermachine geweest, misschien kun je via de zoekfunctie wat vinden. Succes!

dml
10 september 2006, 18:09
Ik heb op het collega-gitaarforum gitaar.net een review geplaatst. Iemand anders heeft hier al eens de link geplaatst. Bij deze de hele review:

Zo, ik heb een nieuwe wah. Tijdje geleden heb ik mijn Teese RMC3 verkocht want het werd tijd voor iets anders en ik miste de mogelijkheid om even snel een ander wahbereik in te stellen. Dit kan overigens wel op de RMC2 maar die klinkt wat duffer dan de 3. Dus hopla, in de verkoop. Via via werd ik gewezen op het bestaan van een "revolutionaire" wah, van Duitschen makelij. Revolutionair? Dat heb ik vaker gehoord. Duits? Dat moet "grundlichkeit" opleveren. En niets is minder waar. De betreffende wah komt van het Duitse Musician Sound Design, afgekort tot MSD, en het type is Silvermachine Mk II.

CONSTRUCTIE
Op het eerste gezicht ziet hij eruit als een Morley, specifiek zelfs een beetje op het Tremonti-model, vanwege de traanplaat bovenzijde. Het hele pedaal is uitgevoerd in 1,5 mm RVS. De fabrikant schijnt levenslange garantie op (door)roesten te geven. Zoals gezegd is de bovenzijde, waar je je voet op zet, voorzien van aluminium traanplaat. Wat daarbij opvalt is de ronde, chromen "stip" onder de hak. Deze stip is het gepatenteerde "Automagic" systeem: zodra je je voet op het pedaal zet schakelt deze razendsnel en geluidloos in!!
Naast het pedaal vindt je aan de rechterzijde van boven naar beneden een helder blauwe (I'm happy!!) led, daaronder een 3-standen draaiknop voorzien van een chickenheadknop met de titel "Earth", daaronder een 4-standen draaiknop, ook voorzien van een chickenheadknop met de titel "Quake", daaronder een miniswitch met de tekst "Classic/ Modern" en daaronder als laatste een grote footswitch om de wah manueel aan te zetten, zodat je niet verplicht bent je voet op het pedaal te houden, denk daarbij aan het nasale geluid van Money for nothing van the Dire Straits.
Aan de rechter zijkant zit zowel een input als een output, aan de linker zijkant wederom een output en een adapterinput (9-18V gelijkstroom, Boss adapter voldoet). Aan beide zijden een output, geweldig, ze zijn geschakeld dus het maakt niet uit welke output je neemt. Bij mijn ex-Crybaby from Hell moest je intern iets omzetten om van de andere output gebruik te kunnen maken. Bij de Silvermachine is het dus een stuk makkelijker gemaakt. Op de onderzijde bevindt zich een batterijklepje.
Door het gebruik van RVS is het een behoorlijk zwaar pedaal geworden, namelijk 1,7 kilogram. Daardoor blijft hij wel op zijn plaats liggen.

WERKING
Het pedaal werkt NIET optisch (Morley) en ook niet met een potmeter (Dunlop). Nee, het pedaal werkt met een fader, zoals je die vindt bij mengtafels. Intern is de fader aan de bovenzijde verbonden met een veer, aan de onderzijde met een nylon draad die verbonden is met de onderzijde van het pedaal. Dus "toe down" trek jij aan de fader, "heel down" trekt de veer de fader terug.
De "Earth"-schakelaar geeft je de keuze uit drie wah-gebieden. Positie 1 geeft je het grootste bereik, van 207 Hz tot 3,57 kHz.
Positie 2 geeft je een mid-laag tot hoog bereik, van 360 Hz tot 3,57 kHz.
Positie 3 geeft je een mid-laag bereik tot mid-hoog bereik, van 256 Hz tot 1,75 kHz.
De "Quake"-schakelaar is verantwoordelijk voor de bandbreedte van de wah, ook wel de Q-factor genoemd. Hoe hoger het getal, hoe smaller de bandbreedte wordt. Dus standje 1 geeft je een standaard wah-sound, bij standje 4 worden het al snel geluiden als I, U, OE en A.
Met de "Classic/ Modern"-schakelaar kies je tussen, je raadt het al, "Classic" en "Modern". Bij Classic werkt de wah zoals elke andere conventionele wah, het ingangssignaal wordt totaal bewerkt door de wah. Bij Modern wordt het wah signaal gemixt met het droge ingangssignaal. Met een interne potmeter kun je de mixverhouding zelf instellen.

GELUID
Voor wie het graag wil weten, de Silvermachine is niet True Bypass. Of je dat kan horen? Nee. Echt niet.
Wat als eerste opvalt bij intrappen van de wah is de stilte, totaal geen ruis. Zelfs de RMC had daar last van. Het inschakelen gaat inderdaad niet gepaard met een klik of plop, 100% geruisloos en zonder enige vertraging.
Met de Earth op standje 3 en Quake op standje 1 is het geluid vergelijkbaar met dat van een Crybaby. Earth op 1 en Quake op 2 of 3 geeft voor mij het mooiste resultaat, een duidelijke wah die van grommend laag tot helder, bijna prikkend hoog gaat. Voor cleane funky partijtjes is Earth op 3 een aanrader.
De Modern-stand is voor sommigen misschien een leuke optie, ik kan de toepassing in ieder geval niet snel vinden. Overall is de klank erg muzikaal, zoals een goede wah hoort te klinken.

CONCLUSIE
Ik was ooit onder de indruk van de RMC3 en heb nogal wat wah's versleten. Begonnen met een standaard Crybaby, daarna een DOD FX17, daarna een Crybaby 535, daarna een Crybaby 95Q, daarna een Crybaby from Hell en als laatste een Teese RMC3. Maar ik ben nog meer onder de indruk van de Silvermachine, hoe kan het ook anders.
Wat de tijd zal moeten uitwijzen zijn de kwaliteit van het nylon draadje en de storingsgevoeligheid van de fader. Ik moet er niet aan denken dat tijdens het optreden het draadje knapt maar zoals deze is bevestigd zie ik dat niet snel gebeuren. Qua constructie is 'ie in ieder geval gebouwd als een tank en zal menig glas bier en enig ander misbruik absoluut overleven.
De prijs? Niet misselijk, hij mag zich in het illustere rijtje van duurdere merken als Fulltone, Budda en Teese scharen, namelijk € 277,-. Maar daar krijg je dan ook wel wat voor. En hier is hij te krijgen: http://www.gtrgear.com/MusicianSoundDesign/Silvermachine/Silvermachine-NL.htm

conyo
10 maart 2007, 13:53
''Wat de tijd zal moeten uitwijzen zijn de kwaliteit van het nylon draadje en de storingsgevoeligheid van de fader''

En, hoe is het na een half jaar gesteld met deze 2 aspecten ? Ik ben een beetje huiverig voor het hele idee van een fader op de vloer...maar das misschien niet terecht...