PDA

View Full Version : Fender Vibroverb Amp



Dweezman
9 september 2006, 19:31
Vandaag een fijne Vibroverb gescoord, fijne amp! Helaas verkeert het doek in erbarmelijke staat.

Ik heb 'n paar vraagjes:
-iemand meer ervaringen met deze amp?
-is er nieuw (bruin-achtig) speakerdoek te krijgen?
-de kabel van de footswitch verdwijnt in de reverbtank, geen footswitch dus?
-is het normaal dat 'ie heerlijk klinkt? ;-)


thanks!

chocorookie
9 september 2006, 20:35
Eerst zien dan geloven,

Zoals jij 'm beschrijft gaat het om 1 v/d eerste reverb amps van Fender......................
Zo ja, de verkoper is gek of jij hebt er ontzettend veel geld voor betaald.

Zo da's de jaloezie, nu de foto's............... :) :) :)

Choc

Tristan
9 september 2006, 20:42
Het is volgens mij een Vibrolux Reverb amp, of het is een Vibrosonic Reverb of zoiets...

Tristan
9 september 2006, 20:45
Nee, nu weet ik het zeker, want Dweezman zoekt bruinachtig speakerdoek, de naam van de amp begint waarschijnlijk met Vibro en het is een Fender amp...

Het is volgens mij een Vibro King!!!

caliban
9 september 2006, 23:52
Ik snap echt niks van die opeenvolging bij de fenderamps.
Niet volledig ontopic maar kan iemand mij dat wat uitleggen. Waar situeren bassmans en twin reverbs zich bijvoorbeeld.
Alvast bedankt

Chris Winsemius
10 september 2006, 00:27
Ik snap echt niks van die opeenvolging bij de fenderamps.
Niet volledig ontopic maar kan iemand mij dat wat uitleggen. Waar situeren bassmans en twin reverbs zich bijvoorbeeld.
Alvast bedankt

Lang verhaal; google even op "Fender field guide"...
Bassman: in diverse uitvoeringen v/a '52.
TwinReverb: vanaf '63, blackfaces (tot +/- '67) zijn de meeste gewilde maar vroege jaren 70 TRs zijn zeker zeer ok.

Dweezman
10 september 2006, 00:28
Nou, 't is sowieso een reïssue, al weet ik dat ook niet helemaal zeker...

foto's coming up.

Chris Winsemius
10 september 2006, 00:38
Nou, 't is sowieso een reïssue, al weet ik dat ook niet helemaal zeker...

foto's coming up.

Is ie bruin met twee 10" speakers en geen GZ34/5AR4 gelijkrichtbuis: indien ja: reïssue '63 VibroVerb.

Speakerdoek is te verkrijgen: pm me even.

Tristan
10 september 2006, 01:04
Is ie bruin met twee 10" speakers en geen GZ34/5AR4 gelijkrichtbuis: indien ja: reïssue '63 VibroVerb.

Speakerdoek is te verkrijgen: pm me even.

Oh ja, die heb je ook nog...
Dat zal hem dan waarschijnlijk wel zijn...
Weet iemand wat het verschil dan is qua sound met die Vibrolux Reverb reissue van Fender? (volgens mij zijn die Vibroverb reissues een stuk beter, want ik heb weleens iemand met zo'n amp horen spelen en die had een heel lekkere sound)...

hubert
10 september 2006, 01:22
stond op marktplaats voor maar 475 toch? is het die? ik vind ze geweldig klinken....

Chris Winsemius
10 september 2006, 11:20
Oh ja, die heb je ook nog...
Dat zal hem dan waarschijnlijk wel zijn...
Weet iemand wat het verschil dan is qua sound met die Vibrolux Reverb reissue van Fender? (volgens mij zijn die Vibroverb reissues een stuk beter, want ik heb weleens iemand met zo'n amp horen spelen en die had een heel lekkere sound)...

Custom Vibrolux Reverb (meestal in zwarte of witte tolex):
reverb op beide kanalen, (ietsje) meer gain en helderheid dan de '63 Vibroverb reïssues.

Mr.Jay
10 september 2006, 13:03
Custom Vibrolux Reverb (meestal in zwarte of witte tolex):
reverb op beide kanalen, (ietsje) meer gain en helderheid dan de '63 Vibroverb reïssues.

klopt helemaal ! komt door? > de CVR heeft géén NFB. DAT is dan ook het enige verschil ( buiten de speakers > ceram. Oxfords bij de R.I.VV vs. alnico EMi-blue of JensenP10R in de CVR ), en reverb op beide knl. dus.
Verder zijn ze identiek > sterker nog : het is hetzelfde onderdelenboard met alles er op en eraan, in de CVR staat ook gewoon VV op het board.
De kast heeft ander kleurtje gekregen that's it.
De VV R.I. klinkt lekker volgas.......maar dat kan ie niet lang hebben is mijn ervaring. De zaak rammelt uit elkaar, tja....het is geen "echte" (lees: goed gebouwde) Fender natuurlijk.

Jay

Dweezman
10 september 2006, 14:38
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/vv.jpg
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/vv1.jpg
http://members.home.nl/d.a.kuipers/pics/my%20gear/t_dlxvv2.jpg

Negative K3 fan
10 september 2006, 15:21
mooie tele!!!

Tristan
10 september 2006, 16:13
klopt helemaal ! komt door? > de CVR heeft géén NFB. DAT is dan ook het enige verschil ( buiten de speakers > ceram. Oxfords bij de R.I.VV vs. alnico EMi-blue of JensenP10R in de CVR ), en reverb op beide knl. dus.
Verder zijn ze identiek > sterker nog : het is hetzelfde onderdelenboard met alles er op en eraan, in de CVR staat ook gewoon VV op het board.
De kast heeft ander kleurtje gekregen that's it.
De VV R.I. klinkt lekker volgas.......maar dat kan ie niet lang hebben is mijn ervaring. De zaak rammelt uit elkaar, tja....het is geen "echte" (lees: goed gebouwde) Fender natuurlijk.

Jay

Hmm, dat is maf...
Ik heb pas geleden nog op een Custom Vibrolux Reverb Reissue, zo'n zwarte gespeeld en die vond ik echt mega ruk...
Nog nooit zo'n slappe crunch gehoord en het laag stierf meer af naarmate je de amp meer opengooide...
Clean was het wel aardig, maar echt niet wat je van een goede Fender amp verwacht...
Misschien ligt het wel aan de nieuwe Jensens, dat zijn echt de slechtste speakers die ik ooit gehoord heb, daar zit ook totaal geen laag in en heel sisserig hoog...
Ik heb dus weleens iemand op zo'n Vibroverb reissue horen spelen en die had een lekker geluid...

Tristan
10 september 2006, 16:16
@Dweezman: Je gaat ons toch niet vertellen dat jouw amp een reissue is?
Dan is ze wel echt schandelijk mishandeld door de vorige eigenaar...

Als het die amp is die Nico bedoeld dan heb je er wel een goede koop aan man, vet hoor!

Mr.Jay
10 september 2006, 17:57
Hmm, dat is maf...
Ik heb pas geleden nog op een Custom Vibrolux Reverb Reissue, zo'n zwarte gespeeld en die vond ik echt mega ruk...
Nog nooit zo'n slappe crunch gehoord en het laag stierf meer af naarmate je de amp meer opengooide...
Clean was het wel aardig, maar echt niet wat je van een goede Fender amp verwacht...
Misschien ligt het wel aan de nieuwe Jensens, dat zijn echt de slechtste speakers die ik ooit gehoord heb, daar zit ook totaal geen laag in en heel sisserig hoog...
Ik heb dus weleens iemand op zo'n Vibroverb reissue horen spelen en die had een lekker geluid...

Speakers doen zékers veel. De meesten vinden echter de GoldOxfords in die VV R.I.'s ruk.
Verder zegt 't mij helemaal niks op welke amp ik iemand zie spelen. Je weet nl. nooit wat er IN zit. Heb lang geleden Ted Oberg zien spelen op 2 van deze amps, althans dat dacht ik, maar van binnen had het niks met Fender meer te maken vertelde hij.

JaY

Dweezman
10 september 2006, 18:05
nico, wat is AB763?

Dweezman
10 september 2006, 18:24
Dus mijn Vibroverb is (deels) geblackfaced?

Chris Winsemius
10 september 2006, 19:04
Heb lang geleden Ted Oberg zien spelen op 2 van deze amps, althans dat dacht ik, maar van binnen had het niks met Fender meer te maken vertelde hij.

JaY

Heb er zo 1tje bij Michel van Es in Gouda gezien, stock looks solidstate inside :)

Tristan
10 september 2006, 20:42
Speakers doen zékers veel. De meesten vinden echter de GoldOxfords in die VV R.I.'s ruk.
Verder zegt 't mij helemaal niks op welke amp ik iemand zie spelen. Je weet nl. nooit wat er IN zit. Heb lang geleden Ted Oberg zien spelen op 2 van deze amps, althans dat dacht ik, maar van binnen had het niks met Fender meer te maken vertelde hij.

JaY

Fender heeft eigenlijk bijna nooit zo'n gelukkige keus wat betreft speakers...
De meeste van die Eminence dingen zijn ruk i.m.o en die nieuwe Jensens al helemaal...
Je hebt gelijk hoor, je weet natuurlijk nooit wat er in de amp zit, het kan ook heel iets anders zijn...
Tsja, het is jammer dat Fender tegenwoordig niet echt lekkere amps meer maakt, ik weet niet hoe het met die nieuwe Customshop reissues is, die heb ik nog niet geprobeerd, maar die Customshop Vibro Kings enzo vind ik nou ook niet echt bijzondere amps...

Tristan
10 september 2006, 20:45
AB763 is de basis schakeling die in veel BF fenders zit. Schema uit juli 1963.

Die zie ik heel vaak genoemd bij www.ampwares.com/ffg, maar betekent dat dan dat alle amps waarbij dat schema/modelnummer vermeld staat in principe dezelfde amps zijn, of in ieder geval dezelfde preamp hebben en hooguit verschillen in eindtrap, speakers, trafo's e.d?

@Dweezman: Je hebt wel een lekker visje aan de haak als het inderdaad een geblackfacete Vibroverb reissue is...

Tristan
10 september 2006, 21:44
Wow, dat is wel interessant, want er zijn heel veel verschillende Fender Blackface amps met nummer AB763...
Bandmaster
Concert? (ik zie alleen AA763, maakt dat nog een verschil met het AB763 schema?)
Deluxe
Princeton
Pro? (weer alleen AA763)
Showman? (weer alleen AA763)
Super Reverb
Tremolux? (weer alleen AA763)
Twin Reverb
Vibrolux? (weer alleen AA763)
Vibroverb

Het gekke is dat bij veel amps het schema nummer dan weer veranderd als de amp met Reverb is uitgevoerd, dat zegt de Fender Field Guide in ieder geval...
Het zijn allemaal wel heel anders klinkende amps geloof ik, ook al is het schema dan grotendeels hetzelfde...

Mr.Jay
10 september 2006, 22:12
ik weet niet hoe het met die nieuwe Customshop reissues is, die heb ik nog niet geprobeerd, maar die Customshop Vibro Kings enzo vind ik nou ook niet echt bijzondere amps...

Ze mogen dan handgebouwd en PTP zijn, maar de gebruikte parts zijn hetzelfde dan in de "gewone" R.I. Bassman e.d.

JaY

Mr.Jay
10 september 2006, 22:23
Het gekke is dat bij veel amps het schema nummer dan weer veranderd als de amp met Reverb is uitgevoerd, dat zegt de Fender Field Guide in ieder geval...Het zijn allemaal wel heel anders klinkende amps geloof ik, ook al is het schema dan grotendeels hetzelfde...

AA / AB verschil zijn kleine details. Verschil in sound bij de div. types komt door de verschillende spanningen, uitgangstrafo's , cabinetsize en speakerconfig.
Zo is een Tremolux gewoon een vibrolux, alleen is de eerste een top.
Een Bandmaster is een Pro, alleen is de eerste een Top.

JaY

Mr.Jay
10 september 2006, 22:25
yep LCMP!! Low cost mass production. En hoe je het wend of keert. Ze zullen altijd anders klinken als de componenten van toen:
- Die zijn inmiddels 40 jaar in gebruik (wat dacht je van het "healing"effect na 40 jr)
- De productie was toen anders evenals de materialen.

Daar mail ik je in 2046 nog over terug..........

JaY

Chris Winsemius
10 september 2006, 22:36
Bij sommige aA763s is de mid-cap anders (bijvoorbeeld: 33n bij VibroVerbs en Deluxe[Reverb]s ipv 47n en 33n ipv 22n bij SuperReverbs)... andere mid-dip dus. Hoe groter die cap hoe meer mid-dip en op 'n iets ander freq.-gebied.

De direct/reverb-mix-weerstand voor het directe signaal is 4M7 ipv. 3M3 bij de reverb-modellen v/a de DeluxeReverb... cleaner dus.

De "tail-weerstand" in de PI is 27k ipv 22k, iets "cleaner laag" bij oversturing.

Dit zijn de voornaamste verschillen tussen vele aA en aB versies, er zijn nog 'n aantal verschillen maar bovenstaande zijn de voornaamste qua sound/feel.

@Tristan:
Sommige schema's zijn (nog steeds) niet online of in boeken vermeld. Vanaf de DeluxeReverb is de basis van elke Fender (met reverb) gelijk, soms andere motoren en wel of geen stuurbekrachtiging, etc. :D

Na de blackface Concert, Tremolux en de Deluxe, Pro en Vibrolux ZONDER reverb zijn die versies nooit als silverface op de markt gekomen

Tristan
10 september 2006, 22:38
Dit is een reactie op wat er gezegd werd over de nieuwe Fender Customshop amps
Oh okee, ik heb ze nog niet gehoord...
Ik dacht dat Fender bij die nieuwe Customshop reissues zoals de '57 Twin Amp en de '64 Vibroverb Custom wel onderdelen hadden gebruikt die te vergelijken zijn met de onderdelen zoals ze in de oude amps zaten...
De PT en OT zal wel beter zijn dan bij de gewone reissues toch?

Die Vibro King is natuurlijk gewoon een nieuwe amp met een heel ander schema, die vond ik in ieder geval totaal niet bijzonder van klank...

Die nieuwe Marshall 2061x en 1974x vind ik bijvoorbeeld wel erg lekker klinken, maar daarvan beweert Marshall dus ook dat ze onderdelen hebben gebruikt die wat betreft specs te vergelijken zijn met de onderdelen in de oude Marshalls van die types...

Chris Winsemius
10 september 2006, 22:48
@Tristan

Bij de '57 Tweed Twin gebruiken ze MercuryMagnetics trafo's en spoel en Weber speakers. Onderdelen zoals caps, elko's en weerstanden zien er nog wel 'n beetje "cheapo" uit.

Tristan
10 september 2006, 23:04
Ah, zoiets dacht ik al, dat kan je moeilijk kut noemen, of niet?
Misschien wel leuk om er eens een keer eentje te proberen...
Het zijn wel schandalig dure amps voor wat je ervoor krijgt, die '57 Twin kan je op zijn goedkoopst voor zo'n 2200 a 2300 euro krijgen en die '64 Vibroverb kost zelfs boven de 3000 euro!!!
(bij de Feedback staat de '64 Vibroverb Custom voor 2200 of 2300 euro op de site, maar volgens mij is dat een typefoutje)

Chris Winsemius
10 september 2006, 23:26
Ah, zoiets dacht ik al, dat kan je moeilijk kut noemen, of niet?
Misschien wel leuk om er eens een keer eentje te proberen...
Het zijn wel schandalig dure amps voor wat je ervoor krijgt, die '57 Twin kan je op zijn goedkoopst voor zo'n 2200 a 2300 euro krijgen en die '64 Vibroverb kost zelfs boven de 3000 euro!!!
(bij de Feedback staat de '64 Vibroverb Custom voor 2200 of 2300 euro op de site, maar volgens mij is dat een typefoutje)

Joey Handsome op dit forum (als ik het goed heb) heeft 'n '57 Twin reïssue en is er zeer happy mee.
Die Custom '64 VibroVerb heb ik zelf nog niet meegemaakt...

MAAR(!!!)

Die prijzen zijn "niet echt laag" maar echt iets anders (veel goedkoper) op "prof. nivo" met puike onderdelen en aandacht is in de westerse wereld zeer moeilijk.
Heel simpel: 'n puike amp met kwaliteits-trafo's, goede onderdelen, goed ontwerp en zorg/goede soldeertechniek kost gewoon meer dan 'n ok-je Strat/Tele-clone bijvoorbeeld. Aantal werkuren is minimaal gelijk, meer of beduidend meer en de kosten van onderdelen zijn absoluut meer dan "wat planken houten, PUs en hardware" (No offense richting gitaarbouwers!!!).

(Beetje off-topic dus :) )

caliban
11 september 2006, 00:36
Lang verhaal; google even op "Fender field guide"...
Bassman: in diverse uitvoeringen v/a '52.
TwinReverb: vanaf '63, blackfaces (tot +/- '67) zijn de meeste gewilde maar vroege jaren 70 TRs zijn zeker zeer ok.
Veel dank
(10 karakters opvullen met zware onzin)

Tristan
11 september 2006, 01:20
Joey Handsome op dit forum (als ik het goed heb) heeft 'n '57 Twin reïssue en is er zeer happy mee.
Die '64 VibroVerb heb ik zelf nog niet meegemaakt...

MAAR(!!!)

Die prijzen zijn "niet echt laag" maar echt iets anders (veel goedkoper) op "prof. nivo" met puike onderdelen en aandacht is in de westerse wereld zeer moeilijk.
Heel simpel: 'n puike amp met kwaliteits-trafo's, goede onderdelen, goed ontwerp en zorg/goede soldeertechniek kost gewoon meer dan 'n ok-je Strat/Tele-clone bijvoorbeeld. Aantal werkuren is minimaal gelijk, meer of beduidend meer en de kosten van onderdelen zijn absoluut meer dan "wat planken houten, PUs en hardware" (No offense richting gitaarbouwers!!!).

Ik begrijp het verhaal, maar ik bedoelde de prijs van die Fender Customshop reissues in vergelijk met de prijs van bijvoorbeeld Matchless of Bad Cat amps...
De prijzen voor de amps zijn gelijk, de Fender Custom Shop amps zijn in sommige gevallen zelfs duurder, maar de Matchless en Bad Cat amps zitten volgens mij wel vol met dure onderdelen...
Kijk, een fabriek als Fender kan natuurlijk op veel grotere schaal, dus veel goedkoper produceren als een kleine zelfstandige ampbouwer dat kan, zeker als de ampbouwer in kwestie zijn amps nog niet gestandaardiseerd heeft en geen bepaalde modellenlijn voert die min of meer in serie geproduceerd kunnen worden...
Het is gewoon niet echt realistisch om dan ook de tijd volledig terug te willen zien in de prijs die er voor de amp betaald wordt, realistisch is het om een zekere winst te pakken t.o.v. de kostprijs om een gedeelte van de tijd die men erin stopt terugbetaald te krijgen...
Dit geld kan men dan weer investeren om wel een gestandaardiseerde lijn op poten te zetten en het meeste geld wordt voor die tijd waarschijnlijk verdient met reparatie en restauratie klussen e.d.
Eigenlijk valt de hoeveelheid tijd pas terug te verdienen als er een min of meer serie produceerbare gestandaardiseerde amp lijn is, dat is inderdaad een gevolg van de Westerse maatschappij zoals jij al aangeeft...
Arbeidskracht in het Westen is gewoon te duur geworden, omdat de kosten om in onze dagelijkse behoeften te voorzien erg hoog zijn...
Er zijn wel gitaarbouwers, ook in Nederland die voor een deel kunnen bestaan van in opdracht gebouwde gitaren, maar van versterkerbouwers in Nederland die alleen losse modellen bouwen en daarvan voor een deel kunnen bestaan heb ik niet echt gehoord, waarschijnlijk komt dat inderdaad door de door jou genoemde punten Chris...
Een goede amp bouwen en ontwikkelen kost gewoon meer tijd dan een goede gitaar bouwen en de onderdelen voor een amp zijn ook duurder...
De meeste gitaren die worden gebouwd zijn ook clones van Fender of Gibson modellen, dus je hoeft als gitaarbouwer ook niet per se verschillende prototypes te ontwikkelen voordat je je nieuwe gitaar op de markt brengt, maar er zijn natuurlijk ook ampbouwers die clones of versterkers die erg op oude lijken bouwen en die omzeilen dan ook deze stap...

Het werkt eigenlijk hetzelfde bij muzikanten en bands...
De meeste muzikanten spelen ook in coverbands of in dienst van een bekende artiest, of ze geven les om geld te verdienen en spelen daarnaast voor een appel en een ei in een band met hun eigen muziek hoe kut dat ook is, en ja het is echt kut...
Pas als zo'n eigen band gaat lopen kan men andere dingen laten lopen, als men er tenminste van uit wil gaan dat men met muziekmaken zijn geld wil verdienen...
Tsja, geld, kwaliteit, kwantiteit en je eigen dingen doen...
Het blijft een lastige combinatie van kwesties voor iedere artiest en elektro/toonkunstenaar...
Er is altijd dat omslagpunt dat alles zo groot wordt dat men steeds meer moet verdienen om dezelfde hoeveelheid winst te maken en dat zijn ook de momenten waarop de kwaliteit klappen krijgt...
Men begint hopelijk altijd met het doel de hoogst mogelijke kwaliteit te leveren, maar er zijn veel mensen die uiteindelijk in de val van het geld trappen, getuige ook Fender...

Dit is overigens geenszins een sneer richting de kleinere zelfstandige ampbouwers, maar juist richting de grotere jongens, want zij zijn meestal degenen die de kwaliteit niet hoog kunnen houden, omdat ze zoveel mensen moeten betalen om op dezelfde schaal winstgevend te kunnen zijn, zodat ze wel moeten gaan bezuinigen op de kwaliteit en dat terwijl ze al veel goedkoper kunnen produceren dan de kleine ampbouwer...
Daarom zou ik dan ook altijd voor een gestroomlijnd systeem met zo min mogelijk tussenpersonen gaan...
Maximale capaciteit en kwaliteit met minimale bezetting en iedere groei in bezetting moet ook een stijging of in ieder geval een gelijk niveau wat betreft kwaliteit bieden...

EDIT: Sorry hoor jongens voor dit off-topic geleuter van mijn kant...
Het is een beetje laat, ik ga maar gauw slapen... :D

chocorookie
11 september 2006, 01:26
Is Fender in een 2e CBS periode beland?>>>>>? of er nooit meer d;r uit gekomen.

Tristan
11 september 2006, 01:39
Nooit meer uitgekomen wat betreft de amps lijkt me...

Solidkick
11 september 2006, 10:06
Komt toch uit Friesland deze amp?
Stond vrijdag nog op Marktplaats?

In de add vermelde de koper dat het een RI is die er na 2 toertjes aldus uitzag.....

Dweezman
11 september 2006, 11:07
Dat is 'm idd. Maar de behuizing ziet er zo oud uit, dat het geen reissue kan zijn, waarschijnlijk is deze van een oude Vibroverb. (Zelfs de tiltbacklegs zijn roestig) Daarnaast is de reïssueversterker inwendig dusdanig verbouwd, dat ik denk dat er een reissue gebruikt is om een een originele vv weer werkend te krijgen. M.a.w. een reissue en een originele zijn weer tot één amp gemaakt.

Van techniek weet ik niet veel, maar mijn oren zijn goed: hij klinkt echt ontzettend goed, daarom heb ik hem ook gekocht, ondanks wat vraagtekens over het verleden van deze amp.

chocorookie
11 september 2006, 11:23
Nico weet denk ik meer van deze amp,
hij heeft 'm onder handen gehad.

Check de trafo nummers, en stel deze vraag aan Jay of Al. Dan hebben we snel een antwoord.

= ie oud, dan eens kijken of je hem weer terug kunt brengen naar orgineel.

Maarja, dan wordt het bedelen om astrons en andere zut........
Iedergeval ding is dan meer waard dan dat je er voor betaald hebt.

Maaaar.........tis nog een twijfelgeval, en vele restaurateurs zullen 3x nadenken of hij/zij deze amp zouden proberen naar org. te krijgen wanneer in bezit.
Je betaald de hoofdprijs terwijl je een hoofdprijs in handen hebt.
Net als de postcodeloterij, je wint een grote prijs, maar moet eerst een lening aanvragen om af te rekenen met de kansspelbelasting.
Daarna heb je wat.


BTW, tis grappig dat "bijna"iedereen deze amp wel eens in handen heeft gehad, het wereldje is klein, en men weet bijna zeker waar amp X gebleven is.
Roulatie theorie uit het mooie Nieuwerbrug maar wel grappig:)

Mr.Jay
11 september 2006, 11:30
Bij sommige aA763s is de mid-cap anders (bijvoorbeeld: 33n bij VibroVerbs en Deluxe[Reverb]s ipv 47n en 33n ipv 22n bij SuperReverbs)... andere mid-dip dus. Hoe groter die cap hoe meer mid-dip en op 'n iets ander freq.-gebied.
De direct/reverb-mix-weerstand voor het directe signaal is 4M7 ipv. 3M3 bij de reverb-modellen v/a de DeluxeReverb... cleaner dus.


klopt, dit zijn ze zo'n beetje, echter in de praktijk kom je nog al es div. waarden tegen zoals óók es een 47n in een SR. Zal 22n bakje leeg zijn geweest of ernaast gestaan hebben.

JaY

Mr.Jay
11 september 2006, 11:33
Ah, zoiets dacht ik al, dat kan je moeilijk kut noemen, of niet?

de parts die Chris noemt zijn echt cheap en maken véél aan toon uit helaas.


Misschien wel leuk om er eens een keer eentje te proberen...
Het zijn wel schandalig dure amps voor wat je ervoor krijgt, die '57 Twin kan je op zijn goedkoopst voor zo'n 2200 a 2300 euro krijgen en die '64 Vibroverb kost zelfs boven de 3000 euro!!!


het blijven wél handgebouwde amps, tel de uren es.

JaY

Mr.Jay
11 september 2006, 11:39
Dat is 'm idd. Maar de behuizing ziet er zo oud uit, dat het geen reissue kan zijn, waarschijnlijk is deze van een oude Vibroverb. (Zelfs de tiltbacklegs zijn roestig) Daarnaast is de reïssueversterker inwendig dusdanig verbouwd, dat ik denk dat er een reissue gebruikt is om een een originele vv weer werkend te krijgen. M.a.w. een reissue en een originele zijn weer tot één amp gemaakt.
Van techniek weet ik niet veel, maar mijn oren zijn goed: hij klinkt echt ontzettend goed, daarom heb ik hem ook gekocht, ondanks wat vraagtekens over het verleden van deze amp.

Ik durf zo goed als te wedden dat het een R.I. is, een origin. '63bruine VV2x10 zul jij in EU bijna niet tegenkomen, er zijn er zéér weinig van gemaakt (nog geen 8 maanden geloof ik). Plaats een pic van het chassis en binnenkant CAB en ik weet genoeg. Als Nico em binnnen heeft gehad weet die het ook wel.

JaY

Tristan
11 september 2006, 11:42
de parts die Chris noemt zijn echt cheap en maken véél aan toon uit helaas.



het blijven wél handgebouwde amps, tel de uren es.

JaY

Die Matchless en Bad Cat amps bijvoorbeeld zijn ook hangebouwde amps en die zitten niet vol met goedkope onderdelen, dat was wat ik bedoelde...

Solidkick
11 september 2006, 11:59
Van techniek weet ik niet veel, maar mijn oren zijn goed: hij klinkt echt ontzettend goed

Das wat telt.

matto
11 september 2006, 14:12
Nou, 't is sowieso een reïssue, al weet ik dat ook niet helemaal zeker...

foto's coming up.
Ja heb ik gezien was te koop ergens in Friesland is een reissue vibroverb met 2x 10 voor een prachtige prijs, gefeliciteerd!!

Dweezman
11 september 2006, 14:47
Meestal is wat lekker is ver weg, nu woonde ik nog op geen 10 km afstand ;-)


Ik zal proberen foto's van de binnenkant te posten. Maar moet nu werken, helaas.

Jeanken
11 september 2006, 18:07
Ik durf zo goed als te wedden dat het een R.I. is, een origin. '63bruine VV2x10 zul jij in EU bijna niet tegenkomen, er zijn er zéér weinig van gemaakt (nog geen 8 maanden geloof ik). Plaats een pic van het chassis en binnenkant CAB en ik weet genoeg. Als Nico em binnnen heeft gehad weet die het ook wel.

JaY
Kheb er bij mijn oom eentje in de kelder gehad van toen hij jong was, hij heeft hem aan een kennis meegegeven om ens te checken of hij hem weer aan de praat kon krijgen en nooit meer teruggezien..

Chris Winsemius
11 september 2006, 20:22
@Jeanken:
v/e klant hier begreep dat ie 'n x op 'n originele had gespeeld ergens in NO NL....

@Tristan/MrJay
Imho(!!!):
Het circuit, spanningen en trafo's zijn de basis. Weerstanden en Ctjes komen daarna. Hoe beter de OT hoe beter verschillen tussen koppel-Ctjes/etc. hoorbaar zijn.

Tristan
11 september 2006, 20:36
Hee Chris!

Wat jij stelt lijkt mij inderdaad ook...
Een goed ontwerp uitgevoerd met goedkope onderdelen is altijd nog beter dan een slecht ontwerp uitgevoerd met de duurste onderdelen, betere onderdelen kunnen waarschijnlijk alleen maar meer halen uit een goed ontwerp...
Het lijkt me ook dat de waarde van de weerstandjes er meer toe doet dan de kwaliteit van de weerstandjes...
Het schema, de trafo, speaker(s) en de behuizing/kast lijken mij ook de basis van de amp, de rest is finetuning...

Tristan
11 september 2006, 20:57
En waar baseer jij dat dan op?

Niet echt op iets specifieks, maar volgens mij bouwde ene Leo Fender indertijd ook amps met niet al te dure, verkrijgbare onderdelen en die amps hebben toch een behoorlijke naam gekregen tegenwoordig... :)
Dat geeft al wel aan dat een goede ampbouwer met goede oren ook van goedkope onderdelen een goede amp kan bouwen...
De goedkope onderdelen van nu zijn natuurlijk niet te vergelijken met de goedkope onderdelen van toen, maar toch geloof ik dat een goede ampbouwer met goede oren met de onderdelen van nu een lekker klinkende amp kan bouwen, betere onderdelen verbeteren dan misschien weer wat er al aanwezig is in de amp...
Het is volgens mij voornamelijk een kwestie van tweaken en goede oren hebben...

Shifty
11 september 2006, 22:09
Dweezman! WTF! :) Jij bent lekker bezig!

Vette amp, die zag ik ook wel zitten! Beter dan een Twin? Blues? ;)

Héél tof... ben benieuwd :)

Tristan
11 september 2006, 22:39
Tegenwoordig is het het "vintage" begrip die volgens mij de prijs bepaalt. Ik denk dat toen het een combinatie was van hype (een van de eerste) en marketing. En het is maar net waar je van houdt. De meeste eerste schakelingen zijn gewoon de door RCA meegegeven schema's. Ooit ontworpen waarschijnlijk door een man/vrouw in een "witte jas".


erg subjectief. Misschien kon hij wel matig horen.

Denk dat de technische specs van de matige tegenwoordige kwaliteit vele malen beter is dan de betere kwaliteit van toen.


Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik vind dat Leo een verdomd slimme vent was met een goede handelsgeest. Brood zag in de bouw van versterkers en een succesformule had. Niemand had ooit kunnen voorzien dat de versterkers zo gewild zijn heden ten dage.

Het is mij niet duidelijk wat de definitie is van een goede ampbouwer. Dit is volgens mij subjectief als wat. Een Ampbouwer zal altijd een publiek aantrekken die ge-interesseerd is in zijn versterkers. Immers hij bouwt wat zij zoeken. Dus voor dat publiek is hij een goede ampbouwer. Een ander publiek vind de versterker eigenlijk "ruk" klinken (kreet die ik op dit forum heb geleerd). Dus voor hen is het vaak een waardeloze ampbouwer. Erg subjectief allemaal.

Het is ook absoluut subjectief, maar je moet niet vergeten dat het hetzelfde werkt als bij koken...
Je hebt goede koks en mindere, alleen hebben de meeste mensen niet de smaak om een goede kok van een mindere te onderscheiden, het is precies zo met amps...
Als iemand het verschil aan dynamiek tussen een channel switcher en een klassieke amp niet hoort dan is dat zijn of haar persoonlijk gemis...
Bovendien moet een amp zo gevoiced zijn dat ze werkt in een bandmix en daar zijn ook niet alle ampbouwers even goed in...

Een ding dat volgens mij wel voor feit kan doorgaan is dat veel mensen de oude Fender, Marshall en Vox amps erg goed vinden wat betreft klank en die mensen kunnen het natuurlijk niet allemaal mis hebben, helaas is de reputatie van deze fabrikanten op deze oude modellen gebaseerd en kunnen ze tegenwoordig, althans niet met al hun modellen, deze reputatie waarmaken...
Veel mensen springen op deze reputatie en starten een volgende hype met de vaak inferieure nieuw ontwikkelde of reissue amps...

matto
12 september 2006, 07:18
Tegenwoordig is het het "vintage" begrip die volgens mij de prijs bepaalt. Ik denk dat toen het een combinatie was van hype (een van de eerste) en marketing. En het is maar net waar je van houdt. De meeste eerste schakelingen zijn gewoon de door RCA meegegeven schema's. Ooit ontworpen waarschijnlijk door een man/vrouw in een "witte jas".


erg subjectief. Misschien kon hij wel matig horen.

Denk dat de technische specs van de matige tegenwoordige kwaliteit vele malen beter is dan de betere kwaliteit van toen.


Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik vind dat Leo een verdomd slimme vent was met een goede handelsgeest. Brood zag in de bouw van versterkers en een succesformule had. Niemand had ooit kunnen voorzien dat de versterkers zo gewild zijn heden ten dage.

Het is mij niet duidelijk wat de definitie is van een goede ampbouwer. Dit is volgens mij subjectief als wat. Een Ampbouwer zal altijd een publiek aantrekken die ge-interesseerd is in zijn versterkers. Immers hij bouwt wat zij zoeken. Dus voor dat publiek is hij een goede ampbouwer. Een ander publiek vind de versterker eigenlijk "ruk" klinken (kreet die ik op dit forum heb geleerd). Dus voor hen is het vaak een waardeloze ampbouwer. Erg subjectief allemaal.

Wat mij betreft iemand die de moeite neemt om te luisteren naar wat zijn klant wil en dan op een redelijke manier een versterker (om) bouwt die aan de verwachtingen van de klant voldoet.:)
Veel gitaristen zijn wel gevoelig voor praatjes over magische trafos en parts maar horen volgens mij niet allemaal echt het verschil totdat de goede ampbouwer er hen op wijst om eens beter te luisteren.
De klant moet dus ook goed kunnen en willen luisteren om samen met de bouwer een "goede"versterker te bouwen.
Technisch gesproken moet een bouwer natuurlijk altijd een degelijk produkt maken dat niet na een of twee optreden s en transporten uit elkaar valt.

Dweezman
12 september 2006, 09:11
Dweezman! WTF! :) Jij bent lekker bezig!

Vette amp, die zag ik ook wel zitten! Beter dan een Twin? Blues? ;)

Héél tof... ben benieuwd :)


Ik denk dat 'ie dichter bij jouw Blues zit qua sound dan bij m'n Twin. Hij 's ook een stuk lichter, maar vooral warm. Twin is voor de band, de Vibroverb voor thuis en kleinere gigs. De vibrato is echt wel mooier dan op de Twin, dat valt echt op. Koffie?

Shifty
12 september 2006, 16:30
Koffie lijkt me lekker! Bel je binnenkort... Ben echt enorm benieuwd! Fender = Fijn ;)

Kunnen we ook gelijk 't optreden bespreken :)

matto
13 september 2006, 11:23
Koffie lijkt me lekker! Bel je binnenkort... Ben echt enorm benieuwd! Fender = Fijn ;)

Kunnen we ook gelijk 't optreden bespreken :)


Hmmmm ...koekje dr bij??????:seriousf:

Dweezman
17 april 2008, 23:34
Zo.

Ik ben ff aan het klooien geweest en heb ff 'n clipje gemaakt (M'n eerste, jeu) Geluid overstuurt nog wel iets, maar geeft wel een goede indruk van de mooie sound. Fijne amp!

http://www.youtube.com/watch?v=S123ZYA_AWU