PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij Ibanez tremolo



Daniël
9 september 2006, 18:42
Hallo daar,

Ik heb een probleem met mijn Ibanez prestige, om precies te zijn: een Ibanez RG 2620qm met een zwevende brug. Al lange tijd krijg ik hem niet lekker meer gestemd. Hij is al twee keer teruggeweest naar de lokale gitaardealer, maar ik heb er nog steeds problemen mee.

Als ik hem eenmaal gestemd heb, de neklocks aandraai en er een tijd op speel beginnen de problemen. Een aantal snaren zijn iets in toon gezakt. Niet veel, maar wel hoorbaar dat de gitaar niet perfect in stemming is. Heel vreemd want voorheen was ik juist zeer tevreden over het in stemming blijven van mijn gitaar. Ik heb tijden gehad dat ik de gitaar weken niet hoefde te stemmen, zelfs tussen optredens door. De problemen zijn ontstaan nadat ik er een tijd lang dikkere snaren op heb gehad. Ik heb toen de tremolo schroeven een stukje aangedraait om te zorgen dat de brug vlak bleef staan. Inmiddels heb ik mijn gitaar weer laten afstellen op 0.09. Kan het verstellen van de tremoloschroeven de oorzaak zijn van mijn stemmingsproblemen? Mijn gitaardealer beweerd dat het hier niks mee te maken heeft.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest in de probleemschrijving en dat iemand me advies zou kunnen geven over het mogelijke probleem. Het zou een stuk plezieriger spelen als de boel in stemming blijft :)

Yapser
10 september 2006, 20:53
Hoe staat je brug nu in 'goede' stemming (volgens je tuner)? recht met de body? Intoneren gok ik.. Kan je in principe zelf, alleen een tunertje en een schroevendraaier nodig :)

-edit- nvm.. zie nu pas dat het een floyd is..

paulusdeBKB
11 september 2006, 00:05
Ik weet het antwoord niet, maar het ZOU kunnen dat de veren door het aandraaien van de tremolo met een 010 set een beetje te ver zijn uitgerekt en daardoor instabiel zijn geworden. Metaalmoeheid, dus. Maar die kan ook ontstaan bij langdurig gebruik.

Je kunt voor een appel en een ei drie nieuwe veertjes kopen en de oude vervangen. Misschien helpt dat?

Arnootje
15 september 2006, 09:44
Bij een floyd rose tremolo.. of edge pro II (ik heb zelf de rg 370... jaja crap 1e clas maar hey.. het scheurt) moet je brug in 1 lijn waterpas lopen met je body. Als je veren (die achter het plaatje aan de achterkant van je gitaar... de vierkante) te strak staan wil het gebeuren dat je snaren uit gaan rekken.. en als de veren te los staan.. ja dan gebeurt het tegenovergestelde.. en wat hebbie dan.. een ontstemde gitaar... :) ik had hetzelfde probleem toen ik er es een setje dikkere snaren op ging zetten.. en toen ben ik net zo lang aan het draaien aan die schroeven geweest totdat het goed was...

Wat je ook kunt doen (indien je dat nog niet heb gdaan) is naar de winkel terug gaan en kijken wat de normale standaard snaren zijn die erop zaten toen je em kocht...

Ik hoop in elk geval dat ik je n beetje heb kunnen helpen... (als je trouwens n coole ibanez wilt.. ruil die dan in en koop n K7!! je weet wel die van korn... Whoa.. wat n vette shizzle)

Anders Destium
15 september 2006, 11:28
Wat ik denk is dat de brug niet meer goed op de studs staat (dat zijn de inbus-schroeven die in de body geschroefd zijn), of dat je knife edges niet meer scherp zijn. De brug zou nog net zo goed gestemd moeten kunnen worden als vroeger.

Hier zijn een aantal mogelijke oorzaken en oplossingen te vinden:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/tuning_stability.htm