PDA

View Full Version : Fender Strat Dilemma



poeyerke
4 december 2002, 10:20
Ik heb een Mexicaanse Fender Strat, met een Maple fretboard. Mijn eerste gitaar heb ik ook nog steeds, een squier affinity strat met Rosewood fretboard.

In de Mex Strat zitten Kinman elementen, in de squier zitten elementen uit een Amerikaanse strat (jaren 80). Alle electronica is vervangen voor goed spul.

Beide gitaren klinken goed, nu ben ik laats aan het vergelijken geslagen omdat de squier een donkerdere klank had, de mex klinkt behoorlijk helderder... soms zelfs te helder.

Eerst dacht ik dat de Kinman's misschien de scherpere klank gaven, dus de complete slagplaten met electronica omgewisseld... nog steeds klonk de squier donkerder. De mex klinkt wat twangier en op dit moment vind ik de squier beter klinken...

De bodies van beide gitaren zijn van nagenoeg hetzelfde hout volgens mij, dus zou het nu die Neck zijn die het verschil in geluid geeft?? Ook acoustisch klinkt de squier vetter en harder dan de Mex.

Het dilemma is eigenlijk:
Na met beide een aantal weken gespeeld te hebben begin ik Rosewood eigenlijk fijner te vinden, ook heeft de squier grotere frets wat ik fijner vind.
Ik zit er nu aan te denken een nieuwe hals te kopen voor de mex strat, met rosewood fretboard en 22 frets. Heeft iemand ervaring hiermee, ooit iemand zijn gitaarhals vervangen?

Een nieuwe hals gaat redelijk wat kosten zag ik op de site van vox-humana... misschien niet eens zo gek idee om ff wachten en gewoon een 2e hands strat met rosewood hals te kopen. :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: poeyerke op 2002-12-04 10:37 ]</font>

vulvasonic
4 december 2002, 10:45
Rosewood klinkt inderdaad veel warmer dan maple. Toch is het een verschil dat niet altijd even duidelijk hoorbaar is, omdat er meer factoren zijn die een gitaar warmer of scherper laat klinken.
Een nieuwe hals is een optie, maar duur en zeker geen zekerheid op verbetering. Beter is inderdaad te zoeken naar een 2e hands strat en het ding te beoordelen op het geluid.

poeyerke
4 december 2002, 10:58
Ik geloofde eigenlijk nooit dat het echt een wezenlijk verschil in geluid geeft, maar begin nu toch wel te twijfelen.
Ik heb alleen geen zin om de halzen te gaan verwisselen om het verschil te testen....maar ach, slecht klint de mex zeker niet, alleen soms gewoon wat te helder, kan ook weleens nodig zijn!

vulvasonic
4 december 2002, 11:03
Mijn favoriete strat (met maple hals/toets) klinkt op het podium zo schel dat je er bijna van over je nek gaat. Vreemd genoeg schijnt ie in de zaal meestal geweldig te klinken (meer definitie).

poeyerke
4 december 2002, 11:21
Dat heb ik ook, soms klinkt het voor jezelf schel terwijl het na opname perfect klinkt. Of soms zeggen andere bandleden dat het goed is. Het scheelt ook wel veel of je recht voor je speakers staat of een beetje ernaast.

De mex hoor je wel beter met solo's... komt gewoon beter door in een band.

Negative K3 fan
4 december 2002, 11:24
Je kunt ook opzoek gaan naar 2e hands halzen, gitaarwinkels zullen daar vast wel wat van hebben. Ook worden er wel eens halzen op internet aangeboden, maar dan moet je maar mazzel hebben dat je daar in de buurt woont om ze te kunnen testen.

vulvasonic
4 december 2002, 13:17
Ik heb het niet zo op 2e hands halzen.
Toevallig moet ik er zelf ook een hebben.
Ik zou de originele hals van de 'nieuwe hals behoevende gitaar' ook kunnen verkopen, maar waarom denk je dat ik 'm kwijt wil?
Omdat ie kut is natuurlijk!

Uit respect voor collegagitaristen verkoop ik 'm dus ook maar niet.
;]

poeyerke
4 december 2002, 20:31
Bij voxhumana moet je zo'n 250 Euro neer tellen voor een hals. Dan heb je ook wel wat....

blimb
4 december 2002, 20:48
maar waarom zou je twee gitaren willen hebben die nagenoeg hetzelfde klinken? Het lijkt me juist reg relaxed om twee gitaren, die qua speelbaarheid erg op elkaar lijken, maar toch duidelijk verschillen in geluids karakteristieken te hebben.

poeyerke
4 december 2002, 21:19
Tja ook dat is waar. De gitaren zijn wat karakter betreft wel verschillend, dat is ook niet erg.

Heb ook besloten om de gitaar te laten zo als die is... over een paar maandjes maar eens gaan kijken voor een aanvulling :grin: