PDA

View Full Version : Vibrato/Tremolo 12ax7 Fender



mink
9 september 2006, 14:23
Ik heb een Fender Blues Deluxe. Hierin zitten 3 stuks 12ax7. Van V2 wordt maar de helft gebruikt. Is het mogelijk om de andere helft te gebruiken als basis voor een vibrato/tremolo?
Tekst uitleg en schema welkom.

Chris Winsemius
9 september 2006, 15:04
Ik heb een Fender Blues Deluxe. Hierin zitten 3 stuks 12ax7. Van V2 wordt maar de helft gebruikt. Is het mogelijk om de andere helft te gebruiken als basis voor een vibrato/tremolo?
Tekst uitleg en schema welkom.

Theoretisch gezien zeker mogelijk, bekijk de tremolo-schakeling v/e black- of silverface Fender Princeton(Reverb).
Hoogstwaarschijnlijk zijn de aansluitingen van die ongebruikte helft op de print doorverbonden en je zult zowiezo moeten kijken waar je 'n onderdelen-boardje en de regelaars/etc. zou kunnen monteren.

Succes!

bentium
10 september 2006, 20:06
nico, hoeveel V staat er op de anode van deze triode dan?

Chris Winsemius
10 september 2006, 20:37
Chris bedoelt dit:

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/vibrato%20in%20blues%20deluxe.JPG

+/- :)

Let op: lin-pots zijn aangeduid met 'n L, de diverse logpots met 'n A in de meeste Fender schema's.
De int. pot "moet" dus 'n lin-type zijn.

In 'n Princeton wordt deze schakeling met +/- 400 V gevoed dus wat meer of minder werkt meestal ook goed.

In de bias-voeding/leiding moet dus ook wat weggehaald worden zodat de int.-pot tussen het bias-circuit en de biassplitters gezet kan worden.

!!! In sommige gevallen (zelfs bij stock Princetons) kan de tremolo-diepte niet "diep genoeg" zijn; verklein dan de 1M weerstand tussen anode en koppel-C.

!!!!!! Zorg dat de eindbuizen niet al te warm/heet gebiased staan in versterkers met zo'n zgn. biasmodulating-tremolo anders gaat de levensduur v/d eindbuizen bij (regelmatig) tremolo-gebruik ernstig achteruit.

mink
10 september 2006, 21:43
Kijk hier kom ik een heel eind mee.
Tevens wil ik mijn bias kunnen afregelen. Hoe doe ik dat in combinatie met dit schema?

mink
10 september 2006, 22:54
Ik ben op het net ook tegengekomen dat R87 wordt vervangen door een potmeter. Wat is het voor/nadeel ten opzichte van R84?
Moeten er nog weerstanden worden geplaatst voor een biasmeting?

Chris Winsemius
10 september 2006, 23:03
Ik ben op het net ook tegengekomen dat R87 wordt vervangen door een potmeter. Wat is het voor/nadeel ten opzichte van R84?
Moeten er nog weerstanden worden geplaatst voor een biasmeting?

Inderdaad, R87 vervangen door 'n trimpotje en met eventuele serie-weerstand.

Meetmethoden-biasing:
1 ohm weerstand op elke cathode of gezamlijk is 'n veel gerbuikte methode, je kan natuurlijk ook de zgn. shunt-method (of afgeleide daarvan) gebruiken. Heb even geen puf meer, Nico kan dat waarschijnlijk wel goed uitleggen (heeft dat 'n x in m'n oude werkplaats gezien).

Bij 'n biasmodulatie-trem zou ik zelf de eindbuizen rond de 55-60% biasen, zowiezo bias ik die Blues/HotRod Fenders niet echt "normaal warm" omdat het ten koste v/d laag-weergave gaat.

Is dit je eerste amp-ombouw-project?

mink
11 september 2006, 10:06
Ter voorkoming van verwarring. De pot is nu Lin. Foutje:)
De verwarring is er nu.
Speed = 3M log
Intensity = 250k lin

of toch anders.
Is een 3M pot normaal verkrijgbaar?

Chris Winsemius
11 september 2006, 10:26
De verwarring is er nu.
Speed = 3M log
Intensity = 250k lin

of toch anders.
Is een 3M pot normaal verkrijgbaar?

3M RA
Da's 'n reverse log type, omgekeerd logaritmisch dus :)