PDA

View Full Version : Bias Fender Blues Deluxe



mink
9 september 2006, 14:20
Wie kan mij helpen aan een duidelijke uitleg en schema voor een Bias Mod in een Fender Blues deluxe??

matto
11 september 2006, 14:18
ik ben ooit ergens op het internet een soort van blues de luxe fanaten club tegengekomen, google es op blues de luxe club of forum , ik weet het echt niet meer precies anders zou ik de link wel plaatsen.sucses

dejohan
11 september 2006, 17:06
Je kan ook eens mailen naar Justin Holton, de beheerder van de Hot Rod Deluxe owners guide, vriendelijke kerel, hij zal dat waarsch. wel weten.

Epic
14 september 2006, 12:25
Hier wordt gesproken over R87 vervangen, maar dit zal hetzelfde effect hebben denk ik.

The bias is trickier as you have to unscrew the main tube circuitboard. 1st, you have to find pin 8 on each of the 2 power tubes. Pin 8 goes to ground. the trace to ground has to be cut and a 1 ohm, 1/2 watt metal film resistor should be soldered from each tube's pin 8 to ground. This is where you will measure the bias. You will get a milivolt reading across each 1 ohm resistor. This milivolt reading will directly translate into miliamps and will tell you the current draw in miliamps that each 6L6/5881 is pulling. Readings are taken with the amp warmed up, and no signal going through the amp.

Now to add the bias control. You need to find R87 and elsewhere, R53 and R54. R87 is on the main board, straight below the reverb pot, way down at the bottom of the board. One end of R87 is connected to ground, the other end eventually goes to R53 and R54. R87 has to be removed and replaced with a 50K ohm, multiturn trimpot, the outside legs soldered where R87 was. The trace from the non-grounded end of R87 to R53&54 has to be broken near R53&54. A wire from the center leg of the 50k pot should be run to the point where R53 & R54 connect. They are the bias feed resistors. The 50k pot will now control the bias.

With a meter, measuring milivolts, connected across either 1 ohm resistor adjust the 50k pot until you get 34 mv. Now measure the other resistor. Adjust the pot so the highest reading is 34 mv. The difference you get between the 2 readings is how unmatched your tubes are. Just make sure the highest reading is 34mv.

Clear as mud, huh.

Wat is trouwens een goede potmeter om hiervoor te gebruiken ?

master99
14 september 2006, 21:58
Het voordeel om R87 door een variable weerstand te vervangen i.p.v. R84 is dat bij falen van de instelpotmeter de eindbuizen heel blijven. Als je namelijk R84 door een potmeter vervangent, en deze gaat kapot (in 9 van de 10 gevallen krijg je dan een onderbreking), dan krijgen de eindbuizen geen bias spanning. Hierdoor zal de ruststroom zo hoog worden dat ze kapot gaan.

Epic
18 januari 2007, 10:01
Ik heb inmiddels nieuwe buizen gekocht (JJ 6l6) en onderdelen voor de bias-mod (1 ohm weerstand + bias potmeter).
Heeft iemand een foto van hoe de 1 ohm weerstanden aan de buisvoet vastgesoldeerd moeten worden ? Is het gewoon een kwestie van de printbaan wegkrassen en de weerstand solderen ?

Kim Wilson
18 januari 2007, 10:07
Even een vraagje, wat is de grap van die bias-mod? Of heeft een Blues Deluxe standaard geen biaspot?

Lucluc
18 januari 2007, 10:45
Even een vraagje, wat is de grap van die bias-mod? Of heeft een Blues Deluxe standaard geen biaspot?

Heeft geen biaspot en staat standaard ijskoud afgesteld. Daarom willen die versterkers ook niet echt loskomen. Misschien dat je er met deze mod nog wat warmte uit kan krijgen.

Kim Wilson
18 januari 2007, 10:52
Aha. Ik heb een Hotrod, en daar zit wel een biaspot in. Die is wel warm te krijgen en dan klinkt ie een stuk beter dan met de fabrieksinstellingen (standje ijsberenreservaat). Het lijkt me voor de BDlx dan ook wel een zeer welkome mod. :)