PDA

View Full Version : Teisco



STW
9 september 2006, 03:39
Ik kreeg van de pa van een vriend van me een ouwe gitaar mee om te testen of alles het deed, hij dacht dat het een vox was (stond er amateuristisch in gekerfd). Het blijkt na enig speurwerk een Teisco te zijn, ze ziet er ongeveer zo uit:
http://www.dalastudios.com/teisco.jpg
en ze klinkt zo:
http://stw.herejezus.nl/beats/stw-teiscobeat3.mp3

ik wil haar hebben!!

wietse
9 september 2006, 06:57
bedankt voor de duidelijke foto nu heb ik een voorbeeld om een slagplaat van de goede vorm te maken, ik heb er namelijk ook 1 alleen dat is een kay.
dit model is onder de diverse namen gemaakt de vroegsten zijn inderdaad teisco, maar toen kawai het merk overnam is dit model onder meerdere namen op de markt geweest.
ze klinken inderdaad wel lekker funky en dit model heeft een gelamineerde hals (tenminste bij mijn kay is dit het geval) dus een kromme hals zal je niet snel gebeuren, alleen de neck pocket wil nog wel eens vervormen bij teisco/kawai hollowbodys, het waren namelijk wel gitaren die op de onderste plank kwa kwaliteit stonden alleen egmond was vaak nog erger.
maar ik denk wel dat dit inderdaad een teisco is, kawai en anderen hadden de halspen afstelling aan de body kant, en deze heeft hem op de kop wat teisco weer deed.
wat vraagt hij er voor?
er wordt namelijk tegenwoordig vaak een hoofdprijs gevraagd voor een echte teisco terwijl de kawai's niks kosten.
en over een VOX maar niet te spreken die gitaren worden enorm verzameld en zijn dus buitensporig duur.

STW
9 september 2006, 16:03
Grappig dat je die nekpocket noemt, die is ook veel te ruim hier (er zitten muntjes tussen om het gat op te vullen...).
Ik weet niet 100% zeker of het een Teisco is aangezien het merk is weggekrast, de halspen-afstelling zit net als op de foto op de (gelamineerde) hals, de kleuren zijn wel anders en er zitten schuifknoppen op in plaats van drukknoppen.
De eigenaar dacht dat het een Vox was en had opgezocht dat dat 400e moest opleveren maar wilde hem sowieso wel voor een vriendenprijs aan mij kwijt. Nu is het dus helemaal geen Vox en ze is ook niet bepaald in nieuwstaat.. dat wordt niet duur denk ik :)
Veelzijdig instrument trouwens, dat komt omdat de elementen zo lelijk ver uit elkaar staan vermoed ik.

wietse
9 september 2006, 17:34
schuifschakelaars?
dat maakt hem zowiezo nieuwer zal dus wel een kawai product zijn, en met die verwrongen halspocket moet het met een 60 euro ophouden IMO.
de element spacing is niet zo ongewoon hoor, is voor gitaren met 2 singlecoils heel normaal.

STW
9 september 2006, 18:37
bedankt voor de info!