PDA

View Full Version : Brits gereedschap



Van Dattum
8 september 2006, 22:09
Ik wil hier graag een discussie opstarten. Ik zit er hard over te denken om bij Axminster.co.uk een bovenfrees aan te schaffen en wel hierom: Alle boeken over zelfbouw komen uit de UK of VS en gaan uit van Imperial maten en op 1 of andere manier zijn de freesjes en andere toebehoren veel beter verkrijgbaar en ook nog eens goedkoper dan in Nederland. B.v. een topgelagerd freesbitje kost hier al gauw EUR 45,- en dan moet je ook nog goed zoeken. Bij Axminster heb je ze al voor GBP 25,- (= EUR 37,-).OK, er komen nog verzendkosten bij, maar als je toch nog wat spullen nodig hebt haal je dat er wel uit.
Heeft hier iemand ervaring mee???

Gitaarbouwer
8 september 2006, 22:33
Heeft hier iemand ervaring mee???

Ik heb wel eens iets besteld bij Axminster. Ging allemaal prima. Is volgens mij wel een betrouwbaar adres.

Van Dattum
8 september 2006, 22:36
Klopt, het is een prima bedrijf, ik ben een regelmatige klant. Ik bedoelde eigenlijk meer of er ook medebouwers zijn die op inch-gereedschap overgestapt zijn.

DarknessAwaits
8 september 2006, 23:17
Ik niet, en zolang ik niet wordt gedwongen zal ik niet ook. Ik vind het zo onhandig werken, met inch en dan ook nog eens allerlei breuken. Natuurlijk is dat een kwestie van gewenning; maar ik ga me niet aanpassen ons stelsel ik lekker toch beter :).

Maar zo'n freesbitje als je beschrijft heb ik gewoon in Nederland gekocht voor €27,50 hoor. Al zal ik toegeven dat de meeste (kwaliteits) frezen die ik naderhand heb gezien toch rond de 40-50 euro zaten.

We hebben gewoon niet zo'n goede markt wat dat betreft denk ik, vast omdat iedereen in het buitenland bestelt :seriousf:!

Gitaarbouwer
8 september 2006, 23:18
Ik heb 1/4" freesjes afkomstig uit de VS die ik m.b.v. een verloopje in mijn 8mm freesmachine kan gebruiken. Werkt prima. Maar er zijn hier mensen die daar nog veel meer ervaring mee hebben. Is al vaak over gesproken hier. Check even de zoekmachine op dit forum!

Stief
9 september 2006, 07:33
Ik bestel mijn freesjes met toplager meestal bij stewmac. Mijn ervaring is dat de prijs-kwaliteit verhouding toch beter is dan in Nederland. Scheelt ook een hele speurtocht. Als je alle kosten meerekent (transport, inklaren, e.d.) ben je nog steeds geodkoper uit. Zeker als je meerdere dingen tegelijk besteld.

Mbt tot het imperial systeem, het is gewoon een kwestie van gewennen. Ben voor mijn werk veel in imperial bezig, en kan me nog herinneren in het begin dat ik idd door de bomen het bos niet meer zag. Ondertussen ben ik even bedreven in imperial als metrisch (heeft me maar 5 jaar gekost). Afstandsmaten vallen nog heel erg mee, daar zit tenminste logica in. Het wordt pas echt spannend als je met BTU's, versnellingen ed in imperial gaat werken.

Dit is een handig tooltje:
http://joshmadison.net/software/convert/

Hans74
9 september 2006, 11:11
Mijn freesje is van het merk CMT zoals de meeste freesjes van Axminster.
Ze zijn in verschillende schachtdiameters te krijgen. Ik heb er eentje van 1/4' genomen omdat die bij de importeur op vooraad was en de lengte en snijdiameter had die ik wilde.

http://www.cmtutensili.com

Op de site staat ook het adres van de importeur voor nederland. Als je naar een gereedschapswinkel gaat en je geeft die informatie, moet je er wel aan kunnen raken lijkt me... Of je kan ook proberen om ze rechtstreeks van de importeur te kopen.

Mijn ervaringen met CMT zijn erg positief: goede kwaliteit redelijke prijs (ik betaalde 36 euro) en moest de firma niet in verlof zijn geweest toen ik het freesje bestelde, had ik het na 2 dagen geleverd gekregen.

Van Dattum
9 september 2006, 12:18
Prima tip Hans!

Interessante site: www.bovenfrezen.nl

B_2_the_a
9 september 2006, 14:27
brits gereedschap:

voor linkshandige

Van Dattum
9 september 2006, 15:39
brits gereedschap:

voor linkshandige


HAHAHAAA!!

B_2_the_a
9 september 2006, 17:32
zou wel iets voor mij zijn


britse fineerzaag :P