PDA

View Full Version : hoe schroef te verwijderen?



jan jansen
8 september 2006, 21:34
tja hier gaat iets fout...

rinaldo
8 september 2006, 21:40
het is me niet helemaal duidelijk waar de schroef in vast zit, de bodie of de hals?

mischien kun je wat hout rondom de schroef weghalen, om zo wat meer ruimte te krijgen voor een tangetje.

chocorookie
8 september 2006, 21:44
Jan,

zitten er draadbussen in de hals. Of zijn het gewone houtschroeven?

Arjo
8 september 2006, 21:47
Kun je misschien aan een "engelse tap" komen (volgens mij heet dat zo) ofwel een tapje dat verkeerdom draait, kun je de schroef er dus misschien toch uitdraaien(met het tapje). Weet niet of dit voor je werkt omdat ik ook niet helemaal door heb waar het nu zit.

Arjo

jan jansen
8 september 2006, 21:56
Jan,

zitten er draadbussen in de hals. Of zijn het gewone houtschroeven?


Het is dus een houtschroef die nog in de hals zit.Zal een foto proberen te maken en te posten,

http://img460.imageshack.us/img460/5274/schroefinhalsyr1.jpg

deze dus,rechtsonder,

jj

DarknessAwaits
8 september 2006, 23:20
Ik doe misschien een heel raar voorstel...

Als je er een klein stukje metaal aanlast? Zodat je de schroef weer kunt draaien. En anders zou ik een gaatje ernaast boren zodat de schroef los komt te zitten. Daarna helemaal uitboren met 8mm en een deuvel erin lijmen.

chocorookie
8 september 2006, 23:36
Is een optie,

ik zie dat het mahonie is.

Andere mogelijkheid: een zware (100 watt) soldeerbout er een tijdje op.
De schroef zet iets uit; wachten tot ie weer afgekoeld is en daarna met een punttang het nog eens proberen............

Tis misschien het proberen waard

Choc

Marcel61
9 september 2006, 01:10
Vind iemand met een Dremel en frees een sleufje in het achtergebleven steeltje van de schroef...met een schroevendraaier en voorzichtig draaien zou het dan moeten lukken.

Han S
9 september 2006, 01:25
Die schroef is waarschijnlijk gebroken omdat hij zo vast zat/zit, dus een gleufje of een linkse tap zal niet gaan helpen. Het gleufje is zo verdwenen en dan heb je nog minder 'vlees' over, de linkse tap zal breken.

Ik zou idd eerst de soldeerbout proberen, goed heet stoken dat stukje schroef.

jan jansen
9 september 2006, 07:39
Ik ga die met die hete soldeerbout eerst proberen,daarna als dat niet lukt die met die dremel en mocht ie er dan niet uitzijn boor ik hem eruit en vul het gat op met een deuvel.

Dank voor de tips allen...was ik zelf niet opgekomen...

jj

Stief
9 september 2006, 07:49
Ik heb dit ook een keer meegemaakt. Mbv een kolomboor en een heel fijn boortje de kern van de bout uitgeboord, vervolgens met een vijltje de wand van de bout doorgevijld zodat de spanning ervan af is. Ik kon hem er zo uitdraaien en hoefde niet eens op te boren en een deuvel te plaatsen.

Ik zou niet lassen, want door de temperatuur verbrand je je hout.