PDA

View Full Version : Fretboard --> rosewood of ebony



Dionyios
3 december 2002, 23:09
He, ik vroeg mij af wat precies het verschil in klank, en eventueel bespeelbaarheid, is tussen een fretboard van rosewood en van ebony.

Wie...?

Btw: heeft iemand misschien een site ofzo waar alle karakteristieken van verschillende houtsoorten worden uitgelegd?

FragDaddy
3 december 2002, 23:13
Rosewood: warmer geluid, iets ruwer gevoel aan vingers. bruin tot heel donkerbruin van kleur

Ebony: iets minder warm geluid, superglad gevoel aan vingers. bijna zwart van kleur

Maple: 'twangy' geluid, superglad gevoel aan vingers. geel van kleur, vaak afgelakt.

srv-man
3 december 2002, 23:40
Een toets van ebben spreekt sneller aan dan palissander, vooral voor de snelle jongens is dit vaak prettiger. Je krijgt een veel gedefinieerdere toon.
Bovendien heeft ebben een veel dichtere structuur waardoor vuil er minder vat op heeft.
Op de site van Warmoth kun je veel over hout vinden.

jpb
3 december 2002, 23:48
+ Ebben droogt sneller uit dan rosewood. Dus vaker in de was zetten.

sash
3 december 2002, 23:53
Maple heeft het minst onderhoud nodig, omdat het gelakt is. Ebben vind ik veel te hard en het geeft mij de indruk alsof het kunstmatig gemaakt is. Voor mij dus maple of rosewood.

Stitch
4 december 2002, 09:43
Hoe komt het eigenlijk dat het geluid wordt beïnvloedt door de houtsoort van de toetsen? Bedoel, er treedt toch geen direct contact op tussen de snaren en het hout? En zoveel hout ist nou ook weer niet dat het veel invloed heeft op het resoneren lijkt me?

vulvasonic
4 december 2002, 10:52
Vergelijk het met een spons en een stuk metaal. Leg beide voorwerpen op een plank en tik er vervolgens op. De spons zal de klap opvangen en daardoor zal de plank niet al te veel in beweging komen. Een slag op het metaal kan de plank in tweeën doen breken.
Dat klinkt logisch, niet?

Uiteindelijk gaat het dus om de trilling van de hals die direct van invloed is op het resoneren van de hele gitaar.

Anders Destium
4 december 2002, 13:46
Ik ben voor ebben, ik vind het prettiger spelen en het er veel mooier uitzien dan lichtere palissander. Doordat het geen groeven heeft blijft ebben ook mooi, ik vind het wel chic staan altijd...

Stitch
4 december 2002, 14:52
hahaha...goeie uitleg! Maareh je bent toch geen docent he :wink:?

Arbz
4 december 2002, 15:54
Ebben vind ik het mooit, speelt ook het lekkerst vind ik.

Moonchild
4 december 2002, 19:52
IRT topicstarter

is dit misschien wat?

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/6709.htm?oudei=15

blimb
4 december 2002, 20:10
ik zelf ben een fan van ebben. Het klinkt imho strakker. Het is zeg maar minder modderig. Al is dit natuurlijk een beetje moeilijk om zeker te weten .. ik heb nog nooit op twee bijna identieke gitaren gespeeld. (waar dus alleen de toets verschilde)
Maar bij basgitaren merk je het verschil vind ik een stuk meer. Ebben heeft een stuk meer pop/ punch .. als je begrijpt wat ik bedoel ..

vulvasonic
4 december 2002, 23:34
Ik heb dus wel op twee identieke gitaren gespeeld, waar alleen de toetsen verschilden. En ik hoorde geen enkel verschil.
Het is dan ook meer een algemeen iets wat gezegd kan worden over de invloed van de houtsoort, dan een gegeven feit.
Ik heb ook een strat met all maple hals gehad die zo wollig klonk als uuuuu....wol.

Dionyios
4 december 2002, 23:40
Op 2002-12-04 19:52, schreef Moonchild:
IRT topicstarter

is dit misschien wat?

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/6709.htm?oudei=15


??? hoe bedoel je?

signsofzodiac
8 december 2002, 18:43
Lang leve de ebben toets! Snellere aanspraak, feller, meer definitie bij distortion, speelt sneller, en last but not least: mooier! Ik snap nog steeds niet waarom ze op de Universe geen ebben toets hebben gemaakt. Komen die piramides veel beter uit. Maar ik blijf er verliefd op... Nog 1 maand wachten :smile:

http://www.ibanezregister.com/Gallery/universe/gal-uv777pbk.htm

Texter
18 december 2002, 12:03
Ebben doet legato's veel goed.