PDA

View Full Version : Goede Ibanez tech gezocht (voor fret level/dress en crowning)



[Ace]
8 september 2006, 01:30
Hi,

Een goede gitaar technicus vinden is niet van de makkelijkste, zeker niet een die ibanez van binnen en van buiten kent. Als iemand mij er een goeie kan aanraden, liefst in België of Noord-brabant rond Breda.

Ik heb wat actie problemen, en zit dus met fret buzz als ik het wat lager wil. ik doe veel zelf en ken dus de meeste stappen van www.jemsite.com of www.ibanezrules.com, maar fretten gaan opschuren... heb ik ten 1e het juiste materiaal niet voor en ten 1e niet der ervaring om dat zomaar te gaan uitvissen op een dure gitaar.

Dus ik zoek een technicus die dat met hart en ziel doet, en liefst Ibanez-freak is ;) Alvast bedankt.

bumbasje
8 september 2006, 14:56
Ik weet wel het een en ander, met name over Ibanez. Heb er ook het gereedschap voor.
Ik ben nu dus ook bezig met een Ibbi dus als je hulp nodig hebt...........
bij deze.

[Ace]
8 september 2006, 15:58
Thx Bumbasje ;)

mja, ik ben zo wat sites afgeschuimd die zowel video's als tools verkopen (diamantvijltje, geijjkte rechte lat enz.... ) Maar ik weet dus niet veel van het hele fret-schuur procede. Is "crownen" het terug juist maken van de vorm van de fret ? Als ik het zelf wil gaan doen zou ik het eens graag en zn werk zien. Heb een JS1000 (zou daar in de richting van een "Compound" fretboard willen gaan), ze heeft nogal veel buzz bij aanvaarbare actiehoogte, en ze is zo goed als nieuw. door de rondere radius van het fretboard ivm bvb mijn RG570 die een plattere fret-kant heeft is dat blijkbaar zowizo al gevoeliger voor buzz, maar mits een goede fretdress aka een "compound" fretboard wel bekend in de JS wereld, maar enkel zo op Joe zijn eigen gitaren en gedaan door zijn techniekers. Je kan ze zo niet kopen, dus zelf te doen/laten doen.
welke Ibanez(en) heb jij ?

Chris Winsemius
8 september 2006, 16:19
']Hi,

Een goede gitaar technicus vinden is niet van de makkelijkste, zeker niet een die ibanez van binnen en van buiten kent. Als iemand mij er een goeie kan aanraden, liefst in België of Noord-brabant rond Breda.

Ik heb wat actie problemen, en zit dus met fret buzz als ik het wat lager wil. ik doe veel zelf en ken dus de meeste stappen van www.jemsite.com (http://www.jemsite.com) of www.ibanezrules.com (http://www.ibanezrules.com), maar fretten gaan opschuren... heb ik ten 1e het juiste materiaal niet voor en ten 1e niet der ervaring om dat zomaar te gaan uitvissen op een dure gitaar.

Dus ik zoek een technicus die dat met hart en ziel doet, en liefst Ibanez-freak is ;) Alvast bedankt.

Sjak Zwier in Vlissingen, Walcheren, Zeeland, NL misschien?
www.ZwierGitaarbouw.nl als ik het goed heb

bumbasje
8 september 2006, 16:36
Recrownen is idd het opnieuw ronden v/d frets.
Fretbuzz heeft niets te maken met de radius van het fretboard,doorgaans wel met een verkeerd afgestelde hals (kromming) of een fret die te hoog ligt tov de rest.
Wat jij bedoeld is dat tijdens een bend de snaar gaat aanlopen, daar heeft een gitaar met een kleine radius sneller last van bij een lage actie.
De JS1000 heeft zo ver ik weet een fretboardradius van 250mm (bijna 10"), Jackson gebruikt voor de compoundradii 12" resp. 16", een aanzienlijk verschil dus.
Om jouw gitaar een compoundradius te geven................ niet doen!
Dat betekent dat je ook je fingerboard (het hout zelf) aangepast moet worden, opnieuw gefret moet worden en afhankelijk van je gekozen radius ook andere hardware moet gaan toepassen (o.a. locknut)
Ik zou zeggen het zaakje vlakken en huppakee...................

[Ace]
8 september 2006, 18:03
Thx Chris, ik check het even uit.

Idd Bumbasje, je krijgt zoals je zegt problemen bij bending zodat je snaren "chocked". Phew, das wel een aanzienlijke aanpassing idd.... wist niet dat dat zo ingrijpend zou gaan zijn.

Ik ga voorzichtig stap voor stap nog wat verder proberen aan de kromming te sleutelen, maar kromming heeft toch vooral effect op fret 1->10 +/-. mijn trem angle staat prima enz... heb ik wel gezien dat er 1 shim onder de nut zit, dikte weet ik niet juist. die zit er bvb bij mijn rg niet.

bumbasje
8 september 2006, 20:18
In principe is een rechte hals ideaal..........
Check eerst eens hoe jouw hals gekromt is door met je linker wijsvinger op de eerste positie een snaar in te drukken, op de ingedrukte snaar doe je hetzelfde met je rechterwijsvinger in de laatste positie (22 of 24), dan controleer je de vrije ruimte door met je rechterpink (of welke vinger dan ook) de hammeren op de 3e positie. Met een beetje goed licht zie je als het goed is dat de snaar ruimte heeft op de 7e, 9e positie............
Loop zo alle snaren af zodat je een indruk krijgt van de kromming.

bumbasje
8 september 2006, 20:57
By the way, een te lage nutlock heeft alleen effect op de open snaar.......

[Ace]
9 september 2006, 02:59
Thx Bumbasje,

jup idd. snel en makkelijk trukje. ik ken de Jemsite tech half van buiten ;) Mijn Rg570 krijg ik gewoon makkelijker lager met minder buzz, terwijl die Js1000 een "prestige" model is :chicken: