PDA

View Full Version : vermogen van een speaker meten



vettesnaar
7 september 2006, 23:25
Hoi

ik heb een vraag als het aantal WATT van een speaker niet bekend is, is dit dan te meten?
en zo ja hoe.

gr. ronald

vester86
7 september 2006, 23:29
aantal ohms is te meten, het aantal watt word moeilijker...

Negative K3 fan
8 september 2006, 12:33
je kunt een mooie verhuistrafo/variac aansluiten op je speaker en de spanning langzaam laten oplopen en de stroom in de gaten houden. Noteer op het punt dat de speaker begint te roken de stroomsterkte en de spanning, vermenigvuldig deze met elkaar en je hebt je max. belastbaarheid (of ietsje meer eigenlijk).

bert k
8 september 2006, 12:40
Hmm, er zit volgens mij een zwakke plek in je methoden... :)

Kim Wilson
8 september 2006, 12:42
Een speaker "heeft" niet een aantal watts, maar kan er een hoeveelheid verdragen. Ik weet niet hoe je dat kunt meten. Maar je kunt het wel horen. Als je hem aansluit op je versterker, en hij gaat voor jou te vroeg over zijn nek, kan ie te weinig vermogen aan.

H.Manback
8 september 2006, 12:53
je kunt een mooie verhuistrafo/variac aansluiten op je speaker en de spanning langzaam laten oplopen en de stroom in de gaten houden. Noteer op het punt dat de speaker begint te roken de stroomsterkte en de spanning, vermenigvuldig deze met elkaar en je hebt je max. belastbaarheid (of ietsje meer eigenlijk).

Je kan hem ook direct in het stopcontact steken om te testen of de maximale belastbaarheid lager is dan 6,6 KW (bij een 8 ohm speaker), 3,3 KW (bij een 16 ohm speaker), of 13,2 KW (bij 4 ohm).

Fikt ie af, dan was het minder, blijft ie heel dan kan ie elke versterker wel aan. Het eerste geval is iets waarschijnlijker...

johantipker
8 september 2006, 13:18
Als je een beetje "normaal" met speakers omgaat, dwz als je hoort dat ie gaat "flabberen en buzzen", niet nog harder tekeer trekken, speel je ze zelden stuk imo, dit kan ik niet wetenschappelijk staven....maar ik heb ettelijke keren met te lichte speakers gespeeld, zonder dat dat desastreuze gevolgen had.

met het omgekeerde fenomeen heb ik slechtere ervaringen...dwz een "zwaar" belastbare speaker op een te "lichte" versterker, wou nog wel eens resulteren in een skottelbrai... trouwens nog nooit meegemaaktmet buizenamps, maar met cheapash solidstate amps... die kunnen heel gemeen vervormen ofzo, en daar zijn speakers minder goed tegen bestand dan tegen een korte peakstroom...

maar de vette pa amp van 2 x 250 watt rms, die hier te keer staat te trekken op een paar heuse Action Car boom boxjes ter waarde van E 19,95 de 2! laat ze al jaren heel.... :rockon:


correct me if i'am wrong...

vettesnaar
1 oktober 2006, 22:21
Is het ohm getal van een speaker te meten.
ik heb een oude philips gitaarspeaker(jaren zestig)
en zo ja hoe??

Vonk
1 oktober 2006, 22:25
Met een multimeter de weerstand meten. Het officiele speakerohmage zit net iets uit de buurt van wat je zelf meet.
Volgens mij had je vroeger nog speakers die niet in de 4, 8 en 16 ohm categorie vielen, dat wordt nog even moeilijker.

Ik zie net dat 5 ohm ook nog zou kunnen ;)

vettesnaar
1 oktober 2006, 23:00
dank je nico

is gelukt de speaker meet 15ohm
amp op 16 ohm dus
thanx ronald

Han S
1 oktober 2006, 23:32
Als je met een multimetertje de weerstand van een speaker meet stuur je er gelijkspanning doorheel en zal hij altijd iets lager meten dan de nominale impedantie idd.

Philips heeft ook veel speakers gemaakt van 5 ohm en 7 ohm en er zijn speakers die 8 ohm opgeven, maar in de resonantie freq wel 1 ohm halen, Infinity Kappa series bijvoorbeeld.

Het is helemaal niet bizonder dat een 8 ohm speaker in een bepaald gebied 5 ohm meet, die 8 ohm is nominaal.

Maximale belastbaarheid is een rekbaar iets, een goede (zware) versterker sloopt je speaker niet, dat doet een slechte en lichte versterker wel voor je. Ik merk dat het te hard gaat of met te veel laag als de conus/spreekspoel tegen het chassis slaat en zet rustig een 400 watt amp op een 50 watt speakertje. De eerste speaker moet nog sneuvelen daardoor.