PDA

View Full Version : Koch Kc50 met defect, kopen?



Fumi SG
7 september 2006, 23:06
Hoi,

Ik kan misschien van m'n gitaarleraar een Koch kc50 Deluxe overnemen. Er is één maar, het ding is er vorige week mee opgehouden. Het eerste wat in mij opkwam was een kapotte zekering aangezien het ding al behoorlijk op leeftijd is en verder geen val ofzo gemaakt heeft. Hoe reëel is de kans dat het enkel een zekering is?? Wat zou het verder nog meer kunnen zijn?? Hij doet helemaal niks meer, er branden geen lampjes, niks. Of de buizen gloeien heb ik niet op gelet, maar ik denk het haast niet.

Hij wil er, als hij weggaat, €200,- voor hebben. Geen geld lijkt mij zo, mits het alleen die zekering is. Wat zeggen jullie, doen of niet doen??

Mr.Bluesbreaker
7 september 2006, 23:14
Ja je kan er uren over lullen maar je zal toch het defect willen vaststellen voordat je hem koopt. Stel dat het de zekering is, ja goed, stel dat het de transformator(en) zijn. Dan ben je met een goed werkend exemplaar nog goedkoper uit.

Fumi SG
7 september 2006, 23:20
Dat weet ik wel, trafo's kunnen kapot en zijn erg duur om te vervangen. Ik hoop dan eigenlijk ook op een reactie van Nico of iemand anders met een bovengemiddeld verstand van versterkers die zo 'even' wat weet te vertellen.

Als een trafo kapot is, branden de lampjes en gloeien de buizen dan nog??

Chris Winsemius
8 september 2006, 00:18
Hoi,

Ik kan misschien van m'n gitaarleraar een Koch kc50 Deluxe overnemen. Er is één maar, het ding is er vorige week mee opgehouden. Het eerste wat in mij opkwam was een kapotte zekering aangezien het ding al behoorlijk op leeftijd is en verder geen val ofzo gemaakt heeft. Hoe reëel is de kans dat het enkel een zekering is?? Wat zou het verder nog meer kunnen zijn?? Hij doet helemaal niks meer, er branden geen lampjes, niks. Of de buizen gloeien heb ik niet op gelet, maar ik denk het haast niet.

Hij wil er, als hij weggaat, €200,- voor hebben. Geen geld lijkt mij zo, mits het alleen die zekering is. Wat zeggen jullie, doen of niet doen??

Zekering, eindbuizen (worden redelijk zwaar belast in die amps) zijn de 1e dingen waar ik aan denk qua defecten. Zodra er (ook) andere defecten (problemen in het circuit/kapotte trafo's) zijn kan het echt in de paieren gaan lopen.
Uit ervaring als amp-tech kan ik wel zeggen dat Koch zeer goed is qua service bij hun zelf of met de support richting andere technici.

guitarnijboer
8 september 2006, 00:29
Tja ik dacht dat Koch toch redelijk duur spul was... maar dit type zegt me niets en in prijzen ben ik niet thuis. dus tja. Maar het volgende wil ik erover zeggen:

Kijk, het ergste wat je kan gebeuren is een kapotte voedingstrafo en misschien een paar buizen. Trafo is voor een 50 W amp rond de 100 Euro. Heb je dus voor 300 Euro en wat werk een Koch versterker (als je dat wat vind). Je hebt ook kans dat er wat anders aan de hand is, bijvoorbeeld een zekering, of de interne zekering die vaak geplaatst is in modernere versterkers, waarmee je dus geluk zou kunnen hebben.

Waarschijnlijk is er zeker iets mis in de voeding (al was het maar de zekering) en wellicht ergens anders waardoor de voeding of zekering kapot ging.

Aan de andere kant kan het hele ding natuurlijk ook verschrikkelijk afgetrapt zijn, of zijn er nog veel meer dingen die het toch al niet meer lekker deden waardoor hij hem nu die het helemaal niet meer werkt wegdoet. Ik kan dat vanaf hier niet beoordelen.

De vraag is: hoeveel weet jij van buizenversterkers/electronica. Wat is je ervaring hiermee? heb je de juiste spullen? iemand in je omgeving die je kan adviseren? Heb je er zin in om hem te repareren? Wat ben je bereid daarvoor uit te trekken?

Kijk voor mij zou deze keus erg gemakkelijk zijn, omdat ik weet dat ongeacht wat er mee is, ik er snel mee klaar ben en zonder hem open te hoeven schroeven goed kan inschatten hoe het ervoor staat met zo'n ding.
Wat je je af moet vragen is of dat voor jou ook opgaat, of dat je het ziet als een leuk project waarmee je misschien in het uiterste geval 200 Euro weggooit.

Natuurlijk kunnen we je op het forum altijd goede raad geven..... :satisfie:

Chris Winsemius
8 september 2006, 00:45
Tja ik dacht dat Koch toch redelijk duur spul was... maar dit type zegt me niets en in prijzen ben ik niet thuis. dus tja. Maar het volgende wil ik erover zeggen:

Kijk, het ergste wat je kan gebeuren is een kapotte voedingstrafo en misschien een paar buizen. Trafo is voor een 50 W amp rond de 100 Euro. Heb je dus voor 300 Euro en wat werk een Koch versterker (als je dat wat vind). Je hebt ook kans dat er wat anders aan de hand is, bijvoorbeeld een zekering, of de interne zekering die vaak geplaatst is in modernere versterkers, waarmee je dus geluk zou kunnen hebben.

@Richard:

Even 'n belangrijke correctie: vermogen heeft niets of vrij weinig met de prijs de prijs v/e trafo (of traVo :) ) te maken, ken 20 Watt OTs die meer kosten dan een (cheapo) 50 Watt OT.

In die serie van Koch zijn naar mijn weten 2 typen trafo's gebruikt: eerst ringkernen en wat later reguliere transformatoren.

@ de topic-starter:
misschien is het het verstandigst om iom de verkoper eerst die versterker v/e nieuwe zekering te voorzien (en eventueel van nieuwe eindbuizen) en bij blijvende problemen 'm bij 'n tech langs te brengen voordat je tot de uiteindelijke koop overgaat.

guitarnijboer
8 september 2006, 00:48
Als een trafo kapot is, branden de lampjes en gloeien de buizen dan nog??

Als het aan/uit lampje vlak na de schakelaar zit aan de netspanning dan kan deze gewoon branden als de trafo stuk is.

Als de lampjes na de trafo komen, bijvoorbeeld als deze aangesloten zijn op de gloeispanning of de winding van de laagspanning van bijvoorbeeld het kanaal omschakel circuit, dan zal niets branden als de primaire wikkeling (kant die aan het net zit) is doorgebrand, maar kunnen ze wel branden als bijvoorbeeld alleen de hoogspanningswinding op de trafo is doorgebrand.

guitarnijboer
8 september 2006, 01:10
@Richard:

Even 'n belangrijke correctie: vermogen heeft niets of vrij weinig met de prijs de prijs v/e trafo (of traVo :) ) te maken, ken 20 Watt OTs die meer kosten dan een (cheapo) 50 Watt OT.



Oh dat wist ik niet, in de tijd dat ik trafo's kocht ging de prijs omhoog als het vermogen hoger werd i.v.m. grotere kern en dikkere draad. (meer materiaal)

Al
8 september 2006, 01:39
Oh dat wist ik niet, in de tijd dat ik trafo's kocht ging de prijs omhoog als het vermogen hoger werd i.v.m. grotere kern en dikkere draad. (meer materiaal)

Ik heb gemerkt dat ik nu leef in de tijd dat jij trafo's kocht.

Al

kokeleko
8 september 2006, 07:09
Ik hoop dan eigenlijk ook op een reactie van Nico of iemand anders met een bovengemiddeld verstand van versterkers die zo 'even' wat weet te

Jij schat de rest van de forumgebruikers niet hoog in.

Dirk_Hendrik
8 september 2006, 08:36
Jij schat de rest van de forumgebruikers niet hoog in.

+1




(tien tekens)

Fumi SG
8 september 2006, 09:47
Allemaal bedankt voor je reacties! Het leek mij inderdaad ook het beste om eerst de amp eens na te laten kijken, misschien laat hij hem ook wel eerst in orde brengen. Ik ga dat sowieso eens vragen, dan hoor ik het wel.

Als ik het zo lees valt een nieuwe trafo ook wel mee, ik dacht dat eerder richting de 300 euro ging. Als dat zo'n 100 euro kost ben ik nog steeds niet veel aan die amp kwijt. Ik zal eens kijken of we wat kunnen regelen, ik laat het nog weten wat er eventueel gerepareerd moet worden en de kosten.;)

@kokeleko, DirkHendrik... Ik schat de rest van de forumgebruikers zeker niet laag in. Ik hoopte eigenlijk alleen op een meer technisch antwoord en niet zozeer een antwoord van 'Ik zou de gok niet nemen want.... ' Zie het dus absoluut niet zo!

almarvk
8 september 2006, 09:53
Allemaal bedankt voor je reacties! Het leek mij inderdaad ook het beste om eerst de amp eens na te laten kijken, misschien laat hij hem ook wel eerst in orde brengen. Ik ga dat sowieso eens vragen, dan hoor ik het wel.

Lijkt me een slimme actie. Zo weet je wat er van kan verwachten. Ik hoop voor je dat er niet veel aan gedaan moet worden!

piezo
8 september 2006, 09:58
Hoi,

Heel verhaal ................Ter info, al weet ik niet of je er in jouw geval iets aan hebt:
Ik heb ook een KC-50DLX. Binnenin zit ook een zekering die Koch er ooit in moest doen voor de Amerikaanse markt (waar ie nauwelijks verkocht, maar dit terzijde), maar die hier, ook bij mij, nogal voor problemen zorgde. De betreffende zekering heb ik ooit op Dolf Kochs advies gewoon kortgesloten met aluminiumfolie en de zekeringhouder is later door Koch verwijderd, met de contactpunten ervan kortgesloten. Als díe zekering het probleem is kun je dat gemakkelijk herkennen aan de "geschroeide" zekeringhouder.

piezo
8 september 2006, 10:33
Ben toch wel nieuwsgierig waar die zekering dan voor was. Hoogspanningslijn?Ik heb even gekeken in de versterker welke het is/was. Het is nr Z3 op het schema, een T 5A zekering. Ik stuur je het schema wel per E-mail. Mag jij me vertellen waar ie voor zou kunnen dienen.

guitarnijboer
8 september 2006, 10:54
Ben toch wel nieuwsgierig waar die zekering dan voor was. Hoogspanningslijn?

Koch ben ik niet erg bekend mee maar ENGL doet het zelfde. Er zit een zekering tussen de netspanning aan de buitenkant en een iets zwaardere binnen in de versterker. Ook tussen de netspanning.

Ik kan me de functie wel voorstellen. Meer dan eens zie je mensen met aluminiumfolie in de weer als er een zekering het begeeft en er niets anders voor handen is. Of een zwaardere zekering plaatsen.... Zo'n extra interne zekering helpt dan ergere schades en gevaarlijke situaties voorkomen die dergelijke 'reparaties' teweeg kunnen brengen.

Niet alle muzikanten begrijpen dat zo'n ding er niet voor niets zit, zeker niet als ze op het podium staan. The show must vaak toch gewoon on gaan.....

Er zal ook wel een NEN norm zijn die dit voorschrijft.

Dude
8 september 2006, 10:58
Uit ervaring als amp-tech kan ik wel zeggen dat Koch zeer goed is qua service bij hun zelf of met de support richting andere technici.



:cooler: is dat zo ??




Toevallig net nog effe met de technische afdeling gebeld en idd ! Super service !

guitarnijboer
8 september 2006, 10:58
Inderdaad. Beetje overdone. Daar moet je een Amerikaan voor zijn. De zekering is voor de 6.3 V gloeispanning van de buizen.

En de ventilator..

Mee eens, in dit geval lijkt ie vrij nutteloos. Een goed gekozen netzekering vliegt er ook wel uit als je de gloeispanning mocht kortsluiten....

piezo
8 september 2006, 11:16
Inderdaad. Beetje overdone. Daar moet je een Amerikaan voor zijn. De zekering is voor de 6.3 V gloeispanning van de buizen.

En de ventilator..
Nu ziet mijn KC50DLX er overigens zó uit. :)
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/KC50-2.JPG

http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/KC50-1.JPG
Mooi geschroeide buis-weerstanden en door de flits verkoolde harsresten.

Hier de link met het verhaal erachter. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=628355&highlight=flits#post628355

Hij is overigens nog steeds niet gerepareerd ..... :sssh:

Fumi SG
8 september 2006, 18:32
Zonde joh, zonde!! Waarom is ie nog steeds niet gerepareerd dan? Omdat de kosten te hoog zijn of omdat je tot nog toe te lui bent geweest om naar een tech te gaan?:satisfie:

Een nutteloze, interne zekering hmz... Ik zal er eens naar kijken. Ik heb vorige week al wel gezocht naar een zekering die je van buitenaf kan bereiken maar die heb ik zo gauw niet gevonden. Ik zal eens horen of hij verkocht wordt en zo ja wat ik kan regelen met de beste man. Ik hou jullie op de hoogte!! Mocht ik hem kopen dan post ik, ná een beurt en nieuwe buizen, een review aangezien het niet zó een bekende amp is.;)

piezo
8 september 2006, 19:40
Waar zie jij verkoolde harsresten? Ik zie gewoon oud geworden hars. En dat kleurt altijd donkerder. Dat het bij de buizen wat bruiner eruit ziet komt doordat de EL84 waarschijnlijk knap heet stoken.Toen het echt mis ging was er een felwitte flits binnenin. Ik had hem even daarvoor nog open gehad en toen ik hem weer van binnen bekeek bleken overal op de print harsresten bros en zwart geworden. Is niet zo goed te zien op de foto. Het meeste heb ik trouwens met een priem en tandenborstel al verwijderd. In het chassis verspreid liggen nog restjes zwart poeder.

piezo
8 september 2006, 20:13
Ja, Berkel & Roderijs. Naar hem toe met het ding was altijd wel de bedoeling, maar is er nog steeds niet van gekomen. Naar aanleiding van dit topic vandaag nog even overwogen om meteen zelf weerstanden, buizen en buisvoet te gaan vervangen. Maar als ie het daarna nog niet blijkt te doen, moet ik alsnog bij de Dr.Tube langs. Dus dan maar meteen goed.
Ik wil trouwens toch nog wat modificaties gedaan hebben, zoals het relaisgestuurd (true-)bypass maken van de loop en de mastervolume of de Reverb. Met mijn Nobels MS-4 kan ik het ding dan via MIDI schakelen. En Koch doet normaal gesproken geen "custom" modificaties meer, dus dan moet ie toch naar Dr.Tube.

Ik denk dat ik me wel een beetje meer in buizenelectronica ga verdiepen maar dan is mijn Bandmaster toch een beter oefenobject dan de ingewikkelder Koch. Vroeger ook wel eens een klein beetje aan zo'n Bandmaster geklooid trouwens.