PDA

View Full Version : Intonatie afstellen



Powerchordschuiver
7 september 2006, 23:01
Zou iemand mij eens kunnen uitleggen hoe je de intonatie van een gitaar (met Floyd Rose) afstelt?

Bedankt.

Trocar
8 september 2006, 00:16
Stappenplan:

0. Zorg dat de Floyd Rose goed is afgesteld (parallel aan de brug en dergelijke).

0. Neem nieuwe snaren, of op z'n minst geen oude snaren.

1. Stem de gitaar met een stemapparaat.

2. Neem de flagiolet van de 12e fret van een snaar en kijk naar het stemapparaat.

3. Duw de snaar in op de 12e positie (zoals je altijd doet, niet overdreven gaan drukken of zo) en kijk naar het stemapparaat.

4. Vergelijk 2 met 3.
-Wanneer de ingedrukte positie lager is dan de flagiolet, moet het zadel "van de brug af", richting de hals (snaar korter).
-Wanneer de ingedrukte positie hoger is dan de flagiolet, moet het zadel "naar de brug toe", van de hals weg (snaar langer).

5. Draai snaar los zodat er geen spanning meer op staat en draai daarna de imbusschroef van het zadel iets open om het zadel de goede kant uit te bewegen. (zie plaatje hieronder voor de juiste imbusschroef)

6. Draai de snaar weer op spanning en stem de gitaar. Ga terug naar stap 2 voor dezelfde snaar en herhaal de stappen totdat er geen verschil meer te vinden is tussen de uitslag van 2 en 3.

7. Ga zo alle snaren af.

Hier wat er los moet:
http://www.igdb.co.uk/pages/guitar_setup/images/saddle_lock.jpg

Tupelo
9 september 2006, 02:22
Ik vind dat zo een gedoe.
Moet je met je sleutel onder de snaar om te kunnen intoneren.
Werkelijk verschrikkelijk.
Spanning van de snaar af, ding eronder murwen, toch net niet goed, opnieuw, yaagh!
Degene die dat verzonnen heeft zouden ze van mij mogen ophangen, wanneer ik nog een gitaar met floyd had. ;)

Pentatonic
17 september 2006, 13:41
ik heb een probleem met de intonatie van mijn hoge E snaar, hij blijft te laag, ook al heb ik hem zo kort mogelijk gemaakt... kan een nieuwe snaar mss helpen?

Gearjunkie
17 september 2006, 13:58
Probeer het uit!

Pentatonic
19 september 2006, 16:07
't is dat het nogal ver rijden is voor snaren :)

maar het heeft gewerkt, ze staat terug perfect afgesteld.