PDA

View Full Version : Hoezo gevaarlijk...



nicoverduin
7 september 2006, 21:34
verwijderd....

Negative K3 fan
7 september 2006, 22:00
ouch, ik zie trouwens persoonlijk helemaal het nut niet in van prints gebruiken bij zelfbouw buizenamps...

heeft de trafo het trouwens overleefd?

matto
7 september 2006, 22:20
Pfooee zweetdruppels.

Vonk
7 september 2006, 22:34
Als ik zelfgemaakte buizenamps bekijk en handleidingen lees, worden altijd dikke draadjes gebruikt en aangeraden. Dikker in ieder geval dan FX-pedaaltjes. Waarschijnlijk omdat er veel hogere spanningen doorheen gaan. Is het dan sowieso niet link om dan van die dunne koperbaantjes te gebruiken bij deze hoge spanningen (niet meegerekend dat dit soort problemen misschien kunnen worden voorkomen met draadjes)?

Chris Winsemius
7 september 2006, 23:09
Als ik zelfgemaakte buizenamps bekijk en handleidingen lees, worden altijd dikke draadjes gebruikt en aangeraden. Dikker in ieder geval dan FX-pedaaltjes. Waarschijnlijk omdat er veel hogere spanningen doorheen gaan. Is het dan sowieso niet link om dan van die dunne koperbaantjes te gebruiken bij deze hoge spanningen (niet meegerekend dat dit soort problemen misschien kunnen worden voorkomen met draadjes)?

Grote stroom: dikke draden.
Meestal lopen er redelijk lage stromen bij hoge spanningen dus de draad/spoor-dikte kan wat kleiner zijn.
Wat wel belangrijk is (en het voorbeeld van Nico ook zeer duidelijk maakt): isolatie en voldoende afstand.

Desbetreffende print/"layout" is inderdaad niet jofel maar printplaten waren natuurlijk behoorlijk "high-tech" in de tijd dat die amp gebouwd werd...

Frits van Mourik
8 september 2006, 00:59
Indertijd was het goedkoper bouwen. En wie weet had de ontwerper pretenties.... De OT is in ieder geval einde oefening. Primair lijkt het er goed uit te zien. Secundair is practisch geen signaal meer. 460V door de sec. kan een OT slecht tegen. Sneu voor de klant. Had er nog geen uurtje op gespeelt.

Gek hoor, je zou toch verwachten, dat de HSP-zekering eerder de geest zou geven dan de secundaire van de OT.
Of had de ontwerper ook maar van zo'n zekering afgezien?
Overigens vind ik printplaten iets voor bestukkingsmachines en soldeerbaden.
Echte mannen bouwen hun amp PTP, de ware bikkels RPTP. :p