PDA

View Full Version : voorverwarmen?



zoon van Piet
7 september 2006, 20:25
heren ampofielen,

Ik wil even een -letterlijk- heet hangijzer tegen de billen houden, aangaande buizenamps en sound. Want ik lees hier veel postjes over balckfacen, PTP, thinwire en zo nog wat voor mij onbegrijpelijke dingen meer... maar de kwestie die mij vaak bezighoudt, wordt nooit besproken.

mIjn oren zeggen dat mijn amp (Marshall superlead)beter klinkt als ie een half uurtje aan staat. en nog beter als ie een uur aan staat. Mijn bassist vindt hetzelfde van zijn amp ( ouwe ampeg). En het geldt eigenlijk voor alle amps die ik bespeeld heb: warm klinken ze beter..

Ik ben niet technisch, maar het lijkt me te verklaren doordat de amp heet wordt. Ik leerde bij natuurkunde dat een weerstand verlaagt als de temperatuur stijgt. Als iemand het me uit kan leggen: graag.

Punt is dat ik dus graag mijn amp alvast aan zet voordat ik moet spelen - na de soundcheck aan laat staan. (ik laat trouwens ook graag mijn gitaren op het podium wennen aan de temperatuur, maar dat terzijde..)

Maar helaas, dat kan lang niet altijd. Op festivals en dergelijke is het op en af met het spul.

Mijn vraag is: heeft iemand tips voor me. Behalve het in de hens steken van dat ding, dan....

Hou ze warm

P

Unicron
7 september 2006, 21:23
Ik vind ook hetzelfde idd, na een uur of één a anderhalf is een amp wel zo ongeveer lekker warm.

Op festivals is de enige optie die je hebt een speaker simulator of dummy load meenemen en dat ding ergens aanzetten en laten staan.

Ik geloof dat alleen op standby laten staan zonder speaker wel kan (weet niet zeker) maar dit zal hem niet echt lekker opwarmen ben ik bang....

Negative K3 fan
7 september 2006, 21:27
hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de weerstand juist... dat betekent over het algemeen lagere spanningen/meer sag...

ik merk het zelf trouwens ook wel, waar het volgens mij deels aan ligt dat zijn je oren/hersens, die 'wennen' aan geluid, hoe harder het geluid hoe meer/sneller je gehoor verandert... tenminste zo'n gevoel heb ik, daarmee sluit ik ook niet uit dat je amp anders gaat klinken als hij warmer wordt.

je amp heel lang op stand by zetten voor je gaat spelen heeft op zich niet heel veel zin, want daar wordt je amp niet echt warm van, omdat er dan alleen gloeispanning aanstaat. Echte hitte ontwikkeld zich pas als je er (hard) op speelt.

Lucluc
7 september 2006, 21:49
Ik heb het eens letterlijk kunnen vergelijken in de studio. Een moeilijke partij die ik een aantal keren moest overdoen, gewoon mijn bandmaster helemaal clean. Na een half uurtje was het geluid duidelijk hoorbaar warmer dan toen ik net begon.

zoon van Piet
7 september 2006, 22:07
ja, het heeft niet alleen te maken met je oren ( die idd ook anders gaan horen na een uurtje heavy rock). het zit 'm echt in de amp.

vulvasonic
7 september 2006, 23:54
ja, het heeft niet alleen te maken met je oren ( die idd ook anders gaan horen na een uurtje heavy rock). het zit 'm echt in de amp.

Het blijft een netelig probleem. Ik herken het, maar je doet er geen fuck aan, behalve dus de versterker lang van tevoren aanzetten, indien mogelijk uiteraard.

Al
8 september 2006, 00:40
mIjn oren zeggen dat mijn amp (Marshall superlead)beter klinkt als ie een half uurtje aan staat. en nog beter als ie een uur aan staat.

Yess, is ook zo, dan zijn je buizen lekker goed warm en dan wordt het allemaal wat sympathieker.

Op een festival van te voren opwarmen is een optie maar pas op als je met warme buizen gaat slepen. Opgewarmd zijn ze wat gevoeliger wat betreft stoten. Ook als je snel moet afbreken --> voorzichtig.

En nog wat --> wist je dat speakers eveneens heet worden? Klinken ze ook iets anders en wat zachter. Moet je wel wat stevig aanspreken. Een koude speaker is harder .... wil wel eens een geluidstech op het verkeerde been zetten.

Ik gebruik wel eens een DR met een T1088 (celestion silver alnico) Dat is een wat krap bemeten speaker voor de amp. Ik weet dat als hij warm is anders reageert dan koud. Koud is hij hard en efficient. Bij de soundcheck, koud dus, komt dat wel eens te hard over.

Al

Kim Wilson
8 september 2006, 08:40
Ja, ik heb ook dezelfde ervaring. Hoe warmer hij wordt, hoe romiger en gebalanceerder de klank wordt. Ik heb een combo, dus ik kan hem wel voor de tijd opwarmen. Ik zou het alleen niet doen, denk ik. Reden is de kwetsbaarheid van warme buizen. En op zo'n festivalletje weet je het maar nooit... Dan maar een iets minder geluid.

onze_jef
8 september 2006, 11:57
Ik heb me laten vertellen dat je je versterker ook kan opwarmen op standby door de master en de gain volledig open te zetten. Je zou er dan niet op moeten spelen.

Dit kan handig zijn als je je backline al een uur voor je moet spelen kan opstellen maar nog niet kan soundchecken of zo.

Ik en de rest van de bandleden ondervinden ook dat onze versterkers beter beginnen te klinken na een uurtje.

fullorder
8 september 2006, 12:00
Ik heb het eens letterlijk kunnen vergelijken in de studio. Een moeilijke partij die ik een aantal keren moest overdoen, gewoon mijn bandmaster helemaal clean. Na een half uurtje was het geluid duidelijk hoorbaar warmer dan toen ik net begon.

Mijn amp klinkt voor mijn gevoel ook lekkerder na een uurtje spelen, maar heeft bovenstaand voorbeeld ook niet te maken met het feit dat je je partij beter speelde na een half uur oefenen? ;)

zoon van Piet
8 september 2006, 12:51
Yess, is ook zo, dan zijn je buizen lekker goed warm en dan wordt het allemaal wat sympathieker.

En nog wat --> wist je dat speakers eveneens heet worden? Klinken ze ook iets anders en wat zachter. Moet je wel wat stevig aanspreken. Een koude speaker is harder .... wil wel eens een geluidstech op het verkeerde been zetten.

Al

fukkerdefuk, dus het zit allemaal nog wat ingewikkelder in elkaar dan ik dacht. En een echte oplossing is er niet. okee, dan moet ik zondag genoegen nemen met een minder geluid. De set is zo kort dat we op moeten houden tegen de tijd dat het lekker gaat klinken...

fullorder
8 september 2006, 13:40
fukkerdefuk, dus het zit allemaal nog wat ingewikkelder in elkaar dan ik dacht. En een echte oplossing is er niet. okee, dan moet ik zondag genoegen nemen met een minder geluid. De set is zo kort dat we op moeten houden tegen de tijd dat het lekker gaat klinken...

Je kunt ook voor een transistorversterker gaan :D

Kim Wilson
8 september 2006, 13:43
Je kunt ook voor een transistorversterker gaan :D
Foei! Ga je mond spoelen!!

cesco
8 september 2006, 15:32
Op de grotere festivals bouw je je spul voor een groot deel van te voren op (drumstel op een verrijdbare riser enzo) achter de gordijnen. Sluit dan gewoon een half uurtje van te voren je halfstackie (in mijn geval) aan, er is altijd wel stroom te vinden. Dan hoef je hem ook alleen maar naar voren te rijden en valt het met stoten ook mee. Helaas heb je die luxe niet overal.

fullorder
8 september 2006, 15:42
Foei! Ga je mond spoelen!!


Hehe, ik dacht: ff timen hoe lang het duurt dat hier op gereageerd wordt.
3 minuten valt me nog mee, had eigenlijk 30 seconden verwacht ;)

Wat ik overigens soms ook doe als er meerdere bandjes op een avond spelen en je hebt weinig ombouwtijd is m'n amp opstellen achter de backline van het bandje dat voor je speelt. Je hoeft daarna op z'n hoogst een klein stukje te schuiven met je amp en dat durf ik nog wel aan met warme buizen, zolang je het maar met beleid doet.
Je kunt natuurlijk ook de gitarist voor jou je amp laten gebruiken, dan is ie zeker opgewarmd als jij gaat beginnen. Scheelt ook weer ombouw tijd. Echter is het soms wel erg spannend om een wildvreemde gitarist over je geliefde ouwe trouwe buizenvriend te laten spelen...

Mr.Jay
8 september 2006, 18:31
fukkerdefuk, dus het zit allemaal nog wat ingewikkelder in elkaar dan ik dacht. En een echte oplossing is er niet. okee, dan moet ik zondag genoegen nemen met een minder geluid. De set is zo kort dat we op moeten houden tegen de tijd dat het lekker gaat klinken...

Tip:
De gitarist van de band vóór jou op jouw amp laten spelen?
argggggh..............zie dat ik te laat ben met mijn tip.

Ik heb mijn amps wel es ter plekke gebiasd op festivals op de dán aanwezige spanning. Maar dat gaat wel ver natuurlijk.
Alhoewel er een gitarist ooit was die zijn gitaar op elk podium bijstelde qua halspen > ónder het spelen !

JaY

zoon van Piet
8 september 2006, 19:38
Tip:
De gitarist van de band vóór jou op jouw amp laten spelen?
argggggh..............zie dat ik te laat ben met mijn tip.

Ik heb mijn amps wel es ter plekke gebiasd op festivals op de dán aanwezige spanning. Maar dat gaat wel ver natuurlijk.
Alhoewel er een gitarist ooit was die zijn gitaar op elk podium bijstelde qua halspen > ónder het spelen !

JaY

dat gaat wel erg ver... hoewel, ik heb weleens van die bluesboys gezien op Ospel, die de gehuurde fenderbakjes voor het optreden even onder handen namen... soldeerboutje erbij, effe open, beetje prutsen en spelen...

Mr.Jay
8 september 2006, 20:39
dat gaat wel erg ver... hoewel, ik heb weleens van die bluesboys gezien op Ospel, die de gehuurde fenderbakjes voor het optreden even onder handen namen... soldeerboutje erbij, effe open, beetje prutsen en spelen...

Heb van die gasten gezien die meteen bij de gehuurde Sf-Twins V1 eruit trekken en die op V6 zetten, meteen wat meer gain.

JaY

Lucluc
8 september 2006, 20:50
Ik heb mijn amps wel es ter plekke gebiasd op festivals op de dán aanwezige spanning. Maar dat gaat wel ver natuurlijk.

Wanneer komt er nou eens een leerstoel voor je beschikbaar 8-)

johantipker
12 september 2006, 13:58
euhhh.... straalkacheltje meenemen?

Unicron
12 september 2006, 15:18
dat gaat wel erg ver... hoewel, ik heb weleens van die bluesboys gezien op Ospel, die de gehuurde fenderbakjes voor het optreden even onder handen namen... soldeerboutje erbij, effe open, beetje prutsen en spelen...


Wow, a-sociaal, maakten ze het ook weer ongedaan?

zoon van Piet
13 september 2006, 09:17
Wow, a-sociaal, maakten ze het ook weer ongedaan?

Daar heb ik niet zo op gelet... Maar ik herinner me wel dat het verrekte goed klonk.
Dus ik stel me voor dat een regionale gitarist de volgende dag blij verrast was, toen hij zijn uitgehuurde amp terug kreeg...

Mr.Jay
13 september 2006, 13:29
Daar heb ik niet zo op gelet... Maar ik herinner me wel dat het verrekte goed klonk.
Dus ik stel me voor dat een regionale gitarist de volgende dag blij verrast was, toen hij zijn uitgehuurde amp terug kreeg...

Mits dat die er net zo goed op kon spelen dan de "huurder" dat deed, want je weet natuurlijk nooit of die omsoldering de oorzaak was of de bespeler.

JaY

Jorn-
13 september 2006, 14:08
Ik krijg een geweldig idee,....je koopt een gare SF Twin,....leent 'm een weekendje uit, en krijgt 'm gereviseerd, geblackfacet en lekker ingespeeld terug!!!

Unicron
14 september 2006, 15:54
wie weet kan je zelfs je 135 watter als 100 watt terugkrijgen...gouden business....

zoon van Piet
14 september 2006, 16:06
anderzijds moet ik met schaamrood op de kaken bekennen dat ik wel eens niet een, maar twee geleende amps heb opgeblazen...

( in een optreden, dat was toch wel knap van me)

onze_jef
14 september 2006, 16:24
straffe pomp!