PDA

View Full Version : Op gehoor Intervallen en 3 klanken horen



DTmaster
7 september 2006, 13:27
Hallo


Ik moet je zeggen dat ik al aardig gevorderd ben dat is mooi want als het mee zit kan ik volgende week als ik mijn toetsen haal al mee doen aan het 2e jaar.

Iniedergaval als ik ze haal :)


Ik heb nu al een paar dagen die theorie van sochtend tot aan het einde van de middag bestuudeerd en ik denk dat ik mij daar al aardig in red.

Alleen word het nu ook tijd voor inplaats van het noteren OOK het horen !!

en dat bij echter nooit een probleem maar aangezien ik nu mijn toetsblaadje voor mijn neus waar staat " een 5 omdat TEVEEL intervallen fout waren zou ik die graag met jullie willen doornemen.

mijn toets bestond uit 4 opdrachten

1 Noteer de voorgespeelde INTERVALLEN. Je mag deze afkorten (bv R5 gr6 enz) Soms kun je intervallen op 2 verschillende manieren benoemen ( bv vm5 of ov4) BEIDE worden goed gerekend.

nou dan speelde dus mijn leraar op de piano een interval , en dan val elke catogorie 3 stuks

- stijgend
- dalend
- tegelijk

2. Noteer de naam van de voorgespeelde toonladder
en dan moesten deze leren

alle kerktoonladders
en Melodisch en harmonisch Mineur

en daar speelde hij een ladder van en dan moest jij opschrijven welke het was

3 Noteer de voorgespeelde 3-klanken en zet als van toepassing - de omkering erbij

dus je kon dan kies uit Mineur en majeur en daar dan de 3 punten

Grondliig
In 6 ligg
in 6/4 ligg

4. Noteer de symbolen van de voorgespeelde Septiemaccoorden.
dan kon je kiezen uit

Min7 , Majeur 7 , Dominant7 , MinMaj7 , Min7b5 , Verminderd,

en zoals eerst : hij speelt het voor en JIJ noteert het.


Mischien hebben julloe tips hoe je dit kan doen , want hier moet t/m woensdag (dag van de toets) nog wel even wat aandacht aan geven.

Eigenlijk heet die vak SOLFEGE maar zijn noemen het HAP


erg erg bedankt voor jullie suport

DT

-=JEROEN=-
7 september 2006, 13:58
dit kan je alleen maar leren door te trainen

de één heeft van nature een beter oor dan de ander

een manier om dit te trainen is om met iemand samen af te spreken... hij speelt dan bijvoorbeeld alleen maar kerktoonladders vanuit C, en jij moet raden welke het is... en dan speel jij bijvoorbeeld alle mineur en majeur 3 en 4 klanken van C met omkeringen enzo

door het in 1 toonaard te houden, wennen je oren eerst aan het herkennen van de interval(len), als dat eenmaal vlekkeloos gaat, maakt het niet meer uit welke toonaard je hoort, omdat je de onderlinge verhoudingen er meteen uit pikt

DTmaster
7 september 2006, 14:17
ok dan maar weet jij precies alle kerktoonladder met de noten op de toon C


ik niet dus


C ionisch - C enz enz en
C Dorisch - C enz enz
C enz enz en



erg bedankt voor je tips master jeroen :)

DTmaster
7 september 2006, 14:18
daarnast gelijk een ander vraag hoe pak je het dan aan met de intervallen op gehoor , daar ook een tip of een thorie voor !1

-=JEROEN=-
7 september 2006, 14:22
Een overzicht van alle modi:

1 Ionisch = 1 2 3 4 5 6 7
2 Dorisch = 1 2 b3 4 5 6 b7
3 Frygisch = 1 b2 b3 4 5 b6 b7
4 Lydisch = 1 2 3 #4 5 6 7
5 Mixolydisch = 1 2 3 4 5 6 b7
6 Aeolisch = 1 2 b3 4 5 b6 b7
7 Locrisch = 1 b2 b3 4 b5 b6 b7
zelf effe alles invullen/toepassen op C

appyhaan
7 september 2006, 14:42
Ja, ik ben zelf ook nu al een tijd(2jaar) bezig om mijn gehoor te trainen. En het blijft voor mij echter heel lastig. Toch is het de moeite waard en je wordt gewoonweg een betere muzikant. Echter kun je wel gefrustreerd raken omdat je gehoor nou eenmaal een "delicaat" orgaan is, die zich niet alles laat vertellen. De ontwikkeling verloopt voor de meesten dus vrij langzaam en is voor velen een reden om er mee te stoppen, NIET DOEN DUS. Gewoon rustig doorgaan.

Wat betreft het horen van intervallen, een aantal tips die voor mij werken. Allereerst is het gewoonweg makkelijk om voor elk interval een herkenningsdeuntje te hebben. Vb. grote secunde = vader Jakob. Uiteindelijk moet je hier ook zonder kunnen, je moet het interval echt kunnen voelen zeg maar. Affijn, pak je gitaar en ga de eerste week alleen maar grote en kleine secundes spelen en nazingen. Stijgend en dalend. Eigenlijk is dit de methode die ik gebruik voor alle intervallen. Als je ze kunt nazingen dan kun je ze absoluut ook tegelijk(harmonisch) horen. Tussendoor moet je gewoon een programma gebruiken, Earmaster bijvoorbeeld om jezelf te overhoren. Als je het goed en consequent doet elke dag, ben je een aantal weken bezig, maar zitten alle intervallen in je. Ondertussen kun je beginnen met de akkoorden en toonladders. Toch zijn intervallen het belangrijkst als je het aan mij vraagt. Akkoorden en toonladders bestaan uit intervallen dus dat zegt wel al genoeg.

Veel succes

DTmaster
7 september 2006, 14:56
OK thanx , ja Earmaster heb alweer 2 jaar dus die ken ik goed !!!


Maar nu ff door op je theorie ,,, ik kan Stijgende intervallen we dromen .... maar kan je ervoor zorgen dat dalend intervallen ook goed gaan !!


want om even een voorbeeld te geven bij een antwoord

ik hoor de toon en dacht "aha dat is een Septiem" maar toen was het een kleine secunde maar omdat ik gewend was naar voren te rekenen maakt ik hier de FOUT IN :(

EN ALS IK naar mijn blaadje kijk zie ik dat ZO ook de mist in ben gegaan met die INTERVALLEN DALEND !!!


sugesties ????

appyhaan
7 september 2006, 15:02
Ok, ik begrijp je nu. Blijft nog steeds echter hetzelfde antwoord. Blijf in ieder geval je "probleem" intervallen oefenen. Reken altijd vanaf de laagste toon die je hoort. Dan zit je altijd goed lijkt me. Vraagje tussendoor, waarvoor is de toets, muziekschool, opleiding o.i.d.?

Gitaro
7 september 2006, 15:04
Sorry als het offtopic is, heb niet alles gelezen omdat het me niet zo interesseert. Maar misschien hebben jullie hier wat aan?

http://www.musictheory.net/trainers/html/id90_en.html

DTmaster
7 september 2006, 15:11
Nee , Earmaster is beter ... een stand alone progje , en ik wist juist weten HOE JE het best intervallend DALEND kan weten :)

Thanx though :)

Kim Wilson
7 september 2006, 15:13
Hier blijkt wel een beetje dat je aan alleen theorie niet zo veel hebt. Je moet ook een beetje feeling met muziek hebben. Je kunt alle toonladders op papier wel zo goed kennen, maar als je er op een instrument niks mee kunt, of als je het niet "hoort", heeft het allemaal niet erg veel nut.

DTmaster
7 september 2006, 15:37
ja maar trust me ik ben meer een persoon die dingen op zijn gehoor doet dan op PAPIER maar tja je moet wel richtlijnen hebben waarop je op kan bouwen omdat te horen !!!

en KIJK ik raak nu nogal gefrusteerd dat ik ze DALEND elke keer fout heb en het probleem is , dat ze je een onvoldoende geven als je al EEN opdracht niet naar behore gemaakt hebt !!

Omdat je daan aangeeft dat je er niets van gesnapt hebt ... zie het maar als een rijexamen maar dan 4 of 5 fout LATERZZZ DRIVERS LICENSE :(

dus ik MOET dit goed kunnen doen ... !!!


ik had voor stijgend intervalen de truc Om er voor te zorgen dat je probeert soms een toon een halve stap omhoog of omlaag te doen zodat meest gelijk een GROOT interval hoort bv Grote secunde en dan weet je als je een 1/2 stapje terug gaat dat het antwoord is : KLEINE SECUNDE....

Zo had ik bijna alles goed van de stijgende intervallen maar DALEND kan ik dat niet ...

Is er ECHT niet een manier hoe je dit GOED kan doen , vertel jullie ervaringen anders :(

ReinoutV
7 september 2006, 17:04
Werk dan via de omkeringen van een interval. C-D is een grote secunde, die kan je horen. De omkering hiervan is D-C, dat is een klein septiem. Als zij A-F spelen en je hoort een kleine sext, keer hem dan om. Je hoort in principe een grote terts, maar met het verkeerde begin. Misschien helpt dat.

Hoe wij het onderwezen krijgen (Popacademie Enschede): met 1 of 2 intervallen beginnen en langzaam uitbreiden. Eerst alleen C-D en C-E (g2, g3). Als je die uit elkaar kunt houden C-F (r4) erbij. Binnen alle toonsoorten natuurlijk. Zo kan je het dalend ook doen. C-Bb (g2) en C-Ab (g3). Dan langzaam uitbreiden. Kan niet mislukken, maar kost wel wat tijd, als het allemaal niet vanzelf gaat. Succes!

DTmaster
7 september 2006, 17:26
Nou kijk ik heb nu wel een manier bedacht en dat is deze (2 jaar geleden al :)

je hebt een interval en je hoort die 2 noten dan

wat ik dan doe is eigenlijk de chormatische toonladder terug rekeken (dus alle noten) en als ik dan bij mijn noot bent eentje eraf halen want de begin noot hoe je natuurlijk niet mee te nemen !!!


bv : D - G (dalend) gespeeld dan doe ik

G-Gb-F-Eb-E = 5 1/2 stappen - 1 = Reine kwart !!

kijk zou kan ik het ongeveer doen t/m de kwint maar daarnaar word het was latiger want je maakt snel fouten als je meer dan 10 noten terug moet gaan , dus daar moet ik nog wat opverzinnen !!


Thanx

thefox
7 september 2006, 17:45
Op welke opleiding zit je? Ik dacht dat je dit soort dingen bij je toelating allemaal al moest kunnen...

DTmaster
7 september 2006, 18:11
nou het is geen Consavatorium maar een voorbereidende muziek school die je er naar toe werkt , en daar zit ik nu een jaatje en moet ik deze toets doen

anyway

Mijn theorie klopt alleen niet als ik die halve stappen op deze doe


C-B-Bb-A-Ab

1 ik reken hier 5 halve noten in Chromatische schaal terug normaal doe ik dan 5-4 is KLEINE 3 maar het is GROTE 3 .. :(

jammerzz

Daevren
7 september 2006, 19:10
Toen ik nog overwoog om me aan te melden voor het conservatorium heb ik dit heel lang geoefend. En het viel me niet mee. Ik gebruikte dacht ik ook Earmaster Pro 4.

Het kan erg frustrerend zijn omdat je best doen niet zo veel nut heeft. Je moet het gewoon langzaam over tijd stapje voor stapje ontwikkelen. Je specifiek op iets concentreren heeft ook geen nut.

Je moet de intervallen gewoon 'imprinten'. Ik had hier schijnbaar het talent niet voor. Waar ik bijvoorbeeld wel het talent had om muziektheorie te leren.

Dat is ook een van de redenen waarom ik me toch niet heb aangemeld voor het conservatorium.


Op een gegeven moment ga je het specifieke geluid van elke interval automatisch herkennen.


Trouwens is dit al weer heel wat anders dan muziektheorie toepassen. En de mensen die gehoortraining doen zijn ook vaak de mensen die theorie leren. Mensen die denken dat je gewoon wat 'feeling' nodig hebt en dat wanneer je dat niet hebt je beter kunt stoppen worden nooit beter dan hun eigen natuurlijke talent.

DTmaster
7 september 2006, 19:12
aha maar hoe oud ben je dan Daveren !!!

Daevren
7 september 2006, 19:15
Ik ben nu 23. Ik ben laat begonnen met muziek(16 jaar). Dus misschien is dat ook een van de redenen waarom het in het begin erg lastig was. Maar mijn geval was ook een voorbeeld dat je het met oefening allemaal gewoon kunt leren.

Alhoewel ik nu niet meer precies weet hoe goed ik er in ben.


Mijn eigen ervaring was ook dat je niet moet luisteren naar hoe ver de noten uit elkaar lijken te liggen. Maar je moet de twee intervallen zien als een soort 'ontvouwen'. En je wilt weten hoeveel 'graden' ze ontvouwen. Dat kun je horen door het specifieke karakter van het ontvouwen te luisteren. Je moet naar iets heel specifieks luisteren. Er zijn meerdere dingen die je op het verkeerde been kunnen zeggen. Bijvoorbeeld hoeveel hoger de noten van de interval die je hoort zijn tov de noten van de vorige interval.

Maar ik denk dat je voor advies het beste kunt praten met je leraar. Ik heb dit nooit helemaal geleerd. En ik heb het ook nooit iemand anders proberen te leren. Dat heb ik met droge theorie wel gedaan. Dus ik kan je hier gewoon neit zo goed helpen.

Daevren
7 september 2006, 19:22
Wat ook handig kan zijn is de beginnoten van bekende melodieen gebruiken als referentie.

Toen ik door kreeg dat de eerste twee noten van 'Daar komt de bruid' een rein kwart omhoog is was dat gelijk het eerste wat ik hoorde als ik ongeveer de helft van de reine kwarten hoorde. Ik denk dat die anderen gewoon te ver in een andere toonsoort oid stonden. Daar moest ik dan zeg maar even over na denken.

Dus misschien is deze site handig:
http://www.people.vcu.edu/~bhammel/theory/resources/macgamut_theory/songs_interval_recognize.html

Je kunt ook je gehoorttrainleraar om hulp vragen. Die kennen er vaak ook veel en die weet er vast meer welke jij ook kent dan deze site.

DTmaster
8 september 2006, 11:45
ok ik zal eens ff kijken maar ik denk dat ik het nu wel snap , ff mischien een klein theorievraagje want daar ben je beterzz in


Ik ik heb nu op mijn toets zo'n vraag


11 . benoem de septiemaccoorden in Grondligg


Nou je ziet dan een accoord voor je neus (in noten dus 4 gestapelde tertsen) en dan zie je bijvoobeeld D - F# - A - C = ik weet dat het Antwoord A7 maar erg er van overtuigd dat ik dit goed ben ik nog niet ,,, mischien kan je mij hier wat van over vertellen

mischien over deze 2

je ziet = Eb - Gb - Bb - Db

Daarnaasst die ik ook een Acccoord waar ik bij geschreven had Asus4 ... het was geloof ik zo dat de kwint de werd vervangen voor de 4 :)


__________________________________________________ _______________

12 . Noteerd deze Septiemaccoorden in Gronligg.

HIERBIJ moet je ze niet noemen maar moet 2 accoorden opschrijven die erstaan.


Het irritante was dat op mijn toets in ook E6 en Em6 kreeg terwijl ik die niet had geleerd. kijk ik wist wel dat je minmaj7 dit was 1 3b 5 7 maar toch ging er wat mis in mij Logica , en die van Min 6 en Majeur 6 ... ken nog niet Waarschijnlijk word het septiem dan de sext !!! :)

Overgens nog een klein vraagje over toonladders noteren.

Ik heb met Harmonisch Geleerd dat je er een 1 1/2 in voor hebt... nu als ik bijvoorbeeld D harmonisch mineur hebt ,,, merk dat er een mol EN kruisen in voor komen dit was de interval reek.

D- E - F - G - A - Bb - C# - D

hoe komt die , komt dat door die 1/2 noot afstand !!

hoe werkt dat dan met bijvoorbeeld A en C# harmonisch Mineur !!

Erg bedankt als iemand hier nog Even aandacht aan besteed want ik was die eigenlijk vergeten door ALLE goede dingen die van jullie had gekregen ,..

-=JEROEN=-
8 september 2006, 13:08
6 akkoorden hebben altijd de grote sext (de majeur 6)

C6 = c e g a = 1 3 5 6
Am6 = a c e fis = 1 b3 5 6

11 . benoem de septiemaccoorden in Grondligg

bekijk de intervallen:
d - fis = grote terts (4 semitonen)
fis - a = kleine terts (3 " ")
a - c = kleine terts (3 " ")
c - d = grote secunde (2 " ")

ik teken natuurlijk weer een cirkeltje en zie meteen dat dit een D majeur is met een kleine 7, dus D7

als je er effe vanuit gaat dat ze altijd naar een majeur of mineur septime akkoord vragen, dan is het dus een kwestie van kijken waar de grote terts-kleine terts verhouding ligt, en waar en welke secunde:

majeur: grote terts - kleine terts
mineur: kleine terts - grote terts

klein septiem: grote secunde voor de grondtoon
groot septiem: kleine secunde voor de grondtoon

een 7 akkoord heeft een klein septiem (C7 Cm7 C7-5 enz), mits anders aangegeven (Cmaj7 Cm#7 Cmaj7-5 enz)

http://www.theshower.nl/~zeronine/temp/zeven.gif
http://img165.imageshack.us/img165/5205/zevenlp0.gif (http://imageshack.us)

Eb Gb Bb Db
kijk naar E G B D
semitonen: 3 4 3 2
3 4 dus kleine terts - grote terts dus mineur
2 semitonen (grote secunde) voor de grondtoon dus klein septiem
dus Ebm7

ReinoutV
10 september 2006, 16:55
11 . benoem de septiemaccoorden in Grondligg

Nou je ziet dan een accoord voor je neus (in noten dus 4 gestapelde tertsen) en dan zie je bijvoobeeld D - F# - A - C = ik weet dat het Antwoord A7 maar erg er van overtuigd dat ik dit goed ben ik nog niet ,,, mischien kan je mij hier wat van over vertellen

mischien over deze 2

je ziet = Eb - Gb - Bb - Db

Daarnaasst die ik ook een Acccoord waar ik bij geschreven had Asus4 ... het was geloof ik zo dat de kwint de werd vervangen voor de 4 :)


D - F# - A - C is geen A7, maar een D7. Probeer de intervallen altijd vanuit de grondtoon te berekenen:
D (- E -) F# is een grote terts
D - A is een reine kwint
D - C is een klein septiem (keer em om, C - D is een grote secunde)

Eb - Gb is een kleine 3
Eb - Bb is een r5
Eb - Db is een k7, dus Em7




12 . Noteerd deze Septiemaccoorden in Gronligg.

Overgens nog een klein vraagje over toonladders noteren.

Ik heb met Harmonisch Geleerd dat je er een 1 1/2 in voor hebt... nu als ik bijvoorbeeld D harmonisch mineur hebt ,,, merk dat er een mol EN kruisen in voor komen dit was de interval reek.

D- E - F - G - A - Bb - C# - D

hoe komt die , komt dat door die 1/2 noot afstand !!

hoe werkt dat dan met bijvoorbeeld A en C# harmonisch Mineur !!

Erg bedankt als iemand hier nog Even aandacht aan besteed want ik was die eigenlijk vergeten door ALLE goede dingen die van jullie had gekregen ,..

Als je een toonladder wil opschrijven, schrijf dan eerst alle 'standaard' letters op (C# harm min):

c-d-e-f-g-a-b-c

Dan de vaste voortekens. C# mineur komt van E majeur, 4 kruizen

c#-d#-e-f#-g#-a-b-c#

Dan van oorspronkelijk mineur nog even harmonisch mineur maken, dus de 7e toon verhogen:

c#-d#-e-f#-g#-a-b#-c#

en klaar is kees. Een B# is natuurlijk een aparte noot, je speelt gewoon een C. Maar je mag NOOIT een c en een c# tegelijk in een toonladder hebben, dan haal je al je functies overhoop. Een septiem op een C is altijd een B. Ookal is deze dubbeldubbelovermatig (C - B###).

-=JEROEN=-
10 september 2006, 19:15
de cirkel methode:

http://img1.putfile.com/thumb/9/25212034288.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3361623) http://img1.putfile.com/thumb/9/25212034258.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3361624)

7 akkoorden herken je heel makkelijk aan de kleine of grote secunde voor de grondtoon

in de linker tekening is de grondtoon dus D (grote secunde voor de D zit de b7)... verder zie je een grote terts na de D, dus is dit een majeur akkoord... dus d fis a c = 1 3 5 b7 = D7

in de rechter tekening is de grondtoon dus Eb (grote secunde voor de Eb zit de b7)... verder zie je een kleine terts na de Eb, dus is dit een mineur akkoord... dus es ges bes des = 1 b3 5 b7 = Ebm7

-=JEROEN=-
10 september 2006, 19:24
harmonisch mineur herken je aan de kleine secunde (1 semitoon) en dan kleine terts (3 semitonen) voor de grondtoon

je kan het ook herkennen aan de hele vorm: 1 2 b3 4 5 b6 7

maar vooral de 3 semitonen (1 1/2) tussen b6 en 7 is duidelijk te herkennen

http://img1.putfile.com/thumb/9/25212034234.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3361622) http://img1.putfile.com/thumb/9/25212034293.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3361620)

links: d e f g a bes cis / rechts: a b c d e f gis

http://img1.putfile.com/thumb/9/25212034238.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3361621)

doe zelf de C# harmonisch eens:

1) plaatje hierboven uitprinten of natekenen
2) lijntjes trekken in de volgorde van harmonisch mineur
3) juiste benaming van iedere toon opschrijven (let op het addertje onder 't gras ;))


edit: tot slot wil ik nog even zeggen, dat die cirkels tekenen vooral handig is om te oefenen, wanneer je de tijd er voor hebt... door veel hier mee te oefenen ga je het sneller zien / herkennen, en kan je het ook in je hoofd, zonder papier... tijdens een proefwerk, kan je het dan uit je hoofd doen, en doe je het eigenlijk alleen nog op papier als je er in je hoofd even niet uit komt

heavy-metal-thunder
12 september 2006, 09:40
Ok, ik begrijp je nu. Blijft nog steeds echter hetzelfde antwoord. Blijf in ieder geval je "probleem" intervallen oefenen. Reken altijd vanaf de laagste toon die je hoort. Dan zit je altijd goed lijkt me. Vraagje tussendoor, waarvoor is de toets, muziekschool, opleiding o.i.d.?


Ah neen, hé. Je interval is de afstand van de eerste noot naar de volgende noot !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Oké, als je rekent van de laagst noot naar de hoogste noot, moet je het mss nog omrekenen: leraar speelt do si (hoge). dit is toch een septiem en geen kleine secunde?

heavy-metal-thunder
12 september 2006, 09:42
dit kan je alleen maar leren door te trainen

de één heeft van nature een beter oor dan de ander

een manier om dit te trainen is om met iemand samen af te spreken... hij speelt dan bijvoorbeeld alleen maar kerktoonladders vanuit C, en jij moet raden welke het is... en dan speel jij bijvoorbeeld alle mineur en majeur 3 en 4 klanken van C met omkeringen enzo

door het in 1 toonaard te houden, wennen je oren eerst aan het herkennen van de interval(len), als dat eenmaal vlekkeloos gaat, maakt het niet meer uit welke toonaard je hoort, omdat je de onderlinge verhoudingen er meteen uit pikt

als hij earmaster heeft, heeft hij toch de perfecte coach, oefenmaatje?

Weet er iemand waar ik earmaster kan downloaden? Ik had deze versie (samen de key) maar heb een nieuwe pc en vind het programma niet meer.

heavy-metal-thunder
12 september 2006, 11:08
nou het is geen Consavatorium maar een voorbereidende muziek school die je er naar toe werkt , en daar zit ik nu een jaatje en moet ik deze toets doen

anyway

Mijn theorie klopt alleen niet als ik die halve stappen op deze doe


C-B-Bb-A-Ab

1 ik reken hier 5 halve noten in Chromatische schaal terug normaal doe ik dan 5-4 is KLEINE 3 maar het is GROTE 3 .. :(

jammerzz


Euuuhhh.... man, wat maak jij het moeilijk!!!

zie de hoeveelste noot het is vanaf je eerste tot je laatste. Van c naar ab (dalend) heb je 3 noten. Dus een terts. Is er 1 1/2 toon tussen dan is het een kleine terts, zijn er 2 hele tonen tussen, dan is het een grote terts. Zijn er maar 2 halve tonen tussen (vb. c - ab) dan is het verminderd. Zijn er 5 halve tonen tussen, dan is het overmatig. Dus c# ab (is nog steeds een terts en geen kwint, hé)

Dit zul je wel weten, zeker?
2 halve tonen = 2 vakjes op je gitaar
1 1/2 toon = 3 vakjes op je gitaar
2 hele tonen = 4 vakjes op je gitaar.

Hoe kan je dit oefenen? tja leren, hé.

Hoe kan je je oren oefenen? Earmaster pro is heel goed. Ook heel goed is om het met je gitaar mee te spelen.

Maar, soms kan je niet achter je pc zitten oefenen, vb. op de trein/fiets/auto/kantoor. Daarom heb ik ooit mp3 tjes gemaakt van intervallen. vb. eentje waar ik constant een kleine terts en een grote terts speelde. En luisterde ik dan heel veel naar.

Nog heel handig: leer de intervallen a.d.h.v. bekende tunes. Vb. Begin van greensleaves (re-fa of d - f) is een kleine terts. Zo zijn er nog bekende tunes. Wie er nog kent, post ze hier aub. IS een grote hulp voor velen.

Hetzelfde heb ik gedaan voor akkoordprogressies: via band-in-a-box had ik een akkoordenschema gemaakt.
vb: / I / IV / V(7) / I /
Constant afspelen. Vele uren per week, tot je het écht hoort. Als dit er echt inzit, doe je er een IImineur bij. en dan vb. VIIb mineur.

DTmaster
12 september 2006, 11:41
Thanx MAAR vergeet een ding niet , ik moet intervallen op gehoor doen en dat weet je best maar ik weet nog niet welke noot ik hoor dus ik kan nog niet zeggen OJA :) ik hoor Ab - D ofzo dus dan word het echt wat moeilijker ,,, en die geheugensteunbtjes hebben geen zin meer ik heb morgen mijn TOETS GRRRRRRR nog een idee ,, voor mij !!!

Earmaster ga ik weer gebruiken vandaag !!


Greetzx

heavy-metal-thunder
12 september 2006, 11:54
Thanx MAAR vergeet een ding niet , ik moet intervallen op gehoor doen en dat weet je best maar ik weet nog niet welke noot ik hoor dus ik kan nog niet zeggen OJA :) ik hoor Ab - D ofzo dus dan word het echt wat moeilijker ,,, en die geheugensteunbtjes hebben geen zin meer ik heb morgen mijn TOETS GRRRRRRR nog een idee ,, voor mij !!!

Earmaster ga ik weer gebruiken vandaag !!


Greetzx

ik denk juist dat die geheugensteuntjes à "greensleeves" je veel gaat aan hebben. Of er nu d - f gespeeld wordt of c-eb maakt niet uit, je hoort toch dat het hetzelfde interval is? Heb ooit eens een site tegengekomen waar, voor vele intervallen de intro van bekende tunes werden gegeven. Was interessant, maar vind het niet meer terug.

Als de leraar iets voorspeelt, moet je dan zeggen het is d-f of is het voldoende dat je zegt/schrijft dat het een kleine terts is?

Allé, veel succes morgen.

Daevren
12 september 2006, 13:19
Zo een site heb ik allang gepost in dit topic. Vorige pagina?

-=JEROEN=-
12 september 2006, 14:21
Euuuhhh.... man, wat maak jij het moeilijk!!!

zie de hoeveelste noot het is vanaf je eerste tot je laatste. Van c naar ab (dalend) heb je 3 noten.over moeilijk maken gesproken:

van c naar as dalend = c > b > bes > a > as = 4 halve tonen (stappen/vakjes)


Zijn er maar 2 halve tonen tussen (vb. c - ab) dan is het verminderd. 2 halve tonen is verminderd ??? c - ab is 2 halve tonen ???


Dus c# ab (is nog steeds een terts en geen kwint, hé)cis - as dalend = cis > c > b > bes > a > as = 5 halven = dus geen terts




hoe verwar(ren)d wil je het hebben :listen:

DTmaster
12 september 2006, 23:36
die gast lult ook maar wat Thanx Jeroen !