PDA

View Full Version : Gebrom



heavy-metal-thunder
7 september 2006, 10:54
De laatste tijd heb ik terug een Wah pedaal bij mijn effecten toegevoegd. Nu was het me onlangs opgevallen dat mijn versterker aardig wat brom maakte, niet echt storend maar toch heel goed hoorbaar als ik niet speelde. Nou ja, die oude meuk laat zich al wat horen, waardoor ik er verder niet bij stilstond. Gisteravond was ik wat aan het oefenen op mijn Vox valvetronix VT30 op de USA High gain stand (veel gain dus) en toen had ik écht héél veel brom. Werkelijk storend. Toen heb ik mijn gitaar (humbuckers) rechtstreeks in mijn vox geplugd en was de brom verdwenen. Dus, het gebrom komt via mijn pedalen, die nochtans niet aan stonden. Enkele details over mijn pedalen:
1. een Wah van het merk Collins (cry baby kopie)
2. Maxon rod 881 met noise suppressor (die ik maar beperkt instel,
want dit doet toch wat met de sound).
3. Boss OD-1 overdrive
4. Boss GE-7 equalizer
5. Boss DD-3 delay
De pedalen worden gevoed door een gestabiliseerde adapter (tamelijk merkloos) en waar ik een daisy chain van Ibanez aanhang om de pedalen te voeden. De adapter is ingeplugd in een verdeelstekker waar o.a. mijn amp en PC aanhangen.
Van mijn gitaar naar de pedalen en van mijn pedalen naar de amp gebruik ik degelijke kabels, maar de patchkabels tussen de pedalen zijn merkloos (1 euro per kabeltje). Ik heb nog niet uitgetest of ik nog zo veel brom heb als de wah uit de keten wordt gehaald.

heavy-metal-thunder
7 september 2006, 19:22
ff mijn topicje wat meer in de kijker plaatsen

Ash ketchum
8 september 2006, 17:26
Je kan beginnen met je pedalen 1 voor 1 aan te sluiten. Begin met de eerste en kijk of die stoort. Zoniet, voeg nog een pedaal toe in de keten en ga verder met deze handeling. Hiermee kan je het "brommende" pedaal opsporen.
Sommige pedalen bevatten een trimpot op de printplaat, hiermee kan je het brommen deels weghalen, afhankelijk van het soort pedaal uiteraard. Bij mijn Ibanez CP-9 compressor had ik namelijk hetzelfde probleem. Na wat gedraai aan de trimpot heb ik de brom weg kunnen halen.

Robbert
8 september 2006, 20:35
Sommige pedalen bevatten een trimpot op de printplaat, hiermee kan je het brommen deels weghalen, afhankelijk van het soort pedaal uiteraard. Bij mijn Ibanez CP-9 compressor had ik namelijk hetzelfde probleem. Na wat gedraai aan de trimpot heb ik de brom weg kunnen halen.

Om DH even te quoten: "Vooral aan de trimpots zitten!".

Quink
8 september 2006, 20:40
Om DH even te quoten: "Vooral aan de trimpots zitten!".

Staat dacht ik een beetje lager op de "dat moet je een keer meegemaakt hebben" lijst dan "rondpeuteren in een buizenversterker, nee geeft niks, de stekker is er uit", maar niet heel veel. :D

Ash ketchum
9 september 2006, 10:04
Maar bij werkte het gelukkig wel, geen gebrom meer als mijn pedalen worden gevoed via een adapter.

Robbert
9 september 2006, 10:33
Maar bij werkte het gelukkig wel, geen gebrom meer als mijn pedalen worden gevoed via een adapter.

Je kúnt niet zomaar stellen dat je maar aan een potmetertje moet gaan draaien, omdat je niet zonder verdieping weet wat dat ding doet!

Speeddemon
9 september 2006, 10:34
2 zeer voor de hand liggende mogelijke oorzaken:
1) je wah-pedaal staat te dicht bij de adapter(s).
2) de goedkope patchkabels zijn niet goed geaard.

Ik heb van allebei last gehad en met name punt 2 is zeer irritant, als je brom-loze TB- en AB-boxjes wil maken. Ik heb vaak gedacht 'shit, iets verkeerd gesoldeerd', terwijl het na aansluiten met goeie kabels, het probleem weg was.

heavy-metal-thunder
10 september 2006, 17:49
2 zeer voor de hand liggende mogelijke oorzaken:
1) je wah-pedaal staat te dicht bij de adapter(s).
2) de goedkope patchkabels zijn niet goed geaard.

Ik heb van allebei last gehad en met name punt 2 is zeer irritant, als je brom-loze TB- en AB-boxjes wil maken. Ik heb vaak gedacht 'shit, iets verkeerd gesoldeerd', terwijl het na aansluiten met goeie kabels, het probleem weg was.

ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben!!

omdat gisteren toevallig een boss koffertje met oa. een psm5 powerswitch en boss-patchkabeltjes op de kop had kunnen tikken, ben ik aan het experimenteren gegaan:

- de 1 euro patchkabels vervangen door de Boss kabels
- de maxon rod 881 (disto) wordt van stroom voorzien via zijn eigen adapter
- de psm5 voedt nu mijn andere pedalenpedalen. Weliswaar met nog steeds de cheapo adapter
- ik heb mijn stembakje en wah via de send return van de psm5 in bypass lus gezet (die uit staat als ik ze niet nodig heb)

het gebrom is veel beter, nu. het is nog niet gans weg, maar véél beter. Bij gelegenheid ga'k toch mijn adapters eens vervangen door een goede voeding.

rhcp_schipper
10 september 2006, 22:46
2 zeer voor de hand liggende mogelijke oorzaken:
1) je wah-pedaal staat te dicht bij de adapter(s).
2) de goedkope patchkabels zijn niet goed geaard.

Ik heb van allebei last gehad en met name punt 2 is zeer irritant, als je brom-loze TB- en AB-boxjes wil maken. Ik heb vaak gedacht 'shit, iets verkeerd gesoldeerd', terwijl het na aansluiten met goeie kabels, het probleem weg was.

bedoel je goede kabels binnenin, en zo ja, wat voor bekabeling gebruik je daarvoor dan?

Speeddemon
11 september 2006, 09:53
bedoel je goede kabels binnenin, en zo ja, wat voor bekabeling gebruik je daarvoor dan?
nee,g ewoon de patchkabels tussen de effecten.

Alleen bij een TS9 heb ik vooralsnog de interne extreem dunne (AWG 26) bedrading deels vervangen.

shredneck
11 september 2006, 22:46
Heavy Metal thunder,

Ik heb dat probleem ook gehad, het probleem zit hem in je daisychain en adapter. Zelfs een gestabiliseerde Boss adapter gaat brom geven naarmate je meer dan 2 pedalen aansluit via een daisy chain.

Ik heb dit opgelost door een Dunlop DC Brick te kopen, weg brom en meteen je pedalen beschermd tegen pieken enz. Ook CIOKS maakt goede voedingen, op gitaarmarkt staat een Big John voor weinig, dat is je oplossing. (ding is overigens niet van mij, dus geen spam).

Succes, brom sucks.