PDA

View Full Version : Highend gitaren testen



Wormaap
6 september 2006, 22:58
Mensen, ik heb ook weer eens een vraag:
Nadat ik vanavond met m'n leraar een discussie had over de vraag die hij mij stelde: 'Waarom koop je niet eens een échte gitaar?' kwam ik tot de conclusie dat hij eigenlijk wel gelijk had.
Nu heb ik me dus voorgenomen om met een budget van +/- 3000 euro over een maandje of 3 eens te gaan shoppen voor een nieuwe gitaar die écht goed is!

Iets custom laten bouwen wil ik als optie openlaten, maar liever niet. Ik wil als het even kan iets uit het rek kunnen trekken, bespelen, helemaal verliefd op worden en kopen. Als je iets laat bouwen is het toch altijd maar weer de vraag of het uiteindelijk wel zo goed bevalt als je had gehoopt, en betalen moet je toch.

Nu wil ik dus een gitaar met flink wat karakter, in de eerste plaats geschikt voor de progressieve, melodische metal van mijn band (gestemd in D, en een rauwe grom in't laag met een romig dik hoog) maar waarvan ik ook een subliem clean kan verwachten. Dat mag toch wel voor dat budget?
2ehands is uiteraard geen probleem.

2 vragen (jaja, in't begin zei ik dat't er maar 1 was)
Nog aanraders?

En dan de belangrijkere vraag:
Waar kan ik dit soort gitaren testen zonder dat er de hele tijd iemand in m'n nek staat te hijgen, angstig dat ik er een vlekje op maak?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden :)

N.A.V. het verloop van het topic, hier even een lijstje met wat al in overweging is :P

De merken die momenteel het hoogst in mijn 'lijstje' staan (in willekeurige volgorde)
PRS
Brian Moore
Anderson
Vigier

Merken die ik iets minder overweeg, maar zeker niet wil uitvlakken:
Dean
Hamer
Caparison
Gibson
Music Man
Jackson

Merken waar ik qua gevoelswaarde een afkeer tegen heb :P
BC Rich
Ibanez
ESP

Les Paul
6 september 2006, 23:07
Aanraders: PRS CE en Gibson Les Paul. Maar ook de topmodellen van Music man kunnen de moeite waard zijn. De Petrucci signature is een waanzinnige gitaar!

Waar kan je dit alles goed uitproberen? NL Muziek in Almere.

Orpheo
6 september 2006, 23:07
wat is er mis met je charvel en je charvel en je dean?? dat zijn topgitaren vind ik hoor.....

waar je naar KUNT kijken is natuurlijk PRS, gibson, ESP, dean zelf, maar goed, wil je floyd? trem an sich? 22 frets? wat zijn je specs? wat heb je in je hoofd zitten

Wormaap
6 september 2006, 23:20
M'n Charvels zijn zeker vette gitaren, maar niet erg veelzijdig.
M'n Dean klinkt te beschaafd / lief / karakterloos.

Wat ik in mijn hoofd heb zitten verder, en da's alleen een richtlijn:

Superstrat-achtige
Floyd is een redelijke must. Een andere 100% stemvaste trem mag ook, maar ik misbruik dat ding ziek hard, dus't moet absoluut stemvast zijn.
24 frets zou héél fijn zijn, maar 22 mag evt. ook nog.
Access naar de hoge frets moet volkomen soepel gaan.

Zelf zat ik een beetje te kijken naar Anderson, Driskill en McNaught, maar suggesties zijn altijd welkom dus ;)

Anders Destium
6 september 2006, 23:27
Edit: ik zie dat je net een post hebt geplaatst met je eisen. Ik ga mijn post niet aanpassen :p



Als ik kijk naar je eisen zou ik toch echt aan een Gibson LP custom denken (er staat een black beauty op gitaarmarkt op het moment), een PRS CE 24 of custom 24 of een Jackson Soloist. Dat zijn wel uitersten natuurlijk, maar het rauwe in het laag dat je zoekt zul je niet zo heel snel vinden in bijvoorbeeld een Ibanez (die je volgens de 101 rules of prog metal natuurlijk moet hebben) ;)

Er zijn genoeg winkels in bijvoorbeeld Amsterdam (Dirk Witte, De Plug, Dijkman) waar je ongegeneerd mag pielen. Wees niet bang om een dag of wat te besteden aan alleen het testen.

Je kan bij mij ook het een en ander proberen als je wilt (stuur maar een PM) Ik heb de PRSen staan die het meest geschikt zijn voor jouw stijl muziek (omdat ik dat zelf ook bij voorkeur speel :)) en daarnaast ook nog een paar Ibanezen die de moeite waard kunnen zijn qua specs. Dan kun je ook je eigen versterker meenemen zonder problemen, ik heb geen buren die moeilijk (kunnen) doen dus dat is een voordeel ;)

Het belangrijkste lijkt mij om voor jezelf te bepalen wat je nu écht wilt (bij mij is dat bijvoorbeeld in een paar jaar flink veranderd). Moet de gitaar bijv. per se een floyd hebben of juist niet, wat voor soort hout vind jij lekker klinken?

dano
6 september 2006, 23:48
ik dacht meteen aan een prs of een dikke gibson les paul:)

ga de leukere gitaarwinkels langs, leukere in de zin van goed geholpen worden (max guitars bijvoorbeeld of jukebox boekel)... ander idee: Stuur anders eerst een mailtje en leg uit wat je wilt, dan heb je een mooie vooraankondiging en weten ze wat ze kunnen verwachten enzo.

leuk budget om mee te shoppen trouwens;)

Snaar'n Bennie
7 september 2006, 00:18
En ik maar denken dat menig forumlid hier juist geen (exorbitante) dure en SPLINTERNIEUWE gitaren willen aanschaffen...?

Maar natuurlijk ieder z'n ding. Ik zal ook niet snel een gitaar van 3000,- aanschaffen. Heb het geld er zo ook niet voor, maar ook al had ik het, deed ik het nog niet.

Maar toch succes met je zoektocht.

Orpheo
7 september 2006, 00:21
oh ja! ik zet ook in op dean! de dean ML usa met floyd....of jackson USA met floyd, maar niet anderson, Driskill is mooi, maar heeft volgens mij ook geen floyd etc etc.

custombuilding kan natuurlijk ook. heatley bv.


of bc rich bich, bc rich mockingbird, of gewoon een roman ;)

Luke-wannabe
7 september 2006, 00:55
Ik zou met die eisen denk ik voor een Music Man gaan. Lijken me echt leipe gitaren!

future2future
7 september 2006, 01:04
Ik zou gaan denken aan een LP, een Music Man, of iets dergelijks. Een anderson is natuurlijk vet, maar zou ik niet als eerst zeggen voor jou muziek en eisen.

Michael AE
7 september 2006, 02:19
Ik zou, als ik je eisen zo eens lees, niet eens nadenken en gewoon meteen een Anderson kopen. Absoluut de meest karaktervolle superstrat die er momenteel gemaakt wordt en bovendien ook nog eens kwalitatief op eenzaame hoogte. Je kan er gerust een ongezien kopen, want een betere QC ben ik nog niet tegen gekomen.

paulusdeBKB
7 september 2006, 06:51
Brian Moore hoort ook in het rijtje thuis, Hamer uiteraard. En weet dat je voor een superstrat ook bij de Fender Custom Shop terecht kunt, al ben je dan met 3000 niet klaar denk ik.

Maar als je het helemaal naar je zin wilt hebben, dan moet je ook zeker custom built gitaren overwegen. Qua tremolo vind ik de Ibanez lopro Edge trouwens het fijnst.

idno
7 september 2006, 08:58
Ik zou een goede ibanez nemen (volgens de regels van prog metal :p)

Kijk eens naar een JEM, S of RG(T) modellen die niet van basswood zijn. Op de high end modellen zit een van de beste floyds die er gemaakt zijn. Gezien je wensen zou dat een goede keus zijn.

piezo
7 september 2006, 09:24
Ik heb geen verstand van progmetal maar een MusicMan Petrucci zou volgens mij ook goed voldoen. Het middenstandje ervan is een heel behoorlijk Strat-tussenstandje.

Waar ik overigens wèl verstand van heb is lezen want
Access naar de hoge frets moet volkomen soepel gaan. En dan toch gewoon een Les Paul aanbevelen ......

FruscianteFan
7 september 2006, 09:28
Waar ik overigens wèl verstand van heb is lezen want En dan toch gewoon een Les Paul aanbevelen ......Ik heb anders geen enkel probleem met het bereiken van de hoge frets op mijn Les Paul hoor :hippie:

arjanb01
7 september 2006, 09:29
Ik heb anders geen enkel probleem met het bereiken van de hoge frets op mijn Les Paul hoor :hippie:

Ja ik zou ook als ik jou was voor de MM Petrucci gaan, volgens mij op dit moment ook tweedehands hier op gitaarmarkt te koop. Topgitaar, tophalsje en met de piezo enorm veelzijdig.

timgte
7 september 2006, 09:34
Ik zou eens kijken bij apartere merken, zoals Caparison gitaren

Probleem is dat die inderdaad niet makkelijk ergens uit een rek te trekken zijn. Maar ik denk dat dat sowieso lastig is als je karakter eist.

Naar mijn idee staan gitaren met echt karakter (en dat budget) niet snel in een gewone gitaarwinkel.

Moraal van het verhaal... ik zou proberen iets heel bijzonders te vinden.

paulusdeBKB
7 september 2006, 09:38
Had ik Vigier al genoemd? Vigier!

Squier4ever
7 september 2006, 10:21
Neil Schon LP, dan heb je en een LP en een Floyd

imlikeajungle
7 september 2006, 10:25
Nog een stem voor een Anderson! Die van Alain hier op het forum is de enige die ik al heb vastgehad, en dat vond ik een héél erg goeie gitaar.

Harm
7 september 2006, 10:29
Neil Schon LP, dan heb je en een LP en een Floyd

Die ga je niet kopen voor 3000! Hehehehe, ik heb er naar gekeken in de VS en daar gaan ze rond de 7500 - 8000 weg... in dollars dan....

Toch wil ik er ooit nog een op de kop tikken... of laat er zelf een bouwen...

Harm

Anders Destium
7 september 2006, 10:31
Ik weet niet hoe hard de eis van een floyd is, op mijn PRS custom 24 en SCT kan ik ook flink klieren met de brug zonder dat hij ontstemt :) Die gitaren spelen IMO veel fijner dan LPs en zijn enorm veelzijdig.

Dick Wolkendeck
7 september 2006, 10:34
Kijk anders ook eens bij Kees Dee in Amersfoort of Dick Dijkman (Double-D guitars) in Rijssen.


Je komt uit Geleen. Is er nog een goede zaak rond Arnhem of zo?

dano
7 september 2006, 11:07
mja of zoiets:

(k)lik hier (http://cgi.ebay.com/1959-59-Gibson-Les-Paul-Standard_W0QQitemZ270025623036QQihZ017QQcategoryZ3 8086QQrdZ1QQcmdZViewItem)

armageddon
7 september 2006, 11:18
En dan de belangrijkere vraag:
Waar kan ik dit soort gitaren testen zonder dat er de hele tijd iemand in m'n nek staat te hijgen, angstig dat ik er een vlekje op maak?


Niet bij Feedback dan :D ga dan maar naar Kees Dee. Ben benieuwd Wormaap :)

Wormaap
7 september 2006, 11:39
Mensen, bedankt voor de tips voor zover! Meer is altijd welkom.
Ik ga zometeen even door het topic heenscrollen om alle merken die genoemd zijn in'n lijstje te zetten, zodat ik meer idee krijg wat ik zeker wil testen, en waar ik nog vragen over heb :)

@Anders: Bedankt voor het aanbod :D Ik PM je wel even zodra ik m'n huidige aankopenfestijn heb afgesloten en al't geld dat ik verdien naar het spaarpotje voor'n nieuwe gitaar gaat :)
Da's dus over 2 á 3 weken ofzo, als je dat ok vindt.

De eis voor'n Floyd is dus BTW niet echt hard, ik wil puur een tremolo die bij vreselijk misbruik nog op stemming blijft. De Kahler 2710 op m'n Charvel is wat dat betreft echt geweldig. Ik kan m'n gitaar d'raan optillen, de vreselijkste divebombs doen en dan in 1 keer de pook loslaten en gewoon doorspelen en eens in de 1 á 2 maanden bij het snaren verwisselen m'n gitaar opnieuw stemmen :D

jorrit
7 september 2006, 13:03
mocht je dan nog wat geld over hebben, koop dan astublieft een fatsoenlijke box bij die powerbal, ziet er niet uit dit..

Wormaap
7 september 2006, 13:06
'T is een Fireball :P

En die kist staat ook nog op't lijstje 'te vervangen' ;)

olaf reijnders
7 september 2006, 13:54
http://www.rikkersgitaarbouw.nl/upload/voorraad/rikkers%20gitaar.jpg
Rikkers in Groningen.

Outrage
7 september 2006, 14:09
Je kunt ook bij charvel of carvin voor customs aankloppen.

Wormaap
7 september 2006, 14:15
Mja, maar het probleem met customs is dus dat als't uiteindelijk toch niet helemaal is wat ik zoek, ik het geld kwijtben en zeker de helft inlever aan 2ehandswaarde :/

interessander
7 september 2006, 14:19
Nou dan kun je ook naar een 2ehands custom op zoek, scheelt alweer de helft...

Chiel
7 september 2006, 15:05
En een Tayler of Suhr? Ook absoluut het overwegen waard.

Enne sorry, maar een MusicMan's kan absoluut de vergelijking met een Anderson niet aan. De Suhr's daarentegen zijn erg fijne gitaren. Kijk anders ook eens bij Limit in België. Ook een waar paradijs :).

glacius
7 september 2006, 15:11
prs singlecut zal zeker een goeie gitaar voor je zijn, gezien je stemming enzo

gibson les paul zou ook erg goed zijn..

Ibanez RuleZ
7 september 2006, 15:46
in jouw geval zou ik voor een gitaar met een langere mensuur gaan dan een les paul en eigenlijk ook PRS (omlaag gestemde gitaren met korte mensuur, niet mijn ding, maar dat is natuurlijk een eigen keuze, anders zou PRS een goede optie zijn volgens mij).

wat me afvraag is dit: de charvels zijn net zo goed als de huidige USA serie, iig constructionwise. als je een superstrat wil, dan heb je volgens mij al een heel goede te pakken: een USA soloist gaat echt niet veel beter zijn dan een model 6 of veelzijdiger for that matters (geld denk ik voor elke superstrat). Ibanez lijkt me sowieso geen optie als je de model 6 gewend bent.

wsl ga je dan inderdaad zoals mensen gezegd hebben naar Anderson en Suhr toe, maar ik ben zelf niet zo heel erg weg van een bolt on superstrat met een stratocaster hiel, dat speelt echt niet vloeiend. de al genoemde EBMM Petrucci speelt super, maar dat vind ik ook best een one trick pony: dat tussenstandje stratachtig??? absoluut niet, veel te compressed (heb een JPM gehad, dus ik weet hoe dat klinkt).

ik ga je denk ik sterkte wensen, in ieder geval heb je een mooi luxeprobleem :p

Harrald

Tristan
7 september 2006, 16:08
@Wormaap:
Jouw eisen schreeuwen bij mij gewoon Tom Anderson, dat zijn zeer veelzijdige gitaren en de best klinkende Superstrats met heel veel ballen i.m.o...

Het voordeel van gitaren met een langere mensuur en bolt-on neck is dat als je die gaat downtunen, ze nog steeds heel erg strak blijven en punch in het laag blijven houden...
Gitaren met Set-in neck en kortere mensuur zoals een PRS worden wat zompiger in het laag, hebben minder punch maar soms wel wat meer massa...

Suhr gitaren kunnen voor mij absoluut de vergelijking met Tom Anderson niet aan, veel minder open, veel minder toon en karakter...
Leg ze maar eens naast elkaar en je hoort gelijk wat ik bedoel...
Music Man gitaren kunnen de vergelijking met Tom Anderson ook absoluut niet aan i.m.o. bovendien zijn Tom Anderson gitaren ook 100 keer veelzijdiger dan welke Music Man of Suhr dan ook...
Tyler gitaren zijn waarschijnlijk te bluesy voor je, persoonlijk vind ik ze wel lekkerder klinken dan Suhrs, maar een Tom Anderson is gewoon veel veelzijdiger...

Ik zou zeker eens een Tom Anderson Pro Am met Floyd proberen, liefste een met een body die niet van Basswood gemaakt is, want die Basswood gitaren hebben wat minder karakter i.m.o...
Ik zou ook eens een Tom Anderson Classic proberen met een Elzen body en met slagplaat en Floyd, die hebben weer iets meer boventonen en een nog wat klassiekere sound, een hele veelzijdige gitaar...
Probeer ook eens het verschil tussen een Anderson met volledig maple neck, een met een Indiaas Pallisander toets en een met een Madagascar Pallisander toets...

dickie
7 september 2006, 16:54
@

Ik zou zeker eens een Tom Anderson Pro Am met Floyd proberen, liefste een met een body die niet van Basswood gemaakt is, want die Basswood gitaren hebben wat minder karakter i.m.o...
Ik zou ook eens een Tom Anderson Classic proberen met een Elzen body en met slagplaat en Floyd, die hebben weer iets meer boventonen en een nog wat klassiekere sound, een hele veelzijdige gitaar...
Probeer ook eens het verschil tussen een Anderson met volledig maple neck, een met een Indiaas Pallisander toets en een met een Madagascar Pallisander toets...

In feite spreek je jezelf tegen: je geeft al aan waar de verschillende houtsoorten voor staan. Dus de gemiddelde Tom Anderson is misschien toch niet 100 keer veelzijdiger dan een andere "top" gitaar!? Heb ervaring genoeg in gitaarland dat ik rustig durf te stellen dat de perfecte gitaar niet bestaat; tenminste niet voor alles. Iedere houtsoort brengt een bepaald karakter mee, zo ook brug en pickups. Een gitaar die "perfect" is voor alles bestaat gewoonweg niet - het blijft een compromis!

Michael AE
7 september 2006, 17:10
Volgens mij overdrijf je een beetje. Tristan heeft helemaal nooit beweerd dat een Tom Anderson de enige gitaar is die je ooit nodig zal hebben, hij zegt alleen dat hij het de meest veelzijdige gitaar op de markt vind. Tristan kennende bedoelt hij simpelweg dat een Anderson het meest overtuigend klinkt van alle "alleskunners".

Bovendien vind ik die opmerking over "ervaring in gitaarland" ook ee beetje vreemd. Alsof jouw mening er alleen toe doet omdat je ervaring hebt. Wat een onzin. Er zijn genoeg mensen die minder ervaring hebben dan jij of ik, maar die precies weten wat ze willen en/of nodig hebben. Ervaring is mooi om te hebben, maar het zegt niets.

hendrix2
7 september 2006, 17:20
Hé, ik verkoop men Epiphone les paul MET EMG!!!!!!!! net voor 3000 euro! PM me maar!
Ik kom ze persoonlijk afleveren!


























;)

Tristan
7 september 2006, 17:22
@dickie:
De vergelijking die ik maakte betrof verschillende Superstrats, namelijk Tom Anderson, Suhr, Tyler en nog wat andere merken (Music Man e.d.)...
Van die merken vind ik Tom Andersons het meest veelzijdig en misschien wel het beste klinken...
De reden daarvoor is dat de Tom Andersons mij overtuigen in de high gain sounds, maar ook in de meer Vintage achtige klanken...
Ik zeg niet dat er 1 do it all gitaar is, maar als er 1 gitaar is die veelzijdig is en in vele situaties goed klinkt dan is dat wel een Tom Anderson...
Dat komt omdat ze heel open klinken en veel ballen hebben, meer dan de gitaren van de andere door mij genoemde merken is mijn ervaring...
Tyler gitaren vind ik ook goed (de paar gitaren die ik geprobeerd heb waren erg goed), maar die zijn i.m.o. minder geschikt voor Metal en heavy Rock...
Voor vintage klanken blijft de Fender Custom Shop wat mij betreft de top en daarvoor zou ik ook nooit een Tom Anderson kopen, dus ik zeg niet dat een Tom Anderson voor alle stijlen het meest geschikt is, het zijn alleen erg goed klinkende en veelzijdige gitaren i.m.o...

Alain
7 september 2006, 17:24
@Wormaap:
Jouw eisen schreeuwen bij mij gewoon Tom Anderson, dat zijn zeer veelzijdige gitaren en de best klinkende Superstrats met heel veel ballen i.m.o...

Het voordeel van gitaren met een langere mensuur en bolt-on neck is dat als je die gaat downtunen, ze nog steeds heel erg strak blijven en punch in het laag blijven houden...
Gitaren met Set-in neck en kortere mensuur zoals een PRS worden wat zompiger in het laag, hebben minder punch maar soms wel wat meer massa...

Suhr gitaren kunnen voor mij absoluut de vergelijking met Tom Anderson niet aan, veel minder open, veel minder toon en karakter...
Leg ze maar eens naast elkaar en je hoort gelijk wat ik bedoel...
Music Man gitaren kunnen de vergelijking met Tom Anderson ook absoluut niet aan i.m.o. bovendien zijn Tom Anderson gitaren ook 100 keer veelzijdiger dan welke Music Man of Suhr dan ook...
Tyler gitaren zijn waarschijnlijk te bluesy voor je, persoonlijk vind ik ze wel lekkerder klinken dan Suhrs, maar een Tom Anderson is gewoon veel veelzijdiger...

Ik zou zeker eens een Tom Anderson Pro Am met Floyd proberen, liefste een met een body die niet van Basswood gemaakt is, want die Basswood gitaren hebben wat minder karakter i.m.o...
Ik zou ook eens een Tom Anderson Classic proberen met een Elzen body en met slagplaat en Floyd, die hebben weer iets meer boventonen en een nog wat klassiekere sound, een hele veelzijdige gitaar...
Probeer ook eens het verschil tussen een Anderson met volledig maple neck, een met een Indiaas Pallisander toets en een met een Madagascar Pallisander toets...

+666

Alhoewel een TA met basswood niet aan de kant wil schuiven. Gaan voor vrij mooie prijzen 2ehands, voor dat geld heb je maar een ibanez meer soms.

PRS heeft mijn inziens iets te weinig output om echt te "kraken" in vergelijking met een TA.

Het hangt ervan af wat je primeert, maar ik ben zot van Tom Andersons!

TA op high gain met een bogner Uberschall en een bogner 4x12 cab.... \m/

dickie
7 september 2006, 17:28
Volgens mij overdrijf je een beetje. Tristan heeft helemaal nooit beweerd dat een Tom Anderson de enige gitaar is die je ooit nodig zal hebben, hij zegt alleen dat hij het de meest veelzijdige gitaar op de markt vind. Tristan kennende bedoelt hij simpelweg dat een Anderson het meest overtuigend klinkt van alle "alleskunners".

Bovendien vind ik die opmerking over "ervaring in gitaarland" ook ee beetje vreemd. Alsof jouw mening er alleen toe doet omdat je ervaring hebt. Wat een onzin. Er zijn genoeg mensen die minder ervaring hebben dan jij of ik, maar die precies weten wat ze willen en/of nodig hebben. Ervaring is mooi om te hebben, maar het zegt niets.

Het enige wat ik wil zeggen is dat het dus heel persoonlijk is, wat voor jou de beste of meest veelzijdige gitaar is (smaken verschillen ook...) - Ik twijfel niet aan de kwaliteit van Anderson maar vind het wel wat ver gaan om te stellen dat egaal welke Anderson je neemt dat deze het meest overtuigend zal klinken van alle "alleskunners". En wat "mijn ervaring" betreft - begrijp me niet verkeerd - daar wil ik mee zeggen dat ik genoeg heb geexperimenteerd/gezocht naar VOOR MIJ (!) de meest ideale gitaar. Gelukkig ben ik er nu achter dat een gitaar die het allemaal "perfect" doet niet bestaat.

dickie
7 september 2006, 17:30
@dickie:
De vergelijking die ik maakte betrof verschillende Superstrats, namelijk Tom Anderson, Suhr, Tyler en nog wat andere merken (Music Man e.d.)...
Van die merken vind ik Tom Andersons het meest veelzijdig en misschien wel het beste klinken...
De reden daarvoor is dat de Tom Andersons mij overtuigen in de high gain sounds, maar ook in de meer Vintage achtige klanken...
Ik zeg niet dat er 1 do it all gitaar is, maar als er 1 gitaar is die veelzijdig is en in vele situaties goed klinkt dan is dat wel een Tom Anderson...
Dat komt omdat ze heel open klinken en veel ballen hebben, meer dan de gitaren van de andere door mij genoemde merken is mijn ervaring...
Tyler gitaren vind ik ook goed (de paar gitaren die ik geprobeerd heb waren erg goed), maar die zijn i.m.o. minder geschikt voor Metal en heavy Rock...
Voor vintage klanken blijft de Fender Custom Shop wat mij betreft de top en daarvoor zou ik ook nooit een Tom Anderson kopen, dus ik zeg niet dat een Tom Anderson voor alle stijlen het meest geschikt is, het zijn alleen erg goed klinkende en veelzijdige gitaren i.m.o... Nee, nou is het wel duidelijk: wij begrijpen mekaar!

Tristan
7 september 2006, 17:30
Het enige wat ik wil zeggen is dat het dus heel persoonlijk is, wat voor jou de beste of meest veelzijdige gitaar is (smaken verschillen ook...) - Ik twijfel niet aan de kwaliteit van Anderson maar vind het wel wat ver gaan om te stellen dat egaal welke Anderson je neemt dat deze het meest overtuigend zal klinken van alle "alleskunners". En wat "mijn ervaring" betreft - begrijp me niet verkeerd - daar wil ik mee zeggen dat ik genoeg heb geexperimenteerd/gezocht naar VOOR MIJ (!) de meest ideale gitaar. Gelukkig ben ik er nu achter dat een gitaar die het allemaal "perfect" doet niet bestaat.

Volgens mij wil jij gewoon van je Dick Dijkman Superstrat en je Music Man Luke af... :seriousf:

dickie
7 september 2006, 17:35
Volgens mij wil jij gewoon van je Dick Dijkman Superstrat en je Music Man Luke af... :seriousf:
haha - klopt - kan ik eindelijk een nieuwe Luke bestellen (heb er een gezien in de kleur "desert gold" en dat moet ik gewoon hebben...)

Overigens zijn deze 2 gitaren van twee totaal verschillende houtsoorten een prima voorbeeld van twee stratachtigen met totaal verschillend karakter...

Michael AE
7 september 2006, 17:41
Het enige wat ik wil zeggen is dat het dus heel persoonlijk is, wat voor jou de beste of meest veelzijdige gitaar is (smaken verschillen ook...) - Ik twijfel niet aan de kwaliteit van Anderson maar vind het wel wat ver gaan om te stellen dat egaal welke Anderson je neemt dat deze het meest overtuigend zal klinken van alle "alleskunners". En wat "mijn ervaring" betreft - begrijp me niet verkeerd - daar wil ik mee zeggen dat ik genoeg heb geexperimenteerd/gezocht naar VOOR MIJ (!) de meest ideale gitaar. Gelukkig ben ik er nu achter dat een gitaar die het allemaal "perfect" doet niet bestaat.

We zijn het eens over het feit dat het allemaal smaak is, maar je moet niet vergeten dat als iemand iets neerzet, het zonder uitzondering over zijn smaak gaat. Als iemand dus zegt dat Anderson het meest overtuigend klinkt, is dat ook maar zijn mening. ;)

De perfecte gitaar bestaat inderdaad niet, daar zijn we het ook over eens.

srv-man
7 september 2006, 18:03
Het enige wat ik wil zeggen is dat het dus heel persoonlijk is, wat voor jou de beste of meest veelzijdige gitaar is (smaken verschillen ook...) - Ik twijfel niet aan de kwaliteit van Anderson maar vind het wel wat ver gaan om te stellen dat egaal welke Anderson je neemt dat deze het meest overtuigend zal klinken van alle "alleskunners". En wat "mijn ervaring" betreft - begrijp me niet verkeerd - daar wil ik mee zeggen dat ik genoeg heb geexperimenteerd/gezocht naar VOOR MIJ (!) de meest ideale gitaar. Gelukkig ben ik er nu achter dat een gitaar die het allemaal "perfect" doet niet bestaat.

+1
Inmiddels ben ik daar ook achter. Het is ook niet zo dat Andersons, Suhrs, Tylers, Brian Moores, etc. veelzijdiger zijn dan gitaren uit een lager prijssegment. Ik ben nog geen gitaar tegengekomen die zowel perfect een superstrakke scheur als een romig dik vintage clean of whatever in zich heeft. Het blijft een kwestie van compromissen.

Vindt je die superstrakke scheur het belangrijkst dan zou een Anderson droptop (basswood body, etc.) je ding kunnen zijn. Clean lever je dan echter wel wat in. Een Tyler is inderdaad wat bluesier, en clean weer mooier (althans, de mijne....), maar heeft toch zeker zijn charmes. Etc.
En dan heb ik het nog niet eens over de totaal verschillende feel gehad, de één past gewoon beter bij je spel dan de ander.

vinni
7 september 2006, 18:56
Voor echte veelzijdigheid : Parker Fly met aangepaste elementen.
Veelzijdige rockgitaar : Vigier Excalibur

Dr is maar 1 gitaar die ik eventueel zou overwegen als ik Eur 3000 had :
Nick Huber Orca (ik haat je Harm 8-):hippie:)

Vinni

Orpheo
7 september 2006, 18:58
met 3000 euro zou ik t wel weten... :chicken:

Wormaap
7 september 2006, 19:07
met 3000 euro zou ik t wel weten... :chicken:
Dan VERTEL! :P
Daar is dit topic voor ;) (Deels)

Orpheo
7 september 2006, 19:14
Dan VERTEL! :P
Daar is dit topic voor ;) (Deels)

ik zou naar nederland muziek gaan, en een heel gave les paul uit t rek pakken en kopen. kheb er eentje op t oog... :sssh:

Tristan
7 september 2006, 19:33
Voor echte veelzijdigheid : Parker Fly met aangepaste elementen.
Veelzijdige rockgitaar : Vigier Excalibur

Dr is maar 1 gitaar die ik eventueel zou overwegen als ik Eur 3000 had :
Nick Huber Orca (ik haat je Harm 8-):hippie:)

Vinni

Over smaak gesproken, de Parker Fly vind ik wel de meest gay gitaar op aarde...
Wat hebben die dingen mijns inziens een pielgeluid en ze spelen i.m.o. als een natte krant...

Wat betreft Nik Huber ben ik het dan weer volledig met je eens, die vind ik persoonlijk veel beter dan welke PRS dan ook...

Voor mij de top:
Superstrats: Tom Anderson
PRS achtigen: Nik Huber
Les Paul: Gibson Custom Shop
Strat en Tele: Fender Custom Shop

Ikzelf zou nooit een Tom Anderson of Nik Huber gitaar kopen, omdat die gitaren voor mijn speelstijl gewoon minder geschikt zijn, maar voor modernere stijlen en sounds vind ik deze gitaren wel de absolute top...

Azaruc
7 september 2006, 19:39
mja of zoiets:

(k)lik hier (http://cgi.ebay.com/1959-59-Gibson-Les-Paul-Standard_W0QQitemZ270025623036QQihZ017QQcategoryZ3 8086QQrdZ1QQcmdZViewItem)

budget = 3000 euro, geen 225000 ;)

ACSlater
7 september 2006, 21:01
budget = 3000 euro, geen 225000 ;)

mmm volgens mij moet die nog ietsjes meer kosten ook. "The reserve is not met"
Ik dacht dat zo'n LP'tje rond de 100.000 dollar zat maar de inflatie is enorm of die dingen worden met de dag 1000,- meer waard.

@Wormaap: wat is volgens jouw leraar dan een echte gitaar? Als ik zoveel doekoe wilde uitgeven aan een gitaar, dan kocht ik een Gretsch 6120 SSLVO. Waarschijnlijk helemaal niet jouw ding.

Harm
7 september 2006, 21:29
Voor echte veelzijdigheid : Parker Fly met aangepaste elementen.
Veelzijdige rockgitaar : Vigier Excalibur

Dr is maar 1 gitaar die ik eventueel zou overwegen als ik Eur 3000 had :
Nick Huber Orca (ik haat je Harm 8-):hippie:)

Vinni

Hihihi!!!

Ik vergeef het je Vinni!!! Geen probleem! Maar voor 3000 ga je die Huber zoals de mijne niet halen... Trouwens, Analie-G heeft er ook een en die is ook erg mooi!

Harm

vulvasonic
7 september 2006, 22:55
mja of zoiets:

(k)lik hier (http://cgi.ebay.com/1959-59-Gibson-Les-Paul-Standard_W0QQitemZ270025623036QQihZ017QQcategoryZ3 8086QQrdZ1QQcmdZViewItem)

Blijkbaar maakten ze toen ook niet iedere gitaar even vlekkeloos. Als ik kijk naar de zadels, zie ik dat ze allemaal helemaal naar achter staan gepositioneerd. Die plank kan dus nooit (nou ja, zeg nooit nooit....) goed geintoneerd worden. Tenzij de eigenaar die zadels gewoon zo heeft gezet en niet heeft gelet op het intoneren van die gitaar.

Mij maak je niet gek! :o

grayfink
7 september 2006, 23:22
Mij maak je niet gek! :o

En Stevie Wonder niet blind! :roll:

vulvasonic
7 september 2006, 23:48
En Stevie Wonder niet blind! :roll:

:seriousf:

Marcel61
9 september 2006, 01:04
Hihihi!!!

Ik vergeef het je Vinni!!! Geen probleem! Maar voor 3000 ga je die Huber zoals de mijne niet halen... Trouwens, Analie-G heeft er ook een en die is ook erg mooi!

Harm

Analie-G heeft 'm gratis gekregen van Nik, als ik het goed heb.

vinni
9 september 2006, 10:16
Analie-G heeft 'm gratis gekregen van Nik, als ik het goed heb.

JAJA!!!....wrijf het er maar FF in ! :sneaky: :cheerup:

Maar dacht dat A op zo'n zeldzame Yamaha speelde. Heb eens een interview met hem gelezen. Maar ja....kan me voorstellen dat die de Orca beter vind.

Ach....ben ook niet onbemiddeld met een Heritage en een Gibson The Paul '78.

Vinni

Harm
9 september 2006, 15:29
JAJA!!!....wrijf het er maar FF in ! :sneaky: :cheerup:

Maar dacht dat A op zo'n zeldzame Yamaha speelde. Heb eens een interview met hem gelezen. Maar ja....kan me voorstellen dat die de Orca beter vind.

Ach....ben ook niet onbemiddeld met een Heritage en een Gibson The Paul '78.

Vinni

Anand heeft altijd op een oude Yamaha RGX 1212 A gespeeld, actieve elementen, toendertijd het RGX model... Gelukkig heeft hij de overstap gemaakt naar een echte gitaar!

Hij heeft voor Koch demo's gedaan in Frankfurt met een Huber en daar waren Dolf en Nik zo tevreden over dat Nik voorstelde om als dank een blitse gitaar te bouwen (2 zelfs... :-)) enne de Orca is er daar één van...

Maar Anand had toendertijd ook nog een Orca nodig omdat hij op tv kwam bij Klokhuis.. Toen kreeg hij de Charcoal Orca die ik nu in mijn bezit heb! Heerlijke gitaar!! Ik zit er aan te denken om er een te laten bouwen... Ooit...

Trouwens, een Heritage is super! Ze klinken geweldig en zien er heel goed uit! Alleen jammer van de kop... dat is het enige, maar klank en hout! Super!

Harm

vinni
9 september 2006, 15:44
Ook nog eens Charcoal.....mijn favoriete kleur.

Heb je nog een plaatje voor me?

Oh ja....wat kost zo'n Orca eigenlijk?

Vinni

Harm
9 september 2006, 16:12
Ook nog eens Charcoal.....mijn favoriete kleur.

Heb je nog een plaatje voor me?

Oh ja....wat kost zo'n Orca eigenlijk?

Vinni

Ik PM je even, goed?

Metalheart
10 september 2006, 13:13
Ooit aan Bo~El gedacht?

www.huubboel.nl

Customizen kan, maar zijn modellen zijn allemaal stuk voor stuk de moeite waard!

Tristan
10 september 2006, 16:21
Mwah, dat kan je niet echt high-end gitaren noemen, leuk voor een beginner en een beetje duur voor "made in korea"...

FruscianteFan
10 september 2006, 16:47
Dus omdat het in Korea wordt gemaakt kan het nooit wat zijn? Leg uit!

Tristan
10 september 2006, 16:56
Nee, maar 1200 a 1400 euro voor zo'n Boel Kloede gitaar "made in Korea" vind ik gewoon erg duur...
Bovendien is het een algemeen feit dat de meeste gitaren uit Japan beter zijn dan de gitaren uit Korea...
We hebben het hier in dit topic over high end gitaren en daar past zo'n Bo-El gewoon niet bij, die kan de vergelijking met bijvoorbeeld een Tom Anderson echt niet aan hoor...

FruscianteFan
10 september 2006, 17:05
Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf geen ervaring met die gitaren.

Maar ik zie nog steeds niet waarom 12- tot 1400 per se teveel is voor zo'n gitaar, omdat ze in Korea gebouwd is.

Ook zie niet waarom een Japanner zo goed als per definitie beter is dan een Koreaan.

Tristan
10 september 2006, 20:54
Ik heb nog nooit een voor high end begrippen fatsoenlijke gitaar uit Korea zien komen, het zijn leuke beginnersgitaren en meer niet...
Uit Japan komen ook wel professionelere gitaren, niet alleen beginnersgitaren...
Ik moet zeggen dat die Bo-El dingen voor Koreaanse gitaren wel goed zijn hoor, maar ze zijn dus duurder dan een USA Strat e.d. en dat vind ik wel een beetje vreemd, die Bo-El dingen zijn echt niet beter dan bijvoorbeeld een Ibanez of iets dergelijks...

arjanb01
10 september 2006, 21:13
Ik heb nog nooit een voor high end begrippen fatsoenlijke gitaar uit Korea zien komen, het zijn leuke beginnersgitaren en meer niet...
Uit Japan komen ook wel professionelere gitaren, niet alleen beginnersgitaren...
Ik moet zeggen dat die Bo-El dingen voor Koreaanse gitaren wel goed zijn hoor, maar ze zijn dus duurder dan een USA Strat e.d. en dat vind ik wel een beetje vreemd, die Bo-El dingen zijn echt niet beter dan bijvoorbeeld een Ibanez of iets dergelijks...

Mensen, high-end gitaren en dan met koreaanse en japanse fabrikaten aankomen.
Musicman, PRS, Fender Customshop, Anderson, Suhr dat soort merken zit ik meer aan te denken en NIET Boel, kom op....

Tristan
10 september 2006, 21:24
Mensen, high-end gitaren en dan met koreaanse en japanse fabrikaten aankomen.
Musicman, PRS, Fender Customshop, Anderson, Suhr dat soort merken zit ik meer aan te denken en NIET Boel, kom op....

Dat was precies wat ik ook probeerde te zeggen... :D

guhlenn
11 september 2006, 13:13
ik heb op de bo-el mc7 gespeeld en hoewel ik hem te duur vind voor zo'n pre-assembled gitaar (en da's dan puur een kwestie van snobisme :)) kan die echt mee in het hi-end segment.