PDA

View Full Version : Graphtech brugzadels, moeite waard??



Fumi SG
6 september 2006, 21:50
Hoi,

Ik wil binnenkort m'n gitaar af laten stellen, dan gooi ik er meteen een Graphtech topkam op. Nou heb ik volgens mij een braampje op een van de brugzadeltjes, is het de moeite waard om daar ook meteen Graphtechs op te gooien?? Die er nu op zitten stellen niet veel voor dus ik ga er hoe dan ook op vooruit, maar hoeveel. Ga ik dit verschil (topkam + brugzadels) ook merken in tone??

Als laatste, is het nou echt zo'n wereld van verschil als je je (slecht afgestelde) gitaar laat afstellen??:)

FruscianteFan
6 september 2006, 22:27
Graphtech zadels gaan zeker een flink verschil maken. Zowel in klank (meer 'ploink' of attack) als in snarenbreken. Dat wil overigens niet zeggen, dat het een wondermiddel is tegen brekende snaren. Ik breek op die gitaar nog steeds snaren.

Tupelo
6 september 2006, 22:55
Ik vind het juist weinig uitmaken.

Fumi SG
6 september 2006, 23:20
Dat het er nog steeds snaren knappen wist ik ook nog wel, dat gebeurt gewoon. Het zal allicht beter zijn dan zachte, stalen (?) zadeltjes met braampjes. Of het verschil nou in tone groot is maakt me eigenlijk geen bal uit, daar ben ik op het moment wel tevreden mee. Maar zijn die zadeltjes het geld waard??

FruscianteFan
6 september 2006, 23:26
Als ik het zelf had moeten betalen, had ik er waarschijnlijk wel spijt van gekregen. Mijn ouders hebben er 50 euro voor betaald.

Tupelo
6 september 2006, 23:34
Voor mij hebben ze weinig meerwaarde i.i.g.
Mijn ronde roestvrijstalen zadeltjes vind ik zelfs fijner.
Topkam, is wellicht wel de moeite waard.

vulvasonic
7 september 2006, 00:19
Ligt eraan wat er nu opligt. Als ik uit ga van de moderne zadels van Fender hoeven ze er wat mij betreft niet op. De 'vintage' gebogen zadels zijn wel lekker waar het gaat om klank, maar zijn niet al te stabiel. Daar zou je dus een voordeel kunnen hebben aan Graph Tech zadels. En als je de gegoten varianten hebt, die je ook ziet op de jaren 70 Fenders, dan zou ik er geen seconde over twijfelen en ze vervangen door Graph Tech. Hetzelfde geldt voor de meeste goedkopere niet-Amerikaanse series.

Het is maar mijn mening.

RadiuS
7 september 2006, 15:02
Ik heb sinds ik graphtech zadeltjes heb geeneen snaar meer gebroken (k heb ze nu zeker al meer dan een jaar). Ik gebruik wel iets dikkere (.011) snaren. Ik vind trouwens wel dat het de toon negatief beinvloed (minder twang).
Het nut van een graphtech topkam zie ik niet, maar mn gitaar ontstemt dan ook niet echt.

Tristan
7 september 2006, 16:11
Ik vind het niet echt wat...
Ik breek nog steeds snaren sinds ik Graph Tech zadels op mijn ES335 heb laten zetten en de klank van de zadels is ook minder lekker i.m.o.
Iets te helder, niet lekker vol, een beetje een schrale klank...
Het heeft de klank geen goed gedaan...

Tupelo
8 september 2006, 18:34
Misschien moet je ze er weer afhalen? :)

Tristan
8 september 2006, 19:01
Ja, ik denk dat ik dat maar eens laat doen...
Ik ben nu eerst even aan het testen welke snaren ik het lekkerste vind klinken op mijn ES335 en daarna breng ik haar naar een goede gitaarbouwer voor een grondige afstelbeurt, dan laat ik er gelijk de originele zadeltjes weer opzetten...

STW
8 september 2006, 19:04
ik had zelf behoorlijk versleten zadels met braampjes, op een gegeven moment brak ik elk optreden standaard een snaar

dus ik ben maar wat blij met mn graphtech zadels

GunMetalBlue
8 september 2006, 19:43
Ja, ik denk dat ik dat maar eens laat doen...
Ik ben nu eerst even aan het testen welke snaren ik het lekkerste vind klinken op mijn ES335 en daarna breng ik haar naar een goede gitaarbouwer voor een grondige afstelbeurt, dan laat ik er gelijk de originele zadeltjes weer opzetten...

dus om op die onbeantwoordde vraag terug te komen...

En afgestelde gitaar speelt dus wel degelijk veel lekkerder??

Bruce
8 september 2006, 19:53
Ik vind het niet echt wat...
Ik breek nog steeds snaren
Dan doe je toch wat verkeerd,
heb ik nooit last van.

Tristan
8 september 2006, 20:23
dus om op die onbeantwoordde vraag terug te komen...

En afgestelde gitaar speelt dus wel degelijk veel lekkerder??

Abslouut, maar het hangt ervan af hoe de gitaar afgesteld wordt en wie de gitaar afstelt natuurlijk...
De meeste gasten, zeker van die gasten die in muziekwinkels werken kunnen er meestal geen ene kloot van, dus je moet wel naar een goede gitaarbouwer gaan...

Ik vind het qua spelen nog niet eens zoveel uitmaken als qua klank, de klank is gewoon echt veel beter als je je gitaar goed laat afstellen...
De ene gitaarbouwer is hier ook weer beter in dan de andere en bij een betere gitaar merk je ook meer verschil dan bij een mindere gitaar, het is gewoon een kwestie van het maximale uit de gitaar weten te halen en het instrument te laten "ademen"...
De hoogte van de elementen en hoe de halspen staat doen heel erg veel met de klank van de gitaar en een goede gitaarbouwer kan het zo afstellen dat een goede gitaar echt veel opener klinkt en veel meer ruimte in het geluid krijgt...

Tristan
8 september 2006, 20:27
Dan doe je toch wat verkeerd,
heb ik nooit last van.

Mwa, dikke snaren (0.11), redelijk hoge actie en lekker rammen/met ballen spelen helpt ook met het breken van snaren hoor...
Voor mij hadden die Graph Tech zadels in ieder geval niet zoveel zin en het klinkt in mijn oren nog minder ook...

rickert
10 december 2006, 23:44
Hoe haal je for god sake die oude zadels er af? Schroef helemaal 1 kant uit draaien ofzo? bij m'n pf200 verplaatst dan alleen het zadeltje de kant waarop je draait uit, maar de schroef niet los. :chicken:

rickert
11 december 2006, 16:49
Hoe haal je for god sake die oude zadels er af? Schroef helemaal 1 kant uit draaien ofzo? bij m'n pf200 verplaatst dan alleen het zadeltje de kant waarop je draait uit, maar de schroef niet los. :chicken:

No one knows?

FruscianteFan
11 december 2006, 17:26
Vóór ik graphtechs installeerde op mijn Les Paul had ik ongeveer tien snaren gebroken, in krap 3 maanden tijd. Nu heb ik na een ruime maand hard rammen nog geen snaar gebroken, niet op die gitaar :)

Kaboemba
11 december 2006, 19:36
Ik breek echt nooit snaren, na 3 maanden draai ik de boel terug knip het zooitje door en nieuwe. En echt niet op 1 gitaar, gewoon op alle.