PDA

View Full Version : Welke Strat



--=HANS=--
6 september 2006, 21:25
Hallo,

Ik speel een paar jaartjes gitaar maar alleen akoestisch. Ik heb besloten ook electrisch te gaan spelen en nu zit ik zwaar te gassen op een Stratocaster. Mijn probleem is dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Er zijn zo veel verschillende uitvoeringen die blijkbaar in verschillende periodes verschillend van kwaliteit zijn dat ik eigenlijk niet goed weet waar ik moet beginnen. Mijn budget loopt tot € 1.500,- en het is de bedoeling wat meer blues/rock te gaan spelen. Het geluid van Clapton vind ik erg mooi maar er zijn er natuurlijk meer.
Wie kan me een beetje wegwijs maken en me vertellen waar ik op moet letten.
Mocht je erg veel inspiratie hebben dan ben ik ook benieuwd naar wat voor versterker jullie me aanraden. (wil graag een buizenversterker(tje))

Al vast bedankt voor jullie reacties, Hans:satisfie:

blademan
6 september 2006, 21:32
Strat: Blade Texas , you can't go wrong!
Amp: Laney VC15 of VC 30

Chris Winsemius
6 september 2006, 21:33
Hallo,

Ik speel een paar jaartjes gitaar maar alleen akoestisch. Ik heb besloten ook electrisch te gaan spelen en nu zit ik zwaar te gassen op een Stratocaster. Mijn probleem is dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Er zijn zo veel verschillende uitvoeringen die blijkbaar in verschillende periodes verschillend van kwaliteit zijn dat ik eigenlijk niet goed weet waar ik moet beginnen. Mijn budget loopt tot € 1.500,- en het is de bedoeling wat meer blues/rock te gaan spelen. Het geluid van Clapton vind ik erg mooi maar er zijn er natuurlijk meer.
Wie kan me een beetje wegwijs maken en me vertellen waar ik op moet letten.
Mocht je erg veel inspiratie hebben dan ben ik ook benieuwd naar wat voor versterker jullie me aanraden. (wil graag een buizenversterker(tje))

Al vast bedankt voor jullie reacties, Hans:satisfie:

Hoi Hans

Na vele Stratjes en Teles kan ik eigenlijk maar 1 ding aanraden: probeer er zoveel mogelijk uit, eerst "unplugged".
Het hout is de basis v/e elektrische gitaar en ieder stuk hout klinkt anders.

Misschien 'n (2e hands) Clapton Strat?

Qua amps en Clapton als voorbeeld: oude Marshall 1962 (BluesBreaker) of 'n gemodde reïssue, Marshall 100 Watters in de Cream tijd, Fender tweed Champ voor Layla, MusicMans in de jaren 70, later Soldano SLO100 en tegenwoordig meestal op reïssue '57 Fender Tweed Twins.

Succes!!!

dimitri
7 september 2006, 11:39
Een strat moet je idd eerst onversterkt gaan testen, kijk ook vooral niet teveel naar de kleur. Moest ik nog een strat kopen (gaat nog wel ooit gebeuren) dan zou ik eentje nemen die me aanspreekt omwille van het karakter wat de gitaar te bieden heeft. Natuurlijk kun je een voorkeur hebben in een bepaald soort hout, kies dan uit de gitaren die aan jouw voorkeur voldoet. Elementen ed kun je later nog steeds aanpassen.
Als versterker zou ik gaan voor een usa blues deluxe, kan je verschillende kanten mee op, en heeft mij nog nooit onaangenaam verrast

wille525
7 september 2006, 11:54
Bezuinig in ieder geval niet op je versterker!! Beter een iets goedkopere gitaar dan een goedkope transitorversterker. Een Laney VC15 of VC 30 is inderdaad een goed(koop) alternatief. Kies in ieder geval wel voor een buizenbak en geen transitor. Focus je daarbij niet te veel op vermogen, want een 15 watt buizenbak kan al voldoende zijn voor een optreden.

Een goede electrische gitaar hoeft absoluut niet duur te zijn. Ik had voorheen meerdere amerikaanse strats. Die heb ik uiteindelijk allemaal vervangen voor japanse 80's strats en een koreaanse Peavey Wolfgang. Deze gitaren klinken spelen beter dan mijn vorige gitaren! Let wel goed op, want er wordt natuurlijk ook veel rotzooi verkocht. En soms kan het zelfs nog goedkoper, zoals bijvoorbeeld de Squier Tele Custom: een remake van de Fender Telecaster uit 1972. Ik heb zelf geen ervaring met deze gitaar, maar deze kreeg bij een test van de "Gitarist" een bijzonder hoge score en kost slechts 199 euro! Een perfecte blues(rock) gitaar en voor een gemiddelde gitarist klinkt deze net zo goed als een gitaar van 1500 euro.

Succes met je koop

Dweezman
7 september 2006, 14:38
en uit eigen ervaring: probeer ook eens een Tokai Silver Star.

glacius
7 september 2006, 14:55
En soms kan het zelfs nog goedkoper, zoals bijvoorbeeld de Squier Tele Custom: een remake van de Fender Telecaster uit 1972. Ik heb zelf geen ervaring met deze gitaar, maar deze kreeg bij een test van de "Gitarist" een bijzonder hoge score en kost slechts 199 euro! Een perfecte blues(rock) gitaar en voor een gemiddelde gitarist klinkt deze net zo goed als een gitaar van 1500 euro.



als je die zwarte bedoelt met die maple neck en 2 hb's

die heb ik getest bij feedback rotterdam en was ECHT verbaast van de kwaliteit !!!!!
jezus wat een goeie gitaar voor 199 euro

diein combinatie met een goeie buizen amp en je bent klaar

een fender blues junior 15 watt ofzo ... of een marshall dsl combo ofzo en je kan bluesen