PDA

View Full Version : Ik zoek een boost #187368263



Fuhgawz
6 september 2006, 19:43
Yup, ik ben dus op zoek naar een leuk boostpedaaltje om het zwaar overstuurde kanaal van mijn Laney top NOG verder te oversturen. Wat ik eruit wil krijgen is een tikkeltje meer hoog, wat compressie en meer sustain. Ik weet echter niet zeker of ik het nu moet zoeken in de treble boosts a la Tony Iommi of meer richting de Tube Screamer-achtigen, zoals de OD-3 van Boss die goede recensies krijgt. Daarnaast hoor ik dat veel mensen juist voor cleanboosts gaan om het karakter van de versterker intact te houden. Ook zag ik een Everman Fuzz Drive op marktplaats. Zou dat wat zijn?
Nou boost fanaten, leef je uit! Hoe boosten jullie je redelijk tot zwaar overstuurde buizenamps naar de tering?

drap
6 september 2006, 20:05
MXR Micro Amp. Simpel apparaat wat ook werkelijk niets meer doet dan boosten. Een draaiknop en intrapknoppie en that's it. Hij is nog redelijk betaalbaar ook.

robert-gitarist
6 september 2006, 20:32
MXR Micro Amp. Simpel apparaat wat ook werkelijk niets meer doet dan boosten. Een draaiknop en intrapknoppie en that's it. Hij is nog redelijk betaalbaar ook.

Oyeah.klopt.Ik heb die ook en klopt helemaal wat je zegt.Ook heb ik een Boss OD-3 en die heeft na mijn idee nog ietsjes meer output.

interessander
6 september 2006, 20:32
De keuze tussen en cleane en een vieze boost hangt denk ik af van wat je er mee wil bereiken en hoe je versterker nu ingesteld is. Als er al vrij veel laag inzit dan kan het geheel modderig worden als je clean boost, omdat je de bas ook aardig mee-boost. In dat geval is het naar mijn mening handiger om een tubescreamer-achtige in te zetten omdat die altijd een beetje laag afsnoepen en door de gain ook compressen en zo de boel leker strak houden. Een tussenweg kan dan nog een equalizer zijn waarmee je clean boost en daar zelf de frequenties voor kiest...

BeeJee
7 september 2006, 01:01
Trebleboost is ook erg lekker en functioneel daarvoor, alleen verandert je sound er wel wat mee, maar dit is niet altijd nadelig. Biedt ook een hele leuke vatiatie!

jpb
7 september 2006, 10:00
Als je versterker al zwaar overstuurt heeft het niet veel zin om te boosten; je krijgt alleen nog meer vervorming en je "puch" is weg. Met een overdrive wordt het alleen maar erger en blubberiger, hoe groot de output ook is.
Dus ik begrijp die standaard-antwoorden (OD-3; Tubescreamer) die altijd op dit soort vragen komen, niet goed....

idno
7 september 2006, 10:10
ik denk dat als je zware oversturing nog verder boost je 1 grote brij van geluid krijgt. de enige optie lijkt me een clean boost in de loop, alleen dat krijg je alleen maar een volume toename.

interessander
7 september 2006, 10:43
Als je gaat boosten kun je natuurlijk de gain van de amp ook een beetje omlaag draaien, die knop zit niet vast. Boosten met zware oversturing is een vrij normale zaak, zeker voor de doeleinden die Fuhgawz er mee voor ogen heeft.

jpb
7 september 2006, 11:20
Als je gaat boosten kun je natuurlijk de gain van de amp ook een beetje omlaag draaien, die knop zit niet vast. [....]
...en dan de master iets omhoog, dan hoeft 'ie geen pedaal te kopen.

Mitch
7 september 2006, 11:36
Voor een tikkie meer hoog uit een redelijk overstuurd kanaal kun je kijken naar een treble booster, maar simpelweg een eq is ook een optie. Een aantal clean boosts (super hard on, catalinbread etc.) voegen ook een tikkie extra tophoog toe en de boost op zich zorgt dan wel voor extra sustain en compressie, omdat je al een overstuurd kanaal gebruikt.
Een drive of comp is daar in dit geval niet voor nodig.

interessander
7 september 2006, 11:54
En met de equalizer kun je nog kiezen of je hem ervoor gooit of dat je hem in de loop (indien aanwezig) zet.

Speeddemon
7 september 2006, 12:04
Tikkeltje meer hoog, compressie en sustain?

Boss BD-2 of OD-3.

@jbp, het wordt met een TS9 juist GEEN blubber in 't laag, omdat de TS9 het laag afzwakt en door het boosten met een rand 'grit' wordt 't geheel strakker en feller.

Ik doe niks anders, wanneer ik m'n Tubefactor (die toch aardig reageert als een JCM800-achtige) boost met een BD-2, TS9 of OD-3.

Een cleanboost à la Micro Amp is wel mooi, maar wordt dan te vol. Zoiets is beter geschikt als je ECHT een goeie amp hebt (niveau Bogner Shiva ofzo), de enige gitarist in een band bent, en/of meer voor de 'arena rock' sound gaat.

Fuhgawz
7 september 2006, 14:22
Zo wat een diversiteit in de antwoorden! De een zegt wel drive, de ander niet. In ieder geval is voor mij nu de cleanboost al afgevallen. Dan blijven er de TS/OD pedaaltjes over en de treble boosts.
Welke van de twee denken jullie dat het meest geschikt is om een overstuurd kanaal met behoorlijk wat mid en bas meer trebly/compressed/sustain te krijgen?
Nog een vraag: de namen van goede TS/OD pedalen zijn mij bekend, maar van trebleboosts weet ik echter weinig. Wat zijn goede namen op dit gebied?
Alvast bedankt voor de antwoorden! :)

interessander
7 september 2006, 14:28
Wil je een tijdelijke (solo) boost of een permanente? Een Boss OD3 geeft bijvoorbeeld een groter volumeverschil dan de gemiddelde tubescreamer.
Trebleboosts kun je in de boutique-hoek zoeken, bijvoorbeeld BSM, maar je kunt er ook een zelf maken, zie http://www.newtone-online.nl .

onze_jef
7 september 2006, 16:14
Zo'n trebleboost, wat moet ik me daar bij voorstellen?

Is dat te vergelijken met een EQ pedaaltje waarvan enkel de hoge frequenties geboost zijn of is er meer aan?

Ash ketchum
7 september 2006, 17:28
Misschien een sparkledrive? Dan kan je nog een deel van je "clean" blenden met je overstuurde geluid.

Fuhgawz
7 september 2006, 18:27
Wil je een tijdelijke (solo) boost of een permanente? Een Boss OD3 geeft bijvoorbeeld een groter volumeverschil dan de gemiddelde tubescreamer.
Trebleboosts kun je in de boutique-hoek zoeken, bijvoorbeeld BSM, maar je kunt er ook een zelf maken, zie http://www.newtone-online.nl .

Ik wil hem gebruiken als solo boost. En dank voor de link trouwens! Dat kitje kost nog geen 30 euro, dus die ga ik ZEKER proberen! ;) Dat wil overigens niet zeggen dat reacties niet meer welkom zijn...

marc_o
7 september 2006, 22:57
Tikkeltje meer hoog, compressie en sustain?

Boss BD-2 of OD-3.

@jbp, het wordt met een TS9 juist GEEN blubber in 't laag, omdat de TS9 het laag afzwakt en door het boosten met een rand 'grit' wordt 't geheel strakker en feller.

Ik doe niks anders, wanneer ik m'n Tubefactor (die toch aardig reageert als een JCM800-achtige) boost met een BD-2, TS9 of OD-3.

Een cleanboost à la Micro Amp is wel mooi, maar wordt dan te vol. Zoiets is beter geschikt als je ECHT een goeie amp hebt (niveau Bogner Shiva ofzo), de enige gitarist in een band bent, en/of meer voor de 'arena rock' sound gaat.


Bouw anders even wat voor 'm!
:nervous:

jpb
8 september 2006, 08:38
Mannen, in de posts van gisteren zat ik uit mijn nek te lullen; ik weet te weinig van high-gain dus hou ik mijn mond voortaan......

Speeddemon
8 september 2006, 17:50
Bouw anders even wat voor 'm!

Ja, ik snap het cynisme. :stop: :mad: :sssh: :hippie:

Morgen familie-reunië, volgende week zaterdag optreden, de maandag erop gaat m'n neefje trouwen, de week daarop optreden van Elvix en Hounddogs...
oh, en daartussendoor moet geleerd, 32 uur gewerkt en af en toe geneukt worden.

Snap je mijn dilemma? (je moest eens weten hoeveel dingen ik al af heb moeten zeggen...)

Fuhgawz
8 september 2006, 18:09
Nee hoor ik wil absoluut geen cock-block voor Speeddemon zijn ;) Ik heb inmiddels dat Range Master zelfbouw kitje a € 27,50 besteld en probeer ergens een tweedehands OD-3 vandaan te halen en dan maak ik uiteindelijk een keus uit die twee.
Hartelijk dank voor de antwoorden! Jullie zijn allemaal schatten! :hippie:

marc_o
9 september 2006, 16:15
Ja, ik snap het cynisme. :stop: :mad: :sssh: :hippie:

Morgen familie-reunië, volgende week zaterdag optreden, de maandag erop gaat m'n neefje trouwen, de week daarop optreden van Elvix en Hounddogs...
oh, en daartussendoor moet geleerd, 32 uur gewerkt en af en toe geneukt worden.

Snap je mijn dilemma? (je moest eens weten hoeveel dingen ik al af heb moeten zeggen...)

Niet mekkeren, maar solderen.

caliban
9 september 2006, 17:20
Dit is een klein beetje off-topic
Kan je eigenlijk goed je overstuurd kanaal boosten met een pedaaltje zoals V-twin of bottle rocket (om het volledig lampen te houden)

turboblues
9 september 2006, 18:11
Niet mekkeren, maar solderen.
Ja, neuken of solderen...een moeilijke keuze! Haha!! :)

paulusdeBKB
9 september 2006, 19:32
Dit is een klein beetje off-topic
Kan je eigenlijk goed je overstuurd kanaal boosten met een pedaaltje zoals V-twin of bottle rocket (om het volledig lampen te houden)

Ja, dat kan, maar de resultaten verschillen van amp tot amp, en zelfs van geluidsniveau tot geluidsniveau. Het KAN heel goed klinken maar het is wel bewerkelijk, misschien juist omdat je twee volledige buizenpreamps achter elkaar hebt staan. Overigens meen ik ergens gelezen te hebben dat de V-Twin een gedeelte van zijn oversturing via diodes verkrijgt, maar pin me er niet op vast.

caliban
9 september 2006, 19:49
Thanks boskabouter
Ik wil me er ooit zo eentje kopen om wat te boosten maar momenteel heb ik daarvoor geen geld en ik het eigenlijk gain op overschot (gewoon zo cool om extra gear te hebben vind ik en vier gainstages lijkt zo weinig, ookal is het meer dan genoeg, het lijkt me cool er nog een aantal voor te kunnen hangen)

drap
10 september 2006, 09:24
Een cleanboost à la Micro Amp is wel mooi, maar wordt dan te vol. Zoiets is beter geschikt als je ECHT een goeie amp hebt (niveau Bogner Shiva ofzo), de enige gitarist in een band bent, en/of meer voor de 'arena rock' sound gaat.

Ik vind persoonlijk mijn versterkertje echt goed, maar zit bepaald niet in de regionen van de Bogners enzo. Toch krijg ik door die Micro Amp een stuk beter geluid. Veel meer "oomph" en zeker meer treble. Ook heb ik het idee dat ik meer compressie krijg. Ik hoor in ieder geval meer dat typische klikje in het geluid. Wij spelen ook met 2 gitaristen in onze band en ik hekel de "arena rock" sound :) Zo'n Micro Amp geeft echt heel veel waar voor je geld.

Ook leuk detail voor de topicstarter, als je de knop op die Micro Amp flink opschroefd, krijg je nog meer gain ook. Dan werkt ie min of meer als een overdrive, met dat verschil dat ie de extra gain uit je versterker haalt.

Hector_Tsolodimos
10 september 2006, 12:09
eehm, ik heb gister de pickup booster van Seymour Duncan gekocht (85 euro)
geweldig ding!

drap
12 september 2006, 16:22
eehm, ik heb gister de pickup booster van Seymour Duncan gekocht (85 euro)
geweldig ding!

Toch gedaan? :o En ik heb je er nog wel zo van proberen af te lullen... Nee hoor, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Doet ie nou ook wat jij in gedachten had? Mij lukte het voor geen meter met dat ding, maar misschien heb ik 'm verkeerd gebruikt.

Hector_Tsolodimos
12 september 2006, 17:39
Toch gedaan? :o En ik heb je er nog wel zo van proberen af te lullen... Nee hoor, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Doet ie nou ook wat jij in gedachten had? Mij lukte het voor geen meter met dat ding, maar misschien heb ik 'm verkeerd gebruikt.
dat zit er dik in ja, at je em 'verkeerd' gebruikte
of wat er nog veel dikker in zit:
jij speelt niet wat ik speel
voor nummers als Little Wing (intro, SRV versie) en Under the Bridge van de Peppers is dit een heerlijk pedaal om een wat dikker te laten klikken. Dit is overigens ook goed instelbaar
de resonase(ofzo) shift doet het ook prima, je krijgt er een andere sound door, wat zeker een positieve invloed kan hebben
je kunt em gebruiken om je spel puur meer volume te geven tijdens een solo (zet em dan zo op 10 Db (van de 25))
wil je lekker bluesy en dik klinken tijdens de intro van Little wing, dan zeg je de gain knop de het pedaal ergens op 20, dan heb je echt een heerlijke sound!
ik heb em in Duitsland gekocht, Musicstore, samen met een vriend die een SRV signature heeft gekocht (Fender) en die vond em zogoed klinken dat ie er ook gelijk een kocht!
http://www.guitarampsonline.com/SD_Pickup_Booster.jpg

drap
13 september 2006, 18:15
dat zit er dik in ja, at je em 'verkeerd' gebruikte
of wat er nog veel dikker in zit:
jij speelt niet wat ik speel
voor nummers als Little Wing (intro, SRV versie) en Under the Bridge van de Peppers is dit een heerlijk pedaal om een wat dikker te laten klikken.

Euh... broeder, ik ben misschien nog wel de grootste Peppers fanaat van het forum :cooler: Ik hou dus ook van een clean geluid met erg veel punch. Ik kreeg met die pickupbooster nooit een echt redelijk clean geluid met erg veel punch. Sinds ik into de buizen zit en met m'n Micro Amp d'r voor lukt het me wel redelijk. Het geluid van SRV moet inderdaad wel redelijk lukken met die pickupbooster, maar dat geluid is ook niet meer clean te noemen. Dat van Frusciante ook niet volledig, maar dat is toch beduidend cleaner dan het geluid van SRV.

Hector_Tsolodimos
13 september 2006, 20:58
Euh... broeder, ik ben misschien nog wel de grootste Peppers fanaat van het forum :cooler: Ik hou dus ook van een clean geluid met erg veel punch. Ik kreeg met die pickupbooster nooit een echt redelijk clean geluid met erg veel punch. Sinds ik into de buizen zit en met m'n Micro Amp d'r voor lukt het me wel redelijk. Het geluid van SRV moet inderdaad wel redelijk lukken met die pickupbooster, maar dat geluid is ook niet meer clean te noemen. Dat van Frusciante ook niet volledig, maar dat is toch beduidend cleaner dan het geluid van SRV.
gelijk heb je
dus: voor jou is het niks, maar voor mij wel