PDA

View Full Version : het is volbracht.



rinaldo
6 september 2006, 19:42
hallo daar, ik heb mijn lacewood tele al een tijdje klaar maar had nog geen fotos gepost.bij deze dan http://www.rinnieakkerman.nl/fotos/00.JPG

ik heb hem al een tijdje in de band gebruikt, en hij klinkt prima.
bij de brug zit een gibson paf humbucker,die uit een oude les paul komt, en bij de hals zit een wsc pickup die mij absoluut niet tegenvalt.
http://www.rinnieakkerman.nl/fotos/699.JPG
kopdetail, waar je de aparte tekening van het lacewood goed kunt zien.
http://www.rinnieakkerman.nl/fotos/698.JPG

de salamicaster op een teak houten stoeltje.
http://www.rinnieakkerman.nl/fotos/01.JPG
detail van het inlegwerk, hier kun je goed zien dat het inleggen niet helemaal vlekkeloos is verlopen.
maar je moet er wel dicht op staan om het te kunnen zien.

Goeie les voor de volgende keer, secuurder werken.

ernieman
6 september 2006, 19:48
Erg Mooi!
Appart top ook. Heb je daarvoor fineer gebruikt of is dat een dik stuk hout?
Die randinleg is ook ideaal natuurlijk als je een dun topje gebruikt.

EJ

En dan effe snel een vraagje. Hoe breed is die body op zijn breedst?

rinaldo
6 september 2006, 20:09
die top is een gebookmatchte lacewood top van zon 6mm dik.

ik heb hem uit een balkje gehaald wat ik toevallig tegenkwam bij een plaatselijke houtboer, in vier plakjes gezaagd van zon cm dik, verlijmd, en onder de vlakbank door gehaald tot hij ong. 6mm dik was. en toen op de bodie gelijmd.

oja, hij is op zijn breedst. 32 cm.

JulesKr
6 september 2006, 20:11
Heel erg mooi. En hoe klinkt dat lacewood. Lijkt me wel interessant om daar een keer iets van te maken.

rinaldo
6 september 2006, 20:25
ik heb hem in combinatie met een mahonie bodie gebouwd, en ik moet zeggen dat hij een open karakter heeft, met een helder randje. mooi warm door het mahonie, maar ook weer helder en open.

ik heb ergens op een site van een bouwer gelezen dat lacewood ong. het karakter heeft van swamp ash. maar of dat ook waar is kan ik niet zeggen want ik heb nog geen ervaring met swamp ash.

BeKaaW
6 september 2006, 20:55
Ziet er gaaf uit Rinaldo, ik vind zo'n blanke gitaar, zeker in kombinatie met dit hout en zonder slag plaat bijzonder fraai, maar dat blijft persoonlijk.

Ik wilde met m'n 30,5" mensuur basje de pots ook zo aanbrengen. 'k Heb vandaag net die pocket gefreesd. Hoe heb jij dat gat aan de achterkant afgewerkt, met een houten dekplaatje net als de rest van de body daarom heen?

kiem
6 september 2006, 20:57
zooowheee, mooi werk, ziet er prachtig uit

Robbert
6 september 2006, 21:04
Inderdaad prachtig werk! Als je je stoort aan je inlegwerk zou je het ook opnieuw kunnen doen, door iets grotere stukjes er in te leggen ;)

rinaldo
6 september 2006, 21:13
Ziet er gaaf uit Rinaldo, ik vind zo'n blanke gitaar, zeker in kombinatie met dit hout en zonder slag plaat bijzonder fraai, maar dat blijft persoonlijk.

Ik wilde met m'n 30,5" mensuur basje de pots ook zo aanbrengen. 'k Heb vandaag net die pocket gefreesd. Hoe heb jij dat gat aan de achterkant afgewerkt, met een houten dekplaatje net als de rest van de body daarom heen?

eh, ja heb even geen foto van de achterkant genomen, maar heb een afdek plaatje van lacewood gemaakt die het geheel afsluit.

jan jansen
6 september 2006, 21:22
Ziet er prima uit,mooi gemaakt en helemaal die kop...



zeker voor iemand die griene sjippe eet... :) :)

:rockon:

rinaldo
6 september 2006, 21:30
Ziet er prima uit,mooi gemaakt en helemaal die kop...



zeker voor iemand die griene sjippe eet... :) :)

:rockon:
nog nooit geprobeerd jan? heerlijk..... 't skum op'e bek.. :)

dank voor de vele complimenten, ben al weer druk bezig met de volgende
maar daarover later meer.

Van Dattum
6 september 2006, 22:04
Mooimooimooimooi!!!!
Ziet er uit als een fijne gitaar. Vooral de bindings zien er tof uit!

jan jansen
6 september 2006, 22:11
[QUOTE=rinaldo]nog nooit geprobeerd jan? heerlijk..... 't skum op'e bek.. :)

Zal zo de vrouw eens vragen waar dat spul ligt.... :) :)

jan jansen

rinaldo
6 september 2006, 22:37
[QUOTE=rinaldo]nog nooit geprobeerd jan? heerlijk..... 't skum op'e bek.. :)

Zal zo de vrouw eens vragen waar dat spul ligt.... :) :)

jan jansen

werkt ek perfect as't nei dong rukst. ;)

Fox
6 september 2006, 23:52
Prachtige gitaar! Zo moet een tele eruit zien naar mijn mening: zonder slagplaat ( persoonlijke mening natuurlijk ).

Fox

Hans74
7 september 2006, 00:50
Echt mooi Rinaldo!
Mooi hout en een tele met binding rond de body vind ik echt 'af'. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Toch een beetje muggenzifterij: binding rond de neck en kop bij die houtkeuze vind ik wat overdone. Maar da's een kwestie van persoonlijke smaak.

Ben benieuwd naar je volgende... ;)

Arjo
7 september 2006, 07:34
Ziet er echt heel mooi uit.


Arjo

niekb
7 september 2006, 11:23
Erg mooi!

Mooi topje, hoe is het om zo'n binding te maken? Zit erook aan te denken voor mn volgende project!

Grtz

oknarb180
7 september 2006, 13:00
Dat ziet er goed uit.
Zelf ben ik niet zo van de bindings op een gitaarhals en kop, maar het ziet er wel erg netjes uit. Je zult vast wel erg trots zijn...

en terecht!
Mooi hoor!

vr.gr.

Branko

rinaldo
7 september 2006, 20:22
Erg mooi!

Mooi topje, hoe is het om zo'n binding te maken? Zit erook aan te denken voor mn volgende project!

Grtz
een binding maken is niet zo moeilijk, je moet alleen wel het juiste gereedschap hebben om het kanaaltje te frezen.

die kun je kopen bij stewmac, maar ik heb de mijne zelf gemaakt mischien niet zo luxe, maar net zo functioneel.

rinaldo
7 september 2006, 20:32
Echt mooi Rinaldo!
Mooi hout en een tele met binding rond de body vind ik echt 'af'. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Toch een beetje muggenzifterij: binding rond de neck en kop bij die houtkeuze vind ik wat overdone. Maar da's een kwestie van persoonlijke smaak.

Ben benieuwd naar je volgende... ;)
tja ieder z,n smaak nietwaar? maar ik hou wel van bindings op een gitaar, het geeft het allemaal een iets luxere uitstraling.

het is trouwens een creme kluerige binding waardoor het ook nog een wat vintage achtige look krijgt.

Arjo
7 september 2006, 20:55
een binding maken is niet zo moeilijk, je moet alleen wel het juiste gereedschap hebben om het kanaaltje te frezen.

die kun je kopen bij stewmac, maar ik heb de mijne zelf gemaakt mischien niet zo luxe, maar net zo functioneel.


FOTO !!!!! :D

Had zelf ook iets gemaakt alleen pakte dat niet helemaal 100% uit, dus ben benieuwd wat jij gemaakt hebt.

Arjo

rinaldo
7 september 2006, 21:20
ja ik heb een foto, maar ik krijg hem er niet op. ben nogal een leek op computer gebied, maar er word aan gewerkt.

rinaldo
7 september 2006, 21:57
ja hoor het is gelukt hier istie dan, mijn homemade routerguide.http://www.rinnieakkerman.nl/fotos/06.JPG
het is een alum. plaatje met in het midden een gat waar precies m,n gamma dremeltje in past, en hij steekt genoeg uit om de zwarte plastic moer er op te draaien zodat ie vast zit.

twee draadeinden er doorheen met aan weerszijden moeren om het geheel te verstellen, en de voet is een ronde alu schijf, waar de draadeinden aan gemonteerd zijn, en in de midden een gat van rond 40.

en aan de onderkant zit een rond blokje waar een stripje met sleufgat waar mee je het geleidings lagertje kunt instellen.

ik heb een ronde voet genomen omdat dat voor mij het beste werkte op bv de hoorn van een cutaway oid, zo hou je altijd steun, in tegenstelling tot de voet die stewmac gebruikt,

die zijn aan een kant open zodat je op de punt van de hoorn altijd je steun kwijt bent.http://www.rinnieakkerman.nl/fotos/0.JPG

Arjo
7 september 2006, 22:27
He dat ziet er handig uit man, slim gemaakt. Kun je ook waarschijnlijk gebruiken voor bv inleg infrezen (zonder geleidings lager natuurlijk).
Voor een volgend project ga ik eerst dat soort dingen maken (bij deze leer ik echt heel goed wat ik mis of moet verbeteren :D)
Goed gereedsschap is idd het halve werk!

Thx voor het plaatsen, erg handig.

Arjo

rinaldo
7 september 2006, 22:37
ja inderdaad, en ik zit er aan te denken om de voet van krasvast plexiglas te maken, zodat je nog meer zicht hebt op je werk, wij gebruiken dat spul bij ons in het bedrijf op bepaalde machines, en soms gaat er wel eens wat mis zodat zon onderdeel niet meer te gebruiken is, en dan gaat het in de afvalbak.

maar dat is heel soms, dus ik wacht rustig af.

DarknessAwaits
8 september 2006, 10:02
Dat zit ingenieus in elkaar! Leuk om zulke dingen te zien :).

Stief
9 september 2006, 10:08
Mischien ff een stomme vraag, maar welke lijm heb je voor de binding gebruikt?

cardinal
9 september 2006, 10:59
heb je ook fotos van het maakproces.

Hoe je het allemaal gedaan hebt vind ik razend interessant om te zien.

Ik ben nu nog aan het assembleren, maar wil zelf graag bouwen en kijk veel naar dit soort projecten. Die van jou ziet er erg afgewerkt uit. Vaak hebben zelfbouwgitaren een beetje een "zelfbouw" uitstraling, hahaha

rinaldo
9 september 2006, 13:05
Mischien ff een stomme vraag, maar welke lijm heb je voor de binding gebruikt?
stomme vragen bestaan niet ;)

ik heb secondenlijm gebruikt, de dikke, je hebt waredunne,medium. en dik.
ik heb de dikke gebruikt omdat ik bang was dat de dunne te veel door het hout opgezogen zou worden.

Stief
9 september 2006, 16:01
Het ziet erg goed uit :)

Heb je geen last gehad dat de secondelijm te snel droogt?

rinaldo
9 september 2006, 16:36
nee hoor, ik ben begonnen aan de achterkant, op de kont van de gitaar om het zo maar eens te zeggen, en van uit het midden beetje bij beetje insmeren binding in kanaaltje leggen en tape eromheen om het bij elkaar te houden.

en bij scherpe hoeken heb ik de binding voorzichtig verwarmd met een fhun zodat hij makkelijk om de hoek heen gebogen kon worden.

je moet wel uitkijken dat de lijm niet over de hele gitaar lekt, want sec lijm trekt in het hout, en dan kan je problemen krijgen met stainen.

niekb
9 september 2006, 17:06
Die van jou ziet er erg afgewerkt uit. Vaak hebben zelfbouwgitaren een beetje een "zelfbouw" uitstraling, hahaha

idd, dat vond ik dus ook. T ziet er gewoon goed uit en de een vind dat belangrijk en de ander vind dat niet belangrijk. Ik behoor tot de eerste, uiteraard gaat t wel om hoe ie klinkt en speelt maar t oog wil uiteindelijk ook wat... t gaat niet alleen om t innerlijk:satisfie:

rinaldo
11 september 2006, 22:46
idd, dat vond ik dus ook. T ziet er gewoon goed uit en de een vind dat belangrijk en de ander vind dat niet belangrijk. Ik behoor tot de eerste, uiteraard gaat t wel om hoe ie klinkt en speelt maar t oog wil uiteindelijk ook wat... t gaat niet alleen om t innerlijk:satisfie:
helemaal gelijk, niekb. het gaat uiteindelijk om het geluid, maar idd het oog wil ook wat.

ik heb me wat dat betreft laten inspireren door de gitaren die anno galama vroeger maakte, ook prachtige tele's met exotische topjes die in de headstock altijd terug kwamen, en ook bijna altijd met bindings, en dat vind ik er zeer sjiek uitzien.

maar de kwaliteit van een galama gitaar zal ik wel nooit evenaren, want dat was een top bouwer.