PDA

View Full Version : Roest bestrijden



Wimvdb
6 september 2006, 19:06
Mijn vijsjes in m'n squier en de machine heads van mijn aria zijn al redelijk bruin geroest. Iemand enig idee of en hoe ik er weer het zilveren kleurtje op krijg ?

Nogthans ben kom ik zelden buiten mijn huis met mijn gitaren ( Nuja bij m'n aria was het al. Squier begint nu te komen )

bert k
6 september 2006, 20:58
Ik zou er eentje uitschroeven voor de maat, en in de ijzerwinkel om roestvrij stalen vragen. Is de makkelijkste weg.

Wimvdb
6 september 2006, 21:18
Heb ik ook al aan gedacht. Maar ik ga binnenbort een gibson kopen met heel wat roest op de pickup's... Hoe verwijder ik die ?

http://img.2dehands.be/f/normal/15764306_2-gibson-sg-special-zwart-te-koop.jpg

Squier4ever
6 september 2006, 21:36
dat ziet er toch juist vet uit beetje roestige gitaar....

BamBuFan1
6 september 2006, 21:38
Heb ik ook al aan gedacht. Maar ik ga binnenbort een gibson kopen met heel wat roest op de pickup's... Hoe verwijder ik die ?

Het mooiste spul dat ik daarvoor ken is Nigrin rostlöser. Da's zover ik weet alleen in Duitsland in iedere dhz-zaak te krijgen. Je smeert het op een roestig stuk metaal, wacht een nacht en de volgende ochtend is al het roest opgelost.

Ik gok dat je echter ook een eind komt met brasso, of desnoods ietsje opschuren met 400 grid en daarna polijsten.

sembo
6 september 2006, 22:23
je kan ook nieuwe schroefjes kopen!!

of met heel fijn staalwol. dat wil soms ook wel eens lukken


succes

Vonk
6 september 2006, 22:35
Is het niet belangrijk dat je vooral niet gaat schuren? Het lijkt me dat het niet bevordelijk is voor de werking van de pups als er metaalvijlsel op komt.

bert k
6 september 2006, 23:13
Als je gaat schuren moet je beslist de schroefjes eruit halen, anders wordt het niks.

Wimvdb
7 september 2006, 12:30
De vijzen zal ik nieuw kopen ( ook die van de pickup's denk ik... ) maar de pick up's zelf ...

bert k
7 september 2006, 13:50
Nee, daar heb je een probleem. Je kan er natuurlijk wel een kapje overheen zetten, maar ik weet niet of je dat mooi vindt. Ik zou niet met vloeistoffen gaan rommelen in een pickup.

Wimvdb
7 september 2006, 14:05
Ik wou het juist vragen...

Maar de vijzen van de pickup's zelf kan ik toch vervangen ( niet de pole pieces ). Ik zou de gitaar liefst zo origineel mogelijk houden... ( volumeknoppen en tuners zijn wel al vervangen maar bon )

Ik kom juist van de doe het zelfzaak en de vijsjes kosten daar 10 € per 100 stuks ofzo dus geen echt grote uitgave. Verder hadden ze nog vanalle soorten zuren...

Maar hoe ga ik de pole pieces dan kuisen ? Schuurspons ?

bert k
7 september 2006, 16:48
Ja, of een stukje fijn schuurpapier, nummer 400 of zo.