PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul vraagje



The_W85
6 september 2006, 18:34
Ik heb een tijdje terug een nieuwe gitaar gekocht, een Les Paul van Epiphone. Nou willen mijn bandleden beweren dat het een LP Classic is, maar ik heb zo mijn twijfels en daarom heb ik een plaatje van de kop van de gitaar toegevoegd.
Mijn vraag is, wat voor LP type is dit?

http://img113.imageshack.us/img113/4674/epilpchd0.jpg

glacius
6 september 2006, 18:40
custom .. classic heeft geen binding rond de kop ..

een classic is te herkennen aan open humbuckers en vaak is de afstand tussen de tune-o-matic en de tailpiece iets groter dan bij een standard ..
en de inlays zijn trapeziod ipv block ..

correct me if I'm wrong

robert-gitarist
6 september 2006, 19:22
custom .. classic heeft geen binding rond de kop ..

een classic is te herkennen aan open humbuckers en vaak is de afstand tussen de tune-o-matic en de tailpiece iets groter dan bij een standard ..
en de inlays zijn trapeziod ipv block ..

correct me if I'm wrong

Klopt. behalve dat van de open humbuckers.Das namelijk niet altijd zo.
Maare epiphone les paul classic?bedoel je niet de standaard?
Je kunt het ook herkennen aan de kop inlay in het midden.

Snarx
6 september 2006, 19:30
Ook heeft de Custom van Epi nogt een inlay op de eerste fret

robert-gitarist
6 september 2006, 19:42
Ook heeft de Custom van Epi nogt een inlay op de eerste fret

Ook dat ja..En gouden hardware.

drap
6 september 2006, 19:59
Ook dat ja..En gouden hardware.

Ghehe, daar heb ik laatst nog een mooi verhaaltje over gehoord van de gitaarreparateur waar ik altijd heenga. Het is een algemeen aangenomen iets onder gitaristen dat gouden hardware beter geleidt dan chromen hardware. Is dus volgens die man helemaal niet waar. Het enige "voordeel" wat je hebt aan gouden hardware is dat het niet oxideert. Verder betaal je d'r alleen maar op z'n minst vele tientjes meer voor.

drap
6 september 2006, 20:01
Ik heb een tijdje terug een nieuwe gitaar gekocht, een Les Paul van Epiphone. Nou willen mijn bandleden beweren dat het een LP Classic is, maar ik heb zo mijn twijfels en daarom heb ik een plaatje van de kop van de gitaar toegevoegd.
Mijn vraag is, wat voor LP type is dit?

http://img113.imageshack.us/img113/4674/epilpchd0.jpg

Dit zou ook nog wel es een Epiphone Custom Elite kunnen zijn trouwens, gezien de stemmechanieken. Ik had dat in ieder geval niet op m'n custom.

robert-gitarist
6 september 2006, 20:30
Ghehe, daar heb ik laatst nog een mooi verhaaltje over gehoord van de gitaarreparateur waar ik altijd heenga. Het is een algemeen aangenomen iets onder gitaristen dat gouden hardware beter geleidt dan chromen hardware. Is dus volgens die man helemaal niet waar. Het enige "voordeel" wat je hebt aan gouden hardware is dat het niet oxideert. Verder betaal je d'r alleen maar op z'n minst vele tientjes meer voor.

Dat verhaal is me al bekend haha ;)
maar wat ook zo verhaal is het zelfde met die vergulde stekkers van je snoeren ;) geleid ook beter zegt men.Kan wel wezen maar die geleiding ben je wel weer kwijt omdat bijv. de inputs van je versterker of pedalen niet verguld of wat zijn.

FruscianteFan
6 september 2006, 20:33
Ghehe, daar heb ik laatst nog een mooi verhaaltje over gehoord van de gitaarreparateur waar ik altijd heenga. Het is een algemeen aangenomen iets onder gitaristen dat gouden hardware beter geleidt dan chromen hardware. Is dus volgens die man helemaal niet waar. Het enige "voordeel" wat je hebt aan gouden hardware is dat het niet oxideert. Verder betaal je d'r alleen maar op z'n minst vele tientjes meer voor.Het oxideert niet zolang het goud erop zit. Dat houdt het namelijk niet lang vol. Het enige voordeel is dus esthetisch.

Snarx
6 september 2006, 21:27
Dit zou ook nog wel es een Epiphone Custom Elite kunnen zijn trouwens, gezien de stemmechanieken. Ik had dat in ieder geval niet op m'n custom.

Zou dit er niet gewoon eentje zijn van voor 2004 (of welk jaar was het).
Ik dacht namelijk dat er voor 2004 zulke tuners opzaten en na of vanaf 2004 Grover's.

Orpheo
6 september 2006, 21:40
tis in ieder geval een custom. welke serie, welk jaar, geen idee. tis wel n oudje overigens (minstens 2 jaar oud). zie trussrodplaatje.

The_W85
7 september 2006, 07:13
Dit zou ook nog wel es een Epiphone Custom Elite kunnen zijn trouwens, gezien de stemmechanieken. Ik had dat in ieder geval niet op m'n custom.

Zijn die niet te herkennen aan Gibson humbuckers?

The_W85
7 september 2006, 14:48
tis in ieder geval een custom. welke serie, welk jaar, geen idee. tis wel n oudje overigens (minstens 2 jaar oud). zie trussrodplaatje.

De mijne komt uit April 2004, even het serienummer nagetrokken, en dat plaatje van de kop is niet echt van mijn gitaar maar alleen maar om de inleg van de kop te kunnen indentificeren. Tuners zijn trouwens wel van Grover, maar zien er niet zo uit als op het plaatje heb ik net ff nagekeken.

Snarx
7 september 2006, 19:14
Voldoet je gitaar aan:

-diamond inlay op de head?? (zoals op het plaatje dat je toont)
-Heb je vierhoekige inlays en geen trapeze?
-Heb je een inlay op de eerste fret (zoals op de foto)
-Is alle hardware goud?
-is het een drielaagse slagplaat (zwart wit zwart)
-Eventueel zwarte control knobs

Bij mijn LP custom staat er achter op de headstoch een sticker met LP Custom, staat die er ook op?
Heb je geen foto van je volledige gitaar

drap
7 september 2006, 19:25
tis in ieder geval een custom. welke serie, welk jaar, geen idee. tis wel n oudje overigens (minstens 2 jaar oud). zie trussrodplaatje.

Dat trussrodplaatje had ik er anders ook op, maar niet de stemmechanieken. Op die van mij zaten de normale Grovers, of in ieder geval iets wat voor Grovers door moest gaan.

drap
7 september 2006, 19:27
Zijn die niet te herkennen aan Gibson humbuckers?

In de Elite zitten inderdaad Gibson PAF's. Die Elite serie zijn dan ook even wat duurder dan "standaard" Epiphones(lees honderden euro's).

Basseytje
7 september 2006, 23:54
Het oxideert niet zolang het goud erop zit. Dat houdt het namelijk niet lang vol. Het enige voordeel is dus esthetisch.

volgens mij heb ik er ook last van, in het begin glimde alles nog mooi en voelde alles nog glad aan maar nu als ik soms aan m'n stem mechanieken voel dan voelt het heel ruw alsof er iets omheen is gekomen (een oxide laagje) kan dat kloppen?
als ik m ff oppoets dan is hij weer mooi en netjes maar na 2 weken zit het er alweer hoe komt dat dan?

Kim Wilson
8 september 2006, 09:04
Dat trussrodplaatje had ik er anders ook op, maar niet de stemmechanieken. Op die van mij zaten de normale Grovers, of in ieder geval iets wat voor Grovers door moest gaan.
Epiphone heeft in de afgelopen zoveel jaar wel verschillende stemmechanieken gehad. Mijn LP Standard had nog ouwe Kluson- achtigen, die van nu hebben anderen.

DarknessAwaits
8 september 2006, 09:48
Het oxideert niet zolang het goud erop zit. Dat houdt het namelijk niet lang vol. Het enige voordeel is dus esthetisch.

Het enige voordeel van gouden hardware zou kunnen zijn dat het niet onderhevig is aan oxidatie, maar zoals je al zegt houdt dat niet lang vol. Zo is het 'goud' eigenlijk dé garantie op doffe/uitgeslagen/afgesleten hardware... toch de omgekeerde wereld. En meestal staat het ook nog niet mooi, maar dat is persoonlijk.

frekie
8 september 2006, 11:17
Zeker als je zweethandjes hebt blijft bladgoud er vaak niet op zitten zeker niet bij Epi. Het slaat groen uit, bladdert af. De enige gitaar die ik ooit heb gehad waar het goud mooi op bleef zitten was een Yamaha SA2200.
Ik heb hier eens een post gelezen van iemand die de vergulde hardware op zijn RW LP had gepoetst met Brasso totdat het goud eraf was, zag er best goed uit vond ik.

The_W85
8 september 2006, 14:18
Voldoet je gitaar aan:

-diamond inlay op de head?? (zoals op het plaatje dat je toont)
-Heb je vierhoekige inlays en geen trapeze?
-Heb je een inlay op de eerste fret (zoals op de foto)
-Is alle hardware goud?
-is het een drielaagse slagplaat (zwart wit zwart)
-Eventueel zwarte control knobs

Bij mijn LP custom staat er achter op de headstoch een sticker met LP Custom, staat die er ook op?
Heb je geen foto van je volledige gitaar

Ik heb even een foto gemaakt van de gitaar, hij voldoet aan de meeste eisen volgens mij, maar ik heb geen sticker achterop

http://img171.imageshack.us/img171/9117/lespaulfs3.jpg

drap
8 september 2006, 16:52
A Epiphone Les Paul Custom it is

FruscianteFan
8 september 2006, 17:39
An Epiphone Les Paul Custom it is
sorry, moest ff :p

(no offence.. 't is maar mierenneukerij)

The_W85
8 september 2006, 17:42
Ok bedankt, weer een mysterie opgelost :)

Snarx
8 september 2006, 18:28
Ik heb even een foto gemaakt van de gitaar, hij voldoet aan de meeste eisen volgens mij, maar ik heb geen sticker achterop

http://img171.imageshack.us/img171/9117/lespaulfs3.jpg

Zoals door Drap gezegd is het inderdaag een Epi LP Custom.
Dat je geen sticker achterop hebt is niet erg, dat is nu niet het belangerijkste volgens mij.

Mooie gitaar trouwens, enkel niet echt mijn kleur.